Hrm, är det dags för en daglur?

LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

hej Tessan :lol:

Ja det där med maten :wink: :wink: Nya lösningar skapar nya problem :shock: :wink:

Nu äter Vega
6.30 välling
ev lite smörgås vid 8.00 ( jag äter frukost då och hon sitter med och pillar lite)
10.30 lunch ( tidigt jag vet, men ska flytta fram när hon "orkar" äte lite senare- då blir det lunch ca 11.00)
sova 11.30-13.30
Mellis 13.45 ca rostebröd fil och lite frukt
Middag 17.00
Välling 18.30 och sedan sova efter det.

Jag gillar det nya matschemat bättre än det gamla trots tidig lunch. Det är lagom långt mellan måltiderna. Hon äter både stort mellis efter långluren och stadig middag drygt tre timmar senare. Vällingen har också ökats på något. Igår kväll drack hon 200 ml välling. På morgonen runt 300 ml. Lunchn är den som kanske strular något. Hon är hungrig men är nog lite för trött för att äta stadigt. Det är därför jag har lagt den lite tidigare.

Är lite nyfiken på andra matscheman för ettåringar och uppåt :wink: mamman till sönerna :roll: t ex

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så - nu har jag funderat! :P

Stridsropet lyder som följer:

I eftermiddags sov gossen en tjugominutare. Han har alltså sovit 1,5h + 20 minuter istället för 1,5 h + 45 min. :shock:

Ikväll lagd nu sjutton minuter i sju. Total radiotystnad härskar från minut ett. 8) Mörklagt i rummet och fönster öppet. Lätt filt över. Innan jag går och lägger mig går jag in och lägger honom tillrätta.

Imorgon bitti: pangramsa (x4) vid första pipet. Sedan rejält med ingenting och mera av samma. Eventuellt påminnelse om det blir Kris. JAG ska väcka! Så även om det skulle innebära att morgon infaller vid 06.20 eller 06.55 (morgon är 06.30) så är det JAG som ska väcka. :twisted:

Har jag glömt något? :shock:
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej :lol:
Jag ska alltså hoppa över gröten kl 9?
Bara van med att hon är jättehungrig då. Eftersom hon leker till ca 8.30 kan jag bara tidigarelägga frukosten en halvtimme.
Men kanske dax att vänja sig av med denna gröt och istället lunch kl 11 som kan bestå av gröt om jag är hemma?

Jag kör på ditt matschema rakt av Linda imorgon 8) :lol:

Päivi:
Precis så som du säger skulle jag gjort fast inte pangramsat :wink: :roll:
För mig är det total tystnad från min sida om det inte är kris...
väntar med spänning på rapport,

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Hej på er!

Här kommer ett otroligt snabbt svar, gäster på ingång.

Ang. matschemat; flytta fram gröten lite och ha lunch kl.13. Jag skulle även flytta fram middagen.

T.ex
07.00 välling
09.30 gröt
13.00 lunch
17.30 middag
+ nattslurk

Päivi, jag förstår att det snurrar just nu. Alla säger olika :lol: .
Hoppas Mammut kliver in och råder dig, hon är grymt bra!
Jag trodde att införandet av musik var en slags "bryta-mönstret-"taktik och att du självklart skulle ta tillbaka ramsan som verktyg. Så småningom. Hur klarar man sig utan den :shock: ?

Det enda råd jag känner att jag kan ge är att göra det du känner känns rätt. För då får du attityden och sviktar inte när det blir tufft.. Attityden är inget man bara tar på sig utan den sitter verkligen där när man vet att man gör helt rätt. Jag tycker du har utarbetat en plan som du verkar tro på :thumbsup: .

/ Mamman till sönerna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Men ja' vill haaa det sååå", säger hon och drar alla kloka i byxbenet.. "attityden... vaffö kan inte den hänga i garderoben som allt annat som är bra att ha...?" :x

"Få se... vad ska jag ha på mig idag... :-k byxor.. tröja... ankelsockor... och så ATTITYDEN!" :D :roll:

Vi kör så det rycker. 8) Och det kanske var så - att music maestro var till för att bryta ett mönster. Mammut, ho-ho...? :lol:
A lie
Inlägg: 201
Blev medlem: sön 01 jan 2006, 19:08
Ort: Stora Mel?sa, ?rebro
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Detta blir lite opersonligt då jag har ont om tid och hittat flera trådar om samma sak så kopierar jag - sorry!

Måste bara få lägga mig i och säga att jag tror att olika barn är mogna för endast en dagslur olika fort. Vissa kanske redan vid 10 mån andra först vid 18 mån, men att de flesta blir det ngn gång mellan 12-15 mån. Därav som Anna och MM har lite olika bud. Widar höll på att strula med mornarna jättelänge och sedan blev det även kvällarna. Då vi tog tag i saken och ändrade sovningen från 10.30-12 samt 15.15.45 till 13-15 så har det hela gensast fungerat klockrent. Så lyssna efter och kän ditt barn, är det moget för en lur eller bör ni fortsätta jobba med två?
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Go'morgon kära sektister! :D

Imorse sov Herr kejsaren Billing till 05.45, och inledde med lite arg-gråt. Bestämd ramsa x 4 blev det. Och tystnad. Tills 06.05 - då det var något i några sekunder - det fixade han själv. Sedan total radiotystnad. Klockan blir 06.10 och det är tyst. Klockan blir 06.15. 06.20. 06.25. Gossen andas tungt. :shock: 8-[ 06.30 går jag in och väcker.

