Hjälp till liten kusin 2V!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh va skönt att läsa! :D

Tack Mia! :heart: Klokast av de kloka, as always... :wink:

Therese - det du gör är stort! :heart:

/Fjällmor
Therese

Inlägg av Therese »

Hej på er alla!

Jo då det verkar gå bra. I natt har hon sovit i sin vagn hela natten, med avbrott för 3 nattmål. Det tar ju ett tag att komma in i rätt tider osv, men på det hela taget är det en enorm skillnad.
Tack för alla stora ord, känns lite konstigt eftersom jag bara behöver komma med råden o nån annan gör jobbet :) . Men det är roligt att se förändringen så fort o så givet.
Tänk vad lite sunt förnuft kan löna sej :D . Varför ska det vara så svårt att lära ut det sunda förnuftet?
Tack o lov att AW finns :!: :heart:

Och visst är de på väg in i forumet, de vet ju vilken hjälp man kan få här.
Jag återkommer med vidare info.
Therese

Inlägg av Therese »

Hej igen!

Livet i kusinfamiljen är helt annorlunda nu, lillan äter på sina utsatta mål istället för lite hela tiden, o sover i vagnen mellan målen.
Föräldrarna kan både duscha, dammsuga o hinna vila nu för tiden. :D
Lilla tjejen är mätt o nöjd o kan kosta på sej att vara social o "konversera" lite emellanåt.

Det var dax för bvc idag igen, och tyvärr blev ju deras reaktion på det hela inte så oväntad precis.
Standardmodellen hade de inte hört talas om, trots att de läst boken. De hånskrattade lite åt det hela :evil: och avskrev det med att hon haft magont i några veckor som helt plötsligt gått över eftersom tarmarna var i sin ordning nu.
Att de ger 100ml ersättning på kvällen + amning sågs inte med blida ögon, eftersom ju brösten helt klart kommer att sina då. Snacka om att försöka ge dåligt samvete, o vilket är viktigast? Att amma med kvällströtta-inte-så-fulla-bröst i flera timmar, eller att flickan blir mätt o belåten?
Min erfarenhet är i alla fall att mätt barn är viktigast, o att man kan ha ersättningen tillfälligt om man vill.

Lite andra frågor har dykt upp som jag inte har nån erfarenhet av, så jag lägger ut dom här.
Vad gör man bäst åt torsk på tungan? Är det vichyvatten, eller finns det andra tips?
Sen "krånglar" lilla kusinen vid bröstet när det är dax för bröst nr2, speciellt vid andra ronden så att säga. Hon skruvar på sej o har svårt att få tag, o när hon väl fått tag o suger ett par gånger så blir hon ledsen. Det spelar ingen roll vilket bröst det är.
Jag tycker det låter som hon vill suga, men inte vill ha mjölken. Kan det vara så?
De har testat med napp (silikon) i det läget, men den accepterar hon INTE även om de trugar en stund. Har även testat att hålla hennes hand mot munnen, o hon smackar en stund, men det duger inte.
Så har ni några andra synpunkter eller råd så tages de tacksamt emot. :D

Mvh Therese
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Therese skrev: Lite andra frågor har dykt upp som jag inte har nån erfarenhet av, så jag lägger ut dom här.
Vad gör man bäst åt torsk på tungan? Är det vichyvatten, eller finns det andra tips?
Sen "krånglar" lilla kusinen vid bröstet när det är dax för bröst nr2, speciellt vid andra ronden så att säga. Hon skruvar på sej o har svårt att få tag, o när hon väl fått tag o suger ett par gånger så blir hon ledsen. Det spelar ingen roll vilket bröst det är.
Jag tycker det låter som hon vill suga, men inte vill ha mjölken. Kan det vara så?
Hej Therese!

Snyggt jobbat! =D> och vilken obeskrivlig glädje att läsa rapporten din \:D/

Torsk är obehagligt! Och obehaget förvärras när barnet suger :cry: så där har du svaret på det :wink:
Vichyvatten är steg ett
:arrow: pensla lilla munnen
:arrow: och glöm inte brösten :!:

Om inte det hjälper så har bvc en blå vätska som de penslar med. Men de ger inget annat innan du provat vichyvatten.

