Nu är första natten gjord...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sanna76

Inlägg av sanna76 »

Hejsan!

Här jobbar vi på med kuren så gott vi kan. Två steg bak och fem steg fram. Så känns det verkligen. När jag står där utanför Sagas rum mitt i natten så tänker jag bara "på natten händer ingenting" samt "vad skönt för dig som ska få sova" och då brukar jag få henne att somna om med ramsan. Nu har det bara varit en gång per natt som vi behövt göra detta, om nån gång alls.

Vår morgonpigga tjej vaknar fortfarande för tidigt, och tror sig vara utsövd men vi ska nog få bukt på det med.

Nu till saken som jag tänkte berätta om :lol: ! Saga vägrar att äta och har gjort det sedan vi började med smakisar. Hon kniper och vi har prövat allt ätbart. Ingenting går bättre eller sämre. MEN...igår åt hon plötsligt en hel burk med majspuré, gapade när skeden kom och svalde direkt. Det har vi aldrig varit med om...Vågade inte riktigt hoppas men imorse åt hon upp en portion gröt och gapade till varenda tugga. Ingen som inte haft ett matvägrande barn kan förstå den ångesten som släppte taget om mitt bröst och den glädje som jag känner i hjärtat just nu. Hoppas, hoppas att hon kommer att vilja äta nu :heart: !

Ha en bra dag/ Sanna
Mamma till världens goaste tjej född jan -06
sanna76

allt som gick så bra...

Inlägg av sanna76 »

Allt som gick så bra...Tjejen vaknar bara tidigare och tidigare och när hon väl vaknar så vägrar hon somna om. Om hon nu somnar om, eller tystnar, så är det bara för 5-10 minuter. Hon somnar vid 19.30 och sover i ett stäck till 6-6.30, så det är ju fantastiskt. Hon vaknar glad och är glad nån halvtimme men sedan så blir hon jätteledsen.

Det känns som om varje morgon börjar med att hon gråter och ledsen och det känns så tråkigt. Vi har jätteproblem med att ta upp henne eftersom hon är ledsen och det är svårt att lugna henne och vi ska ju inte ta upp henne ledsen. Hon lyssnar på ramsan jättebra på nätterna och även på morgonen men då börjar hon skrika igen när vi ramsat klart.

Vi har mörkt i rummet, vi har läst tipsen i shn-boken. Vi ger upplysningsramsa och sedan låter vi henne vara. Vi har prövat med att skramla i huset och att inte skramla. Vi har prövat med att inte ramsa alls. Nån gång prövade vi med att gå in och lägga henne tillrätta och ge 4 buff och sedan låta henne vara. Ingenting fungerar varken bättre eller sämre.

Ska vi ändå fortsätta och ha tålamod? Eller ska vi ändra i schemat och i så fall hur? Det är ju ungefär en timme för lite sömn hon får och hon är gnällig på dagarna och har de två senaste dagarna börjat äta dåligt igen så hon är säkert trött.

Vårt nuvarande schema ser ut såhär:
7.15 morgon (vilket då inte riktigt fungerar)
8.00 frukost
9.30-10.15 vila 45min
11.30 lunch
12.30-14.00 vila 1,5 tim
14.30 mellanmål
16-16.30 vila 30 min
17.30 middag
19.00 nattslurk
19.30 sova
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Adoptera genast de sjutton andra bebisarna som jag skickar till dig :!: Och de behöver dig NU :roll: :lol:

Var rädd om det du uppnått. Fortsätt. Håll Attityden, som du gjorde i början. Nu pratar du om "vägrar". Men hon VÄGRAR inte. Varför skulle hon göra det? Hon vill sova, behöver sova, njuter av att sova. Men hon kanske vaknar lite för tidigt och undrar om det är morgon. Det är inte förbjudet. Hon kan tycka sig så utsövd som hon inte är (än) och hon kan vänta på den roliga dagen, den som ni brukar initiera vid varje "väckning" (eller hur :?: ). Och så undrar hon om och när den nya roliga dagen kommer :?:

Det är inte att "vägra".

Missa alltså aldrig skrattet-till-go'nattet. Jaga orosvargarna på porten, och det måste göras varje kväll, varje natt och varje morgon. Era orosvargar får INTE släppas in till henne. Ge henne en glad, stark, tvekls upplysnigsramsa så fort hon vaknar ("pröva" inte hit och dit) och gör sedan andra ljud i huset, spela högmusik, var glada och koncentrera er på annat/varandra! Vilket betyder att ni laddar bössan, håller vargen stången, går vakt, har annat att göra, ser till de sjutton VERKLIGT behövande andra bebisarna.

Odla lite tålamod.
Odla lite större förtroende för lilla barnet.
Odla Attityden av Självklarhet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sanna76

Äntligen!