Al lie, tack! Jag skall tro på mig själv, någon dag... :roll:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

hej päivi :lol:

härligt jobbat ( av både Hugo och dig :wink: ) :wink: :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej :D
jag tvekade länge innan vi införde en dagslur men har verkligen inte ångrat det. Lovisa var knappt 14 månader när vi stog "det stora steget". Innan det hade vi myyycket sömn på dagen för hon verkade behöva det. Nästan 3 timmar uppdelar på 1,5 på fm och em. Men vi hade också problem med tidiga morgnar (6 istället för 7). Vi försökte först dra ner på em-luren men det gick inte så bra. Hon blev bara grinig hela kvällen.

En dag när jag skulle iväg till optikern strax innan lunch somnade hon absolut inte på fm och då bara bestämde jag mig för att -nej, nu är det dags för en dagslur! Och det funkade hur bra som helst. Det är så skönt för nu somnar hon jättesnabbt och sover oftast 2 timmar ibland en kvart kortare vilket också är ok. Hon kan fortfarande bli lite trött vid de gamla sovtiderna men då är rutinen att gå ut och leka på fm och ta en promenad i vagnen på em (eller liknande).
Det är dessutom skönt för de underbara morgnarna... :D Om vi inte väcker henne sover hon ofta till 7:30! Tror hon behöver det så nu har vi "ändrat" i schemat till 7:15 istället för 7.

Så här ser vårt schema ut nu:
7:15 Vakna, välling i sängen
Byte, ensamlek 45 minuter (det får räcka eftersom det är så svårt att få till det längre)
8:30 ca: lite smakbitar av frukost med mig, så mycket hon vill ha
11:00: Lunch med efterrätt. Äter bra och är riktigt hungrig
12-14: Sova. Oftast ute i vagnen
Mellanmål nästan direkt hon vaknar. Oftast fruktpuré och turkisk yoghurt med knäcke i.
16:45 ca: Middag. Ibland måste hon få mat tidigare för hon är så hungrig. IBland får hon också lite mellanmål efter mellanmålet! Det verkar inte påverka aptiten.
Gröt ca 18:30
19:00 Natti, natti

Det är rätt mycket sömn för en snart 15-månaders tjej och rätt tätt mellan maten också men hon behöver det! Kan jag förstå när man aldrig sitter still heller... :shock: :)

Måste säga att jag önskar att jag ändrat i schemat tidigare... Vi var till Brasilien när hon var 13 månader och jag hade tänkt ha ändrat tills dess men trodde inte det skulle gå. Så här i efterhand förstår jag att det nog funkat mycket bättre än två lurar där det gick trögt att somna och tidiga morgnar... :wink:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Mammut hör ropen men kan inte se skogen för alla träden i denna tråden... Så går det när det kacklas för mycket i trådarna :roll: ...

:?: Vems och exakt vad är problemet? Konkretisera - tack :D !
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Jag hade funderingar kring Emma och huruvida jag ska gå över till en lur. Började idag och det har gått bra. Lite huvudbry har jag fortfarande över mat tiderna men det får väl lösa sig!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Hej Tessan :lol:

Kul att det gick bra. :wink:
Sover Emma 11.30-13.00?
Hur tänker du kring mattiderna :?: :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen :lol:
Jo alltså vid närmare eftertanke så ville jag ha 2 timmars sömn så nu sover hon 11.30-13.30.

Jag vet att hon är JÄTTE hungrig kring 9 eftersom hon då slukar stor portion havregrynsgröt+smörgås+frukt. Därför känns det inte ok att skippa det målet och istället äta lunch 11 men det kanske är en vanesak :?:

De olika tider jag funderar över är;
7 Välling
9.30 Gröt
11.30-13.30 Sova
13.30 Lunch
16.30 Middag
18.30 Nattslurk
Det är långt emellan gröt och lunch men hon är jättehungrig redan kl 9. :-k 8-[
Slänga in en frukt innan sovstunden :?:

Eller:
7 Välling
9 Frukt
11 Lunch (gröt om vi är hemma)
11.30-13.30 Sova
13.45 (ca) Mellis. Frukt och smörgås
16.30 Middag
18.30 Nattslurk

/Tessan :roll:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo Mammut - det var jag också som hoade efter dig - men jag tror att jag har löst det själv nu.

Hugo sover: 10.30 - 12.00 15.30 - 15.50

dagsömn minskning: 25 minuter.

Så då sover han bättre på morgonen. Nu imorse var det visserligen lite oroligt - men det var oroligt i sömnen. :roll: Jag tror nog att Hugo sov för mycket på dagen innan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Se där - ett av verktygen som rådgivare är att göra INGENTING! :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"