Kramar till lilla kusinfamiljen OCH en alldeles egen till goa DU :heart:
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Therese skrev:Sen "krånglar" lilla kusinen vid bröstet när det är dax för bröst nr2, speciellt vid andra ronden så att säga. Hon skruvar på sej o har svårt att få tag, o när hon väl fått tag o suger ett par gånger så blir hon ledsen. Det spelar ingen roll vilket bröst det är.
Jag har haft så mycket bröstmjölk, att jag ammat bara ett bröst/mål, förutom i de ökända ökningsfaserna. Kanske är så fallet här också - hon kanske inte är så hungrig, utan mest vill suga, och erbjuder man ett fulltankat bröst då kan det bli övermäktigt!
Risken är att mjölkstockning kan komma om mamman "plötsligt"slutar servera två bröst/mål, så i så fall måste hon komma ihåg att pumpa ur det värsta från det bröst som inte blir matat förräns vid nästa mål... Blev det snurrigt :roll:
Hoppas du förstår, hojta annars :!:

Härliga nyheter annars! Förutom BVC då, men jag kan inte säga att jag är förvånad...
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Therese

Inlägg av Therese »

Tackar tackar! :heart:

Här kommer proffshjälpen både snabbt o med säkra svar :!: :thumbsup:
Ska genast vidarebefordra, då de har problem med registrering här på forumet pga mailadresskrångel.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen!

Jag har samma erfarenhet som Mia :roll: 8)
Man kan ju vara mätt... :wink:

/Fjällmor
Therese

Inlägg av Therese »

Här är en till med väldigt mkt mat, det svämmar över bokstavligt talat, jag har oxå i huvudsak endast behövt servera ett bröst/mål.
Jag har bett syrran att köpa en pump, den är ju alltid bra att ha, men jag tror inte hon känt av nån stockning än i alla fall.
Det verkar som om det är ok med 1,5bröst så att säga, så visst kan det vara så att hon är mätt, men fortfarande ha sugbehovet. Det svåra är ju att det inte duger att suga på napp eller handen, o att hon fortfarande är lite orolig när hon läggs ner i vagnen.
Men allt är ju så i början ännu så vi får väl se vart det bär hän.
Tack för supersnabb hjälp!
Skönt att ha er! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Therese, be dem kontakta Sagomamma :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Therese

Inlägg av Therese »

Hej på er!

Nu får vi nog be om hjälp igen :? !

ANNA: Jag tror det är deras dator som är problemet, o den är på service just nu så att de själva ska kunna göra inläggen. :D

Till problemet: Det har varit lite struligt för kusinfamiljen sista veckan. Det funkade ju så bra i 4 hela dagar, sen började det om med skrik, småsnuttande o icke nöjd flicka. Vissa dagar har varit bra o då har de kunnat köra standardmodellen fullt ut, för att sen haverera totalt till kvällen o natten, o även dagen därpå.
Flickan är inte nöjd om hon inte får ligga o småsnutta långa, långa stunder. De långa skrikperioderna är tillbaka, o hon kommer inte till ro för att sova. Då o då händer det att hon vill ligga vid bröstet, o blir jättelessen när hon sugit ett par tag o det kommer mat.

Det är ju lite svårt att återge allt när man inte är på plats o ser med egna ögon, men min teori är:
Att hon har starkare överlevnadsångest än de flesta o att de inte på de 4 dagarna lyckades övertyga henne om att det ALLT ÄR OK, jag vet vad du behöver. Och att det är standardmodellen som är svaret, fast kanske att de ska väcka henne tidigare (när de väl lyckats söva henne) o vara PÅ med maten direkt!

