Den viktiga vikten...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressant det där du skrev om värmedyna! :shock: Idag har jag haft ont, på ren svenska, och eftersom det hjälpte förra gången (med Hugo) lade jag mig på värmedynan nu på kvällen. Kunde efteråt knappt gå... :x Haltade fram här ett tag, och kom fram till att den här gången blev det minsann värre! :evil: Av värmedynan, alltså.

Vad gäller vikten, gjorde jag sist så, att när jag väl slutat amma (Hugo då 3,5 månad), gick jag med i Aftonbladets Viktklubben, och följde deras kost och motionsrekommendationer. :) Hugo var åtta månader när jag vägde som jag skulle igen. Ska alltså inte klaga - jag blev ju av med kilorna... :oops: Men man är ju otålig. Och vill helst se ut som folk (som "aaaalla aaaaandra..." :roll: ) redan någon månad efter graviditeten - vilket inte alls är rimligt, jag vet, jag vet... (och det är inte aalla andra, jag vet, jag vet..)

Vad tar man mot otålighet..? Och dumhet..? :roll:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hur är det med TENS-apparaten i såna här lägen, någon som vet?

Jag hyrde hem en sån när jag väntade första sonen (råd från min sjukgymnast) och den var helt underbar! Kan den hjälpa Päivi tro?

/ Mamman till sönerna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det skulle jag också gjort - hyrt TENS senast - hade alla papper klara och så - men så blev det ju snitt! Så visst, gärna TENS - men hur tidigt kan man hyra? :shock: (Memo till mig - ytterligare en sak att fråga på torsdag... :wink: )

Det som oroar mig just nu - mitt i all snack om vikt - är krystövningen där man skall "göra som en liten sit-up". 8-[ Glöm. Är jag i liggande så får jag rulla runt försiiiktigt, för att ta mig upp i sittande. Ont. Att resa mig upp i något sit-up-liknande - även om aldrig så lite - är inget alternativ... :x

Käraste "mother of sons" "J och Å", och alla andra engagerade i den här tråden - så glad för ert engagemang och alla era förslag! :heart:
father of sons

:D

Jag vet inte hur tidigt man kan hyra, men jag vet att det kostar en slant.. Jag hade min ganska länge (så skönt för ryggen) och det blev lite pengar att lägga ut :lol:. Värt det!

Lång lista och längre blir den nog..

J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag blev nekad tens. Som gravid ska man inte ha det, precis som akupunkturen jag skrev om. I västmanland får inte gravida ha tens, bara vid förlossning.

Tens- stimulerar nerverna, så man lurar hjärnan att inte känna smärta. Men "botar" inte.

Ja den där krystövningen. Hm, jag gjorde den liggandes på sidan. Låg bara på sidan hela tiden.
Första tjejen, Mina krystade jag ut i ett nafs. Låg då på sida, det var en underbar upplevelse. Fattade knappt att hon kom ut.
Jag hade skickat ut hela den skock personer som stod i en cirkel runt mig och det var bara undesköterskan kvar och rätt var det var sprang hon och hämtade de andra, för Mina var på väg ut och jag kände inget, förutom att det kändes bra. Hon sa till mig "krysta som om du behöver gå på toa" och Johan höjde rösten och sa "tänk på ljuset" och sa "ta djupa andetag" och Johan sa "flämta, flämta" och vips där kom hon. Direkt nästan ville de ha över mig på rygg, för att kunna observera att tvåan inte snurrade. Jag blev grymt förbannad. Hade sagt hela dagen att rygg inte funkade och de stod i mina papper. Min BM som var införstådd, slutade en kvart innan de kom. Så det gick inte lika bra med Lisen. Men själva krystningen funkade bra. Tyvärr så gjorde det så ont i ryggen, så jag kunde inte njuta lika mkt som med Mina, och så var det svårt att känna var hon tog vägen i magen, de blev ju så tom efter Mina, jätte konstig känsla.

