Oroliga nätter
-
Gäst
8) Mammut klampar in...
Byt blöja innan du lägger dig - då har han en torr blöja att kissa i resten av natten!
Ha musik på hela natten så slipper du upp och springa. Själv ska du nämligen ligga kvar i sängen och möjligen ge en pangramsa som påminnelse direkt när han vaknar. Sedan är du tyst och ramsar först OM han toppar rejält! Inget annat - om jag får be [-o<
!
Diskmaskinsurplockning är för barn i kuren och har inget med SS att göra!
Han kan somna om hur som helst den store mannen - inga problem med det! Och, ursäkta, att gå in och lägga tillrätta efter 10 min behövs verkligen inte på SS i denna åldern... PÅ NATTEN GÖR MAMMOR INGENTING
Så, plats i korgen nu alla varghonor
!
-
Gäst
Bra. SS - Schutzstaffel - eller hur det nu var - har fått sin instruktioner.
Gå in NU och byta blöja på en sovande Hugo..? Hm-hm...
men säger du det så...
Ingen diskmaskin säger du.
Vad gör man då när gossen har låtit i 10-15 minuter och det låter inte som om han varvar ner?
Att lyssna på en gråtande Hugo i mer än så utan att på något vis göra något finns inte på kartan.
Därför diskmaskin imorse. Ville inte att han skulle gråta sig upp till en halvtimme.
Byter ut diskmaskin till musik. Tack.
Odlar pangramsa. Och min Ave-Maria som vargbotemedel.
Ave Maria - benedicta tu in Mammutus - eller något liknande...
Gå in NU och byta blöja på en sovande Hugo..? Hm-hm...
Ingen diskmaskin säger du.
Byter ut diskmaskin till musik. Tack.
Odlar pangramsa. Och min Ave-Maria som vargbotemedel.
Ave Maria - benedicta tu in Mammutus - eller något liknande...
-
Gäst
8) Natti nu sov så gott!
-
Nancy
Att jag roade mig på din bekostnad Päivi (och antydde blöjbyte i "onödan") fick jag vackert äta upp i natt
[-X
Lillebus vaknade vid 03 (har inte gjort det på många månader) och jag hörde att det var något. Det sägs ju att barnen inte vaknar av att bajsa utan tvärtom men i detta fallet var det nog föregående magont som väckte
Ovan som jag är att byta i mörker fick jag tända lilla röda hjärtlampan
och en förundrad Leia tittade storögt
på mamma och pappa som försökte undvika att hela sängen blev kladdig.
Till min glädje somnade hon om efter en stund men vaknade orolig
en timma före morgon. Med hjälp av Mozart sov hon dock NÅGRA minuter före uppstigning.
Jag hoppas att Hugos natt varit lugn
Vill gärna veta om du praktiserade blöjbyte à la Mammut och hur det föll sig
Lillebus vaknade vid 03 (har inte gjort det på många månader) och jag hörde att det var något. Det sägs ju att barnen inte vaknar av att bajsa utan tvärtom men i detta fallet var det nog föregående magont som väckte
Ovan som jag är att byta i mörker fick jag tända lilla röda hjärtlampan
Till min glädje somnade hon om efter en stund men vaknade orolig
Jag hoppas att Hugos natt varit lugn
Vill gärna veta om du praktiserade blöjbyte à la Mammut och hur det föll sig
03.43: Någon är ledsen
03:45 Mamma sätter på musik och går och lägger sig
06:15 Någon vaknar och trudiluttar
06:16 Mamma sätter på musik och går och lägger sig (VARFÖR HAR INTE MIN "BERGSPRÄNGARE" REPEAT-KNAPP
07:05 Mamma hämtar världens gladaste bebis som har bajsat blöjan full
Undrar om det var det som hände inatt? I vilket fall så bytte jag ju inte och det gick bra men känns VÄLDIGT hemskt att jag inte tog bort bajset
Päivi: Hur har det gått?
/Tessan
-
Gäst
Ursäkta, det är fredagmorgon, och på fredagar praktiserar jag morgongymnastik...