Inlägg av sanna76 »

Tack Anna!
Vi har adopterat bebisarna :lol: , jagat ut orosvargarna :twisted: och nu har vår lilla sötnos tre dagar i rad somnat om med en ramsa på morgonen och sen sovit tills den tiden hon ska upp. Imorse fick vi till och med väcka henne för första gången :heart: . Tack, tack, tack för stöd och peppning!!!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Sanna - jag undrar hur långt inne i kuren ni var när er tjej plötsligt började gapa efter mat?
Vi är nu på fjärde dagen och märker ingen skillnad :evil: :cry: . I 4½ månad har jag kämpat med hennes puréer men hon vänder fortfarande bara bort anisktet så fort hon ser skeden. Har aldrig fått i henne mer än en liten bruk som mest och normalt går det bara ner 1-3 teskedar... :cry: :cry: :cry:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, sanna76 :lol: Pris och beröm :lol: :lol:

Ifrågasätt nu inte den goda sömnen, så gör inte hon det heller :wink: :lol:

:D Antonias mamma - kämpat i 4,5 mån med att försöka ge barnet puré :?: :!: Hur har du burit dig åt då, höll jag på att säga? Hur svårt får det bli?

Hur gammal är Antonia? Sover hon på nätterna? Hur långt har du mellan måltiderna?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Anna - jag undanber mig fler påhopp... :evil: :cry: Fick nog i min sista TS, tack.
"Hur jag har burit mig åt?" :?: :?: :!: Du höll inte på att säga - du sade. Och i detta läge var det för mycket - faktiskt. Jag har gjort som alla andra gör, tack. Och som andra rekommenderat.

Började vid 4 mån. med potatis, gick sakta vidare med andra smaker. Dröjde 2 månader innan hon åt en hel liten bruk första gången. Har sakta blivit allt sämre igen. Nu vänder hon bort huvudet så fort hon ser skeden - och om hon inte gör det någon gång så är det max 3 skedar jag får i henne.

Du gillar inte ordet "vägrar" - här vet jag inget annat som passar.

Antonia är drygt 8 månader. Vi är inne på kurens 5:e dag. Fjärde natten sov hon första gången utan uppvak, imorse hade vi ett uppvak i vargtimmen. Vi körde kuren dels pga matproblemet - hade hoppats att sammanhängande nattsömn skulle vara nyckeln. Så tycks inte vara fallet än åtminstone.

Jag har 3-4 h mellan måltiderna och schema, liksom allt annat, är uppgjort enligt dina rekommendationer. Fyra mål om dagen + nattslurk.

Så svårt kan det bli.

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Går tösen upp i vilt som hon ska :?:
Ammar du henne mellan eller till målen :?:

Förstår om du oroar dig, om hon äter lite, men om hon ökar i vikt och sover gott, måste hon väl ändå få i sig liiite mat :?:

Har du provat med plockmat åt henne, min yngsta dotter har varit helt omöjlig att mata från 8-9 månaders ålder, och istället för att bråka med henne, så satte jag tallriken, med maten i små "högar" framför henne, en sked vid sidan (att använda när hon kände sig redo för det!) och sen satte jag mig och läste eller tittade på TV medans hon åt, om jag själv inte hade mattid :!:

När "makten" blev hennes, blev också ätandet intressant :!: Vill du, kan du sitta bradvid, äta/läsa och tratta in en sked emellanåt, om du tycker det blir för mycket kladdande :wink:

Titta inte så mycket på henne, utan var koncentrerad på ditt :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Går tösen upp i vilt som hon ska :?:
Ammar du henne mellan eller till målen :?:

Förstår om du oroar dig, om hon äter lite, men om hon ökar i vikt och sover gott, måste hon väl ändå få i sig liiite mat :?:

Har du provat med plockmat åt henne, min yngsta dotter har varit helt omöjlig att mata från 8-9 månaders ålder, och istället för att bråka med henne, så satte jag tallriken, med maten i små "högar" framför henne, en sked vid sidan (att använda när hon kände sig redo för det!) och sen satte jag mig och läste eller tittade på TV medans hon åt, om jag själv inte hade mattid :!:

När "makten" blev hennes, blev också ätandet intressant :!: Vill du, kan du sitta bradvid, äta/läsa och tratta in en sked emellanåt, om du tycker det blir för mycket kladdande :wink:

Titta inte så mycket på henne, utan var koncentrerad på ditt :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojdå, det blev visst dubbel dos :oops:
Antonias mamma

Tack Mia.

Nej, hon går inte upp i vikt som hon borde. Har gått upp 300 g på 3 månader... :cry:
Plockmat gör kanske ätandet roligare för henne, men hon får inte i sig nån mat på det sättet, eftersom hon inte sväljar några bitar. Hon knaprar på gurka, bröd, melon etc men spottar ut allt hon tuggat loss. Inte heller barnmat för 8 mån. barn sväljer hon, eftersom det innehåller bitar.

Har försökt överlåta skeden åt henne men hon leker bara med den och får inte själv i sig någon mat.

