Hur införa schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nancy

Inlägg av Nancy »

Har ni sovit nåt bättre Olle och du :?: *hoppas* :D
Rica

Inlägg av Rica »

Jo, tackar som frågar :D . Nu börjar vi komma på banan :wink: . Olle kan nu sova från 21 till fram emot 06 :D - sista timmen fram till sju kan det bli en del vagnande men det är ju en baggis mot för några nätter sen!!
Han brukar vakna vid 03 och somnar om på en sekund med det att han fått nappen.
Jag har också de två senaste dagarna märkt att han äter lite längre och vill tutta oftare- han har väl lärt sej precis som du skrev :wink: . I övrigt har vi en glad bebis som sover, skrattar och äter. Dagarna fungerar oxå bra.

Det enda som jag funderat lite på är hur man ska göra framöver- nu har vi hållt oss hemma för det mesta för att sätta schemat men så fort vi gjort nåt utöver- var till lasarettet med storebror i förrgår exvis- så blir allt liksom rubbat och han somnar i bilen fast det inte är sovtid etc.. Likaså om jag vill ut och gå så vaknar han i vagnen efter max 30 min. sömn och ligger sen vaken :cry: . Bäst är när vi är hemma och vagnen står ute på gården men man kan ju inte vara hemma jämt heller :?: . Det kanske blir bättre sen, jag tänker att det blir bättre när schemat satt sej. Tack för att du frågade!!

När kan man börja ändra med tiderna? Har märkt att Olle är så trött på kvällen och funderat på om man skulle kunna göra dag vid halv 7, eftersom vi ändå är vakna bägge två och göra kväll vid halv 9 istället :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Rica :D

Härligt att det går så bra :D

:arrow: Du kan lugnt ändra schemat en halvtimma bakåt om du vill eftersom du sett att det skulle passa Olle bättre. Jag skulle lägga tidigare till natten och sen fortsätta nästa dag som om det regnade :wink:

:arrow: Lite tålamod kvar att jobba upp med lurarna tror jag... :wink: Det har ju inte gått mer än en vecka sedan du införde schema. Om Olle vaknar efter 30 minuters promenad så tycker jag att du bara skall trava på tills han somnar om.

:arrow: Gällande att vara "låst" så minns jag att jag själv alltid prioriterade schemat före mycket annat och speciellt vid schemaändringar. Det är bara du som kan avgöra hur mycket hänsyn som skall tas men jag lovar att det är värt det :D Tids nog blir det lättare att hålla schemat även i andra miljöer än hemmet.

:arrow: Om schemat kraschlandar nån dag så får man använda sitt sunda förnuft och sy ihop det så gott det går. Håll koll på sömntimmarna och se till att sonen blir ordentligt mätt bara :D

Nancy
Rica

Inlägg av Rica »

Tack för kloka svar!! :D Måste bara fråga. :wink: Vi håller ju fortfarande det schemat som du rek. för bebis på 3 månader dvs. 10 timmars natt.

Olle sover snarare 8,5-9 timmars natt då han oftast vaknar vid halv 6 eller 6 och bara sover ytligt av och till fram till 7. Är som jag skrev mera trött på kvällarna. Innan vi ger oss på 11 och så småningom 12 timmars natt måste man kunna sova i det här fallet 10 innan eller??? Går det att utöka natten redan nu(exvis ditt schema för 3,5 mån bebis ) trots att Olle vaknar så tidigt och ännu inte gör 10 timmar :?: .

Det känns som att det är lättare att utöka sömnen på kvällen för att få honom att sova längre på morgonen verkar svårare. Han är så tuttig och hungrig då :!: Undrar oxålitegrann hur man ska tänka runt det här med 15,5 timmars sömn- det har ju inte blivit riktigt så än eftersom han vaknar så pass tidigt. Framemot 8.30 är han hur trött som helst. Att kompensera det med mer sömn dagtid bli väl fel, eller?? Olle är nu snart 4 månader :D .
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kort svar (nyop. i händerna)

:arrow: kompensera inte tidig morgon med utökad dagsömn

:arrow: verkar dags för tidigare natt

:arrow: kör på med 11 tim, låt det landa ca 2 veckor och sen justerar du till 12

:arrow: skulle dock avvakta med 12 tim tills ni börjat ge annan mat också, ex mosad banan, gröt, puré

:arrow: leta inte orsaker till de tidiga morgonarna, ligg steget före med att hålla på tiderna och ge rejält med mat på bestämda tider. Ge honom en bestämd och upplysande ramsa och låt omsomnandet ta den tid det tar
kokos

Inlägg av kokos »

Bara för att peppa lite så kan jag berätta att när vi gav vår äldste pojke tidigare natt så började han sova längre på morgonen! Det tycks bara vara positivt för nattsömnen att komma tidigare i säng. För tidiga uppvak kom vi vid ett senare strul förbi genom att ge en marginalhalvtimme på kvällen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Rica

Inlägg av Rica »

Tack Kokos! :D Då kör vi med 11 timmars natt from i kväll :!: . Kortar av luren vid 17 till 45 min. istället för 1,5 timmar och säger gonatt vid 20!!Som det har varit nu i ett par mornar vaknar Olle på slaget 05.30 och undrar hungrigt om det inte kan vara morgon nu!! :roll: Fram till 07 känns det som att vi bara väntar på att klockan ska gå- båda två eftersom vi är vakna. :roll:

Vi har oxå sett tendenser till att luren där vid 17 är för lång. Olle är inte så trött då efter långluren på eftermiddagen utan slumrar bara lite och blir sen hur trött som helst lite senare på kvällen. Så det här blir nog bättre för Olle.
Tack alla underbara och kloka för alla tips och för peppning. :D
Rica

