STORT PROBLEM: Illamående och trötthet...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Päivi: Ingefärsté fungerar verkligen :!: :!:

Men jag gissar att man får sörpla några koppar om dagen?

J & Å varför inte Lergigan?

Kram
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har för mig att det står i fass, att det inte påverkar barnet, eller rättare sagt "inga ogynnsamma effekter har påvisats". Men sedan läser man om påverkan på den som tar dem.

Jag tog totalt 2 stycken, uppdelat på 4 tillfällen. Och blev så trött så trött. Har tagit vid andra tillfällen och har knappt orkat hålla ögonen uppe. Och att det inte skulle påverka barnet, ja jag vet inte.

Då tycker jag det är otroligt mkt bättre att ta några stick under tungan och sedan försvinner besvären. Med lergigan så tar man ju bara bort för stunden. Icoh för sig så kan du ju få i dig ngt att äta då. Men det är väl ännu bättre om det försvinner helt.

Den kinesiska medicinen har en annan syn på illamåendet under grav. än den västerländska.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

J & Å: Ok, men vart får man tag på akupunktör? Hur mycket kostar en sådan behandling?
J och Å

Inlägg av J och Å »

http://www.akupunkturforbundet.nu/

sök i medlemsregistret. Det är ju iallefall värt ett försök.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hejsan!
ville bara säga att jag känner precis igen mig från i somras.blev sjukskriven
de tre första månaderna.jag mådde så otroligt illa och precis som du så
kräktes jag inte,men fick uppkväljningar av allting.tillslut så orkade jag inte
längre rent psykiskt så jag fick lergigan utskrivet.jag tog på kvällarna
eftersom jag vaknade på nätterna och mådde illa.det i sin tur ledde till
att jag blev ännu tröttare av sömnbrist och då blev man ännu mera illa-
mående,så det blev en ond cirkel tillslut.jag led av järnbrist och några
järntabletter fick jag inte ner.
tack vare lergigan så fick jag sova på nätterna,sen drack jag oxå
ingefärste.jag försökte få i mig så mycket frukt och grönsaker som möjligt
(järn och c-vitaminrika)och eftersom så började jag må bättre.järnhalten blev bättre,jag blev lite piggare och tack vare det blev jag och må mindre och mindre illa.
jag har fått pippi på grönsaksdipp som jag stoppar i mig varje kväll.jag dippar det vi har hemma-gurka,morot,paprika mm.det gör tror jag att
jag mår så bra för jag märker att om jag slarvar någongång med maten och
äter bara skräp så känns det dagen efter.
så mitt råd till dig är ingefära och försöka få i dig så mycket järn och
c-vitamin som möjligt.
det är så otroligt jobbigt både psykiskt och fysiskt när man mår som du.
allt känns helt meningslöst och man orkar inte bry sig i någonting känns
det som.
men som sagt,det blir ju bättre.fast när man mår så otroligt illa så hjälper
det inge vidare att höra det.
kram från ulrika.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack så jättemycket Ulrika :!:

Jag blir nästan tårögd när jag läser det du skriver, det stämmer precis på pricken :!: Man orkar inte det känns meningslöst...

Jag ska ta och höra av mig till bm angående lergigan eftersom det här är outhärdligt. Igår kväll gick det inte över, som det brukar utan jag somnade illamåendes...

Jag ska också försöka ta dig på orden ang c-vitamin och järn... Men jag tror att jag får mjukstarta med kokta grönsaker (typ broccoli)...

Kram :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Frieda!

Har tänkt mycket på dig! Vad gör du om dagarna? Jobbar du eller är du hemma? Vad bra att du får så mycket tips här (jag sparar dom noga för nästa graviditet!).

Med hopp om snar bättring!
Kram Jenny
Nian

Inlägg av Nian »

Hej igen Frida!
Jag skulle börja med okokt broccoli om jag vore du. Då har du kvar så mycket vitaminer som möjligt. Men prova dig fram, ibland mådde jag mer illa av kokt, ibland av råa grönsaker.
Paprika i alla färger har alltid varit en favorit för mig. det var knepigt tidigare i graviditeten, men nu på slutet har det börjat funka igen.
Om du blir "rapig" av grönaskerna, drick Samarin.

Kom ihåg också att dagsformen kanske avgör vad som funkar. Det som passar en dag är omöjligt nästa och tvärtom. Jag blev aldrig riktigt klok, eftersom det aldrig fanns något "idiotsäkert recept", förutom havregrynsgröt till frukost.

