Tror du att jämställdhet...

Medlemmarnas egna undersökningar

Tror du att j?mlikhet mellan kvinnor och m?n skulle gagna barnen?

Ja
49
80%
Nej
12
20%
 
Antal röster: 61

Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Svaret beror ju delvis på definitionen av begreppet jämställdhet.
De som driver den feministiska rörelsen i media och som är de som får uttala sig är ju ofta en icke-representativ del av kvinnor som för det mesta är unga akademiker mitt uppe i sin karriär som ser den och deras teoretiska projekt viktigare än barn/familj. De har rätt att välja efter sitt huvud men medan de med stolthet lämnar bort sitt barn så fort som möjligt vet vi att 9 av 10 vill kunna bestämma mer själva över hur de gör med sina barn och de allra flesta vill ha möjlighet att vara hemma längre.

Om män (och även kvinnor) ska vara hemma mer med sina barn borde samhället sända signalen att det är något bra att vara hemma med sina barn, inte att man är ett udda undantag som förstör proffstyckarnas/politikernas ambitioner.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
viola theresa
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 12 jan 2005, 11:36

Inlägg av viola theresa »

Samhället består av sina medborgare och man kan påverka den allmänna opinionen. Politiker är vindkänsliga.
Jämställdhet är det enda riktiga. Männen ska t. ex. inte stängas ute från att komma sina barn riktigt nära, även om det är delvis självförvållat och beror på att de inte insett vad de missar.
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Jag är lite förbluffad, för jag trodde att svaret på min fråga skulle bli ett tveklöst JA och att resonemang och tankar skulle följa därpå.

Ordet "jämställdhet" är ett laddat ord, som ofta väcker upprörda känslor. Jag tror att det beror på att folk är osäkra på vad det egentligen betyder, vad det innebär. Det tycks vara ett besvärande ord! Man borde lobba för ordet!

För att inte tala om ordet "feminism"! Då börjar folk spotta och fräsa! Och själv avskyr jag faktiskt det ordet. För mig signalerar det segregation.

Att skapa jämställdhet mellan kvinnor och män innebär förvisso att kvinnor ska ges samma rättigheter, som män åtnjuter, men det innebär inte att jämställdhetsarbetet ENBART handlar om det. Jag menar, det handlar ju om att skapa balans mellan den ena halvan av befolkningen (kvinnorna) och den andra halvan av befolkningen (männen), inte sant?

Jag begriper inte varför ordet "feminism" inte byts ut mot orden "mänskliga rättigheter"!!! Om man känner efter lite, så visst ger det ordet helt annorlunda tänkesätt?

Jag tar också ett lite sidospår, apropå kläder i rosa och blått och glitter: Under den gångna veckan har man kunnat njuta av tv-sändningarna från EM i konståkning; Snacka om glittrigt rosa, lila och rött! Hos herrarna! Och dansanta var dom också! 8)
Senast redigerad av Kit den mån 25 jul 2005, 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Men anledning av kommande bokrea, vill jag tipsa om en utmärkt och lättläst bok, som då kommer upp; "Vardagsfeminism!" (J. Sjögren), 69:-

Man behöver inte läsa den från pärm till pärm, utan kan gå in varhelst i vilket kapitel somhelst . Och så har den en verktygslåda :!: :P :P :P Sånt gillar man ju! Och författaren ägnar ett helt resonemang kring det besvärliga (!) ordet "feminism". Mycket intessant!
Finns också att låna på Biblioteket.
Senast redigerad av Kit den tis 15 feb 2005, 16:29, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jaha, pratar vi nu feminism så tipsar jag om den bok jag håller på med just nu! "Under det rosa täcket" -en väldigt intressant och tänkvärd bok :!:
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

:D Ja visst är Nina Björk bra!! :D

För lite mer hard core :lol: är Simone de Beauvoir ALLTID intressant!

Har följt tråden med intresse och är besviken över att folk FORTFARANDE pratar föräldraledighet och sägar att "familjerna måste få välja själva".

:arrow: Det ÄR INTE att välja själv, när så många familjer förlorar pengar på att pappan tar ut föräldraledighet!! Tror ni att det bara RÅKAR vara så att i just den familjen tjänar mannen mer än kvinnan?? Naturligvis VÄLJER vi inte hur vi vill ha det när män och kvinnor får olika betalt för samma jobb, och när traditionella "kvinnoyrken" är underbetalda. Då väljer ju samhället åt oss!