NU har jag ätit frukost, och kan rapportera:
Först en bekännelse: jag fegade ur med blöjbytet. Såg inte den kära Mammutens sista kommentar innan jag gick och lade mig. Däremot tog jag fram den bärabara CD-spelaren från Hugos rum, och laddade den med Giora Feidman.
Sedan gick jag och lade mig. 22.05 8)
01.40 Hugo gråter
Jag ger en pangramsa x4. Han blir genast tyst, men det håller inte i sig. Gråter ett par minuter till ,sedan är det tyst!
Jag undrar naturligtvis, när tystnaden håller i sig minutervis om det var så här enkelt? Men nej...
Fram tills klockan två är det ömsom tyst ömsom försök till gråt som snart går över till knorr och knarr. Han orkar inte riktigt. Två är det tyst.
02.10 vaknar han igen, gråter. Jag säger och gör inget alls. Det var bara ett testgråt. Det blir tyst på mindre än en halvminut.
02.40 vaknar han igen, gråter. Jag ger en pangramsa, sedan inget. (Borde kanske ha skippat den?) Det är som timmen tidigare - ömsom tyst ömsom lite halvhjärtat gråt.
02.50 Går ut i hallen och sätter på Giora Feidman. 8) Han blir tyst i rena förvåningen. (Det är en duktig klarinetist, men ändå...
)
03.00 Det har varit tyst i tio minuter. Eller ja. fem i tre ylade han till en sita gång. Går nu in och lyfter honom till rätta - mot alla instruktioner.
Han vaknar inte till av detta. Det är snabbt in och snabbt ut. Blöjan verkar inte särskilt blöt, sängen inte alls, pyjamasen lite fuktig.
Låter musiken vara på.
06.10 vackert kvitter - pangramsa!
06.35 Ett första begynnande "uh" - mamma hoppar ur sängen som en fjäderdocka och gör fantastiskt glad morgon.
Ikväll skall jag göra som Mammut sade. Byta innan jag går och lägger mig. Fast så nämnvärt blöt var han inte!
Så. Jag säger fortfarande Benedicta tu in Mammutus. 8)
Först en bekännelse: jag fegade ur med blöjbytet. Såg inte den kära Mammutens sista kommentar innan jag gick och lade mig. Däremot tog jag fram den bärabara CD-spelaren från Hugos rum, och laddade den med Giora Feidman.
Sedan gick jag och lade mig. 22.05 8)
01.40 Hugo gråter
02.10 vaknar han igen, gråter. Jag säger och gör inget alls. Det var bara ett testgråt. Det blir tyst på mindre än en halvminut.
02.40 vaknar han igen, gråter. Jag ger en pangramsa, sedan inget. (Borde kanske ha skippat den?) Det är som timmen tidigare - ömsom tyst ömsom lite halvhjärtat gråt.
02.50 Går ut i hallen och sätter på Giora Feidman. 8) Han blir tyst i rena förvåningen. (Det är en duktig klarinetist, men ändå...
03.00 Det har varit tyst i tio minuter. Eller ja. fem i tre ylade han till en sita gång. Går nu in och lyfter honom till rätta - mot alla instruktioner.
06.10 vackert kvitter - pangramsa!
06.35 Ett första begynnande "uh" - mamma hoppar ur sängen som en fjäderdocka och gör fantastiskt glad morgon.
Ikväll skall jag göra som Mammut sade. Byta innan jag går och lägger mig. Fast så nämnvärt blöt var han inte!
Så. Jag säger fortfarande Benedicta tu in Mammutus. 8)
-
Gäst
8) Jag kan spela klarinett - kanske ska jag spela in en skiva
{|= ?! Storsäljare här på forumet kan jag tänka
!
Bra, bra! Jag hade sagt megabra om du hade hållt dig i korgen hela natten....
!
Blöjbytet innan du lägger dig är till för att du inte ska behöva undra hurvida blöjan läckt eller inte = du har ingen anledning att undersöka den saken på natten = en varg borta!
Nä - nu ska jag borsta av klarinetten och ta mig ton! 
-
Gäst
Allra käraste Mammut, om du tycker om klarinettmusik - som du ju måste göra för att valt instrumentet - så får jag allra ödmjukast rekommendera att du lyssnar på Giora Feidman? Börja med "the singing klarinett". 8)
Och du och klarinetten är välkomna till de Halländska skogarna vilken natt som helst. Dag också.