Hitta dina favoriter och labba med dem. Du fixar det!!!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

JennyH, jag studerar sista terminen på ett humanistiskt högskoleprogram (120 p).

Jag har känt mig något bättre idag efter ingefärsté och proviva nyponsoppa... Men nu har jag en skavande känsla i magen, som att slemhinnan i magsäcken är retad eller något. Illamåendet gav med sig på tidig eftermiddag.

Nian: Okokt broccoli går nog inte ner än på ett tag, snarare kokt och passerad :roll:

Tack för stöd, råd och engagemang...

Kram :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej !!
kom på att vanlig hederlig omelett gick ner för mig(utan ost) ,med aromat på så att det blir lite salt.mår du illa av stekt så går det lika bra att ha den i en form i ugnen.kanske lite hackad paprika i.morotsstuvning är oxå snällt mot magen.
olika sorters soppor är näringsrika och relativt lätta att få ner.undvik
mjölkprodukter bara när du äter då det hämmar järnupptaget.
många kramar från ulrika.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Man får helt enkelt äta det man känner man klarar(försöka åtminstonde) för stunden.

Vårt matkonto var helt vidrigt då jag mådde som värst. J fick åka och handla hela tiden, jag ändrade mig stup i kvarten, och det blev väldigt mkt överblivet. Men huvudsaken man får i sig ngt.

Jag vill verkligen tala varmt om akupunkturen. Självklart är det ditt eget val. men tycker det är så obehagligt att ta starka mediciner då man är gravid. Man får ju inte ens ta en ipren, men lergigan går bra :?: .

Fanns det ingen akupunktör i din närhet? Lider verkligen med dig, och jag vet ju att det hjälper, så jag hoppas verkligen du kan få hjälp. Som sagt tidigare så botar ju inte lergiganet, utan tar ju bara bort för stunden. Men jag förstår dig. Om du väljer att ta dem, ta bara en halv, för man blir trött av det också, och då får du sova och då orkar du förhoppningsvis äta ngt.

Jag brukade tänka mig igenom affären och vad som fanns på hyllorna, många ggr kunde jag komma på ngt som jag kände att jag kunde klara. Mkt baguet, utan något, riskakor. Jag hade ju tur som hade en del vikt att ta av. Nu väntade jag tvillingar, och ofta då mår man riktigt illa. Har du varit på ultraljud ännu :wink:

kram på dig, och hoppas något hjälper
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Tänker oxå på dig.... tungt att orka med studier om man mår så där dåligt och det är ju liksom svårt att bli sjukskriven då.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ursäkta - har (väst)världen blivit fullkomligt galen :?:

LERGIGAN :?: :!:

Till gravida kvinnor :?: :!: :?:

Säg mig att det inte är sant :!:

Vad är läkarnas motivering :?: Hur i h-e kan någon försvara Lergigan till människor som har ett växande foster i kroppen :?:

Varför inte hellre rekommendera en balja ren sprit :?: :!:

Läs "J'accuse" och ta till allt utom Lergigan, snälla :cry:

Vi behöver ingen ny neurosedynkatastrof.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hej Anna och J och Å :D

Jag förstår att ni blir upprörda/tycker att det är fel att jag skulle ta något som Lergigan mot mitt illamående. Men även om akupunktur förmodligen är bra (jag svarade bra på akupunktur när det efter en halvtimmes försök på förlossningen hade försökt få ut moderkakan och de slutligen satte ett par nålar i fötterna på mig och moderkakan kom ut) så är det dyrt! Jag är studerande och så är min sambo och jag har faktiskt inte råd med alternativa behandlingar. Inget blir bättre för att min sambo just nu inte uppbär studiestöd alls (d.v.s. jag försörjer en familj om tre på ett studiestöd). Just nu har vi inte ett öre på fickan förräns den 20:e...

Därför är jag dessvärre nödgad att ta till konventionell medecin. Jag orkar inte må illa! inte ens "litegrann" eller "hanterligt", mitt liv är alldeles för ansvarskrävande för det just nu. Barnet är inte planerat, men välkommet, eftersom jag är kristen och värnar om livet.

Kram
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Fast nu läste jag ju J'accuse och känner mig inte så inspirerad att ta Lergigan längre :( ... Men det står ju i Fass att det inte har någon effekt på fostret?

Men vad gör jag då? Jag har studier och familj att sköta! Jag vill faktiskt inte må så här illa! Jag vill vara arbetsverksam och fungerande! Det här får inte plats i mitt liv! :cry:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"