Jag blev nekad tens. Som gravid ska man inte ha det, precis som akupunkturen jag skrev om. I västmanland får inte gravida ha tens, bara vid förlossning.
Tens- stimulerar nerverna, så man lurar hjärnan att inte känna smärta. Men "botar" inte.
Ja den där krystövningen. Hm, jag gjorde den liggandes på sidan. Låg bara på sidan hela tiden.
Första tjejen, Mina krystade jag ut i ett nafs. Låg då på sida, det var en underbar upplevelse. Fattade knappt att hon kom ut.
Jag hade skickat ut hela den skock personer som stod i en cirkel runt mig och det var bara undesköterskan kvar och rätt var det var sprang hon och hämtade de andra, för Mina var på väg ut och jag kände inget, förutom att det kändes bra. Hon sa till mig "krysta som om du behöver gå på toa" och Johan höjde rösten och sa "tänk på ljuset" och sa "ta djupa andetag" och Johan sa "flämta, flämta" och vips där kom hon. Direkt nästan ville de ha över mig på rygg, för att kunna observera att tvåan inte snurrade. Jag blev grymt förbannad. Hade sagt hela dagen att rygg inte funkade och de stod i mina papper. Min BM som var införstådd, slutade en kvart innan de kom. Så det gick inte lika bra med Lisen. Men själva krystningen funkade bra. Tyvärr så gjorde det så ont i ryggen, så jag kunde inte njuta lika mkt som med Mina, och så var det svårt att känna var hon tog vägen i magen, de blev ju så tom efter Mina, jätte konstig känsla.
Men oroa dig inte för krystningen, funkar kanon på sidan. Öva på bara. Men vad du än gör, skippa ryggläget, de kan inte tvinga dig. För mig var det en annan sak. Men du, jag lyckades vända tillbaka mig, vägrade ge mig, blev som galen
kram