Fråga ang amning (nyfödd)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o TACK Åsa för dina råd!

Jo, jag skall kontakta amningsmottagningen som vi har på ett av våra två barnsjukhus. Dessutom kommer BVC-sköterskan hem till oss för första gången på tisdag så hon skall också få titta.

Det går verkligen uppochned :D :cry: ! F-n vad det är kan vara psykiskt påfrestande. Imorse satt jag säkert 2 h :roll: och vi fick trots det ge tillägg och DÅ kom sonen till ro och somnade. 2 h????? Det går ju bara inte. Storebror var MYCKET tålmodig. Lilleman suger rätt dåligt. Jag blir så frustrerad för det FINNS ju mjölk!!!!!! Jag skall pumpa i em för att hålla produktionen igång.

Jag skall fortsätta försöka ett tag till. Amningsmottagningen och BVC nästa. Utan amningsnapp med en IPRÉN funkar bra. Jag (och maken) är bara rädd att det skall bli som förra gången då jag nästan gick ned mig pga amningsproblem :? . Vill inte hamna där igen. Varför är detta så känsligt?????????

Tack igen ÅSA!

Kram från skam-den-som-ger-sig
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kära du, jag vet hur jobbigt det är. Och som jag skrev förut, så FÅR man inte pressa sig så mycket att man mår psykiskt och fysiskt illa, det är inte bra för nån av er. Nu verkar det ju ändå som att det finns hopp, och om ni får hjälp på traven kanske det lättar för dig. Ring på måndag till barnmottagningen, jag tänker på er och skriv om du vill.

Och, ja, två timmar är jättemycket, men jag har hört om många som haft det så första tiden, som det ordnat sig för. Hur är det med såren?

kram från Åsa
mia75

Inlägg av mia75 »

För att få honom att ta bra tag i början brukar jag hålla min tumme på hans haka och när han gapar för att ta tag så drar jag hans haka lite neråt så att han gapar större, då får han bra tag. :D

Visst går det att få ett barn nöjt på kvällen med bara amning, men det kan vara rätt jobbigt ibland. Jag ammar för tillfället nästan hela tiden mellan sex och nio på kvällarna, men sen nöjer han sig med två nattmål efter det! :D

Bra att du kontaktar amningshjälpen, där får du säkert mer råd och tips! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Kristin!

Förlåt att jag har missat att hänga med på din tråd här men du har fått jättebra råd från Åsa, jag skulle nog sagt samma sak. :D

Utan att pressa dig vill jag bara skicka lite glada tillrop! Jag hade också kämpat lite till. Men 2 h är mycket för amning i ett sträck... Ja, du ska öka mängden ersättning, men om nu mjölken runnit till så bra så koppa bara i ersättning de mål (kvällen) där det verkligen behövs. Inför natten är ju en klassiker.
Att barnet "vänjer sig vid mätthetskänslan av ersättning" tycker jag låter konstigt formuelerat. Det är väl alldeles utmärkt om barnet vänjer sig vid att bli mätt? :-k Vi har använt ersättning om kvällarna till och från sedan sonen "standardmodellades" som 6-veckors. Just för att få bra sömn om kvällen.

Amningsnappen ska visst fasas ut, men en månad kan han väl få ha den, tills han verkligen fått kläm på sugtekniken? Behöver det vara så bråttom?
Förutom det Åsa skrev om att ha sonens näsa mitt för bröstvårtan så kolla även hans läppar efter att han har tagit bröstet. Hans underläpp ska ha ett litet veck (under själva läppen) och lika så överläppen, uppåt. Han ska liksom truta om bröstet.

Om du har mycket mjölk, så du kan pumpa ur, ge honom då din mjölk på kopp. Jag skulle nog vara försiktig med flaska så här tidigt om du vill kämpa på med amingen. De får så lätt preferenser de små liven.... :wink:
En goding till son född 0603 :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tack Åsa, Jennie & Mia för mycket bra tips!

Speciellt det med att öppna upp hans mun med min egen tumme. Skall prova vid nästa amning.

Skönt att veta att det kanske kräver en del av mig på kvällarna (eller ja, roligt att veta är det ju inte :wink:, men att jag inte är ensam om det menar jag.).

Jag vet att han inte suger rätt för hans underläpp blir inte som ni beskriver. Den liksom viker in under vårtan. Kanske är det därför det gör ont på mig? Denna värk gör att jag inte pallar att sitta hur länge som helst utan då tar jag till tillägget så blir "alla" nöjda... (det känns som att jag busar/fuskar :oops:).

Just nu kör jag med en del tillägg för att få till "knockouteffekten". Han behöver i regel ha 20-40 ml för att bli lugn. Frustrerande för mig, men han blir ju faktiskt nöjd och sussar gott. Om natten verkar det som att han behöver ha mindre tillägg (20 ml). Jag brukar amma max 30 min då.