Och du och klarinetten är välkomna till de Halländska skogarna vilken natt som helst. Dag också.
-
Gäst
-
Gäst
Vill du jaga varg, får det bli fjärås. Där besöker de folks altaner, har man läst.
Vi däremot stoltserar med lodjur...
Det här skulle nu höra till kackelforum, men vi såg tassavtryck i storleken av min knutna näve för två jular sedan utanför köksfönstret. Identiska med Grimalkins, fast större.
Detet hade varit framme vid komposten och grävt också...
Så om jag får tillstånd av An-nan-na, så kanske jag får kalla mina vargar för lodjur i stället... 8) Oavsett vilket så passar piano och klarinett väldigt bra ihop. När (vilken natt) kommer du..?

Så om jag får tillstånd av An-nan-na, så kanske jag får kalla mina vargar för lodjur i stället... 8) Oavsett vilket så passar piano och klarinett väldigt bra ihop. När (vilken natt) kommer du..?
-
Gäst
Hugo vaknade vid tio, grät. Jag gav honom en pangramsa, och efter en stund Giora Feidman. han gråter vidare. Som om det inte räckte med det, har jag följande bredvid mig:
" Men det hjälper inte med musik. Han har aldrig somnat till musik. Vad är det för mening med detta? Stäng av."
"Du hör ju att han gråter upp sig. Han kanske ligger helt konstigt, har du varit inne hos honom och kollat hur han ligger?"
"Han kanske är blöt? Blöjan kanske har läckt igenom? Han kanske ligger i en våt säng?"
"Kan du inte stänga av musiken? Han har aldrig somnat till musik. Hur skall han kunna göra det nu?"
HUR SKALL JAG KUNNA HA NÅGON SJÄLVKLAR ATTITYD NÄR JAG ÄR GIFT MED EN VARGFLOCKSLEDARE???? JAG KAN JU INTE TVINGA HONOM ATT LÄSA PÅ HELLER!!! SKA JAG LÄSA HÖGT HELA BARNABOKEN ÅT HONOM ELLER?
Klart att jag börjar tvivla på mig själv och blir stressad så som han håller på!
Så nu tjugo över tio lyckades han stressa sönder mig och jag gick in och lade gossen till rätta. Har ingen lust att gå och lägga mig bredvid herr vargflocksledare igen. Sitter hellre här hela natten.
-
Nancy
Hur har det gått Päivi
Tänkte bidra med några förslag på hur du kan tackla vargflocksledaren
om han gillar att läsa i Badrummet -lägg Barnaboken där
skriv ut inlägg/trådar från forumet och servera i ett litet komprimerat häfte (välj noga ut de inlägg som behandlar just nattliga uppvak och sätt att hantera dem)
om inget annat hjälper -ta till de klassiska knepen lögn, manipulation, tårar och utpressning
8)
Vän av ordning säger: "usch på sig Nancy, vilken fuling du är"
Nancy svarar: "vadå, i krig, kärlek och SHN är ALLT tillåtet så länge det kommer lilla barnet och hela familjen tillgodo"

Tänkte bidra med några förslag på hur du kan tackla vargflocksledaren
Vän av ordning säger: "usch på sig Nancy, vilken fuling du är"
Nancy svarar: "vadå, i krig, kärlek och SHN är ALLT tillåtet så länge det kommer lilla barnet och hela familjen tillgodo"
-
Gäst
Alfahannen har koll på läget i vardagsrummet, jag har fått lite gröt i magen och en tekopp, så nu kanske man kan avge lite rapport:
Jo, det var Kris med stort K igår kväll vid tio. Jisses vad han var arg.
Och i det läget har jag väldigt ofta två olika bränder att släcka - Hugo och så Alfahannen, och igår kväll blev det lite mycket. Klarade inte riktigt att både vara den självklare Matriarken som Vet, och svara Hugo med rätt handlingar. Så jag valde genom att inte välja...
