Gallskrik och uppvak för tidigt - 10 månader
jag var lite för snabb i min bedömning...
Han ville inte riktigt somna 10.30, men låg såååå snällt i sängen och pratade för sig själv. Men tillslut som på ett trollslag, 11.00 somnade han. Ska väcka honom om 10 minuter.
Men jag vill få in honom på 10.30, så jag ska jobba med den tiden stenhårt.
Han ville inte riktigt somna 10.30, men låg såååå snällt i sängen och pratade för sig själv. Men tillslut som på ett trollslag, 11.00 somnade han. Ska väcka honom om 10 minuter.
Men jag vill få in honom på 10.30, så jag ska jobba med den tiden stenhårt.
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Låt mig bara klargöra själva äpplet
Så här står det i Barnaboken (2004 sid 475):
Ettåringens sätt att äta äpple med sina fyra eller sex tänder är ganska intressant:
Av detta kan man naturligtvis dra slutsatsen att jag säger i boken att alla små barn SKA äta äpple mellan målen...
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alltså jag höll på att bli knäpp på "vart jag hade fått äppelfrågan ifrån"
Nu har jag hittat det, sida 338 i Barnaboken:
- Och mellan varven ska de ha skorpor att gnaga på, hårda knäckebrödsstycken, äppelhalvor, bananer och annat.
Rapport 2:
Lite strul med lurarna pga. utflykt i bil som inte kunde avbokas. Jag försökte verkligen hålla honom vaken. Men jag kortade ned eftermiddagspasset eftersom jag visste att en lång biltur skulle komma på eftermiddagen, så jag splittade 90 min på två pass...
Men så här har det sett ut idag i det hela (och imorgon blir det såklart andra bullar på lurarna:
7.00 väckning och välling
9.00 Frukost
11.00 45 min sov
12.30 Lunch
13.45 Sov 45 min
16.00 Middag
17.00 Sov 45 min (inte bra jag vet, men det var oundvikligt )
19.00 Välling och godnatt
19.30 knäpptyst och insomnad
Total sovtid, 11,5 natt + 2,15 dag= 13,45
Imorgon kommer det korrigeras till rätt sovtider:
Mattider som ovan, sovtider:
10.30 45 min
14.30 1,5 timme
Då blir det 13,45 totalt förutsatt att han sover 11,5 timme natt som han gjorde inatt.
Det kommer bli gyrmt bra, han äter med superbra aptit som alltid, och somnar enkelt. Så ett jättestort problem ska det inte vara.
Nu har jag hittat det, sida 338 i Barnaboken:
- Och mellan varven ska de ha skorpor att gnaga på, hårda knäckebrödsstycken, äppelhalvor, bananer och annat.
Rapport 2:
Lite strul med lurarna pga. utflykt i bil som inte kunde avbokas. Jag försökte verkligen hålla honom vaken. Men jag kortade ned eftermiddagspasset eftersom jag visste att en lång biltur skulle komma på eftermiddagen, så jag splittade 90 min på två pass...
Men så här har det sett ut idag i det hela (och imorgon blir det såklart andra bullar på lurarna:
7.00 väckning och välling
9.00 Frukost
11.00 45 min sov
12.30 Lunch
13.45 Sov 45 min
16.00 Middag
17.00 Sov 45 min (inte bra jag vet, men det var oundvikligt )
19.00 Välling och godnatt
19.30 knäpptyst och insomnad
Total sovtid, 11,5 natt + 2,15 dag= 13,45
Imorgon kommer det korrigeras till rätt sovtider:
Mattider som ovan, sovtider:
10.30 45 min
14.30 1,5 timme
Då blir det 13,45 totalt förutsatt att han sover 11,5 timme natt som han gjorde inatt.
Det kommer bli gyrmt bra, han äter med superbra aptit som alltid, och somnar enkelt. Så ett jättestort problem ska det inte vara.
En liten dagrapport:
Alf vaknade 03.00 och grät lite och var vaken, han verkade drömma lite. Inget problem, han somnade om.
06.30 välling och mys, vi mös ihop och alf halvslumrade tills jag gjorde morgon 7.00 då vällingen serverades.
9.00 Frukost
11.00 45 minuter sov
12.30 Lunch
13.45 Sov 90 min
16.00 Middag
19.00 Nattning och välling
19.30 sov gott
Han kör alltså 11,5 natt, den där sista halvtimmen till 7.30 går bara inte. och jag känner att det är jättebra om det blir 7.00, jag är nöjd. Så länge attackgråt och uppvaknande 5.30 är borta
Det känns bra:-) det går bättre för varje dag och attackgråten har jag itne hört på två dagar.... Men jag tar inte ut något i förskott.
