När dygnets timmar inte räcker till...

Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Päivi :D

Ironiskt nog var det just det tillvägagångssätt du beskrev med 5-minutare som jag misslyckades med idag... Å andra sidan har jag alltid haft svårt att få till 5-minutare, ingen nyhet för dagen :?

Skall ta fasta på dina idéer om aktiviteter innan luren :!: :D

Måste också berätta följande: trodde att Leia skulle säcka ihop alldeles efter kvällsbadet men hon satt i min och pappas famn som en liten soltråle och använde dagens sista krafter till att dela ut ömma klappar :heart: och grundligt undersöka våra näsor och ögon... :wink: Hur lillebusan orkade ända till 18.55 på enbart en 20-minutare är en gåta. Eller inte. Antar att Säkra Sovare laddar upp reserver att ta till då nöden kräver :roll:

:arrow: Ber om ursäkt för att jag nu halkar nu in på annat forum men måste fråga om råd. Har läst på om ettåringen i Barnboken och om ålderstadierna "Utforskande, Behärskande och Förändrande" i kapitlet "Livet ett kretslopp". Jag gissar att Leia trots sina knappt 14 mån fortfarande befinner sig i "Utforskande" (10-12 mån) eftersom hon med stor möda försöker lära sig gå och säga sina första ord. Kan även denna livsfas påverka sömnen eller är det mest "Förändrande" :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är klart att när så mycket otroligt omvälvande händer - som att börja PRATA och att börja GÅ - så kan man ta med sig väldigt mycket hetsuppning (barnbarnsord) i sängen :shock: :roll: Det är ju två nya världar som öppnar sig och man kan ju egentligen bara ana, om ens det, vad detta innebär för en liten människa som för allra första gången beträder dessa nya färdigheter som hon sedan ska ägna sig åt livet ut :!: En åt gången kunde vara nog, om man säger.

Så lilla utforskande tillvaron är intensiv, ny och omvälvande. Desto större blir då behovet av vila - även och inte minst mentalt. Och eftersom små barn inte kan ta sig någon mental vila att tala om - möjligen i ensamleken :!: - är det extremt viktigt att sömnen sitter som den ska. Vilket man måste utgå ifrån som en komplett Självklarhet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vänner! :D

Jag måste bara delge er, på ämnet :arrow: stor bebis lycklig och utmattad av nya färdigheter :wink:

:heart: Lillprins Lo har i dagarna rasslat till på ordfronten, övat på trappans förunderliga värld, behärskat trappan både uppför och nerför, minst 1000 gånger... och så idag efter långluren:
Försöker få en bandyboll uppför trappan, på alla upptänkliga sätt, efter 45 minuters slit :shock: :lol: lyckas han :!: Applåderar sig själv! :lol: ...och bollen ramlar över kanten och studsar sakta ner..hela vägen... :roll:
Lotass tittar på bollen.
Suckar tungt...
Vänder på blöjrumpan och styr kosan in i huset.
Väl inne ropar han mot mig:
:arrow: HOUWA 'ATTATT :!:
Jag följer efter och frågar:
:arrow: Vad vill du? Visa mig..
Lotass kryper till sitt rum, pekar mot sängen och säger:
:arrow: HOUWA 'ATTATT...

:idea: sova nattnatt säger han ju :!: :lol:

Jag frågar:
:arrow: Vill du sova nattnatt? Igen?
Lotass svarar:
:arrow: AH :!: Och applåderar sin kära mor som ÄNTLIGEN förstått! =D> :roll:
Jag lyfter honom, skrattandes och klappandes, ner i sängen. Går ut med ramsan x1. Lotass sjunger en stund.

Lillprins Lo vaknar med ett glädjetjut i bästa Pavarottistil efter 45 min. sömn...och kastar sig ut på trappen, tar bollen...uppför trappen.
Och håller FAST bollen med benet :shock: :lol: :thumbsup: när han återigen applåderar sin bragd.

Smart Lotass! :heart:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

:oops: Skulle ta mig för att komma med rapport och upptäckte att jag totalt missat Annas klargörande inlägg och Fjällmors uppbyggliga guldkorn :D :heart:

:D Varmt tack Anna. Du är enorm på att öppna ens ögon och se det självklara :D

:D Fjällmor: tror sjutton att man måste få vila sig lite efter sådana bragder :lol:

Rapport: Efter att modern följt alla kloka recept sover återigen lillebus gott om dagarna :D :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Nancy :lol:

:D Underbart, Fjällmor :lol:

Med sådan här läsning lyfter dagen :lol: :lol: :lol:

Tack, tack, TACK :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go Lillebus! :thumbsup: