Barnböcker

Utrustning, inredning, kläder och prylar
PS

Inlägg av PS »

Hej!
Svarade på kackelforumet innan jag såg tråden här, så nu klipper jag sonika in det jag skrev där, med risk för att jag upprepar vad någon annan redan skrivit! Återkommer med fler tips. Jättebra tråd! :D

Själv har jag hittat en bok som heter "LEO - från topp till tå". Den är helt underbar och den hamnade helt rätt i tid för min son. Han var ca ett år och vi hade börjat prata om olika kroppsdelar, var är magen? :D och så...
Principen är att på vänstra sidan gömmer Leo något (huvudet bakom en hatt eller munnen bakom en bok) och på högra är det tittut, typ.
Författare är Linne Bie (orginalet holländskt), formatet ca 20x20 cm.
Det lär finnas flera böcker om Leo, men jag har bara läst denna. Kan verkligen varmt rekommendera den. Sidorna är lite tjockare papper - sällsynt konstigt nog, oftast är det vanliga tunna sidor eller hårda tjocka. Härliga färger, och urgullig liten Leo i halvfigur.

Sen måste jag också skriva om Anna-Clara Tidholms böcker "Ut och gå" och "Knacka på". Jag började med dem tidigt, kanske vid 5 månader och sonen som nu är 14-15 månader älskar dem fortfarande. Båda är uppbyggda efter samma mönster; en "lugn" sida med en enkel bild och två rader, sen en "fartfylld" med mer text och bildinnehåll. De har en bra rytm och är roliga att läsa med inlevelse. "Ut och gå" börjar med:
Byxor jacka,
stövlar på
Alla kläder
Ut och gå!
Så enkelt men genialiskt tycker jag. Jag använde mig ofta av den som en ramsa när vi förberedde oss att gå ut och man riktigt såg hur det funderades där inne i det lilla huvudet. Jag tror att böcker kan vara en hjälp för barnet att liksom koppla ihop saker och ting. Hm, lite svårt att formulera...
Mamma till pojke född i februari 2005
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Tack alla för super tips det var riktigt rolig att vara på bibban i måndags visste ju vad jag skulle leta efter :D

Vi lånade bla Jamen Benny, Bajsboken (föll inte mamman i smaken) Den lilla lilla gumman , (Barnen äälskar den) 2 Emiliaböcker, Pettson mm det blev nog nästan 10 st böcker men jag kunde inte låta bli när jag såg titlar som jag kände igen.

Ang Knacka på finns den på bibban eller ska jag köpa den ??

Tack igen

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Knacka på finns på bibblan - gör den inte det så är det för att den blivit utsliten och då behöver de köpa fler!!!! Fråga personalen!

Men... Köper man en egen så behöver man ju inte lämna tillbaka den... Vissa böcker behöver man äga! Låna först och se om detta är en sån där Äga-bok!!!

Jasså du gillade inte bajsboken?! Vad tyckte tjejerna då? :lol:

Visst är det bättre när man har något att leta efter på biblioteket. Man kan lätt hamna i läget: Jag ser inte skogen för alla träden! Upplever det själv när jag går på biblioteket som privatperson... För det gör jag.... Jobbar på ett - och lånar ibland på ett annat. Då får jag en helt ny upplevelse och det är suveränt!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Nu har jag gått och grunnat...... jag behöver hjälp med en boktitel samt författare.
En jättesöt och antagligen gammal bok, då den såg ut att ha genomlidit månget barn den bok vi lånade på biblioteket.
Bilderna växlar igrönt och rött och blir mörkare allt eftersom man sagt god natt i boken , texten går på vers och det är god natt ko, vantar, godnatt kattungar mm, Min son älskade boken,och nu hittar vi den vaken på biblioteket eller i bokhandeln. Finns det någon som har en aning om vilken bok jag tänker på???
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
K-ina

Inlägg av K-ina »

... och nu har även jag gått och grunnat... Kommer inte på någon som stämmer in på din beskrivning! Kommer du ihåg något mer?

Vad menar du med en äldre bok? Äldre - typ 50-60-70 tal? Eller äldre - typ 80-tal? Har du nån känsla? Någon känsla/minne av om den var översatt eller skriven på svenska?

Tänk efter! så fortsätter jag att grunna!
Mamma till två pojkar.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hej!
Tack för ert grunnande,men vet ni, min bror av alla människor kom ihåg bokens titel,(kanske för att han lästge den minst 100ggr för lilleman) så nu ska jag delge er världens goaste lilla godnattbok, utkom första gången 1947 nämligen Godnatt Måne av Mararet Wise Brown, och den finns tydligen att köpa fortfarande så nu ska jag beställa ett eget exemplar. På engelska heter den Goodnight moon. \:D/ \:D/

K-ina

Inlägg av K-ina »

Vad kul!
Nu blir jag liiitet stolt över mig själv också. Satt igår kväll och funderade där hemma över vilken bok du letade efter och tänkte: "Jag ska kolla i den där Godnatt Måne i morgon på biblioteket!" Och så var det den!!!

Kanske något för mig att låna också! Springer direkt till barnavdelningen!
Mamma till två pojkar.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Nu är boken beställd, hoppas nu att den fortfarande är lika poppis när den väl är här :lol:

nilam

Inlägg av nilam »

Lyfter denna tråd igen

I måndags så var vi på bibloteket igen, brukar bli en gång i månaden och allt jag så var tråkiga sönderlästa böcker som inte gav min någon inspiration :(

Som tur var hittade lillasyster 5 böcker som vi lånade bl a om Hästen Piggelin som blev mina hästtjejers favorit "kommer han att hitta hem till hagen :?: :cry: " sa storasyster med tårar i ögonen.

Jag kom att tänka på min egna tråd och alla FANTASTISKA tips som jag fått, många böcker har vi läst, köpte knacka på med en gång och storasyster kan läsa den nästan ordagrant för lillasyster :heart:

Vi har funnit Benny, Emilia, Sagan om den lilla gumman :heart:underbar, Malla mfl

Hittade av en slump Snigel och valen den var på vers med fina bilder, den gillade jag och tjejerna.

Har sagt till din K-ina att jag inte förstod bajsboken, men fick även tipset om Hanna, hunden och huset :shock: , den förstod jag verkligen inte.

Well, well, jag lyfter den dels för att andra ska läsa alla fantastiska tips, men även fråga fler, nya forumister, om deras favorit böcker, nu är min tjejer 4,5 och 2,5 år

//N

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Vad kul att barnbokstråden lever igen! :D

Nilam! Inte är det väl jag som tipsat om Hanna, hunden och huset? För den har jag inte läst själv?!! Eller börjar jag bli snurrig?!

Hemma hos oss är dessa böcker poppis just nu:
Gustav, 4 till sommaren, älskar Mamma Mu! Sen spelar han Mamma Mu-teater med sina gosedjur kråkan och Mamma Mu. Gulle-han :heart: Böckerna om den lilla valpen Morris är också populära. Små och korta = snabblästa (Kan vara skönt ibland... :wink: ) skrivna av Lotta Olsson. Finns flera stycken. 8-9 stycken kanske?! Fia och djuren av Catarina Kruusval gillade han också. Å jag med... Den är enkel och söt - underbara illustrationer! Janne Lööfs böcker om Pelle + hans ABC-bok är också på 10 i topp...

Sen testade jag faktiskt en liten "kapitelbokstrevare"... Gustav hör inte till den uthålligaste sorten. Han tycker om många bilder och litet mindre med text. Men faktiskt gick det bra att läsa några kapitel av Kerstin Thorvalls Godnattsagor om Anders, nästan 4 när vi var hemma hos mormor i påskas. Boken är kvar där och vi kommer att fortsätta nästa gång vi kommer dit. Boken är från 70-talet och vissa saker har blivit litet föråldrade men det mesta är sig likt. Små korta vardagsnära berättelser som man känner igen sig i! Finns säkert på bibblan!

Hakar på ett barnbokstips till litet större barn. Axel och jag har precis läst ut Mästerdetektiven Blomkvist. Han har drabbats av deckar-mani tack vare Lasse-Majas detektivbyrå och jag tänkte att man ju kan testa Blomkvist... Hade inga större förhoppningar. Mindes inte så mycket från böckerna från min egen barndom även om jag vet att jag läste dem. Och... Boken är alltså 61 år och funkar bra! Kalle, Anders och Eva-Lotta är 13 år gamla och på så sätt har saker och ting ändrats. 13 åringar idag leker antagligen inte Vita Rosen och Cowboys och indianer... Så: Boken fungerar alltså som högläsning och som egenläsning i - låt mig gissa 2 an - 4an... Har bokpratat om boken för en fyra i dag. Få se om de som lånade boken kommer tillbaka med någon kommentar. Alltid lika spännande! Lånade den gjorde de iallafall - men det kanske var av ren artighet! :lol: 8)

Så! Nu har jag givit mitt bidrag till en gammal favorittråd! Och jag lämnar vidare stafettpinnen till... :wink:
Mamma till två pojkar.
nilam

Inlägg av nilam »

Tack K-ina

Mina tjejer är inte heller sittastilltypen, så lite kortare varianter uppskattas. :D

Nej, det var inte du som tipsade om Hanna, hunden och huset men en dubbelpappa (som finns här ) som sade
:- Den ska jag köpa till alla som får barn! :? Känner jag , den finns på bibban så du kan väl bläddra i den?

Nu har jag skrivit ut tråden och tar med den nästa gång, som blir snart, lillasysters 5 böcker blev snabbt utlästa och endast Piggelinboken ska läsa igen och igen :wink:

//N

K-ina

Inlägg av K-ina »

:shock: Du! DEN var inte lätt att tas med! Anna-Clara Tidholm är inte att leka med! :shock:

Sitter på jobbet och kunde inte hålla mig från att läsa Hanna Huset Hunden... Fick snudd på ångest! Samtidigt kittlar det tycker jag! Jag skulle gärna vilja vara med och diskutera boken. Som bäddad för en rejäl analys! Sista sidan när flickan sitter i och läser ingav hopp! Vad betyder allt detta!? Ska ta hem den för högläsning och se om de kloka barnen kan ge mig någon idé!

Förresten! Vem har skrivit boken om Piggelin?
Mamma till två pojkar.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Om böckerna går hem hos storkillen här hemma så kommer de snabbt på besök och befolkar huset mest hela dagarna :D. Anton brukar deklarera på morgonen vem han är JUST IDAG: Findus, Emil, Jonas (Lotta på Bråks storebror) osv. Och då har övriga familjen blivit typecastade också. Så ibland är man Beda, ibland Alma - ett fasligt sjå att hålla reda på :wink:.

Här gillas också Bu & Bä, och mycket annat av makarna Landström
Ellen, och mycket annat av Kruusval
Gittan och ALLT annat av Lindenbaum
Mamma Mu och Pettson & Findus
Och, faktiskt, mycket Astrid Lindgren - särskilt Lotta på Bråkmakargatan. Månne det har att göra med att mamma kommer från Vimmerby och har influerat smaken en smula... :oops: Nej, tror faktiskt inte det :D.

Måste erkänna att mamman har liiiiite svårare med somligt av Barbro Lindgren, en del Max (när han smäller svanen framför allt) och Nu är vi jobbarkaniner. Det är ett fasligt smällande fram och tillbaka - och de är rejält taskiga mot varandra utan att det liksom löser upp sig på slutet. Moraltant, jag :roll: :wink: ?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Glömde en ny favorit som både jag och sonen föll pladask för:
Det kittlar när löven spricker. Tror den var av Anna Bengtson.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ewa skrev:Glömde en ny favorit som både jag och sonen föll pladask för:
Det kittlar när löven spricker. Tror den var av Anna Bengtson.
Och jag och Gustav "genomled" den! Urtrist tyckte vi! :lol: Såååå olika det är - vilken tur va?!
Mamma till två pojkar.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"