Imorgon kör vi stenhårt som vanligt.

Kram på er.
Alf vaknade 03.00 och grät lite och var vaken, han verkade drömma lite. Inget problem, han somnade om.
06.30 välling och mys, vi mös ihop och alf halvslumrade tills jag gjorde morgon 7.00 då vällingen serverades.
9.00 Frukost
11.00 45 minuter sov
12.30 Lunch
13.45 Sov 90 min
16.00 Middag
19.00 Nattning och välling
19.30 sov gott
Han kör alltså 11,5 natt, den där sista halvtimmen till 7.30 går bara inte. och jag känner att det är jättebra om det blir 7.00, jag är nöjd. Så länge attackgråt och uppvaknande 5.30 är borta
Det känns bra:-) det går bättre för varje dag och attackgråten har jag itne hört på två dagar.... Men jag tar inte ut något i förskott.
Imorgon kör vi stenhårt som vanligt.
Kram på er.
-
annawahlgren
Herre milde. Så fick alltså äpplet en annan förklaring än den roliga jag gav... Jag ger mig, böjer mig och ber om tillgift... Samtidigt som jag inte tycker att det står att små barn SKA HA äpplen mellan målen... Ja jösses... Det här blir något att ligga sömnlös över i natt 8)
PS Ge inte barnet äpple
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
God morgon på er:-) Här är det utvilat på morgonkvisten minsann
Nu börjar det sätta sig.... peppar peppar
Rapport 3.
Nattningen perfekt som vanligt.
Jag sov på soffan i vardagsrummet pga. en fökyld sambo som drog lååååånga timmerstockar. Det var så skönt så skönt att sova ensam utan att bli störd.
Alf den lilla vilden - här kommer morgonschemat:
inte ett pip så tyst så tyst fram till någon gång under morgontimmen, jag hörde det låååångt borta någongstans, men klev inte upp och gjorde en ramsa en gång.
Jag klev upp 07.30 och gjorde godmorgon och gav välling.
Men behåller schemat såklart på pricken lika sen igår och förrgår.
Frukost vankas snart, 9.00. Sen blir det lur kl 11.00.
Gråtattacken och orot en timme för tidigt är det 3 hela dagar sen. Är det möjligt????
Utan er hade det inte varit omöjligt...TACK!!!!
Jag ska bort i helgen, men mina föräldrar som är schemaälskare ska ha Alf, så jag är inte orolig för att det ska ändras. de ska dessutom vara barnvakter hos oss.
Rapport 3.
Nattningen perfekt som vanligt.
Jag sov på soffan i vardagsrummet pga. en fökyld sambo som drog lååååånga timmerstockar. Det var så skönt så skönt att sova ensam utan att bli störd.
Alf den lilla vilden - här kommer morgonschemat:
inte ett pip så tyst så tyst fram till någon gång under morgontimmen, jag hörde det låååångt borta någongstans, men klev inte upp och gjorde en ramsa en gång.
Jag klev upp 07.30 och gjorde godmorgon och gav välling.
Men behåller schemat såklart på pricken lika sen igår och förrgår.
Frukost vankas snart, 9.00. Sen blir det lur kl 11.00.
Gråtattacken och orot en timme för tidigt är det 3 hela dagar sen. Är det möjligt????
Utan er hade det inte varit omöjligt...TACK!!!!
Jag ska bort i helgen, men mina föräldrar som är schemaälskare ska ha Alf, så jag är inte orolig för att det ska ändras. de ska dessutom vara barnvakter hos oss.
äppel päppel pirum pärom
Min dröm är morgon 7.30,
7 har varit delmålet. men det funkade med 7.30 idag.
Eftersom vi kör nattningsproceduren 19.00 på med pyjamas - välling nattinatti, sen ligger han och jollrar och som på en signal slocknar han 19.30 - så om han klarar 12 timmar så ska vår morgon vara 7.30.
mitt sikte är 7.30
Så här SKA schemat sitta efter helgen:
7.30 godmorgon
9 frukost
11 sov 45
12.30 lunch
14 90 min sov
16 middag
19 nattning
19.30 sover
Min dröm är morgon 7.30,
7 har varit delmålet. men det funkade med 7.30 idag.
