Vad jobbar ni med?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Och jag är teknikinformatör. Skriver tekniska manualer och försöker hålla reda på våra produkter. Det är ett frustrerande, intressant, roligt, stundtals stressigt och ganska fritt jobb på ett mindre företag.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag är socialpedagog.

Har jobbat inom psykiatrin, missbruksvård, på anstalt, familjehemsplacerade ungdomar med ART(aression replacement training, i form av ex. rollspel).

Nu är jag anställd på anstalten i Sala, den har inte öppnat ännu och jag hann inte börja jobba pga av sjukskrivningen med tvillinggrav. Ska antagligen jobba med ART där också.

Maken har en ej färdig fritidspedagogutb. och har jobbat inom restaurang, skola med döva och hörselskadade, och på friskola. Nu sadlar han om och har börjat plugga till sjuksköterska med tanke att jobba inom akutvård, ambulans eller akuten.

Det var vi de. Va kul det här var att läsa. Viken salig blandning.

Men måste dock säga att i första hand är jag förälder, och älskar verkligen det. Har varit hemma i 3 år och känner inte direkt för att jobba igen, än på länge. Men maken och jag komemr varva tills barnen är stora. Och aldrig kommer jag att jobba 100%.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla!

Innan jag gick på föräldraledigt tredje svängen jobbade jag som lärare i Tensta. Jag är utbildad 4-9 sv/so. Där vet de inte om att jag flyttat till Gävle än. :o Det gick lite fort...

Innan det läste jag 80 p friskvårdspedagogik och fick jobb som biträdande föreståndare på en fritidsgård (!). Underliga äro herrens vägar...

Nu extraknäcker jag som astrolog och tänkte skaffa mig ett till extraknäck snart. Jag börjar min utbildning till kursledare i Profylaxgruppen i januari. Det står i min profil att jag redan är det men det är bara för att jag inte vet hur jag skulle ändra senare, haha! :lol:

Jag har i min "ungdom" jobbat massor på kollo och som ridlärare. Men nu var det länge sen. :)

Jag fundera mycket på vad jag ska pyssla med om ett tag. Jag tycker lärarjobbet passar så dåligt med att ha många små hemma. Tids- och engagemangskrävande jobb utan överblickbart slut. Phu. Helst vill vi ha barnen hemma så länge det bara går. Jag får hoppas på att darlingens band slår stort och att STIM-pengarna ramlar in. :lol:

Någon som har tips på jobb som man kan göra kvällar/helger?

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vad kul att läsa vad ni jobbar med!

Mamma S :!: Det låter jätteroligt, det du gör. Vad gör du mer exakt, hur kommer det sig och vad har du för utbildning??

Själv är jag naturgeograf (eller geovetare, har inte plockat ut min examen än, så jag vet inte riktigt min titel :oops: :oops: ). En naturgeograf kan lite om mycket, om processerna här på jorden (stranderosion, glaciologi, hydrologi, sluttningsstabilitet, klimatförändringar, historiskt klimat, lokalklimat mm mm). Skitsvårt att få jobb :evil: . Men grymt intressant. Hade jag utbildat mig idag hade jag valt något annat ändå, pga av arbetsmarknaden. Mitt exjobb gjorde jag i Chile, om skredproblematik i en kuststad.

Just nu jobbar jag på en kommunal förvaltning i Göteborg som projektledare för några olika saker, bland annat att ställa samman Göteborgs samlade natur- och kulturhistoriska värden i digitala kartor, att göra ett material för lärare om närnaturen i Göteborg och lite annat smått. Min chef är så snäll så jag får jobba en dag i veckan under hösten, väldigt skönt.

KRam Jenny
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Vad kul att få veta vad folk pysslar med :D Jag har 15 p kvar till en fil.kand på ett program som heter "Människa, natur och religion" till Högskolan i Gävle.

"MNR programmet är inriktat på religions och kulturmötesfrågor i ett mångkulturellt samhälle."

"Programmet syftar till att ge en allmän religionsvetenskaplig kompetens för arbete inom undervisning, kulturella och människovårdande, men även inom tekniska och naturvetenskapliga yrken, där förståelse för individers olika religioner, livsåskådningar och kulturella bakgrunder är viktig. Programmet ger också en grund för arbete inom samfund, kyrkor och andra religösa organisationer."

Ur utbildningsplanen för programmet...

Typ :D

Jag skall vidareutbilda mig till terapeut inom existensanalysen på sikt :roll: :lol:
Therese

Inlägg av Therese »

Kul J o Å!

