Lördagsgott!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hejsan Mamma S och frieda och alla andra som halkar in här!

Pannkakstårta å vad gott! Min nu , snart, 17-årige son gilla Pettsson och Findus mycket när han var liten (och vem gör inte det? :?: )

Så det enda han önskade sig på 4-årsdagen var en pannkakstårta!!!
Fast nått mer blev det ju...
Dock var tårtan det allra viktigaste! :!:

Och de där chokladen med cornflakes i låter både jättegott och enkelt att göra! :!:

Får väl testa lite nya recept härifrån nu i helgen!!!

Ha det gott alla!! :heart: \:D/
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Om man bränt fast i botten på grytan vare sig det är popcorn, kola eller ris så ska man hälla varmt vatten i grytan, och hälla i en rejäl dos maskindiskmedel och sedan låta detta koka upp på spisen, då släpper det mesta, utan vare sig stålull eller sönderdiskade händer
Skrev du Katarina-Mamma duracell, jag måste bara få inflika ett tips jag fått från min syrra som fungerar på fastbrända saker i kastruller - speciellt popcorn. Det är att ta bitsocker och gno på med! Gärna då de som är extra hårda! Det tar ett tag och materialet minskar ju (men man får inte ha vatten i kastrullen av förklarliga skäl, ev. något lite lite vätska så det blir lättare att gno men inga mängder) men det fungerar!!!! Och så miljövänligt oxå :lol:
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
På tal om pannkakor..
Här kommer ett recept på super-duper goda pannkakor:

2 dl grahamsmjöl
2 dl lantvetemjöl
1 dl sojamjöl
½ dl bovetemjöl
½ tsk örtsalt
8 dl soja eller vanlig mjölk
3-4 msk jordnötssmör

Rör ihop mjölsorterna o saltet, tillsätt mjölken lite i taget o vispa till jämn smet. Rör sist i jordnötssmöret o låt sedan smeten svälla i minst 30 min.
Servera ev. de nystekta pannkakorna med glass, lönnsirap o hackade jordnötter.
Vi nöjde oss med att äta dem med lite socker på.
De var såå poppis!

Kram :heart:
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

GLAD PÅSK alla GOTTEGRISAR!!! STORA O SMÅ!!! :!:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"