Kura nästan 10 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Rapport från tredje kurdagen! (vet ju inte ifall någon är intresserad...)

Det går fortfarande bra. Vargtimmen är jobbig för mitt modershjärta, men lillkillen klarade det i alla fall och somnade om 6.40, så han fick en 20 min sömn innan vi väckte honom. Han sov natten i ett sträck (19.30-5.10). Han grät från och till, tystnade nog emellan. Där en 6 tiden blev han riktigt ledsen och jag kunde knappt höra på... Vi gick inte alls in under hela natten utan bara ramsade utanför dörren och spelade musik.
Fråga: Hur går det till att de inte får vara ledsna/olyckliga :?: :?: :?: Förhoppningsvis lär han sig i alla fall snabbt att vi gör morgon och att han inte behöver gråta!

Jag är sååååå stolt över min lilla kille som lärt sig så snabbt att somna på egen hand på dagarna. Jag som har stått och vagnat honom till sömns i hela hans liv och nu bara bökar han om i vagnen en stund och gnäller lite innan han somnar på egen hand :D
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

jag vet att man inte ska ändra schemat innan uppföljningsveckan, men jag måste ändå fråga.
idag när jag lade lillkillen att sova förmiddagsluren, så räckte det närmare 35 min innan han somnade. han var dock glad och nöjd hela tiden, men bökade omkring i vagnen och satte sig upp emellanåt. så jag får så lov att väcka honom efter 20 min och inte 45 för att hålla mig till schemat. natten gick bra och han sov närmare 11 timmar (med två korta uppvak).
Kan det vara att morgonluren kommer för tidigt på (morgon kl.7 och sova 9.30) :?:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

i natt sov han 11 timmar i sträck :D :D :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej vännen!

Om du läser tråden "när ska förmiddagsluren bort?" ser du att jag skrivit om Sagas fjärde dag ute i vagnen. Då lekte hon i 2 timmar! Nöjd och glad! Men inte ändrade jag schemat för det, hon hade bara inte fattat vinken att hon ska sova, inte plocka med vantarna och vinka åt allt som rör sig. Så ändra inget! Kör på bara, ge det minst en vecka innan du utvärderar. Snart slutar han böka omkring. Och GRATTIS till en lyckad kur! Jag är så glad för er skull! :D :D Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Förresten var har du hört att man inte ska ramsa på dagen ute i vagn??? Det gör ju jag gladeligen och det funkar utmärkt... Har jag missat nåt? Ramsan innehåller ju inte ordet natt, den är lite modifierad från godnattramsan. Ska ta upp detta på kursen så jag blir klar på det hela :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

När ska man börja avvakta även med ramsan om han vaknar på natten :?: om jag förstod det rätt ska man alltid ramsa under vargtimmen, men avvakta när han vaknar under natten. är det så :?: :?: nu är vi inne på uppföljningens andra dag.

annars är det helt otroligt när ramsan tar. senaste natt vaknade han vid c. 21.30, 22.30 och 4.30. jag ramsade en gång och han tystnade :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Sagalinda :wink: :lol:

:D Klart "någon är intresserad" :lol: Du är så duktig :!: Pris och beröm :lol:

Fortsätt nu bara fint. Det finns inga regler som gäller generellt, att man ska göra si och så likadant hela tiden. Man måste lyssna av - känna av - gång för gång, precis som du ju gör/gjorde när du ramsade och han somnade om så fint. Också i vargtimmen måste man bli alltmer sparsam med ramsandet och i princip bara ge en upplysningsramsa direkt (även om han inte alls är ledsen) så att han vet att det fortfarande är natt. Men som sagt, det går inte att säga någonting generellt som gäller jämt. Det som i så fall gäller jämt är att backa alltmer :!: I allt större förtroende för lilla barnet.

Läs gärna på i Tips på vägen om tidiga morgnar.

Och missa aldrig skrattet-till-go'nattet.

Och fortsätt stadigt se framåt, i en Attityd av Självklarhet och med målet för ögonen - du är snart där :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tack!!!
Åh det går såååå bra och jag är så glad!!! Jag är lika förvånad att ramsan tar varje gång! Senaste natt sov han nästan 10 timmar i sträck. vaknade kl.6.10. somnade genast om med en ramsa. sedan kl. 6.25 och somnade om. kl. 7 gick vi in och väckte vår lilla älskling. han är ju så duktig som lärt sig så snabbt.

han har annars blivit riktigt mammig och vill vara mycket i famnen nu. han kan också gnälla och verka trött, även om han aldrig sovit så här bra tidigare. men det kan väl vara så nu en tid framöver tills schemat sätter sig?

dagarna går rätt så bra med, men det är svårt att få honom att sova helt efter schemat. det räcker ännu c. 20 min innan han somnar, så jag lägger honom oftast inom marginalkvarten. när han ska sova 45 min vaknar han ofta själv efter 35-40 min, så vi har låtit honom komma upp då och när han ska sova 1,5 h vaknar han ofta efter 1h 20 min, så då får han också komma upp. man han gråter när vi hämtar honom. vet inte hur jag ska få honom att vakna utan att gråta. man ska ju inte ta upp en baby som gråter.

tack anna för en så bra kur!!! :heart: ha en trevlig kurs i gastsjön! (tack för peppningen att vi skulle kura själva, det är nog skönt att få sova långa nätter nu redan och inte komma till sverige och kura!)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

nu har vi återfall :cry: :cry:
han var så arg och vrålade i nästan en timme. han reagerade inte alls på ramsan! han gick inte alls att lugna med ramsan, så vi gick in och buffade kanske 3-4 ggr. sen lugnade han sig i alla fall när vi spelade musik utanför dörren...
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Nu går allt jätte bra igen :D :D :D
Han vaknar fortfarande upp 1-2 gånger under nätterna (dvs c 5 ggr mindre än innan kuren...) men somnar om med ramsan. Undrar nu bara, borde vi börja avvakta med ramsan också nu under natten?
Han håller på att få sin femte tand, så jag tror att det påverkar hans sömn negativt. Eller varför vaknar han fortfarande???
En annan fråga ännu. Det var ju så att aptiten skulle komma på tredje dagen.... om den inte har kommit efter tre veckor då?? Idag fick jag i honom fyra tsk av lunchen :?
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"