Jag ammar INTE mellan målen - endast en gång per dygn och det som frukost, med välling som påfyllnad.

Eftersom det är totalstopp nu så måste jag ju ge flaskan efter varje mål, för att hon ska få i sig något alls. Och DEN älskar hon. Låter jag bli att ge den blir det ganska snart gråt, eftersom hon ju ÄR hungrig. :?

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

OK, hon äter åtminstone välling :wink:
Ja, det finns ju inga genvägar, tyvärr, kanske ska du backa bandet lite, ge henne mat utan bitar, du kan ju mosa 8-månadersburkarna till puré. Samtidigt kan hon ju ha plockemat att pilla med, så kanske det går lättare att mata :?:
Och så är det nog så, att eftersom hon får välling, så "behöver" hon inte äta... Det finns inga barn som frivilligt vill svälta sig :!:
Förhoppningsvis blir det så som du sjäv tror nu alldeles snart, när sömnen är god ökar också aptiten. Tänk på att blanda i extra fett i hennes mat, smör brukar småstjärnorna gilla :wink:
Och tänk på att ha samma attityd kring ätandet som du ju har kring hennes sovande; det är nödvändigt och alldeles underbart :!:
Låt hon vara vaken en stund innan det är matdags, så att hungern verkligen infinner sig. Och prova att INTE fylla på med välling om hon äter dåligt, förhoppningsvis trillar poletten ner ganska fort, precis som med sovakuren :!:

Lycka till med matning och ätning nu :!:

Kram Mia
Antonias mamma

Ok, tackar igen.

Jag vet inte om jag nämnde välling alls :?: , men hur som helst tar hon inget annat än majsvälling samt potatis- och morotsvälling, från tetra :!: . Dessa är ju utan gryn, och sorterna med sädesslag i ratas direkt - troligen just pga grynen de innehåller.

Citerar:
"Och så är det nog så, att eftersom hon får välling, så "behöver" hon inte äta... "

... Ska jag tolka det som att jag borde lämna bort all vätska också tills den fasta maten duger? :?: :!: :shock: Och hur länge ska man härda ut med det? Utan mat, utan välling och utan ersättning - hur länge - till en som bara blir allt magrare för varje dag som går?!
:roll: :shock: :cry:

www.sandsdrommar.com
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

inte vet jag om jag har så mycket klokt att komma med. kan bara säga att vi är lite i samma båt just nu... och så är vi ju båda från finland:D
vi kurade för c. 3 veckor sedan och ännu har verkligen ingen aptit kommit! vår son är född 16.10.05. han har aldrig varit någon storätare, men nog ätit bättre än nu. det verkar som om han helt strejkar då jag försöker mata honom. jag kan få ner 3-4 tsk per mål, men sedan är det stopp. han håller på att få tänder nu, kanske beror det på det, eller så vill han bara äta själv. han kan inte äta med sked ännu, men om jag sätter tallriken framför honom så äter han nog med händerna. kokad spagetti var en hit, lika så ris, och brödbitar med lite smör på. det plockar han i sig med god aptit. ibland får jag in någon sked nu som då emellan åt. men jag skulle förstås vilja att han åt potatis, kött och grönsaker istället!
har du försökt ge gröt med lite mjölkpulver i. det gillar vår lilla matkrånglare i alla fall. vår son lever nog ändå mest på flaskan. men jag ger inte mjölk till varken lunch eller middag. äter han inte då så får han vara hungrig. han dricker ordentligt med vällling på morgonen och kvällslurken (c.250 ml) och så får han en flaska mjölk efter gröten till det tredje målet.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

inte vet jag om jag har så mycket klokt att komma med. kan bara säga att vi är lite i samma båt just nu... och så är vi ju båda från finland:D
vi kurade för c. 3 veckor sedan och ännu har verkligen ingen aptit kommit! vår son är född 16.10.05. han har aldrig varit någon storätare, men nog ätit bättre än nu. det verkar som om han helt strejkar då jag försöker mata honom. jag kan få ner 3-4 tsk per mål, men sedan är det stopp. han håller på att få tänder nu, kanske beror det på det, eller så vill han bara äta själv. han kan inte äta med sked ännu, men om jag sätter tallriken framför honom så äter han nog med händerna. kokad spagetti var en hit, lika så ris, och brödbitar med lite smör på. det plockar han i sig med god aptit. ibland får jag in någon sked nu som då emellan åt. men jag skulle förstås vilja att han åt potatis, kött och grönsaker istället!
har du försökt ge gröt med lite mjölkpulver i. det gillar vår lilla matkrånglare i alla fall. vår son lever nog ändå mest på flaskan. men jag ger inte mjölk till varken lunch eller middag. äter han inte då så får han vara hungrig. han dricker ordentligt med vällling på morgonen och kvällslurken (c.250 ml) och så får han en flaska mjölk efter gröten till det tredje målet.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"