Tack Åsa, Jennie & Mia för mycket bra tips!
Speciellt det med att öppna upp hans mun med min egen tumme. Skall prova vid nästa amning.
Skönt att veta att det kanske kräver en del av mig på kvällarna (eller ja, roligt att veta är det ju inte

, men att jag inte är ensam om det menar jag.).
Jag vet att han inte suger rätt för hans underläpp blir inte som ni beskriver. Den liksom viker in under vårtan. Kanske är det därför det gör ont på mig? Denna värk gör att jag inte pallar att sitta hur länge som helst utan då tar jag till tillägget så blir "alla" nöjda... (det känns som att jag busar/fuskar

).
Just nu kör jag med en del tillägg för att få till "knockouteffekten". Han behöver i regel ha 20-40 ml för att bli lugn. Frustrerande för mig, men han blir ju faktiskt nöjd och sussar gott. Om natten verkar det som att han behöver ha mindre tillägg (20 ml). Jag brukar amma max 30 min då.
Storebror går på dagis 9-12 och om jag har "tur" hinner jag få i lillen en måltid innan dagishämtning. Idag blev det stressigt och jag hann inte fylla på med bröstmjölk utan det fick bli tillägg. Det tar väl ett tag innan jag får rutin på det hela. Skall bli jätteskönt att "schemalägga" honom när han blir större.
Idag kommer alltså BVC på besök och då skall hon få iaktta mig. Hoppas hon inte är amningsfanatiker.....

. När jag kontaktade amningsmottagningen fick jag en massa tips på weblänkar där jag kan gå in och kolla amningsteknik. Skall kolla upp det!
Hej hopp!
//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06