Hur gå från ersättning till gröt inför natten?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack för svar och kommentarer :!:

Pust, jo han sov hela naten :)

Bvc, ja, inte är det mycket rätt där. Eller nåt' alls förresten. Inte hos oss i alla fall. :cry: Jag frågade, när Victor då var 4 mån, hur lång tid jag kunde förvänta mig att det skulle ta för honom att äta en smakportion som är just 3 msk pulvergröt (Hipp) 3/4 dl vatten. Då svarade hon: 3-4 dgar :!: :!: Jag kan lova att hon fick det i ansiktet sist vi var där, för det tog banne mig inte 3-4 dagar, det har tagit 1 månad :!: Nåväl, jag sterssar inte på. Det finns ju bröstmjölk och just nu i överflöd. Var tvungen att pumpa ur i morse, det var stor varning för bröstexplosion :) :shock: Det om 2 månaders introduktion har jag aldrig hört.

Snart vaknar lillen igen..ser Ulrika att din Hugo också har 11 timmars natt. Att du ger gröt kl. 19.00. Jag ska nog vänta lite ikväll med gröten. Det blir också bra, för sista målet nu åt han ju 15.30-16.00 båda brösten utan påfyllning.Ingen påfyllning vid lunch heller :shock: Men han är ingen storätare som din :wink: Jag har ju en liten kropp till älskling :)

Dum fråga kanske: vad gör du med honom (aktiviteter) när han vaknar fram till gröten :?: (är jag inte fantasilös så säg :) )

Kram på er
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja... vad gör vi? :lol: Han sitter och glor på mig när jag skriver, eller så sitter han i diskhon och glor när jag lagar mat, eller så ligger han lite på filten och läser tidning (det älskar han, till mamma-journalists stora förtjusning :lol: :lol: )
Så kommer pappa hem vid den här tiden och då ska man hälsa lite på honom. Sen äta. Vilket det är dags för nu!
Men jag ska i ärlighetens namn säga att det i början var lite si och så med att få honom att roa sig själv i början. Han var van att få mat BUMS när han vaknade (han är strikt standardmodellad) och tyckte väl att det var lite skumt att han inte fick det längre.) Men det löste sig allt eftersom.
Lycka till!
Ulrika
Therese

Inlägg av Therese »

Jag brukar inte heller ta så hårt (eller alls) på råden från bvc. Vi går enbart dit för att väga o mäta nu för tiden, det andra känns meningslöst.
Vår minsta tjej fick börja med smakport vid 4,5 mån , o det ökade jag till motsvarande en halv burk ganska fort. Hon klarade sej inte heller på amning, kurvan dippade o hon började vakna på nätterna.
Vi gav 100ml tillägg + mat, o hon var nöjd igen.
Men när det kommer till gluten så har jag dragit öronen åt mej i alla fall. Vet eg inte varför, eftersom jag inte heller har sett nån forskning, eller ens brytt mej om att fråga efter den.
Det kändes väl bara som om jag lika gärna kunde ge mat istället o introducera gluten i 2 mån.

Enda jag har hört är att på 80-talet (tror jag) så ändrades rek till att börja med gluten vid 6mån, o då såg man tydligen en dramatisk ökning av glutenintolerans. :roll:
Men inte vet jag.
carin73

Inlägg av carin73 »

Oj hej Lillsprudlis! Fråga till mig... 8-[ Har visst inte hängt här på flera dagar. :wink:

För oss går det kanon! Vi körde ju på smakportion i typ fyra dagar på dagen (2 tsk --> 1 msk --> 2 msk --> 3 msk). Sedan sade jag bara stopp =; för nappflaskan, här måste det bli gröt NU. Så vi tryckte i honom nästan en hel portion. :oops: Han sov gott på det. 8) Efter några dagar hade han fått bättre kläm på att gapa och svälja och nu går det extremt fort... (se nedan) :lol: :lol:

"Hur mycket gröt äter era små liv?"
Vi ökade från en portion Nestlés Milda havre till 5/4 portion (125 gr vatten) plus ett par tsk k-pl-puré. Snart även upp till en halv banan. :shock: Eftersom han verkade lite körig i magen har jag lagt ner banan ett tag men då äter han lätt 4/3 portion (d v s 133 gr vatten, 40 gr pulver) plus k-pl-puré.