Jag var på den linjen ett bra tag, hade dessvärre för dåliga betyg för högskolan o för bra för komvux så jag hamnade mittemellan o läste 25p fristående kurser för att komma så långt som möjligt så länge.

Under tiden jobbade jag med smycken halvtid, o det var inte fett! :)
Så jag sökte jobb i en färghandel. Eftersom jag är praktiskt taget är uppväxt inom golv o byggbranschen så fick jag jobbet.
Det visade sej att jag skulle fortsätta jobba med det jag börjat med tidigt i livet.
Och vips så sitter jag här 9 år senare, gift med chefen, 4-barnsmamma o ett jobb jag trivs med o kan utvecklas med när barnen blivit större.

Drömmen om att bli socialpedagog då?

Jo den har jag drömt färdigt om, jag inser idag att jag skulle ta alldeles FÖR allvarligt på min uppgift o själv riskera att "gå under".
Jag blir otroligt upprörd över hur barn o unga behandlas i o av vårt samhälle idag, o det kan stundtals bli lite för mycket för mej.

Så jag beundrar dej som orkar =D>, du behövs! :D
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Vilken kul tråd :!:

Jag är utbildad Leg. Sjuksköterska men jobbar sedan 7 år inom privata sektorn. Nu är jag mammaledig från min tjänst som försäljningschef på Mölnlycke Health Care. Jag ansvarar för Mölnlyckes försäljning av sårprodukter i Sverige. Jättekul jobb! Älskar att ta hand om sår och att hålla utbildningar och naturligtvis att få jobba med så underbara människor som mina säljare är. Sen är det siffror, siffror...
Vi har sårprodukter som är unika på det sättet att de är belagda med en silikonyta som ska ligga närmast såret. Detta innebär att förbanden inte fastnar och torkar i såret och då gör det inte heller ont när förbandet ska tas bort. Kanonbra för barn med andra ord :!: kanonbra när man har såriga bröstvårtor också, det har jag fått erfara.

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Jag har 3,5 terminer kvar på ekonomlinjen.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

G´day söta mammor! Mamma Marie från downunder :wink: . Jag har arbetat inom resebyråbrancshen i flera år bla drivit familjens reseföretag i 4 år men nu är jag mamma i Australien och I am loving it!!! Träffat flera svenska mammor genom svenska kyrkan i Melbourne. Jätte kul! Ha det bra!
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag är förskollärare och mannen fritidspedagog. Båda arbetar i skolan.

/ Mamman till sönerna :D
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag är jurist. Har arbetat i många år på olika domstolar på olika ställen i landet men är för närvarande tjänstledig från detta och jobbar som sekreterare i en statlig utredning. Vi har ett lagstiftningsuppdrag från Socialdepartementet och jag sitter på distans nere i Malmö.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Ojojoj, vilken spridning...fast ett visst övertag just nu för pedagogiska yrken...

Själv är jag utbildad 1-7 lärare, men har skolat om mig till civilingenjör. Jobbar just nu som forskningsassistent på ett stort universitet, med bekämpningsmedelsfrågor.

Miljöfrågor är oerhört spännande och SVÅRT! Precis som när det gäller pedagogiken så finns det aldrig en rakt-på lösning på några problem. Jag trivs, fast det är inte särskilt välbetalt om jag jämför med mina studiekamrater. Å andra sidan kan jag styra över min arbetstid mycket och det är värt massor!!! Och jag lär mig nya saker hela tiden!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Jättekul läsning! :D

Jag är utbildad hälsopedagog samt legitimerad sjukgymnast (hade lite svårt att slita mig från studierna... :wink: )
Jag arbetar som ergonom, eller kanske mer korrekt friskvårdsansvarig på ett företag med 350 anställda. Arbetsuppgifter från sjukgymnastiska bedömningar, gymgenomgångar, leda gympagrupper, hålla föreläsningar kring allt som rör hälsa och välbefinnande, förflyttningsteknik, ergonomisk genomgång av kontorsplats/arbete, gör hälsoprofiler, arbetar med organisatoriska frågor som rör hälsa och så vidare. Väldigt varierande och spännande arbete. Kanske lite ensamt, då jag inte har några yrkeskollegor, utan hör till personalavdelningen med personalhandläggare och löneadministratörer. Trivs mycket bra!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag är sjuksköterska. Har jobbat på olika avdelningar, men bara medicinsidan än. Dom dagar man slipper stressa ihjäl sig trivs jag jättebra med det. En bra sak tycker jag är att det finns så mycket olika områden att jobba inom.
nina80

Inlägg av nina80 »

Jag jobbar som ekonom/controller på ett lite större företag. Är utbildad civilekonom.
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"