Mögel med andningslarm!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi har också BabySense och har aldrig haft problem med mögel - trots små svettiga rackare till barn och att vi använt det i både liten och stor vagn + spjälis. Jag har inte kommit på tanken att vädra själva resårmadrassen eftersom vi har bäddmadrass ovanpå, som tvättas regelbundet. Vi vänder madrassen ibland bara (säkert helt meningslöst :roll:).

Larm i blöjan skulle jag inte lita på efter att ha provat motsvarande variant fast för feberövervakning (gumman sticker HÖGT i temp när hon är sjuk). Det larmet gick inte att få att fungera i mer än en timme - inte så bra när barnen sover tolv timmar...

Dock skulle inget mögel i världen få mig att ta bort larmet - lillen utreds just nu för sina andningsuppehåll och utan larmet vet jag inte var vi hade varit. Vi ska in på en stor andningregistrering på sjukhuset nästa vecka, och den lilla som gjordes hemma visade 59 andningsuppehåll under natten. Troligen inget farligt, men ändå.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
inget mögel hos oss men vädrar några gånger per vecka. :D Har aldrig varit med om kondens/vatten på plattorna. :shock: Vi använder dock plastad frotte ovanpå madrassen dvs under lakanet. Är det någon mer som använder plastad frotté? Det kanske kan hjälpa?

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
father of sons

Inlägg av father of sons »

:shock:

Inget mögel här heller! Vädrar bara i rummet, aldrig meckat med madrasserna :oops: :lol: . Vi tvättar bäddmadrasserna nu och då, det är allt.
Vi har också plastad frotté.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Renee skrev:Fast det går nog inte att hitta det inlägget eftersom det gjordes innan hemsidan gjordes om - de "gamla" inläggen får man inte upp om man söker numera - tyvärr...

Lillen sov alla passen i vagn med larm i (såklart) med mögliga lakan och madrass som resultat...
:D Det ska gå att hitta gamla inlägg nu! Allt ska finnas där! Skrik om det inte verkar så fortfarande :!:

:D Jag ska kontakta alla de företag jag rekommenderar här på förstasidan och påvisa denna tråd. De måste alltså rekommendera daglig vädring, helt enkelt. Mögel är sannerligen inte att leka med.

Tänker mig att förklaringen till att jag ("mina" barn) kommit undan är att larmet - plattan - valsat mellan vagn och säng. Å andra sidan hade ett barnbarn dubbla plattor i nästan ett år. Inget mögel vare sig här eller där. Konstigt, men möglet är tydligen mera regel än undantag och det är ju fruktansvärt :shock: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Renee

Inlägg av Renee »

annawahlgren skrev: Jag ska kontakta alla de företag jag rekommenderar här på förstasidan och påvisa denna tråd. De måste alltså rekommendera daglig vädring, helt enkelt.
:thumbsup: Jättebra Anna! Jag har tänkt att jag skulle göra det men inte blivit färdig till det än. Grattis i efterskott förresten! :D Härligt att du hade det så bra i Tyskland och blev ordentligt firad på alla sätt! Idag är det jag som fyller :D

Kanske hjälper det med plastad frotté som ni skriver ovan. Jag har inte haft plastad frotté för att jag trodde det skulle vara häslosammare sängmiljö utan - och se hur det gick :cry: . Vore nog betydligt bättre MED plastad frotté. Ack om man kunde skruva tillbaka klockan ibland... Nu är det väl snart dags att ta bort larmet för vår del. Och i framtiden kanske det där larmet att fästa i blöjan tar över, till fördel på många sätt.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
kokos

Inlägg av kokos »

Sarika skrev:Hej
inget mögel hos oss men vädrar några gånger per vecka. :D Har aldrig varit med om kondens/vatten på plattorna. :shock: Vi använder dock plastad frotte ovanpå madrassen dvs under lakanet. Är det någon mer som använder plastad frotté? Det kanske kan hjälpa?

Vi har också plastad frotté. Och vädrar ofta i rummet. Men madrasserna har vi då aldrig hållit på med (förrän nu...).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Ett tips ang. den plastade frottén: Ambipur. Den andas! Vi hade de andra sorten först och vad det svettades :shock: !

Ewa

Inlägg av Ewa »

Svettas, ja! Det är vad jag märkt och därför slutat med plastad frotté. Ambipur, är det ett särskilt märke eller någon annan typ av material?? Förlåt en okunnig!:oops:
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
father of sons

Våra är av märket "Rätt start" och det är fiffiga resårband i hörnen så den ligger verkligen på plats :lol: . Ambipur är nog själva "andningen" på plasten. Det har inte svettats en droppe sen vi bytte (och det gjorde vi ganska direkt då vi såg den svettiga parveln....) Rekommenderas!

Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Takk, Carin, for at du tok opp dette!
Jada, det var møgel under våre madrasser også, både i senga (den nye fine madrassa!) og i vogna :( Me har brukt lammeskinn i senga og lufta dette, men ikkje madrassa. (før i dag...)
Hadde ei ny madrass til vogna. Må me kjøpa ny madrass til senga også el kan ein rejäl maskinvask få bort mögelet? (dum fråga? er det sjølvsagt?)
Takk igjen!
/anette
Sarika

Inlägg av Sarika »

Vi har samma plastad frotté som father of sons. Andningsbar :lol:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra tips, father of sons. Måste införskaffas (var då?).

Jag brukar alltid lägga en rejäl badhandduk mellan madrass och lakan. Om det är själva Skräpet i sängen som är skurken med sitt svettande, kanske det är det som hjälper :?: Och/eller min hiskeliga inomhustemperatur, läs kyla... Har ju klarat mig utan mögel. Tack och lov :!:

:D Mamma till Isak f. 30.03.06 - jag tror visst du kan tvätta bort möglet, om du tvättar tillräckligt hett, men det lär bli kvar lite fläckar. Som dock inte är farliga längre!

Måste passa på och tacka dig för det alldeles underbara kortet på lilla älsklingen :lol: Vad absolut oemotståndligt söt han är :lol: TACK :lol: :lol: Och tack för dina så varma ord :oops: :P

:D Renne - GRATTIS :!: Visst är det här en vansinnigt trevlig fölsetid :wink: Vi vågar :!: Ha :lol:

:!: Jag har blivit kontaktad av en Mikael som tydligen säljer det nya larmet, det man kan fästa i blöjan, i Sverige. Han ville att jag skulle länka på förstasidan. Jag svarade att jag ville testa först, eftersom jag vill kunna backa upp allt jag rekommenderar här på hemsidan med personlig erfarenhet. Ingen reklam, betald eller icke, får förekomma här annars. Förhoppningsvis får jag ett larm på posten :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Vi har köpt våra på Babyplanet, Hornsgatan. Finns i olika storlekar, med eller utan resår. Kolla bara att det står Ambipur på! Märket "Rätt start" säljs nog i de flesta barnbutiker.

kokos

Inlägg av kokos »

Är det Ambipur i all plastad frotté från Rätt start? Vår frotté är av det märket men jag minns inte om det stod Ambipur på. Det har ett par år på nacken nu - är det en ny uppfinning?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Du känner om det är Ambipur. Skillnaden är enorm!
Den är mjuk och härlig, inte plastigt gummiaktig.
Ambipuren går att vika ihop liten och platt medans den andra blir tjock och klumpig.

Ny uppfinning? Vet ej, vi köpte våra för två år sen.

Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"