Kan ledsna daglursuppvak höra till 8-månaders&ari

father of sons

Inlägg av father of sons »

Har letat och letat efter "tecken" på 8-månadersångest sedan innan Leia ens var 8 månader
Leta efter glädje, skratt och lycka!
Hur skulle man själv må om omgivningen letade latenta depressioner och livskriser på en själv? Hur glad blir man när någon säger "Vad trött du ser ut" eller "är du sjuk". Sluta leta ångest. Capisch? :D

Faktum är att saker kan strula....lite när som, bl.a kring 8 månader.
Haffa Attityden och framhärda med säker hand.
Hon behöver "krisa" för att utvecklas! Tyck inte synd om henne. Det är utveckling.

Strunta i "8-månadersångest" hit och dit. Barnet föds till ett jag. Fantastiskt positivt :lol:

Det går liksom i vågor, strul av någon karaktär uppkommer alltid (påklädning, mat, blöjbyte, ensamlek...) Kör på, livet går vidare. Allt är i sin ordning! För OM ni släpper in vargarna, blir allting mycket svårare och tar längre tid. Hon klarar inte av att ni svajjar. Stå stabilt, tryggt och fortsätt som vanligt, svara på hennes frågor som vanligt.

Läs gärna allt om detta här på forumet, Barnaboken och AW Online (konkreta tips!) - men oroas inte!

:D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack father of sons :!: :D Först blev jag provocerad av ditt inlägg men förstod sen att den känslan betydde att du träffat rätt.

Jag HAR ju letat, men inte riktigt av den anledningen man kan tro. Men jag förstod inte förrän jag läste ditt inlägg hur jag själv tänkt.

:arrow: 8-månadersångestens vara eller icke blev mitt "kvitto" på att Leia HAR vuxit, har blivit äldre och utvecklas precis som andra barn.

:roll: Tro det eller ej men en lättnad då den väl kom.

(Nu har ju inte Leia nån kunskap om mina motiv så visst har jag säkert överfört oro ändå i mitt letande :evil: )

:arrow: Vi njuter av de goa stunderna och de icke så goa stunderna fixar vi rätt bra ändå Leia och jag :D

:arrow: Önskar dock för Leias skull att hon sov bättre och inte vaknade ledsen. Det är främst här jag känner att jag inte lyckas förmedla det lugn Leia behöver.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

father of sons skrev: Hur skulle man själv må om omgivningen letade latenta depressioner och livskriser på en själv? Hur glad blir man när någon säger "Vad trött du ser ut" eller "är du sjuk".

Strunta i "8-månadersångest" hit och dit. Barnet föds till ett jag. Fantastiskt positivt :lol:
:D Tack, Father of Sons :wink: Kunde inte sägas bättre :!: Så sant, så sant :wink: :!: Det är verkligen överkoncentrationen som är den stora skurken - vargen - boven - i all barnavård. Den föder ofelbart förvirring hos barnet. Som förstås självt börjar undra om något är fel och VAD som är farligt och fel... :evil: :shock: :cry:

:D NancyDrew, motar bort den oron gör du genom att inte "svara" på lilla Leias ledsna frågor med någon som helst bekräftelse på att det skulle vara synd om henne (=något är farligt och/eller fel). Det får alltså inte finnas skymten av tröst - oro - i din Attityd av självklarhet. Här kan pigg och glad (och som man känner det själv, löjligt och pinsamt överdriven) hurtighet vara det som ska till, som motvikt. Som om lilla ungen formligen hade strålat och kucklat av lycka och skratt fast hon energiskt gör motsatsen.

För små barn kan, liksom vi vuxna, "fastna" i det ena eller andra mindre konstruktiva beteendet, så att det blir ett trist mönster som de "tror" hör till. De har för länge sedan glömt varför, om de nu överhuvudtaget haft något därför. Bara vi kan bryta det mönstret åt dem. Och då måste man anlägga överdriven moteld :!: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

:shock: :shock: :shock:

Anna, kan du använda quote?!
Så bra! Du kunde! :lol:

=D> :heart: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Ja nu är det bara jag kvar på hela forumet som inte kan använda quote... Tyckte jag var i gott sällskap innan men den ynnesten är nu passé :( :wink: :D :lol:

Tack Piggelin för att du delade med dig av schemat :D

Tack Anna för fina, konstruktiva råd :D

Tack father of sons (igen :D )

:arrow: Ev oro blåste vi bort (pustade och frustade fast på vargen istället) och hade en riktigt trevlig morgon Leia och jag. Lade henne precis att sova (har tidigarelagt schemat för att undvika ändringar vid sommartid) och gjorde det som vanigt enligt Annas tvätthögsprincip :wink: :lol:

Nu är det alltså oron för ledset uppvak som måste bort. Bort, bort, bort.

Skall sysselsätta mig med annat och verkligen ANNAT än att tjuvlyssna efter pip. Så får det bli som det blir. Leia kan ju det här med sömn egentligen... :roll: :D

Varma hälsningar från Nancy
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hahaha :lol: Nu ska du få se hur quote-novisen bär sig åt som vore hon quote-expert (väääldigt plötsligt):

1. Läs och kolla det inlägg du vill besvara (och citera ur).

2. Strunta i att klicka på Reply. Klicka i stället på QUOTE på inlägget i fråga (översta högra hörnet).

3. Då kommer hela det inlägget upp i skär ruta. Först står det quote och sist står det quote, med sådana där klamrar omkring. Och så är all text, hela inlägget, med däremellan.

4. Pilla nu med markören. Se till att låta första och sista quote-orden, med klamrar åt båda hållen, står kvar.

5.Markera och ta bort det du INTE vill citera, så att bara själva citatet du vill ha står kvar.

