En krånglig början med lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
An1

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Jag är säkert i ett vagningsträsk, men hur gör jag för att backa? Idag tog vi morgon kl 6.40 och då åt han morgonmål inom en timme. När han då blev trött och gnällig lade jag honom i vagnen och lät honom vara tills han började skrika. Jag vagnade kort tills han tystnade, skakade handtaget och gick. Det tog två sekunder så skrek han igen, jag vagnade kort, skakade och gick. Och såhär pågick det 10 minuter och helt plötsligt somnade han, mitt i skriket, och sov 30 minuter. Och sen så började vi om igen. Skrik, tyst, skak och bort. Skall jag verkligen vagna till alla skrik? För nu känns det som att han blir arg och protesterar direkt då jag slutar vagna! Han ligger ännu och "nynnar" efter skriket och direkt han blir tyst släpper jag och går och då blir han arg. Skall jag verkligen vagna till alla skrik och så länge som han låter arg? Eller tills han verkligen behöver min hjälp och låter ledsen? Jag förstår ingenting, men så här kan vi inte ha det! Förra natten var riktigt usel och varken han eller jag har sovit gott. Han sover alldeles för lite och jag behöver hjälp för att kunna hjälpa honom.
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej igen!

Jag förstår att det känns tungt och frustrerande när ingenting fungerar. Tyvärr finns det inget "så här ska du göra"-svar som verkligen fungerar. Du har ju uppenbarligen verktygen du behöver och vagnar effektivt eftersom lillen lugnar sig snabbt. Det du nu måste göra är att gräva fram attityden igen. Lyssna av och vagna bara när du hör att liten behöver hjälp. Du vet själv var gränserna går bara du vågar lita på dig själv och lyssnar med öronen, inte med hjärtat.

Stor kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag känner igen din frustration över att "ingenting" fungerar!! Men du har fått bra svar av Frida och hur knasigt det än känns så kan jag lova att ju mindre överkoncentrerad du blir på honom (typ: det bara MÅSTE funka nu, han sover ju inte, åh nej nu kommer han bli jättetrött osv.) desto sämre kommer han att sova :shock: . Som tur är brukar det nog fungera åt andra hållet också; ju mindre du koncentrerar dig på honom desto lugnare blir han... :roll:

Så försök släppa det lite (lätt att säga... :mrgreen: ) och fokusera på något annat när du lagt honom, typ diska eller göra något annat jätteviktigt som inte kan vänta! Har du läst i Barnaboken om de 17 korna som måste mjölkas osv? Det är grymt bra mot överkoncentration! Jag har galet lätt för att bli överkoncentrerad själv och måste ofta komma på något viktigt att göra för att inte bli hängande över liten...för det inger ju inget lugn! Fram med härliga HUSLJUD i stället och låt honom höra dig på lite avstånd.

Sen är han ju liten och det ÄR väldigt svajigt i början för många men jag lovar att du kommer ur det här träsket!

Kram och lycka till!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen och TACK för era goda råd och lyckönskningar! <3 Jag skall försöka lugna ner mig och inte koncentrera mig så mycket på honom. Säkert bäst att låta honom vara ifred då han skall sova :)

De senaste dagarna har jag gett honom napp och det har fungerat väldigt bra med den då han skall somna, har inte alls behövt vagna honom. Kände att jag måste ta lite avstånd från vagnandet nu. Men nu upplever jag då istället att han inte äter lika mycket som förr. På dagarna sover han 30-45 min och sen vaknar han och börjar böka, söka efter nappen och så vidare. Fast jag ger honom nappen så somnar han inte in ordentligt pånytt, den ploppar ut och så fortsätter han att söka efter den, så nappen är egentligen ingen bra lösning. För mig känns det bara som att jag töjer ut tiden mellan måltiderna, med att ge honom nappen när han egentligen börjar vara lite småhungrig.

Så nu skall jag fixa attityden och försöka få till en ordentligt SM-mål och så är vagnandet tillbaka och nappen bort! Men har ni något tips om hur man kommer in i en bra början? För just nu är vi inne i "för trött för att äta och för hungrig för att sova"-cirkel.
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

An1 skrev:För just nu är vi inne i "för trött för att äta och för hungrig för att sova"-cirkel.
Du ska veta att det är jättelätt hänt och tiden fram till två-tre månader är svajig för många.

När jag har hamnat i de där lägena har jag "fuskat" med sömnen för att liten sen ska orka äta ordentligt och sen förhoppningsvis komma in i en bra rytm igen. Då har jag tyckt att alla medel är tillåtna och kört på det som funkar. Långpromenad? Bärsele? I vagn två meter från tvättmaskinen?