Men oroa dig inte för krystningen, funkar kanon på sidan. Öva på bara. Men vad du än gör, skippa ryggläget, de kan inte tvinga dig. För mig var det en annan sak. Men du, jag lyckades vända tillbaka mig, vägrade ge mig, blev som galen :wink:

kram
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ha! :twisted: Man ska veta vad man vill, och genomföra det - det är Joch Å det levande beviset på. :P

Jag har nu en kilometerlång lista över saker att ta upp p torsdag :lol: - och det känns bra!

Så man kan även öva på krystningen på sidan? :shock: :D Vad bra! Jag har ju läst att många föder på sidan, men så långt sträckte sig inte intelligensen, att det betyder att man kan öva liggandes på sidan också... ](*,) Nå väl, det är då bra att man har bra webb-bekanta i sådana lägen... :wink:

Återigen, tack!
father of sons

:shock:

Nekad?! Gravida ska inte använda TENS?

Här i Stockholm rekommenderar sjukgymnaster TENS vid foglossning och gärna för träning/förberedelse till förlossningen. Man får inte sätta plattorna runt hjärtat, huvudet eller magen.

Tänk så olika det kan vara :lol: .

J och Å

Inlägg av J och Å »

Smärtläkaren har bestämt det i Västmanland.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Anouschka

Inlägg av Anouschka »

Jag är i v. 37 och har varit väldigt aktiv hela graviditeten (simning, styrketräning, cykling, jogging fram t. v. 32) fram tills för två veckor sedan då jag pga mycket förvärkar fick order om att lugna ner mig (nu är det bara cykling och yoga som gäller för mig). Jag äter nyttigt men har ändå gått upp 18 kg :roll:

Jag tror att kroppen lägger på sig det den behöver (plus lite till i de fall man inte tänker på vad man äter och inte rör på sig) och hoppas att kropppen är lika villig att återgå till ett jämnviktsläge efter det att våra underverk är födda. Är jag naiv som tänker så?
Med trollungen Siri, född 11/11-06.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anouschka :D

Tänker som du - kroppen lagrar fettreserver för att klara av amningen, såklart kan man tänka på att äta någorlunda nyttigt ändå, men å andra sidan är det väl sällan man kan unna sig att inte behöva bry sig så himla mycket om sin vikt som nu, den biten kan man ta itu med sen :wink:

PS; Förlåt min nyfikenhet :oops: men visst är det du som brukar var inne på gravid.se ibland :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anouschka

Inlägg av Anouschka »

Japp, stämmer. Gravid. se, familjeliv. se... det finns ju en del att välja mellan :lol: Jag jobbar hemifrån (eller, för närvarande försöker :wink: jobba hemifrån - svårt med motivationen så här på slutet...) så jag slinker in lite här och var under dagen. Här är det dock betydligt bättre stämning än inne på gravid.se där jag tycker det bara blir fler och fler troll som försöker förstöra för oss andra.

Jag hoppas verkligen att vikten rinner av lika lätt som den kom över mig - jag har redan investerat i nya walking-skor för långa härliga barnvagnspromenader när trollungen är här.
Med trollungen Siri, född 11/11-06.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej!

Yoga har varit toppen för mig men jag har fått undvika olika övningar olika graviditeter. Det är bara att lyssna in kroppen. Vilket yogan underlättar. Cykeln har varit min bästa vän, speciellt när jag har haft sommar/höst-förlossningar. Minimal belastning på knän och fötter och parallell rörelse för bäckenet.

Jag har gått upp hur mycket som helst alla tre gångerna, och jag är inte så stor från start om man säger så. Utanpå-magar som har vandrat runt med resten av mig. :lol: Har av princip alltid slutat väga mig vid 25, känns onödigt att fördjupa sig när det närapå är över, haha! Ska jag gissa har jag troligen touchat 30-sträcket. Skönt att höra att det finns fler, mamma Å!

Konstigt nog har jag gått ner till startvikt igen av mig själv på ungefär ett år. Med tvåan hann det förstås inte gå ett år, hrm...

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"