6. Skriv ditt eget prat före och/eller efter, över och/eller under citatet du har kvar.

7. Tryck på Submit, när du är klar. Och si :!: :lol:

(Eller :?: :!: :lol: )
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Ett bra tips är faktiskt att glatt och hurtigt och hejsan-svejsan-energiskt, gärna med lite kul dans därtill, högt och ljudligt sjunga INGEN RÄDDER FÖR VARGEN HÄR, VARGEN HÄR, VARGEN HÄR :!: :lol: (Kan repeteras sju gånger, så där.)

Ungen får först en chock och tänker sedan om :shock: :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

annawahlgren skrev::D Hahaha :lol: Nu ska du få se hur quote-novisen bär sig åt som vore hon quote-expert (väääldigt plötsligt):

(Eller :?: :!: :lol: )
Ny karriär på gång Anna :?: Datorsupport :!: :wink: :D :lol:

Tjusigt, tack :!: :heart: :thumbsup:

(till melodin INGEN RÄDDER FÖR DATORN HÄR, DATORN HÄR, DATORN HÄR... :wink: :lol: )
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kaxig var jag och inte tjuvlyssnade jag heller. Ändå vaknade Leiabus ledsen nu efter 45 minuter... Det är långt till 11.00.

Tillägg: nu ligger hon istället och sparkar ilsket i väggen... Trodde först det var grannarna som flyttade möbler, så högt låter det :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nä, idag igen :cry:

Leia somnade så gott 9.30 och vaknade precis SÅ ledsen (efter 45 min, skall sova 1,5 tim enl schema). Serverade en upplysande dagramsa "Leia ska sova, vi ses om en stund".

Hon har alla förutsättningar att sova + några till...

:arrow: mätt i magen
:arrow: lätt klädd
:arrow: halvmörkt
:arrow: "sova-skivan" på
:arrow: vakentid med trevligt :roll: umgänge dessförinnan
:arrow: lätt och okomplicerad läggning à la AW:s tvätthögsprincip

Får väl gå och dammsuga igen... :wink:

Leia orkar inte med sin dag om hon inte sover tillräckligt på fm och nästa vakenpass (till 14.30) blir alltför långt.

:?: Finns det något ytterligare jag kan göra :?:

(att gå ut med vagnen undviker jag helst för jag har så ont i mina händer för närvarande och en promenad straffar sig i flera dagar efteråt :( Ny och mer lättkörd vagn är beställd :D men kommer inte ännu på några veckor)

:arrow: I övrigt vill jag tillägga att jag känner mig styrkt av det stöd jag fått och numer letar vi glädje istället för ångest :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Leia somnade om efter en stund :D

Första gången på länge :!: Så glad för min lillebusa att hon sov idag :heart: :D
father of sons

Bra att hon somnade om!

Hur ser schemat ut egentligen?
I tidigare inlägg säger du att "det är långt till 12" och senare att "det är långt till 11". Sover hon till 11 eller 12? Har du schemaändrat? Då får man vänta ett tag tills det sitter utan att utvärdera.

Jag skulle se över schemat, för mycket sovtid?
Sover hon 19-7 brukar första luren ligga bra 10.30-12 och nästa 15.30-15.50.

Om hon har rätt antal sovtimmar och du har satt schemat, mat i massor, umgänge, social delaktighet, skratt så är det inte så mycket mer du kan göra! Då har hon bra förutsättningar. Låt henne då vara!

När du tar upp henne så agerar du precis som om hon har sovit gott hela luren! Inte "oj, oj hur ska Leia nu orka fram till nästa lur". Bort med oron!
Du ska förmedla att allt är i sin ordning! Du vet vad du ska göra om och när det krisar ( en femminutare, en halvtimme tidigare på kvällen).

Diagnosen är överkoncentration :wink:
Agera med attityd av självklarhet, det börjar hos dig.

Lycka till!

Nancy

Inlägg av Nancy »

Oj oj 8) Ser att jag rört till det. Fast bara i tråden, inte Leias schema :lol:

Leias schema är:

natt 19.30-07.30
sova 10.30-12.00 (bara 3 tim efter morgon men den startar allt tidigare och efter 3 tim somnar Leia på väg till spjälsängen...)
sova 15.30-16.15 (korta ned kanske :?: )

MEN, jag har ställt om till sommartid för ett bra tag sedan för att slippa flytta hennes visare veckan som kommer :!:

:arrow: Därför är allt på schemat en timma tidigare men blir automatiskt som ovan på söndag.

Vi flyttar 1 april, olyckligt med tanke på 8-månadersnivetvad men om vi ser det som "8-månadersglädjeletande" fixar vi det bra ändå :D

Tack för respons :!: :D
Senast redigerad av Nancy den fre 24 mar 2006, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
father of sons

:roll: :lol:

Så då har du ändrat schemat?
Flyttat hennes visare?

Jag skulle nog ha en halvtimme längra vakenpass på f.m.
Vakentiden: 3½ h, 3½ h och ca 3h.

Ja, inte är det lätt med förändringar kring 8 månader :cry: :lol:

Lycka till med flytten!

Nancy

Inlägg av Nancy »

Sorry, såg inte ditt senaste inlägg innan jag gjorde små tillägg i det ovanstående :wink:

Nej, uppvaken beror inte på schemaändringen tror jag, var samma sak innan dess. Dessutom var det ingen dramatisk ändring, tror inte Leia ens märkte det.

Tack för tips om vakenpasstid :!: Svårt med 3,5 tim på morgonen men är väl inte omöjligt... :wink: :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"