finns någon dipl. kursare i aspudden/hägersten el. omnejd?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag tycker du tänker rätt. Barnet ska ju slippa ta ansvar för när det är dags att vakna det ska du som förälder ha koll på. Sen är det ju så att ibland vaknar man tidigare än det är tänkt, det gäller både stora och små, och då är det ju helt okej att ligga kvar i sin säng och snacka lite eller pyssla med gosedjuret eller bara pilla sig i navel. Vår lille tycker dock att om man vaknar tidigare kan man ta av sig blöjan, kul aktivitet :wink: .

Är det ett tidigt uppvaknande på morgonen så är det viktigt att följa schemat och inte ta upp för tidigt, det leder bara till ännu tidigare uppvak. Att ramsa så de somnar om är att föredra men är det bara en liten, liten stund för tidigt så kan man låta lilla barnet roa sig på egen hand och plocka upp på slaget sju om det nu är då barnet ska upp.

Med tiden så blir sovvanorna verkligen en god vana och de små barnen sover gott enligt sitt schema. Glömmer man bort tiden, vilket kan hända då och då, blir man raskt påmind av en liten som bestämt vänder sig om i vagnen, myser lite och somnar gott. Tittar jag på klockan då så är det alltid prick på en sovtid :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej igen
ang att gå in efter 10 min och lägga tillrätta det är ju frivilligt om jag förstått saken rätt, att om hon nu hittat en skön ställning så behöver jag inte lägga henne i "besked-ställning" igen.
Men visst är det så att hon sover bättre i den (besked) ställningen?
så om det är kväll kan jag lägga henne tillrätta efter 10 min
men strunta i det om det är dagslurarna, OM hon inte lagt sig helt galet?!
rätt?

- en sak till om hur jag tar upp henne, läste ngnstans i boken att man tar upp dem sovade, nöjd eller åtminstonde tyst.
Ska jag ta upp henne sovande??? Jag väcker henne alltid med glada utrop redan i dörren när jag går in i rummet, tänder lampan om det är morgon och sen plockar jag upp henne! rätt?

ps. Eftermiddagslurens läggning - insomning idag tog 1min,
EN MINUT!!! jag är salig! visserligen ingen kvittrande och skrattande minut men ändå.

kram Mickis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mickis! :D

Nu är ju inte jag diplomerad kurare :wink: , men jag svarar så här:

Första frågan: jag tänker som du, och det funkar fint!
Andra frågan: ja, så gör jag också!

Bra att du frågar, man ska vara säker på sin sak!! Du verkar också tänka klokt om dina egna funderingar! =D>

VIsst är det skönt när sömnen blir en efterlängtad och naturlig del av bebisarnas liv!! Grattis till gott arbete!

Kram Jenny
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh du salige Mickis, så skönt med 1 minuters insomningstid :!: :) Bra jobbat :!:

Vad det gäller att lägga tillrätta så har jag faktiskt aldrig gjort det med vår lille. Så är det med det. Vissa går alltid in och lägger tillrätta men kanske är jag för cool 8) för ett sådant beteende. Skojade bara, jag har ju faktiskt fyra hundar också att ta hand om. Vår lille ligger som han vill och sover gott hela natten, det är nog för mig. Nån endaste gång har han fastnat med ett ben mellan spjälorna men det har ju varit under en dagslur och då gick jag bara in och fixade till det så sov han vidare :sleep: . Misstänker att min insats gick honom helt förbi :!: :?

Barnet ska vara glad när man tar upp vilket innebär att du tar upp med pompa och ståt precis som du beskriver. Att smyga in och rycka upp ett sovande barn är knappast uppskattat. Är barnet argt eller ledset när det är dags att ta upp gör man det i en tyst paus och då går man in med en hejdundrande positiv inställning. Inget ömkande här inte. :)

Måste erkänna att jag aldrig kvittar och skrattar när jag ska till att somna :wink: , åh andra sidan gråter jag inte heller men jag kan vara ganska gnällig :) . Ja sån är jag.

Kram på dig.

Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej, tack för all feedback!
Om jag nu vill komma i kontakt med föräldrar som sover i samma rum som sina kurade barn, startar jag då en ny tråd? jag misstänker att denna rubrik jag valde på denna tråd är lite luddig då den är helt geografiskt inriktad!

Sen har jag kommit underfund med en sak;
det är att på kvällen som fortfarande tar 15 min minst, stegrar hon sig rätt mkt tills vi efter ca 10 gått in och kris-tillrättalagt, och då hon lugnat sig direkt och somnat inom 2 minuter jag har kommit på vad det är:
-Det är inställningen, mer beslutsamhet i attityden för då har man ju gått där och laddat i 10 min, och har en helt annan attityd av det är inte synd om dig utan nu får det vara nog, hög tid att sova. Tillrättaläggandet i beskedställningen blir mer bestämt och fast, inte med lika ska jag säga rar attityd som vi har när vi lägger henne utan mer handfast och beslutsam.