:arrow: Att så lättvindigt avfärda kvotering, alternativt "påtvingad" :roll: :roll: föräldraldighet med argumentet "jobbet/föräldraledigheten ska ges till den bäst lämpade", är naivt :evil: ! VEM har satt ramarna/kriterierna för VAD som innebär att vara bäst lämpad för t ex ett chefsjobb? Jo, det är de män som byggt upp vårt samhälle, medan kvinnorna har fått stå vid sidan av. "Manliga" egenskaper värderas högre än "kvinnliga" när det kommer till höga poster (gillar egentligen inte att kalla egenskaper för manliga och kvinnliga, det är så mycket mer komplicerat än så, men för att förenkla... ) Att mamman skulle var bättre lämpad än pappan att vara hemma och ta hand om sina egna barn är byggt på samma principer och lika absurt!

Sverige sägs vara det mest jämlika landet i världen. Det är sorgligt för världen tycker jag :(
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Dessutom är det så, angående att lagstifta om delad föräldraledighet;

:arrow: Det skulle ge en signal till företagare/arbetsgivare att inrätta sig efter detta, som förhoppningsvis så småningom blir en norm!

:arrow: Och det skulle förebygga att kvinnor hamnar på efterkälken vad gäller löneökning och befordran!

:arrow: Och angående kvotering till förmån för kvinnor, så har kvotering till förmån för män tillämpats sedan urminnes tider! :!: :evil:
Senast redigerad av Kit den mån 25 jul 2005, 13:00, redigerad totalt 2 gång.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Suck...
Det är samma politiker som väljer att ge kvinnor inom den offentliga sektorn dåligt betalt och väldigt små möjligheter att byta arbetsgivare som skulle genomföra en reglering som hindrar att familjen själv får välja hur det vill ha det för att politikerna tycker att de väljer fel på grund av att politikerna ger kvinnorna för dåligt betalt...

Tror någon verkligen att det är mer folkhemsfacism model Myrdal där politikerna styr allt som behövs för att människor ska må bättre?

Samtidigt som man gnäller på att män är hemma för lite sänder man signalen att egentligen ska ingen vara hemma mer än nödvändigt utan ut och arbeta och göra nytta. Kanske vore idé att först betrakta det som fint att ta hand om sin familj?

Sen tycker jag att det är synd att så många ser den klassiskt manliga rollen som en vinnande förebild och att det skulle vara en förmånlig roll att tänka på pengar och karriär stället för varma relationer.
Jag tycker nog att om det finns någon vinnare i könsrollerna är det den som i princip alltid får barnen efter en vårdnadstvist och inte den som jobbar sönder sig och försakar sin familj.

Men det är bara min personliga åsikt.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
Vivan
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 14:51

Inlägg av Vivan »

Det är nog väldigt mycket små detaljer i det vi gör, dagligen. Som exempel kan jag nämna att efter 15 lektioner på babysim så har det varje gång funnits minst en pappa som simmat med sitt barn för att sedan lämna över det till den väntande mamman som duschat och klätt barnet efteråt. Jag har inte någon gång sett den omvända situationen! Även om barnen är små, vad förmedlar det till dem?
Vad gäller diskussionen om föräldrapenning så tycker jag att det är hemskt att det har blivit en jämställdhetsfråga! Är det inte barnens rätt till en bra och trygg start i livet som är viktigast? Eftersom min man inte kan vara hemma lika mycket som jag och min framtida pension påverkas av att vi skaffar barn (minskad löneutveckling mm) så får ju helt enkelt en del av hans lön gå till en pensionsförsäkring-ÅT MIG! (Tyvärr var det han och inte jag som kom på idén..)
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Jag upptäckte precis att jag använder ordet "jämLIKhet" i min fråga. :-k

:arrow: Korrekt ord ska ju vara jämställdhet.
Senast redigerad av Kit den mån 02 maj 2005, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
cillamamman
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 19:11

Inlägg av cillamamman »

Visst är flickkläderna väldigt puttenuttiga, men jag tycker att det är värre med de grymma pojkkläderna. 2 år och döskallar??
Det värsta är att det dessutom får oss att köpa en massa helt onödiga kläder, eftersom pojkar och flickor i princip inte kan ärva varandra!
Läste i tidningen om en designer som arbetat fram kläder med tuffa motiv för tjejer och glitter och rosa till killar-bra initativ 8men finns väl inte i handeln)!