"Vilken tid får de gröten?" "Hur ser era kvällsrutiner ut?"
Ammar strax efter uppvak ca kl 17, båda sidorna. Bad kl 18 och gröt någon gång vid 18.30-18.40. Det tar max 15 min. Natt 19.15-19.30.

"Ger ni nattslurk i så fall hur långt efter grötmålet?"
Det sista han äter är alltså gröt. Sover sedan gott till 07. Är glad när han vaknar men blir aphungrig rätt snabbt.

Gröten har gjort hela kvällen till en angenäm upplevelse! :D Hur trevligt som helst faktiskt jämfört med flaskstöket. :x

Har precis bytt till 45 / 2 / 45 -schema dagtid också vilket funkar kanon. :thumbsup: Ammar 7-8, 10.30-11.30 (inkl smakportion - vi har kommit till ärtor :lol: ), 13.45-14.45 och 17-17.20, plus gröt runt 18.30.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack igen för alla svar :)

Jo, ang gluten så har jag bara hört att antalet glutenintolleranta minskade när man introducerade gluten samtidigt som man ammade. Ringde Semper igår ang. deras havrevälling som är från 6 månader och undrade varför man inte kan börja med den vid 4 mån eftersom man kan ge gröt med havre. Fick inget svar direkt men hon sa att man ändrat med tanke på gluten. Jag som trodde att det hade att gör med de nya rek. från WHO om att helamma till 6 mån. Hon sa också att det är mer gluten i vete och mindre i havre, därför är det bättre att börja med havre och samtidigt amma för att vänja barnet.

Tack Ulrika :!: För tipsen. Ok, då får han göra det han gör på dagarna när han är med mig i köket. Diskhon är ju favoriten :)

Tack Carin för dina svar :)
Jo, vi har väl länge lurat på 12 timmars natt. Lillen gillar annars att sova på morgonluren, länge (kanske just därför). han har dessutom 30 min uppvak inte 45 min. Men visst, 30-2 tim-30 och 12 tim natt skulle ju funka....
Hade du 11 timmars natt innan du gick över till 12 :?:
Nåväl, ser att du ammar innan gröten. Hmmmmmm, nu är det ju så att min lille man vill ha händer i allt, de är som små bläkfisk -armar. Så det ska kladdas och då menar jag rejält :) Skeden tar han tag i själv ibland och sätter i munnen (nja, inte för att äta utan för att den kliar så gott i tandraden). Så han har gröt i håret och öronen, näsan ja, you name it. Så ett bad behövs verkligen efter måltiden.
Har mätt pulvret jag ger (Hipp) och han äter 30 gr och 3/4 dl vatten. Ikväll tog han inte bröstet alls :shock: :cry: Så, jag är jätteledsen för det. Han åt nästan upp hela grötportionen.
Funderar på att ge mindre gröt, ja just nu vet jag inte vad jag ska göra.
Grinig var han också i kväll. Svårt att få till skrattet. Fick 5 mån sprutan i onsdags, kanske den är orsaken. Det har varit struligt sedan dess. Eller så är det tänder på gång :?

Hoppas lillen sover gott i natt trots denna skrikiga afton och skrik till godnattet.
Yvonne
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Ville bara rapportera:

Jag har tänkt och tänkt....
Min man sa att han har bara fått en fix ide' :shock: Hmmmmm.

Nåväl, ikväll gjorde jag som så att jag väntade 20 minuter (18.-18.20) med att BÖRJA med bröstmjölk. Det funkade :!: Han åt ur båda brösten (jippie, slipper pumpa ur i natt pga av smärta) under 20 minuter. Rejäl rap :)
Sedan läste vi lite och han var med mig i köket (nålar och syr mörkläggningsgardin). Efter 30 minuter serverade jag glatt gröten 3 msk och 1 dl vatten. Han åt allt :shock: och var en glad kille. Badade och erbjöd bröstet igen men han skrek. Men så fick han tag på ena bröstet när han liksom satt upp och då tog han det och tittade på mig och log, men när det kom mjölk skrek han. Så det blev ingen nattslurk men fick ändå bröstmjölk och var mycket nöjdare ikväll. Nåväl, han grät lite när jag la honom men med lite ramsa och avvaktande mor så blev han lugn inom 2 minuter och somnade :sleep:

Det ska jag också snart göra
Kram
Yvonne
carin73

Inlägg av carin73 »

Hade du 11 timmars natt innan du gick över till 12
Njae, körde på 11-timmars då när nattmålet försvann (4-månadersdagen) och nu är det snarare 11,5-timmars (19.15-06.45). Officiellt är morgonen 07 men familjen går oftast upp 06.45 så han lär väl vänja sig vid det. :?

