Stora barn och DATORN!

Samtalsforum med barnen i fokus
kärringen

Inlägg av kärringen »

Hos oss kan man också tjäna in extra speltid :D
(Vi har datorn centralt placerad så man kan ha lite koll)

Annars har vi reglerad speltid, vilket betyder att man måste dela den tiden som finns om alla vill spela, eller vara på webben

För övrigt, har man inte skött läxor eller annat som man ska göra innan speltiden börjar, då kan man inte spela :evil: :twisted:, så läxorna har skötts extra bra :wink: :D

MSN är ju väldigt hett, men eftersom att det förekommit mobbing bland klasskompisar, så har min nioåriga dotter inte fått lämna ut sitt MSN till någon kompis alls, utan hon får chatta med kusiner, farmor och övrig släkt (som alla bor 100 mil eller mer härifrån, vilket också har stärkt deras kontakt som en positiv bieffekt :D ). Tro det eller ej, men hon är helnöjd ändå :D
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

JA MSN kan vara både bra och kul men man ska, precis som ni är, vara försikiktig med hur man lämnar ut sina uppgifter.
Bara de som man vill tala med ska ju ha tillgång till ens msn.
Vi har fått stoppa en person som skrev dumma saker men det är det enda vi råkat ut för.
Lunarstorm är ju nått annat som man ska vara lite försiktig med.
JAg har själv en Lunar-sida och går in och skriver små saker till mina barn och håller kontakt med lite kompisar den vägen.

Det är bra att röra sig där våra barn och ungdomar är både i IRL (In real life, "typ" dataspråk, lol) och i vår verklighet, både i vardag och helg!

Barn, ungdomar och vuxna ska inte leva i "olika världar"! Det är väldigt viktigt!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LisaF :wink: :D Uderbar läsning, rörande vacker, ljuvlig och sann :lol: Du förändrar världen :!:

:D Och tack Fjällmor, du kloka, konstruktiva, älskvärt listiga :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LisaF

Inlägg av LisaF »

Hej.
Jag tänker ibland på när våra underbara ffa tonåringar får höra alla dessa nej.
Nej du får inte vara på Lunastorm, nej du får bara vara där si eller så lång tid.
Jag blev nyfiken på vad dessa sidor kunde innehålla? Sagt och gjort, jag registrerade mig och sedan började den stora jakten. Jakten på vad som var så bra eller dåligt.
I samband med detta hade skolan en träff för alla intresserade(kom väl såsär 75 stycken, skolområdet har ca 600 elever!), och det var en polis som gick igenom hur Lunastorm fungerade. Han visade allt ifrån aktiva högerextrimister till hur man med ett klick kunde beställa en dunk hembränt. Var man istället sugen på ett litet party med olika sorters droger så gick det också jättebra.Det var bara att klicka vidare. Här fanns också barn som desperat ropade på hjälp, barn med ätstörningar, misshandlade, självdestruktiva bettenden osv. Det som kändes allra mest var att det var andra barn i deras ålder, via chatt, som gav dem råd vad de skulle göra. Inga vuxna, bara barn. Råd som att tex du kan skära dig själv så kommer du att må bra. Kräks efter att dina föräldrar gått på morgonen så märker dom inget.
Inga vuxna, bara barn.
Jag såg också att för många är det en bra sak att kunna träffa andra via nätet. Men jag är övertygad om att för dom barn som av någon anledning är vilsna och inte har ett vuxet kontaktnät så är det en katastrof.
Därför visade jag min son Lunastorm. Jag förklarade och visade. Jag hoppas och tror att han med detta kan se Lunastorm med dom fördelar det har.
Jag är också övertygad om alla dessa vilsna barn skulle mått mycket bättre om dom hade känt sig behövda. Att någon visar dem att dom finns och behövs.
Alla ni forumnister, ni är alla hjältar.Ni är hjältarna som anammar Anna Wahlgrens tankar. Det är det som räknas.
Lisa
:heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LisaF :wink: - hjältinna du :lol:

Det är för bedrövligt, det du berättar :cry: om vad som försiggår i denna värld utom de vuxnas räckhåll (och intresse :cry: :cry: ).

Jag önskar man kunde spärra sådana där sajter, bara sopa bort dem från all tillgänglighet. Kan man inte det :?: Åtminstone på hemmadatorn, för barnen :?:

Det som är bra och gott och konstruktivt som ju uppenbarligen finns där också, liksom överallt, förhoppningsvis :cry: kunde väl renodlas någonstans :?:

Jag tänker på gästböckerna här, där Alex har "svartlistat" vissa ord så att de inlägg som innehåller * t ex och gud vet allt, aldrig kommer in. Kunde man inte svartlista ord som skära, spy, alla droger... :?: :!:

Jag är säkert naiv. Men jag fattar inte varför det personliga OCH administrativa ansvaret så totalt lyser med sin frånvaro på dessa ungdomssajter. Någon måste ju en gång ha startat dem, någon måste ju sitta där och ha NÅGON koll :?: :!: Eller är det verkligen så ointressant :?: Så likgiltigt, att barn och unga far illa även på nätet :?: :!:

:cry: :cry: :cry:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Titta, där kom det en liten stjärna i stället för det svartlistade ordet jag skrev som exempel :lol: :lol:
LisaF

Inlägg av LisaF »