Storebror går på dagis 9-12 och om jag har "tur" hinner jag få i lillen en måltid innan dagishämtning. Idag blev det stressigt och jag hann inte fylla på med bröstmjölk utan det fick bli tillägg. Det tar väl ett tag innan jag får rutin på det hela. Skall bli jätteskönt att "schemalägga" honom när han blir större.

Idag kommer alltså BVC på besök och då skall hon få iaktta mig. Hoppas hon inte är amningsfanatiker..... :wink: . När jag kontaktade amningsmottagningen fick jag en massa tips på weblänkar där jag kan gå in och kolla amningsteknik. Skall kolla upp det!

Hej hopp!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej tjej!
Nu har jag inte läst från början, så kanhända det blir lite goddag yxskaft :oops: :roll: :D !

Nej, du varken busar eller fuskar när du ger tillägg. Eller förstör amningen. Målet är att ni alla ska bli nöjda, både sonen och du. Och när ni är det - njut :!: Skäms inte :!: :!: Hoppas att du får fin och sansad hjälp från bvc-sköterskan!

Jo, det där med att underläppen viker sig inåt under vårtan. När det hände oss, kunde jag ganska lätt dra ner läppen lite med min tumme så att den hamnar utanpå bröstvårtan. Då blev taget riktigt. Om du förstår vad jag menar? (Och om jag förstod dig rätt...).

Kramar Jenny
Kristin

Inlägg av Kristin »

Nu vet jag vad felet är :D \:D/!!!

När jag skall hjälpa lillen med att få rätt tag runt bröstet så har jag tryckt ihop bröstet (om ni förstår vad jag menar :wink: ) på fel sätt!!!! Amningsmottagningen rekommenderade att jag skulle titta på några filmer om amning på nätet och det var där jag kunde se att jag gjorde fel.

Likväl är jag inte 100 på att jag gör rätt. Skulle ändå behöva att någon tittade på mig. Jag lyckas inte få till det varje gång nämligen. Klurigt det där...

BVC var ju på besök igår, men då hade jag redan fått kläm på det (trodde jag..) så jag visade inte henne. Var kanske dumt... :roll: ?? Nåväl, jag skall till BVC nästa vecka och då kan jag ju visa henne :D.

Amningen jag gjorde nyss verkar ha fungerat. Jag gav lillen tillägg bara för att försäkra mig att han fått i sig nåt och han drack bara 20 ml så det borde han ha fått. Dessutom somnade han efter bara 1 h 15 min vakentid så mätt verkar han ju vara.

Fortsättning följer :wink: ............

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde säga: en stor skillnad med det "nya" greppet är att det inte gör ont i vårtorna!!!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Jag fortsätter diskutera med mig själv :lol: ....

Läste just Annas "sticky" på den här sidan om små mattrasslare. Man skulle nog kunna säga att lillen är lite utav en mattrasslare eftersom tillägget behövs. Dels beror detta på att jag har visat honom "fel" hur bröstet/vårtan skall tas (men det håller ju på att reda upp sig :wink: ) vilket gör att han inte suger effektivt/inte tömmer bröstet effektivt, dels att han har en stor benägenhet att slumra så fort förrätten är uppäten. Jag tror inte han kommer till huvudrätten/efterrätten. Jag sitter i regel 45 min (20 min på varje bröst). och han äter inte aktivt/effektivt hela den tiden.

Läste stickyn om mattrasslare och vad jag förstår blir det en hel del pauser man då måste göra för att "väcka" lillen - har jag förstått det rätt?

En annan sak, ibland är lillen vaken minst 2 h, men ibland (som nu, nyss) orkade han bara vara vaken i dryga timmen. Är det "normalt"? Han är nästan alltid mer vaken om morgonen och fr lunch sover och sover han resten av dygnet (känns det som...).

Kanske låter konstigt att fråga, men...ÄR det jätteviktigt att han är vaken en längre stund mellan sovperioderna när han är så liten? Det känns som att all vakentid går åt till matning och lite klädes- och blöjbyte. Sedan sussar han så gott så gott.....

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Om man har det struligt med sömn och dygnsrytm brukar man rekommenderas (i Barnaboken) att jobba enligt standardmodellen 2 + 2 (vakentid + sömn) men det är ju snarast något att sträva mot och tiderna sitter ju inte alltid för en så liten. Vilhelm orkade inte vara vaken fulla 2 h förrän i somras då han var 3-3,5 månad gammal. Runt 1-2 månaders ålder blev det snarast 1,5 + 2,5 som någon slags standardmodell. Dvs. nu kommer ditåt men det är absolut inget konstigt om han inte orkar hela vägen. Däremot är det ju inte så lyckat om han somnar under måltiderna. :roll: Han behöver fyllas på maximalt så han sedan sover gott de timmar han behöver. Det finns massor av tips om hur man håller en liten vaken under maten i BB och här på forumet. För oss funkade det att jag gnuggade hans handflator och fotblad med tummen när han åt.
Om han däremot börjar somna, vakna, somna vakna och liksom aldrig verkar nöjd med någotdera kan det var idé att styra upp och "hålla vaken" längre.
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"