Inlägg av Rica »

Hej! Måste bara berätta!!!!!!!!! Lillprinsen sov från 20. oo sharp till 05.30(på minuten :lol: ). Vaknade inte till en enda gång trots tidigare natt. :!: Kvällen igår var inte fullt så gnölig heller! Nu är vi med i matchen!! Vi "ska bara" fixa till de här tidiga mornarna så småningom!!
kokos

Inlägg av kokos »

Underbart! Morgonen sitter snart ska du se :D
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Nancy

Inlägg av Nancy »

Snyggt jobbat :thumbsup:
Rica

Inlägg av Rica »

Åhhhh! 8) Jobbiga jag igen! :wink: Måste bara få fråga IGEN :!: . Luren där vid 17(17-17.45) blir bara max 15 min. sömn- Olle har svårt att somna in. :cry: Är för pigg efter luren på 2,5 timmar mellan 12.30 och 15 verkar det som. Ska vi ändå lägga honom i vagnen och så att säga låtsas som att han sover och hoppas att det sätter sej eller ska schemat struktureras om(tråkigt när övr.lurar fungerar)???

Det känns som att dessa 2 timmars vaken tid mellan lurarna nu börjar bli lite för korta vartefter natt sömnen blir mer hel :roll: . Kan vi låta honom vara uppe längre tid efter 15-luren eller ska så små barn bara vara vakna i tvåtimmarspass :?:

. När ska han i sånna fall sova om natten ska börja 20. Eller är det bättre att låta honom sova långlur på förmiddagen när han är tröttare och låta honom sova i bara 1,5 timmar på eftermiddagen? Nu när han sover så kort stund på kvällen är han helt färdig vid 19 :cry: .

Jag vill inte på nåt sätt äventyra ett schema som börjar sätta sej men vi är båda överens om att det klickar just där när pappa kommer hem från jobbet- då vill Olle inte sova.Vad är bäst för Olle- lägga honom fast han inte är ett dugg trött, förlänga vakentiden eller modellera om de två andra lurarna. Kram till den som orkar svara :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Jag försöker hitta hela ert schema men jag hittar det inte i tråden. Måste vara trött. Kan du skriva ner ert nuvarande schema så ska jag klura lite :)
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Nancy du är en klok kvinna! men det har jag alltid vetat! :D

Har copy and pastat ditt schema förslag till en 3.5-4 månaders nu o Ludde skall få anpassas efter det schema eller ja jag skall anpassa det schemat efter honom.

O det är perfekt i natt sov han ju nästan 20-07 o i natt skall det bli så.

men vad tror du o ni tjejer, efter att ha varit vaken 1.5 timmar oavsätt när vi går upp så vill han sova i 1 timme eller lite mer; vad har du för teorier?

Idag har jag faktiskt vagnat vid två tillfällen för jag tänkte det mkt bättre att låta honom sova ut ordentligt i 2 h en att han små sover eller?

Skall jag börja natten tidigare eller skall jag försöka dra ut på den till 08 eller vad tror ni tjejer?`

kram kram
Rica

Inlägg av Rica »

Hej! :D Här kommer Olles dag:
:arrow: 07.00 vakna, mat m.m
:arrow: 9.00-10.30 sova. Är oftast trött innan och skulle nog kunna sova längre.Vaknar ju vid 05.30. Vet dock ej hur det blir med nästa lur om han sover längre nu......
:arrow: 10.30 mat m.m
:arrow: 12.30-15.00 långlur. Somnar oftast utan problem.
:arrow: 15.00 mat m.m
:arrow: 17-17.45 sova(pigg,ligger och tittar med huvudet på skaft gnölar och vill upp,somnar efter ett tag och sover kanske 15 min.) har prövat att senarelägga luren en kvart utan resultat
:arrow: 17.45(18.00) mat, bad m.m
:arrow: 19.30 kvällsslurk( ledsen och supertrött, har ju nästan varit vaken sen 15)
:arrow: Gonatt!20.00

I början av "kuren" var det lätt att söva Olle på dagen. Jag vagnade aldrig dagtid utan han var trött när det var sovdags. Nu när han sover helare nätter och är piggare dagtid får jag vagna vissa lurar. Är det verkligen bara 2-timmars vakenpass som gäller i den här åldern(4 mån) eller?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Rica :D

Nu börjar jag känna mig ordentligt tjatig men jag måste upprepa: tålamod :!:

:roll: Hur längesedan var det som du justerade schemat till 11 tim natt :?: Två dagar sedan :?: Du måste ju för sjutton gubbar (eller bebisar :wink: ) ge Olle chans att landa i det nya schemat innan du utvärderar.

Det finns inga "ska" eller "gäller", bara rekommendationer. Mina förslag var utifrån de tider du önskade men självklart måste du anpassa efter era förutsättningar. Ex är sista vakenpasset 2,5 tim, kanske räcker det här med 2 tim och då kan du ha längre vakenpass efter långluren. Eller så märker du framöver att han växer till sig och kanske klarar sig fint med enbart en 20-minutare till kvällen.

Då ett litet barn börjar "sova som folk" tror det sig ofta vara utsövt direkt. Därav måste man låta scheman ta tid och ge förutsättningarna. Det kan faktiskt vara så att schemat sätter sig från en dag till en annan. Eller inte. Då är det bara du som kan avgöra om och hur det skall justeras.

Jag trodde själv mycket länge att det fanns någon som satt och "tjuvhöll" på det "ultimata schemat" :roll: :wink: Tog ett bra tag innan jag insåg att det var Leia och jag som satt inne på svaren, bara vi lyssnade ordentligt på varandra :heart: :D :lol:

vårmamma06: svarar dig i andra tråden :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"