Hej.
Hjältinna är väl ett starkt ord :oops: , nyfiken är väl bättre.
Problemet är som överallt i vårt samhälle, föräldrar har inte tid/vill inte bry sig, tycker att "någon annnan" ska ta ansvar.
Jag har inget problem med att våra barn chattar men att det finns barn som är så fruktansvärt ensamma att ingen i deras närhet ser dem, inte ens närfamiljen, DET har jag problem med.
Jag var på ett föräldramöte som en lärare sa att barnen(större) ev inte skulle få gå till kiosken på rasterna längre för dom kunde få hål i tänderna!?
Helt ok att vara omtänksam men hallå, vakna! Våra barn beställer sprit och diverse tabletter på internet!
Jag tror inte på förbud men jag tror på engagemang. Jag tror inte heller på att gömma huvet i sanden.
Varma Hälsningar Lisa Nyfiken
:heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, att stoppa huvudet i sanden är då ingen lösning på någonting här i världen. Men vissa begränsningar måste ju ändå kunna införas även vad gäller nätet med allt vad därtill hör. Jag undrar bara hur. Och det är en förtvivlad undran. För översyn, insyn, restriktioner såväl som ledning, kräver vuxenvärldens närvaro och engagemang. De kräver personligt ansvar. I handling. I vardagen. I livet med barn och unga. MED dem, här och nu och alltid.
kärringen

Inlägg av kärringen »

LisaF
Bra att du skrev om Lunar, min äldsta som är snart 14 har undrat om han får gå in där (gjorde med någon kompis för några år sedan, och hans "kompis" skrev lite elakheter om min son då så han har inte ens velat gå in där förrän nu) och jag har sagt att jag vill kolla upp det. Iof så finns det ju fler ställen än Lunar, men att Lunar är kanske mer lättilgänglig.

Vi har pratat mycket om datorer på sistone. Det är ju ett av hans stora intressen och då handlar det inte främst om att surfa. Eftersom att han har AS och därigenom gärna drar sig bort från kompisar (som han för första gången i sitt liv haft de senaste två åren) så är jag rädd att han väljer datorn före kompiar. Å andra sidan så är en av hans vänner väldigt datorintresserad också, vilket skulle kunna fördjupa deras vänskap. Och uppenbarligen har han vissa talanger vad gäller "datakunskap", och jag vill ju inte sätta käppar i hjulet, bara av princip :?

Det är lite ett dilemma, å ena sidan kan man använda datorn till mycket, å andra sidan behöver man ju faktiskt umgås med vänner.
Tills vidare kör vi med speltid, så som jag tidigare beskrivit...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Jag satt och letade efter en gammal tråd, och stötte på denna goding som är värd att puffas upp... :wink:

Ett ständigt aktuellt ämne :!:

/Fjällmor
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

En av mina bekanta, Elza Dunkels, har forskat om nätkulturer och om vad ungdomar gör på internet. Hon har en hemsida

http://www.kulturer.net/

med bland annat en blogg där ni säkert kan hitta en del intressant. Det skulle heller inte förvåna mig om hon är intresserad av att diskutera saker med er i den mån hon har tid. Hon har fyra (tror jag det är) barn själv och är jättetrevlig. :)

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra fjällfolket för att du puffade upp den här tråden.Eftersom jag har en 5.5åring här hemma som börjar intressera sig för datorn så har jag mina funderingar.
Det här med att köpa sig data tid är väldigt bra tycker jag.Men hur länge är ok att sitta vid datorn för en pojke i Jacobs ålder?Han spelar typ Mumin,Mulle meck,Nalle phu spel som är pedagogiska.Om vi nu är ute i 2timmar exempelvis,hur länge tycker ni att han ska få spela sina spel då?Jag tycker det är super svårt för även om det är bra spel om man säger så vill jag naturligtvis inte att han sitter framför datorn och spelar spel hur länge som helst.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hej Ulrikaj och alla andra!
Verkligen dags att Tjoffa igång denna tråd lite...
Ja vad tycker man är ok för en 5,5åring vid datorn? Jag har "dålig koll" på det tycker jag, mina ungdomar är betydligt äldre och man glömmerr rätt fort.

Dock tycker jag inte att man bör sitta varje dag vid datorn, varken barn eller Vuxen. Vi klarade ju oss bra innan!

Fast visst är det kul att "hänga" på vissa forum t ex! 8)
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh jag hoppas du får svar av någon. Jag ligger i havandeskapsförgiftning och orkar inte skriva just nu... Om du inte får svar, hojta så skriver jag en bättre dag. :)

/Fjällmor
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ojsan hoppsan hejsan :shock:

Ulrika - du får skrika till när jag nu har missat. Obesvarat sedan oktober...skamvrån för mig då va :?: :?:

Bra mammapamma :thumbsup: Och nu får vi hoppas bebis Bonzo kommer snart Fjällmor - lycka till. :heart:

Tja...datatid för en 5.5 åring... :?:

Jag kan inte ge ett konkret svar här för det beror på så många faktorer. Min grundinställning är att datan ska vara en av alla aktiviteter och absolut inte gå före utetid, böcker, umgänge, matlagning etc. Vi har inga fasta regler, varken för 4 åringen eller 11,5 åringen, men det är heller inga problem. Sunt förnuft får här råda tills vidare men det kommer kanske en dag när jag behöver styra upp det.

För 4-åringen gäller generellt data en kortare stund emellan andra aktiviteter. Absolut inte mer än ca 30 minuter åt gången. 11.5 åringen får sitta med den (msn, bilddagboken, e-mail) när allt som ska göras är gjort och istället för ex. TV. Också emellan andra saker. Hon känner ganska bra själv när det räcker eller så säger jag "kanske ska vi nu...". Om hon då är mitt i något ex. samtal så respekterar jag det givetvis - precis som jag förväntar mig respekt tillbaka.

För övrigt så är det spännande med en stor storasyster. Lilla donnan här har egen MSN... 8)

Fler synpunkter :?:

Kram alla :D

Så inget konkret svar här inte.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"