Om du skulle vilja ge gröten allra sist för mättnads skull så skulle jag sätta på ungen ett förkläde. :D Babybjörn har ett som är toppen, möjligen lite för stort... :? Jag tar in min i handfatet och sköljer av ansikte och hår. :wink:

Jag tror han blir stenmätt efter gröten, därav bröstvägran kanske? Min skulle inte ta bröstet känns det som, däremot kan jag fortsätta att trycka i banan i all oändlighet. Han blir bara gladare och gladare. :roll: :wink:

Vad tråkigt att han är ledsen när det är sängdags? :cry: Kan han vara övertrött möjligen? Min lille ser ut som om han fått i sig ett paket Dextrosol! :shock: Uppe i varv järnet, flirtig och fäktar med både armar och ben. Måste vara gröten... :lol: Somnar sen som en sten. :sleep:

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack för svar!

Ja, här strulas det. Idag har det varit strul vid varje måltid. Pust.
Lillen började i morse när han skulle få högra bröstet, bara skrek. Så det slutade med att han bara åt en halv frukost. Sov bra ändå 1 tim 15 min. Vaknade och 11.00 gav jag pure och skulle, som vanligt, amma efterråt. SKRIK. Gick inte med varken höger eller vänster (favoritbröstet), skrek i fem minuter och jag försökte lugna vi famnen vid bröstet, till slut tog han vänster sida. Högra vägrade han. Lät honom ligga på golvet en stund, gnälligt var det. Efter 30 minuter provade jag att ge höger och vad han åt :!: tom somnade :shock: Var tvungen att ge en 5 minutare.
Så har det fortsatt de tre andra målen också......
Klart han är hungrig efter 4 timmar utan mat så det är inte av mättnad han inte vill ta bröstet.
Ikväll gav jag bröstet innan gröten för det funkade så bra igår. Men ikväll...bara skrek. Till slut började jag nynna när han låg vid bröstet ("memory") och då blev lillen lugn och började att snutta, och vad han åt :!: Jag tittade inte ens på honom, ville inte störa. Bytte sedan till höger sida och fortsatte nynna och han åt bra från den sidan också. Sen gröt på det :!:
Badade och han tog bröstet igen för en liten nattslurk under nynnande av "Den blomster tid nu kommer". Gud, det här låter inte klokt :?

Ja, vad ska man säga :?: Någon annan som har haft liknande erfarenhet :?: Det är precis som om han är rädd, eller ja, jag vet inte. Frågor, brukar Anna säga. Men vad frågar han :?: Kan någon hjälpa mig förstå :?:

Usch, det är så trist att ha en fajt vid varje måltid. Fajt med en liten kropp på 5 månader ska väl inte behövas, eller :?:
Tar tacksamt emot förslag på förhållningssätt. Han är ju så förtvivlad min lilla gosse.

Kram
Yvonne
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Yvonne!

HAr du kollat så att han inte har torsk (vit tunga), eller någon blåsa i munnen som gör att det gör ont?

/j
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Jo, har kollat. Ingen torsk. Blåsa vet jag inte. Ska kolla. Men han är lugn vid bröstet när man nynnar lugnt. Det var likadant i morse. Åt 5 minuter, sen inte mer. Började sjunga vaggvisa och la till igen och då tog han bröstet men var lite avvaktade till en början, Åt som vanligt men mycket mer rofyllt. Ofta när han ätit så håller han på och krafsar sig i huvudet och öronen och slår med ena handen mot mitt bröst. Det är ingen rofylld matstund, normalt. Men nu ligger han verkligen lugnt och stilla, pillar lite med handen bara, och mamma sjunger vidare......

Nåväl, vi tar en måltid i taget.
Kram
Yvonne
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"