Min ledsna 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag gissar "kört rakt fram" typ... :wink:
Min man, från Västernorrland, säger också styra om att vara ute och gå med barnvagnen rakt fram. :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

med styrt så menar jag att vi bara dragit vagnen i lugnt tempo fram till han somnat.

Han har blivit undersökt för sina kräkningar och ska undersökas mer efteraatt jag nu sagt till BVC att jag inte går med på att han skall måsta ha det så här.

Jag söker och söker efter larm :D Men de jag hittat hittils ligger på över 1000kr och tyvärr har jag inte dessa pengar i nuläget. Att hyra blir i längden bara mycket dyrare. Men jag söker vidare.
Världens vackraste son
Bild
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Att äta på 10 minuter låter som att det bara blir en omgång mat. Standardmodellen bygger ju på 3-4 omgångar mat inom en timme. Och magläget är en av de viktigaste hörnstenarna för att få till den goda sömnen. Om du inte har råd att köpa larm så finns det att hyra också, vi hyr från Techno medica, ca 350 kr/månad. Har för mig att larm rekommenderas till någon gång mellan 6 mån-1 år. Vi hade till 6 mån med storebror och tar nog bort det då okså för lilla tjejen. Hon har redan börjat snurra runt, vända sig osv och då känns risken för psd mycket mindre.

Om du bestämt dig för att agera enligt AW:s och barnabokens filosofi så behöver du läsa mer i barnaboken om både standardmodellen och vagning. Gör du det kommer du att få styr på vardagen ganska snabbt, lovar! :wink: :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

I morse klev jag upp direkt kl då han började visa att han var hungrig. Han fick äta, rapa och äta igen. Sedan bytte vi blöja, tog på kläder och låg på golvet och surrade o tittade på saker. Sedan var det dags för påfyllning och då somnade han vi bröstet efter en liten stund. Jag la honom då på mage i vagnen och han vaknade till. Så jag vagnade efter den metod jag läst om här och i barnaboken men...ja..slutade innan han slumrade vilket resulterade i skrik. Började om igen och när det hållit på så i en och en halv timma gav jag upp. Kan säga att han hade fått mat innan tills han verkligen knep ihop munnen och inte ville ha mer. :cry: :cry: :shock:
Världens vackraste son
Bild
Ami

Inlägg av Ami »

Hej Vårbebis,
Låter som ni har det kämpigt värre :cry: jag hoppas att du hittar ett andningsalarm (köpte mitt på blocket!) det var sådan skillnad på före och efter sova-på-magen. Min kille sov mycket kort och ryckigt innan vi vände honom, vagningen går nu också mycket bättre det är svårt att vagna på rygg bebisen "sladdar" mest runt i vagnen :shock: .
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Ami

Inlägg av Ami »

Igen vårbebis,

Apropå det här med kräkningarna - jag vet ju inte vad som är normalt och inte när det gäller kräkningar men jag har en liten kille i vår föräldrargrupp som har problem med sin magmun som inte kan sluta tätt vilket resulterar i kräkningar vid varje måltid (!) han ska in på en liten "justering" på Sahlgrenska här framöver men den mamman kör dubbla måltider varje gång för att han ska få i sig något.

Allergi mot mjölkproteiner är ju också populärt hos BVC (har jag förstått) att föreslå vid kräkningar (jag fick det på förslag att gå på sådan diet) men ytterst sällsynt, i de flesta fall så kan man enligt en läkare på Sahlgrenska se om det är allergi genom att stryka på mjölk på underarmen på barnet, vid utslag = allergi.

Det är säkert inget fel på din bebis men jag förstår att du börjar oroa dig, hiner du surfa här på sidan så finns det sååååå mycket visdom och erfarenheter! :D
Jag håller tummarna!
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Hej Ami.

När vi försöker få honom att sova på dagen så har vi honom på mage i vagnen. Det är endast natten jag inte vågra hahonom på mage,
Jag letar fortfarandelarm. Att hyra för 350/mån är för mycket i nuläget så jag måste hitta ett att köpa.
Vi ska få träffa läkare ang kräkningarna den 9/8 :roll: Känns långt bort..men men :)
Världens vackraste son
Bild
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej igen! Ser att det är många som vill peppa och hjälpa :wink:

Enligt standardmodellen ska han inte somna vid påfyllningen (om den ges inom en timme), utan hållas vaken 30 min-1 h efter den. Först då borde han vara tillräckligt trött för att sova riktigt gott och länge, inte bara en power nap.

Ang vagningen så tänk att du ska lära honom om något nytt som han inte är van vid, det kommer att ta ett tag. Döm inte ut det efter bara någon dag! Det har tagit många dagar att få båda mina barn att förstå budskapet med vagning och att somna själva det kom inte "av sig själv". DEt gäller att vara uthållig och köra på! Om du "ger upp" och inte följer så ger du dubbla budskap till honom och det blir än svårare nästa gång för då känner han inte att du är säker på det du gör. Så fortsätt bara - har du bara rätt teknik så lovar jag att det lossnar snart!

Kram Åsa
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Ja tack till alla som vill hjälpa.

Jaha jag har missuppfattat det jag läst då. Har uppfattat det som att påfyllningen är det allra sista inom "tidsramen" och att han efter att ha rapat den ska läggas.

Men om jag håller på och vagnar i nästan 2 timmar som idag så är det ju nästan dags för nästa matning. Om han somnar då ska jag börja räkna 2,5 timma då?
Eller om han faktiskt somnar men bara sover ca 45 min, ska jag då börja vagna igen eller börka om på ett nytt mål? Jag har boken (utlånad just nu) men tyvärr måste jag säga att jag läser mig dum. Jag förstår lättare genom era förklaringar här :)

Åhh skulleverkligen ha velat fara och bo hos Anna ett par dagar :lol:
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Vårbebis! :D

Är det barnaboken eller SHN-boken du har...? I SHN-boken finns en DVD som visar vagning och buffning... Buffningen visas även här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=336

Läs gärna om lille Ludvig 3,5 mån, här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19

Och fråga, läs, och fråga igen...
Vi är många som tänker på Er :!: :wink:

Kram
/Fjällmor
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Hej.

Jag har barnaboken. Har just fått förfrågan av en snäll människa här på forumet om jag vill låna dvd:n så den kommer :)
Tyvärr fungerar inte länken med buffningen :(

Ja det allra bästa känner jag hade varit att få fara på kurs till Anna. Hade möjligheten men kunde inte tyvärr :(
Känner att ag behöver det för att få självförtroendet att klara det och veta att jag gör rätt. :oops:
Världens vackraste son
Bild
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Tusan också att jag tackade nej till denkurs som är nu i dagarna. Nu när jag kännt efter så önskar jag mer än allt allt jag tackat ja. Det ordnar sig alltid med transport ju :evil:
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men nu ser jag ju! :oops: #-o :roll: :lol:

Du bor ju i Vilhelmina :!:
Vi är ju bara ett stenkast därifrån! :wink:

Vi har en del att stå i, då jag far till Anna på kursen på måndag...men... :-k ...jag ska kolla med maken om vi inte kan klämma in en "vagningsdemonstration" live. Hur låter det... :?: :D

Kram! :heart:
/Fjällmor
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Jaså vart bor ni? :D

TÄNK om vi vetat det förr så hade vi kanske kunnat åka med er till Anna? Jag är riktigt ledsen nu för jag ångrar så att jag inte åker :evil:

Ja en demonstration är ju inte fel men annars kan jag vänta tills jag får DVD:n jag ska låna också :)

Helst hade jagtagit din plats hos Anna :wink:
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vi bor i Saxnäs! :heart: :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"