Anledningen till detta beteende är vad jag tror en liten hang-up på att det ska gå så fort att lägga henne (ut fort ur rummet) så vi har nog slarvat med fastheten och beslutsamheten och bara lagt henne i stortsett efter mkt kort tillrättaläggande i beskedställningen och låtit lilla huvudet titta upp om hon velat, sen ramsat ut direkt.

Jag fick denna aha upplevelse alldeles nyss då hon skulle sova kl 10.00, hon lät som hon brukar arg sur muttrar gråter till upp och ner men jag tänkte att idag är "stora backa dagen" så jag lät henne hålla på, jag påminde med ramsa kl 10.07 hon höll på fortfarande upp ner och så upppp igen men
kl 10.09 hör jag att hon ramlar in i sängspjälan och gråter till på annat sätt, då kunde jag inte låta bli att gå in, hon får ju inte tro att jag struntar i henne eller inte bryr mig om att hon gör sig illa, så jag lade henne tillrätta mkt fast och bestämt och höll kvar solfjädern med en fasthet jag inte använt mig av sedan natt 1 ev natt 2. hon lugna sig direkt jag släppte och gick ut på bestämd ramsa hon svara knappt sen sov hon!
hepp!
;)
Dagens insikt: Ett fastare och mer beslutsamt besked vid läggningen från första början!...

kram Mickis
ps. det är ju inte bara majsans poletter som skall trilla ner...d.s
Mickis

Inlägg av Mickis »

...läggning - insomning till vilan kl 15 tog en minut, av en fast och vänligt bestämd mamma som var helt övertygad om att nu ska du sova!
Och ja det var ju såklart så det ska gå till!
Sitter här och är varm i hjärtat och stolt över oss alla 3 som fixar detta så bra.
stor kram till alla som läser och kämpar från Mickis o Majsan o Pappan
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och jag är så stolt över både dig och Majsan, vilket team :!: :heart: Så småningom hamnar alla poletter där de hör hemma :wink: .

Vad det gäller sova i samma rum så kan du gott starta en ny tråd med den rubriken, absolut :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

okej här kommer en fråga som känns jätteviktig för mig, (det är ju inte så att jag är dum eller så och ja jag har läst boken både en och flera ggr + att jag använder den dagligen och slår upp o läser om saker som jag funderar på.)

Men ibland fastnar man i sitt eget tänk om hur man tolkar och uppfattar text osv därför kommer detta rop på hjälp!

- Det gäller beskedet när jag lägger henne:
hur går det till efter kurens 4 första dagar?
Ska jag då lägga henne på mage, armarna upp, benen raka, huvudet åt sidan och sedan BUFFA? tills jag ser att hon är nöjd med situationen och slappnar av en smula/eller rätt mkt! (allt från 30 sek - 5 min?!)
sedan antingen trycker till eller även lägger ut båda händerna för en kort solfjäder upp till 30 sek.
sen släpper jag och ramsar ut, och nej hon sover inte då men är mkt avslappnad

Jag är rädd för att jag har tolkat det som om buffningen inte ska vara med vid läggningen(beskedet) efter typ natt 2, och jag har varit rädd för att fastna.
Men i går kväll läste jag massor igen eftersom hon gråter upp och ner i 15 min (mest upp faktiskt), varje kväll innan hon somnar.
Och efter läsningen visste jag varken ut eller in!!!

- Ska buffningen vara en del av beskedet alltid! ?
eller ända tills jag märker att poletten har trillat ner hos henne - om 1 dag till 1 vecka?
alt. hålla solfjäder så lång tid det tar för henne att slappna av? (10 sek - 2 min)

Jag kan tänka mig att det är olika hur snabbt barnen "svarar" på denna läggning, och jag är rädd för att vi hastade detta moment och alldeles för tidigt hoppat över den lugnande och trygga buffningen alt. solfjädern, (i rädsla för att fastna)

Mkt tacksam för svar asap!
stora kramen fr Mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen Mickis,

Du behöver inte vara rädd för att du gått för fort framåt för det har du inte gjort. Så ta ett djupt andetag och tagga ner. :) 8)

Vad det gäller läggningen så är det ett klart besked den lille behöver om att det är dags att sova. Du lägger tillrätta armar, ben och så lilla huvudet sen kan du antingen buffa bara ett par gånger eller göra en relativt snabb solfjäder. Resten fixar hon på egen hand om du anammar den berömda attityden som du gjort tidigare så fint. :) Tanken bakom läggningen är att lilla barnet ska känna igen den och det blir en signal till god sömn och somna ska hon ju göra på egen hand.