Nu har jag inte läst så noga bakåt i tråden. Vad äter lillebror? Ammar eller flaskar? Om han helammar kan man alltid erbjuda lite på flaska i slutet av måltiden. Om han vill ha så var han mer hungrig, vill han inte ha så vet du ju i alla fall att han inte vaknar av hunger.

An1

Inlägg av An1 »

Ja, svajig, det kan man lugnt säga. Vi sover ytterst lite hos oss. Det är ingen fara med mig, men det är lillebror som jag är mest bekymrad över, men kanske han lär sig sova förr eller senare. På natten har han svårt att somna om efter matningen och sen så sover han bara högst 45 minuter :(

Jag flaskmatar honom. Vad är det som gäller då enligt SM-måltid? Det blir ju inte bröst ett och två osv.. Finns det någon bra tråd om flaskmatningen? Men det är väl mat inom 1,5h som gäller i alla fall? Eftersom han sover dåligt orkar han inte vara uppe så länge och äta, så han får i sig allt vad han behöver under 1,5h. Han blir gnällig redan 30 minuter efter att han vaknat.

Nu ska jag ut på en långpromenad för att få frisk luft och förhoppningsvis orkar lillebror sova!
An1
Stora M - 220907
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Små små steg åt rätt håll så kommer det snart :) Försök släppa stressen och få i lite mer mat för varje gång och med det förhoppningsvis lite mer sömn. Verkar han hungrig när han vaknar så kanske en liten påfyllning (à la smekmånad) kan hjälpa honom att somna om? Hade du inte haft sm i åtanke så hade han ju antagligen ätit och sovit hullerombuller så bara det att du har målet för ögonen är ju ett steg i rätt riktning. Bland favoriterna har du några trådar med tips om du inte får till sm - läs och inspireras! Och fortsätt bolla här så mycket du behöver :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Här fins en jättebra flaskmatartråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25102 Den innehåller nog mest praktiska tips, men är väldigt läsvärd!

Det är inte så stor skillnad på att amma och flaskmata en SM-måltid, det beror nog mer på barnet. Vissa barn ammar i fem minuter och är sen proppmätta. Så kan det ju vara för flaskmatade barn också. Eller så vill de ha flera påfyllningar. Allt är ok så länge det sker under 1,5 h! En tröttis kanske behöver en liten powernap på fem minuter ibland för att orka äta det sista.

An1

Inlägg av An1 »

Halloj!

Tänkte komma med en liten rapport. Hela förra veckans krångel med vagnande, dålig nattsömn och hela faderullan berodde på vattkoppor!! Lillebror var sjuk, utan att vi ens tänkte att det skulle vara möjligt. Hans storasyskon har ju också haft vattkoppor i samma veva, och de fick dem först.

Så nu börjar han vara friskare och han sover lugnare och bättre igen! Han har inget exakt schema, men som sagt har jag ju alla verktyg så jag styr upp schema för dagarna i sakta mak. Och med rätt attityd löser sig mycket! :) Och så är det ju alltid superbra att få bolla frågor och funderingar med er här på forumet, tack!

Tänkte just fråga om powernaps, men såg att SaraMilana skrev om det redan. Vi har faktiskt gett honom en hel del fem-minutare för att han ska orka äta och jag undrar bara om det kan ha några konsekvenser i framtiden?
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad skönt att han börjar bli bättre!!! Och vad lätt det är att dra stora växlar på det där sättet och börja fundera på om man ska justera schema, undra om verktygen fungerar över huvud taget och ifrågasätta sin egen kapacitet! Jag lär mig aldrig! :)

Ett väl genomtänkt schema ska inte behöva powernaps alltför ofta, i alla fall inte mer än i en inkörningsperiod. Men det är superbra att ta till när det kör ihop sig, precis som ni gjort! Och en femminutare påverkar inte sömnen i övrigt.

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Usch för vattkoppor!! :cry: Men skönt att vara av med dem sen, såklart! :thumbsup: Och skönt att han verkar ha tagit det så bra att ni knappt märkte att han var sjuk... :wink: =D>

Det låter ju annars som att ni har stenkoll och verkligen har det fint! Härligt! =D> :thumbsup:

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen!

Nu har jag verkligen tagit ledningen och styrt upp ett schema för lillebror! Han verkar glad, nöjd och avslappnad med situationen. Nappen har vi satt till sidan och vagnandet känns bra. Det känns som om vi har fått ihop en dialog. Idag har det för övrigt varit en sämre dag pga många ärenden, men vi styr upp det imorgon igen från morgonen, så ingen panik. Det känns bra då jag vet hur jag skall göra.

