Tidiga uppvak 6 månader
Re: Tidiga uppvak 6 månader
Två steg fram, ett steg bak...men det går framåt! 
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Lingontuva
Gaaah! FEM steg tillbaka....2 nätter som med uppvak nu. Första natten var hon vaken till och från mellan 1-4. Inte alls arg utan ligger och snackar.Jag hör ju det väldigt bra eftersom jag har babyvakten i hennes rum och ramsar via den om det behövs. Kan inte vara utan den då jag i så fall inte hör henne alls när hon vaknar =( Har inte gjort mer än en pangramsa direkt jag hört henne. Denna natt gick jag till slut in före 4 och la till henne och då somnade hon om sen. I natt var hon vaken mellan 3 och 4. Samma sak, snackar för sig själv. Efter 45 min la jag till henne (låg i fotänden) och 10 minuter senare somnade hon. Vaknade tidigt på morgonen i vanlig ordning.... Tar jag uppvaken på rätt sätt? Vet inte om det är magen som tjorvar, hon får rejält med katrinplommon men i morse var hon jättehård i morgonen. Bättre på eftermiddagen....
Jag brukar inte göra något alls vid prat.
Men vi har haft perioder av sämre uppvak och då har jag direkt gått in och lagt tillrätta för att snabbt ramsa ut och sen inte gjort mer. Risken är att man stör mer om man ramsar i deras prat. Jag skulle låta henne hållas. 8)
Hur ser schemat ut då behöver det justeras?
Får hon konversera och gymnastisera upptäcka tillräckligt dagtid?
Jenny
Hur ser schemat ut då behöver det justeras?
Får hon konversera och gymnastisera upptäcka tillräckligt dagtid?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Lingontuva
Inser att denna tråd nog hör hemma under späda men håller mig till denna då jag börjat här. De tidiga uppvaken kvarstår. Nu är lillan nio månader. Daglurarna sitter som en smäck, vaknar ibland inom marginalkvarten på långtur men annars ok. Men morgnarna har aldrig satt sig. Hadenatt 19-07 men hon har alltid vaknat mellan 5.30-6.30 (oftast strax före 6) Nu när sömntimmatna skulle minskas valde vi att korta natten till 6.30 pga morgonstrulet. Sover sen 45 + 2 timmar. Serveras en pangramsa så fort jag hör henne på morgonen sen inget mer, hon ligger o snackar men blir förstås leds till slut. Försöker hålla oss til marginalkvarten o "väcka" när hon är lugn. Denna vecka har hon dock börjat vakna redan vid fem!!! Vilket innebär att runt 5.45 börjar hon vara riktigt leds o förbannad. Blir extra jobbigt eftersom bröderna sover vägg i vägg o behöver sin sömn.... Resultatet av de tidiga morgnarna blir en gnällig trött tjej, det är en kamp att hålla henne vaken till sju, hon vill ofta somna vid vällingen 18.30 men kämpar man så brukar hon kvickna till. Hur 17 får man morgonen att sitta??? Att hon vKnar sex o tjattrar till 6.30 kan vi leva med men att vakna fem o vara stormtokig innan sex känns inte ok, det är ju mitt i natta!
-
Lingontuva
4.48.....
hmmm... ja det är ju lite väl tidigt.
Jag brukar tänka förutsättningar dagtid!
mat, mat och mera mat.
Utevistelse i vaken tillstånd.
MYCKET golvtid för fysisk aktivitet.
Sitta med i sociala sammanhang, delta utifrån sin förmåga vid flockens dagliga arbete.
Rätt mängd sömn dagtid.
Lagom varm nattklädsel.
MÖRKT i rummet. 8)
En blöja som sitter skönt och håller torrt hela natten.
MASSOR av skratt såväl på dagen som innan läggning.
Mina sover alla i samma rum. Vid tidiga morgonuppvak som inte är prat, lägger jag bestämt tillrätta en gång och sen gör jag inget mer. Spelar möjligen musik. Blir det riktigt hysteriskt kan man få stå med solfjäder tills liten somnar, men min egen erfarenhet är att det sällan funkar så bra så nära inpå morgonen. Tråkigt ska det vara att vara vaken mitt i natten
Vaknar verkligen storebröderna eller är det bara en varg som du har? 8)
Ett lite "tyngre täcke" tycker jag också fungerar främjande på sömnen. Typ om du kanske har en virkad filt ovanpå täcket som inte just värmer så mycket men ger lite tyngd till mot lilla kroppen.
Och något höjd huvudända har jag alltid till små under 1 år (och strax över med) 8)
Jag brukar tänka förutsättningar dagtid!
Mina sover alla i samma rum. Vid tidiga morgonuppvak som inte är prat, lägger jag bestämt tillrätta en gång och sen gör jag inget mer. Spelar möjligen musik. Blir det riktigt hysteriskt kan man få stå med solfjäder tills liten somnar, men min egen erfarenhet är att det sällan funkar så bra så nära inpå morgonen. Tråkigt ska det vara att vara vaken mitt i natten
Vaknar verkligen storebröderna eller är det bara en varg som du har? 8)
Ett lite "tyngre täcke" tycker jag också fungerar främjande på sömnen. Typ om du kanske har en virkad filt ovanpå täcket som inte just värmer så mycket men ger lite tyngd till mot lilla kroppen.
Och något höjd huvudända har jag alltid till små under 1 år (och strax över med) 8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Lingontuva
Ja "tyvärr" kan jag säga check på samtliga punkter. Hon äter som en häst, har utevistelse, är på golvet massor och det är full rulle, kryper, ålar, står och går utmed möbler m.m., har social delaktighet, mörklagt rum (kollade över det igår och det ÄR mörkt), gonattskratt, en vanlig pyjamas och svalt i rummet, möjligtvis täcket då som är ett "vanligt" täcke, ingen tyngd direkt så kanske ska kika på det. Just ja, check även på höjd huvudända, har blivit kvar så efter en förkylning....
Ofta när vi går in så visar det ju sig att hon bajsat. Hoppas att hon inte gör det i natt då hon bajsat tre gånger (morgon, middag och strax innan läggning).
Det är inte vargar. Storebror sover igenom det mesta, gör han det inte så ligger han kvar och kanske läser en bok. Men 6-åringen vaknar, börjar hojta på mamma eller pappa och ska kliva upp
Nej men vi fortsätter väl "traggla", men känns ju lite tröstlöst må jag säga...
Ofta när vi går in så visar det ju sig att hon bajsat. Hoppas att hon inte gör det i natt då hon bajsat tre gånger (morgon, middag och strax innan läggning).
Det är inte vargar. Storebror sover igenom det mesta, gör han det inte så ligger han kvar och kanske läser en bok. Men 6-åringen vaknar, börjar hojta på mamma eller pappa och ska kliva upp
Nej men vi fortsätter väl "traggla", men känns ju lite tröstlöst må jag säga...
Dåså! Då har hon ju förutsättningarna, sova måste hon göra själv. 8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903