Hej!
Det låter som att ni har det trassligt nu och det brukar vara ganska svajigt innan man får in ett bra schema. MEN nu är hon ju stora damen så det är hög tid att styra upp tillvaron ordentligt för både trötta mors och dotters skull!! Vad är mme???

Hon behöver fortsatt massor av mat, gärna en sked kokosolja som tillägg och en klar och tydlig rytm att följa.
I "SM- en översikt" som finns i tråden "Svar på vanliga frågor - läs här först" (LÄS DÄR!! SUPERBRA TRÅD!) ges förslag på scheman som kan ge en hint om hur långa vaken- och sovpass hon skulle kunna ha. Min son var dock väldigt trött och fick extra sömn läänge trots att vi hade ett schema som grund. Jag ger en peng på att din lilla tjej är inne i en rejäl övertrötthets-spiral så finns det något som får henne att somna och sova länge så kan det vara värt att använda när du "sätter" schemat, för att komma ur den onda cirkeln. Har du någon rytm för dagarna (som du vill att de ska se ut) nu?
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Jag brukar dock tipsa om att ha 12 h natt (alltså lägga 19 enligt detta schema) med två nattmål om barnet är en tröttis för det funkade jättebra för oss, DÅ kunde han somna, innan han blivit övertrött och börjat trassla. Då blev inte heller vakenpassen för långa (2 h klarade han absolut inte!). Efter 19 är det svårare att somna för spädisar, de flesta gillar 18-06 eller 19-07 som natt.
När det gäller verktygen så är du uppenbart fast i vagnings- och buffningsträsken så läs om hur man tar sig ur dessa (Backa rejält!!) i tråden jag rekommenderade ovan och kolla gärna igen på Annas filmklipp för att få rätt teknik. Backa, backa, backa!! För att hon ska göra framsteg måste du göra baksteg, brukar vi säga här på forumet. Men viktigast av allt är att inse: hon både KAN och VILL sova, hon behöver bara få lite hjälp av mamma som med sin Attityd av Självklarhet ska förmedla Lugn, Säkerhet och Trygghet. Läs gärna på om attityden, den är A och O för att verktyg mm ska fungera. Andas djupt och lugnt innan du ens börjar tänka på att gå in till henne.
Med ett bra schema eller åtminstone en rytm att sträva efter så du VET hur du vill ha det så styr du upp det här! Se till att hon är vaken när hon ska vara vaken och inte slumrar till då och då, och lägg när hon är trött men inte övertrött (hårfint men...

). Lägg henne gärna lite avskilt, mörkt och svalt nu när hon börjar bli större och lita på att hon klarar sig mer och mer själv. På natten bör det vara KOLSVART i rummet för att stimulera produktionen av sömnhormonet melatonin. Är det ljust tror hjärnan att det börjar bli dag och börjar producera stresshormon (kortisol) i stället och då är det svårt att somna om längre stunder.
STOR KRAM och kämpa på, mamma!!!
/Ylva