Hej
jag tvekade länge innan vi införde en dagslur men har verkligen inte ångrat det. Lovisa var knappt 14 månader när vi stog "det stora steget". Innan det hade vi myyycket sömn på dagen för hon verkade behöva det. Nästan 3 timmar uppdelar på 1,5 på fm och em. Men vi hade också problem med tidiga morgnar (6 istället för 7). Vi försökte först dra ner på em-luren men det gick inte så bra. Hon blev bara grinig hela kvällen.
En dag när jag skulle iväg till optikern strax innan lunch somnade hon absolut inte på fm och då bara bestämde jag mig för att -nej, nu är det dags för en dagslur! Och det funkade hur bra som helst. Det är så skönt för nu somnar hon jättesnabbt och sover oftast 2 timmar ibland en kvart kortare vilket också är ok. Hon kan fortfarande bli lite trött vid de gamla sovtiderna men då är rutinen att gå ut och leka på fm och ta en promenad i vagnen på em (eller liknande).
Det är dessutom skönt för de underbara morgnarna...

Om vi inte väcker henne sover hon ofta till 7:30! Tror hon behöver det så nu har vi "ändrat" i schemat till 7:15 istället för 7.
Så här ser vårt schema ut nu:
7:15 Vakna, välling i sängen
Byte, ensamlek 45 minuter (det får räcka eftersom det är så svårt att få till det längre)
8:30 ca: lite smakbitar av frukost med mig, så mycket hon vill ha
11:00: Lunch med efterrätt. Äter bra och är riktigt hungrig
12-14: Sova. Oftast ute i vagnen
Mellanmål nästan direkt hon vaknar. Oftast fruktpuré och turkisk yoghurt med knäcke i.
16:45 ca: Middag. Ibland måste hon få mat tidigare för hon är så hungrig. IBland får hon också lite mellanmål efter mellanmålet! Det verkar inte påverka aptiten.
Gröt ca 18:30
19:00 Natti, natti
Det är rätt mycket sömn för en snart 15-månaders tjej och rätt tätt mellan maten också men hon behöver det! Kan jag förstå när man aldrig sitter still heller...
Måste säga att jag önskar att jag ändrat i schemat tidigare... Vi var till Brasilien när hon var 13 månader och jag hade tänkt ha ändrat tills dess men trodde inte det skulle gå. Så här i efterhand förstår jag att det nog funkat mycket bättre än två lurar där det gick trögt att somna och tidiga morgnar...

Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.