Hugo vaknade vid två och tre och vid fem
men varje gång fick han först en pangramsa och därefter Giora Feidman. Jag medger att vid fem satt jag på mattan utanför hans sovrum framför CD-spelaren och lyssnade på aktiviteterna där inne - men till mitt försvar kan man kanske säga att efter tio-besöket var jag inget inne hos honom. Att jag satt på hallmattan utanför hans rum vet han knappast...
Jag vet inte riktigt varför jag satt där - det var ju lugnt i pojkrummet - lite pekfinger i munnen, lite suck medan man letar efter en bekvämare position, men inget gråt.
Alfahannen och jag har pratat nu på morgonen. Jag förklarade för honom att Bebisen inte är så väldigt liten längre.
Att han klarar en del själv numera.
Och att vi inte gör honom någon tjänst ifall vi lär honom, att när man är tio månader så kan man inte sova själv om inte mamma lyfter en till rätta tio gånger per natt. Vilket inte betyder att man inte får reagera när det känns trist att lära sig ta hand om saker själv - och att vi inte får hjälpa till. Men att man kan hjälpa till genom olika sätt. Musiken är till för att lugna, ge en möjlighet att hämta andan, och sedan kan man själv.
Så har jag förstått det.
Nancy, ditt råd om att skriva ut några trådar och låta honom läsa är bra! Skall absolut göra det. Han förstår inte detta med backa, det inser jag. Skall också lägga boken B lite strategiskt i badrummet...
Men jag vill gärna också höra hur ni andra gör med män som inte läser på, och inte förstår vad som görs och varför.
Jo, det var Kris med stort K igår kväll vid tio. Jisses vad han var arg.
Hugo vaknade vid två och tre och vid fem
Alfahannen och jag har pratat nu på morgonen. Jag förklarade för honom att Bebisen inte är så väldigt liten längre.
Nancy, ditt råd om att skriva ut några trådar och låta honom läsa är bra! Skall absolut göra det. Han förstår inte detta med backa, det inser jag. Skall också lägga boken B lite strategiskt i badrummet...
Men jag vill gärna också höra hur ni andra gör med män som inte läser på, och inte förstår vad som görs och varför.
Hej
Min man säger så här:
"Men det är ju jättebra att du har läst allting för då kan ju du berätta för mig hur jag ska göra. Jag tycker ju att det låter jättebra"
Sen kl 03.43 säger han:
-tycker du jag ska ramsa?
JA GÄRNA DET. KAN DU RAMSA TIO GÅNGER SÅ JAG SOMNAR OM.
Vi har pratat om det och han tycker att jag har läst så bra att han inte behöver. Jag har tryckt på att vissa kapitel i Barnaboken och Växa med ansvar går inte att föra vidare utan dom måste man läsa själv.
TROR DU HAN HAR LÄST DOM?
Så.. Jag har nu sagt så här att du gör vad jag säger att du ska göra med Emma utan att ifrågasätta mig om någonting tills du har läst själv och förstått varför jag gör som jag gör.
Säkert inte alls rätt men jag orkar inte ha honom och min egen attityd att brottas med.
Tråkigt är det men jag kan inte tvinga honom, precis som du skriver Päivi!
/tessan
Min man säger så här:
"Men det är ju jättebra att du har läst allting för då kan ju du berätta för mig hur jag ska göra. Jag tycker ju att det låter jättebra"
Sen kl 03.43 säger han:
-tycker du jag ska ramsa?
JA GÄRNA DET. KAN DU RAMSA TIO GÅNGER SÅ JAG SOMNAR OM.
Vi har pratat om det och han tycker att jag har läst så bra att han inte behöver. Jag har tryckt på att vissa kapitel i Barnaboken och Växa med ansvar går inte att föra vidare utan dom måste man läsa själv.
TROR DU HAN HAR LÄST DOM?
Så.. Jag har nu sagt så här att du gör vad jag säger att du ska göra med Emma utan att ifrågasätta mig om någonting tills du har läst själv och förstått varför jag gör som jag gör.
Säkert inte alls rätt men jag orkar inte ha honom och min egen attityd att brottas med.
Tråkigt är det men jag kan inte tvinga honom, precis som du skriver Päivi!
/tessan