Vad tror ni :?:

De var på bvc idag o fick pekpinnar IGEN! Vad tycker ni om följande:

-Nej Anna Wahlgrens standardmodellen känner vi inte till nån av oss (4st). Trots att jag har boken, jag måste ha missat det (hånleende).
Vi förespråkar ju inte att de ska äta HELA tiden, utan var 3:e-4:e timma o sova emellan. (Ja det är ju det den går ut på, kontrar syrran utan gensvar)

-Hon går upp ALLDELES för mycket!!! Inte konstigt att hon skriker hela tiden hon får ju för mycket mat! (1200g på 4v, som ju är en del förståss)

-Det är normalt att de skriker 3-4 timmar/dygn det ger med sej när de blivit ett par månader. (Det är möjligt att andra har det så, men jag orkar inte ha det så säger syrran)

-Det är vanligt o normalt att de skriker på kvällen, de har ont i magen eftersom de fått mycket mat under dagen, o känner sej typ övermätta.
Att det skulle vara att mjölken inte är lika fet till kvällen utan känner hunger hade hon ALDRIG hört talas om.
:shock: :shock:

Ja vad säger man? Vad har ni för erfarenheter, är skrik nåt man ska vänja sej vid??? Finns det barn som är övermätta o övergödda vid 4v ålder o skriker pga det.

Jag har tipsat syrran att läsa -Om något blivit fel, maten o sömnen. Några andra tips?

Mvh Therese
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde. Hon kan ju inte lyssna på den där smörjan, ursäkta :oops: Det är ju fullkomligt vilda dumheter :!:

Lilla barnet lägger på sig så där mycket i rena överlevnadsdriften. Hennes överlevnadsångest hålls inte i schack och då samlar hon på sig; det är en klassiker. När hon äter bättre och lugnare och mer sällan och mer åt gången går hon inte upp lika mycket alls.

Jag antar att du gett henne Standardmodellen i sammanfattning?

Barnet måste först och främst ha lugn och ro. Är det oroligt när det ska ätas eller medan det äts, ska det "rapas" och lugnas, pratas lite och väntas. Det kan handla om tre minuter. Det är INTE någon bra idé att lägga henne till när hon är orolig, och det är inte heller någon bra idé att "trösta" stup i kvarten. Hon ska skötas handfast och säkert och hon ska umgås i glädje och ges tid :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Terese! :D

Anna är klokast av de kloka :wink: as always :D

Hoppas de nu fått bukt med torsken?

Kram!
/Fjällmor
Therese

Inlägg av Therese »

Tack för svaren!

Nej då, hon lyssnar INTE på bvc, är mest förbannad för att de inte hjälper till när hon ber om hjälp :evil:.
Hon har standardmodellen utskrivet i sammanfattning, o om 2 v så har bvc där hon bor oxå det.

Känns som om vi ändå är på rätt spår, gäller "bara" att övertyga lilla tjejen om det oxå. Utifrån sett är det ju lättare att se problemet o även en lösning, men när man lever i det, med en enorm trötthet o fullkomlig kaos i hjärnan så är det ju inte alltid så lätt att lösa.
Vi bor ju en bra bit från varandra, o det är lite frustrerande att inte kunna hjälpa till på nära håll.
Men att standardmodellen är svaret är både jag o syrran helt ense om!

Och torsken är på bättringsvägen! :D

Tack för ikväll! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Therese! :D
Vilken otroligt skön syster du är!!
/Jenny
Therese

Inlägg av Therese »

Tack !:oops: :oops:

Gillar att engagera mej, särskillt när det gäller barn. Jag vet ju hur underbart det ska kännas att vara föräldraledig, o hur underbart det är när ens barn mår bra o är glada. Så när andra i ens omgivning inte har det så bra så är det lätt att engagera sej.
Men jag blir bara argare o argare över att vi inte kan få RIKTIGA svar från BVC. :evil:
Det är du där ALLA föräldrar hamnar, o de flesta tar upp sånt som känns som problem för dom, får de några svar? Oftas inte, eller svaret att -Det är normalt!
Skönt säger många, att veta att vi inte är ensamma. Och så tror man inte att det går att lösa utan lever på som vanligt, o bara väntar ut bekymmren.
Tänk om vi kunde få lite kostruktiv hjälp med alla våra frågor istället, hur annorlunda skulle det inte se ut i vårt samhälle då?

F-låt om jag blev upprörd, det var ju inte meningen, ville bara svara på ditt trevliga inlägg. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"