Jag är för delad föräldrarledighet, men inte till vilket pris som helst=på bekostnad av barnen. Senaste föräldrarledigheten var jag hemma 1 år o min man 9 mån.
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Inlägg av Love »

Jag har röstat ja! Detta är en en megastor debatt med många infallsvinklar.

Egentligen är jag för en "fri" föräldraförsäkring där föräldrarna själv kan välja hur man vill dela upp ledigheten. Samtidigt så vet jag flera män som velat ta ut föräldraledigt en längre tid och blivit starkt ifrågasatta på jobbet. Samma sak att kvinnliga vänner i 30-årsåldern nekats jobb med motoveringen att de ska ju snart ändå få barn.

Skulle lagen innebära att 1/3 tillhörde varje förälder och 1/3 fick spenderas fritt så skulle detta medföra att männen lättare kunde vara hemma och att kvinnor i fertil ålder inte lika lätt diskriminerades pga kön eftersom även fertila män (!) innebar en "risk" för arbetsgivaren att de tog ut föräldraledigt.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Kit skrev:Att skapa jämlikhet mellan kvinnor och män innebär förvisso att kvinnor ska ges samma rättigheter, som män åtnjuter, men det innebär inte att jämlikhetsarbetet ENBART handlar om det. Jag menar, det handlar ju om att skapa balans mellan den ena halvan av befolkningen (kvinnorna) och den andra halvan av befolkningen (männen), inte sant?
Nu var det iofs länge sedan den här pollen startades, men jag kan inte låta bli att "lägga mig i" lite trots det... Jämlikhet/jämställdhet är väl i rimlighetens namn att man har samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön? Inte bara att kvinnor skall ha samma rättigheter som män?

Som kvinna har jag mycket mer möjlighet att ställa mig upp och säga att jag vill vara hemma med barnen än vad en man har - och den rätten borde männen få. Det är inte heller någon som tycker att jag är konstig som själv byter däck på bilen och mekar, tvärtom anses jag som lite "duktig". En man som gör det motsatta, exempelvis syr kläder eller virkar, anses ofta vara rätt fjollig...

Det borde vara lika OK att göra det man är bra på och lika självklart att man hjälps åt oavsett om den som utför sysslan är kvinna eller man.

Kan vara så att jag har lite andra referensramar, jag har alltid jobbat inom mansdominerade yrken. Jag har också turen att ha en make som lika självklart byter blöjor som snickrar på huset - och som uppskattar att jag gör detsamma. Vi har gemensamt valt att båda vara hemma länge, trots att det ger rejäl inverkan på ekonomin.

Jag är huvudsakligen emot att lagstifta fram jämställdhet, jag tror mer på att ge människor möjligheter och att heller visa på goda exempel.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Frågan är för generellt ställd tycker jag. För min egen del (och sonens) skulle jämnställdhet vara bra om det innbar att det ställdes lite mer krav på den, i vårt fall, fullständigt frånvarande fadern! Jag är ensamstående och jag tycker att det är ett hån att Benjamins pappa kommer undan med ynkliga 1170 kr/mån! Nu är det jag som ska till BVC:s psykolog i morgon och diskutera hur jag skall bemöta frågorna om pappa! :evil:

Men jag tycker inte att staten har något att göra med vem som är hemma med ungarna. [-X
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Frågan kan inte vara rakare. Jämställdhet är jämställdhet. Och om jämställdhet rådde mellan kvinnor och män kunde det inte vara annat än en vinst för barnen. I första hand.

Men vi tenderar att inta misstänksamhet och försvar när denna så besvärliga fråga kommer på tal. Folk tycks i första hand tänka:
:?: Vad kommer då att tas ifrån mig?
:?: Vad kan jag möjligen fölora på detta, tro?
:?: Va, försöker man lura mig?
Och det ständiga:
:!: Ingen ska komma här och tala om för mig, att.....osv

Men då är det all idé att se till så att ingen kan "komma här och..." genom att bilda opinion, hojta, skapa debatt, kräva, göra sin röst hörd, påpeka, gå och rösta!

Det finns bara fördelar med jämställdhet mellan kvinnor och män. Men förstås, inte för den, som vill fortsätta att förtrycka.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Polls"