Borsta Tänderna

Samtalsforum med barnen i fokus
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

När vår numera 9-åring var liten så brukade vi göra såhär. Först borstade hon bort "småtrollen", sen borstade jag "stora trollen". När hon spottade i handfatet så kom det ju alltid lite matrestsmulor som jag sa till henne att var tandtroll som hon såååå duktigt borstat bort! Så borstade hon mina tänder också om hon ville.
Hoppas det är tack vare min envishet och hennes medgörlighet [-o< som hon fortfarande inte haft ett enda hål!

Lycka till alla tandborstare! Ge er inte!
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Amandia

Inlägg av Amandia »

Hejsan!

Våran dotter är 2,5 år och vi har gjort så att vi borstar först sen får hon borsta. Har gjort så hela tiden och har inga problem än så länge, men det har varit lite svårt ibland.

"mamma borstar först sen får amanda borsta" brukar jag säga och det fungerar bra. Hon får då öppna munnen stort och så börjar jag.
Hon gillar inte den nya tandkrämen hon har. Hade en som smakade som godis förut men den åt hon upp praktiskt taget!

Så nu har hon en barntandkräm som är lite mellan smak på..

Den hära tandkrämen som hon har måste hon hela tiden spotta ut. Så man hinner typ borsta fem tänder sen ska hon spotta. Men det fungerar bra, de blir rena iallafall.

Ibland är hon inte på hugget att låta mamma borsta tänderna men då är det "mamma ska bara borsta lite nere oxå" och då fungerar det bra.

btw! Har igång tandborstelåten nu och den har gått
på reapet ett tag nu, hon älskar den! Hahahahaaa!
"Glöm inte att en svans är en svans -
och inte bara en extra stump där bak."

Källa: Nalle Puh
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Gnilla skrev:Först borstade hon bort "småtrollen", sen borstade jag "stora trollen". När hon spottade i handfatet så kom det ju alltid lite matrestsmulor som jag sa till henne att var tandtroll som hon såååå duktigt borstat bort! Så borstade hon mina tänder också om hon ville.
:D Alldeles strålande hantering, tycker jag. Med strålande resultat. Det här stjäl jag :wink: :lol: Tack :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vi gör som Gnilla att vi borstar och sedan spottar ut alla troll i tvättstället.Jacob tycker det är jättespännande att se hur många troll som kommer ut och i olika storlekar :lol:
Vi har även en batteritandborste som han tycker bättre om än den vanliga tandborsten.Vi hadde strul ett tag med den vanliga och köpte då en tandborte som går på batteri och nu går det mycket bättre.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D

Ja, goda råd är det ju inte ont om i denna tråd! :wink:

Hos oss är tandborstning oxå viktigt o nåt man bara gör, lika självklart som ett toabesök el dyl.
Hade själv hål redan som 2-åring, o det bara fortsatte i de spåren :cry: , det vill jag helst att mina barn ska slippa.

Det har trilskats ibland här oxå, vad annars man måste ju ifrågasätta ifall det är nödvändigt som allt annat här i världen.
I en övergångsperiod hade vi Karius o Baktus till vår räddning, då var de stora 4 o 2 år. Det började som en saga som senare gick över i tandborstning. Tandborsten fick då leta efter, o jaga K o B. Oftast berättade vi att vi kunde se deras hus o vad de hade haft för sej under dagen o när vi letat runt ett slag så fick vi PLÖTSLIGT syn på dom o satte igång jakten tills tandborsten ätit upp dom. Karius bodde på övervåningen o Baktus på nedervåningen :D .
Ibland har även tandborsten fått gissa vilken mat som tänderna tuggat under dagen, o det kan ju vara hur tokiga gissningar som helst :wink: .

Nu är de 3 o 5, o det är inga problem alls, de "laddar" sina tandborstar själva o får borsta först, sen är det vår tur, sån är dealen o det funkar.
Även lillan (1 år IDAG! :heart: ) tycker det är spännande, vi borstar först o sen får hon ha den tills hon tycker hon är färdig.
Jag tror att den SJÄLVKLARA ATTITYDEN underlättar, precis som i andra situationer vi anser vara viktiga, som i social delaktighet, toabesök mm mm.
Vissa ifrågasätter mer o längre, andra nöjer sej med små tester då o då.
Sen tycker jag oxå att det är lättare med syskon, då ser de hur de andra gör o man får liksom lite "gratishjälp".

Så fortsätt att stå på er ni, rätt vad det är så hittar ni ER väg mot tandtrollen :wink: .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"