Eftersom vi kör nattningsproceduren 19.00 på med pyjamas - välling nattinatti, sen ligger han och jollrar och som på en signal slocknar han 19.30 - så om han klarar 12 timmar så ska vår morgon vara 7.30.
mitt sikte är 7.30
Så här SKA schemat sitta efter helgen:
7.30 godmorgon
9 frukost
11 sov 45
12.30 lunch
14 90 min sov
16 middag
19 nattning
19.30 sover
-
annawahlgren
KAOS - den här dagen kommer jag räkna.
han började gnälla direkt efter läggning, typ gråt ajajaj...
jag kände på honom, mkt mkt varm.
det var ajaj och gråt hela natten, ramsa, buffning mm. lyfte alltså inte upp honom ur sängen trots vrål.
det blev ju inte direkt någotn GOD morgon.
och jag har varit tvungen att låta honom sova 45 minuter redan.
misstänkte tänder och nu känner jag på två ställen att det ploppar upp.
38,5 har han i feber, säger ajaj när jag matar honom.
tja, jag fortsätter, imorgon är en annan dag.
det är så här varje varje gång han får tänder....
han började gnälla direkt efter läggning, typ gråt ajajaj...
jag kände på honom, mkt mkt varm.
det var ajaj och gråt hela natten, ramsa, buffning mm. lyfte alltså inte upp honom ur sängen trots vrål.
det blev ju inte direkt någotn GOD morgon.
och jag har varit tvungen att låta honom sova 45 minuter redan.
misstänkte tänder och nu känner jag på två ställen att det ploppar upp.
38,5 har han i feber, säger ajaj när jag matar honom.
tja, jag fortsätter, imorgon är en annan dag.
det är så här varje varje gång han får tänder....
jag menade tidigare att den här dagen kommer jag INTE räkna...
stackarn är helt slut efter nattens ajaj och världens mest rinniga näsa. Och ELAKA mamman
trugar med schemat:-)
Skämt åsido det går så bra så bra.
Trots ajaj och röda ögon av trötthet så följer vi schemat.
Han vill sova nu, oj vad han vill sova. Men jag håller honom 2 timmar nu med lek, mys och ligga i sängen och hänga och läsa bok. Men inte sova. Lurarna är förbrukade så vi ska klara det här.
Snart kommer mina föräldrar och avlastning är i sikte [-o<
Har bäddat rent och gjort skönt i sängen till Alf.
Den här dagen glömmer vi och imorgon är det GOD morgon igen. Och tänderna kryper fram.
trevlig helg på er.
stackarn är helt slut efter nattens ajaj och världens mest rinniga näsa. Och ELAKA mamman
Skämt åsido det går så bra så bra.
Trots ajaj och röda ögon av trötthet så följer vi schemat.
Han vill sova nu, oj vad han vill sova. Men jag håller honom 2 timmar nu med lek, mys och ligga i sängen och hänga och läsa bok. Men inte sova. Lurarna är förbrukade så vi ska klara det här.
Snart kommer mina föräldrar och avlastning är i sikte [-o<
Har bäddat rent och gjort skönt i sängen till Alf.
Den här dagen glömmer vi och imorgon är det GOD morgon igen. Och tänderna kryper fram.
trevlig helg på er.
hallå hallå...
efter att ha landat på ruta ett igen efter bök med tänder (ska verkligen tand 3 och 4 vara huggtänderna i överkäken
) och sommarförkylning så börjar det räta upp sig.
Vi höll schemat på pricken förutom lite lite knas med lurarna på dagen (tiden på lurarna var perfekt men insomnadet på klockslaget lite si och så)
Ljuset och sommarvärmen gör sitt helt klart, Alf är svettig nätterna i ända. Hur gör ni andra med det?? Ställer även frågan i annan tråd.
Nåväl, inget gallskrik på morgonen, jag tror att vi har fått bukt på eländet med hjälp av upprensning i schemat och självkart i att avstå från äpplen
Tack alla för peppning, jag höll på att bli tokig och det var ju mitt eget fel trots allt...
efter att ha landat på ruta ett igen efter bök med tänder (ska verkligen tand 3 och 4 vara huggtänderna i överkäken
Vi höll schemat på pricken förutom lite lite knas med lurarna på dagen (tiden på lurarna var perfekt men insomnadet på klockslaget lite si och så)
Ljuset och sommarvärmen gör sitt helt klart, Alf är svettig nätterna i ända. Hur gör ni andra med det?? Ställer även frågan i annan tråd.
Nåväl, inget gallskrik på morgonen, jag tror att vi har fått bukt på eländet med hjälp av upprensning i schemat och självkart i att avstå från äpplen
Tack alla för peppning, jag höll på att bli tokig och det var ju mitt eget fel trots allt...