Lite längre fram kan man minska på fixandet, vi lägger vår lille på mage (eller han lägger sig faktiskt själv på mage) och så sträcker vi ut armar och ben (han gör faktiskt det också själv) och så lägger vi på lilla täcket och ser till att Ninna kanin sover gott på kudden sen blir det en liten klapp på rumpan och så ramsar vi oss ut.

Men du gör helt rätt som tänker att du inte vill fasta i buffningsträsket för oj vad många det är som är där och harvar länge och väl innan de tar sig ur det igen.

Så jobba på i samma goa stil som tidigare så kommer allt bli så bra, så bra.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

...och hur går det för Lilla Majsan jo då hon snusar o sover hela nätterna som hon ska, det tar upp till 15 min insomnade natten, hon vaknar lite för tidigt ca 7.05 istf 7.30 men det är väl där tålamodet kommer in antar jag, glad första 10-15 sen tröttnar hon!
dagslurarna tar max 5 min insomning och jag väcker henne 99% av gångerna! väntar så klart på återfallet, men känner mig redo och på det klara med Att det kommer och hur jag ska göra! det ska INTE få bli ngn överaskning när det en dag/kväll/natt ska frågas och ifrågasättas!

sov inne hos henne i natt och det gick bra.
kram Mickis
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :D Pris och beröm :lol:

Gå nu inte och vänta på återfallet - negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva :shock: . Kommer det så kommer det och då vet du vad du ska göra - stay cool :wink: :lol: Men det MÅSTE faktiskt inte komma :idea: och din attityd ska vara: "NATURLIGTVIS kommer hon att sova hela natten, hur gott som helst. Lyckliga unge :!: "

:!: Litet tillrättaläggande :wink: :roll: :lol: ) angående lägga tillrätta...

:arrow: Att gå in efter tio min dvs när barnet sovit tio minuter (inte tjugo) är för att titta till och LÄGGA RÄTT om så skulle behövas. Här kan man alltså vända lilla barnet åt rätt håll i sängen, lägga från rygg / sida /allmän förvirring (hopknögglad i fotänden t ex) till mage, lägga över täcke/filt och gå sin väg, utan ramsa eftersom barnet inte vaknat, även om man rejält lyft barnet rätt. Detta kallar jag alltså att lägga rätt, så att barnet sover längre och skönare än om lilla äsklingen exempelvis skulle vakna till av att finna sig sittandes sovandes mot spjälorna... :roll: och bryta samman för det (med all rätt, får man säga!) :cry:

:arrow: Att LÄGGA TILLRÄTTA är för att med de distinkta handgreppen signalera till lilla barnahjärnan att det är dags att sova och att all aktivitet upphör.

Och det behöver man ju inte göra med en redan sovande liten unge, om man säger :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Toppen Mickis och Majsan :!: :) Jag gläds med er och delar gärna ut diplom för ett bra utfört arbete. :)
Håller med Anna, gå inte och vänta på något återfall. Kommer det så kommer det och då tar man hand om det då.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Tack tack! Ja vi är så glada och nöjda!
Ert råd om återfall tar jag till mig, nu är det slut väntat på det!
Såklart hon ska sova gott hela nätterna!

Måste även tacka för det tålamod och engagemang som ni besvarar samma frågor med om och om igen!
:)
Forumet är en sådan tillgång när man sitter där med frågor, osäkerhet och allt man lärt sig bara snurrar runt! Er hjälp får nog ordning på många föräldrar bra mkt tidigare än om man skulle genomföra detta helt "själv"!
Tusen Tack
ha nu en fin fin dag!
kram Mickis Majsan o pappan
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Flikar in en liten fråga till Anna här, när det pratas tillrättaläggande efter de sovit 10 min. Hur vet man när de sovit 10 min. exakt :?: :!: Även om det är knäpptyst i rummet kan hon ju vara vaken, och då stör man ju om man kommer in...
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha, nej, det pratas alltså INTE "tillrättaläggande" när de sovit tio min... utan "lägga rätt" (om så skulle behövas)... Så jag har inte lyckats klarLÄGGA i alla fall :shock: :?: :lol:

Det vet man inte. Man tror. Och lyssnar vid dörren, som ju står på glänt. Och skulle det vara så att lilla älsklingen inte alls sover, bär man sig åt som om man hade ett gelt annat ärende - tittar inte på barnet (så det märks) utan hämtar någonting och försvinner ut kvickt som attan, med en liten ursäktande ramsax2 eller så utanför :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"