Men nu undrar jag några saker. Eftersom jag styr dagarna och väcker honom kl 7.00 varje dag för att få ihop dagsprogrammet så undrar jag över nätterna. Borde jag väcka också då för nattmat?! Det är väldigt varierande när han äter på nätterna, eftersom han inte alltid somnar samma tid på kvällarna. Han äter 1-2 gånger per natt.

Och sen så skulle jag gärna ge honom ett längre sovpass på natten, dvs 6-8 timmar, men hur gör jag? Hittills är hans längsta sovpass 5 timmar, det har han sovit två gånger. Det är mest vanligt att han sover 3-4 timmar i sträck på natten. Och så har jag kommit fram till att det är ganska dumt att vakna kl 5 eller 6 för att äta nattmat för då är han ju inte alls hungrig kl 7 då det blir morgonmål. Nattmat borde det väl bli typ 3.30-4, för att aptiten ska vara på topp kl 7. Men det svåra är ju att kunna lita på att han är mätt under natten då han bara äter ersättning.

Så här ser hans dagsprogram ut just nu, han är snart två månader:
7.00 God morgon! Vaken 1h
8.00 Sova 2,5h
10.30 Vaken 1,5h
12.00 Sova 2,5h
14.30 Vaken 2h, orkar bara 1,5h
16.30 Sova 2-2,5h
18.30 Vaken 2,5-3h (powernap 20min)
21-21.30 Sova
Äter 1-2 nattmål, beroende på när han somnat. Ibland somnar han först mot kl 22.30-23.

Tiderna är ju förstås inte helt exakta, ibland sover han lite kortare pass. Första luren är den bästa, då sover han bra 2-2,5h. Har ofta fått väcka. Sen under middagsluren är vi ute på promenad och hämtar storasyster från förskolan. Han somnar först själv i stillastående vagn och efter typ 10 minuter far vi iväg. Den luren vaknar han ibland, funderar en stund och somnar pånytt, det varierar. Och den sista luren är svårast att få tillräckligt lång.

Läste att 2-månaders borde kunna sova 8 timmars natt och äta ett nattmål kl 4. Det skulle jag gärna vilja ge honom snart. Är det bara att börja vagna om han vaknar tidigare än kl 4?
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint ni har det! =D>

Angående nätterna så trivs många bra med att ställa klockan för nattmaten. Då vet man ju att varje dag börjar med rätt förutsättningar och man får inga otrevliga överraskningar. Det andra lägret låter bli klockan och låter barnet styra över nattmaten och då kan ju barnet sova över nattmålen av sig själv när det är redo. Men man får känna av själv vad som passar. Jag har aldrig någonsin klarat av att ställa klockan på natten, det är jag alldeles för trött för. ;) För att förlänga natten vagnar du helt enkelt när liten vaknar "fel" (fast det kan vara bra att ge honom en chans att somna om på egen hand först...)

Det ser ut att vara ganska mycket sömn på schemat, men många små verkar ju gärna sova mer om de får. Ändra inget som fungerar, men om det är problem i någon ända kan det vara läge att se över. Här kommer ett exempel på schema vid 2 mån:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt
04.00 Nattmål

An1

Inlägg av An1 »

Ja, vi HADE det fint. En liten stund i alla fall. Min man har tagit hand om sonen några dagar och efter det blandades allt ihop igen, suck! Lillebror var väl inte alls övertygad över mannens svar då han vagnade. Nå, jag får väl försöka styra upp det igen, dubbelsuck! Jobba, jobba... Attityd, attityd, många kossor och beibisar....

Sen så undrar jag vad jag skall göra när han vaknar efter en halv timme och skriker rejält! Han lugnar ner sig då jag vagnar, direkt han blir tyst skakar och dunkar jag vagnen och går bort och så blir han direkt arg!! Och när jag stått och vagnat en timme utan att han lugnat ner sig så jag skulle kunna få ihop en dialog med honom är jag helt uppgiven och tar upp och matar honom, för det är visst matdags då igen. Känns skit.

Sen så ska jag fundera på ett schema för 2 månaders beibisen. Han blir 2 månader nästa vecka. Jag skulle gärna börja dagen kl 7 nu en tid då det ännu är vintertid, men sen ska ju klockan ställas om till sommartid så småningom och då är det kl 8 som gäller. Alltså, jag tänkte mig ett schema som inte behöver justeras pga att tiden ändrar. Det måste passa med hämtningen från förskolan mitt på dan. Återkommer med frågor på den!
An1
Stora M - 220907
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"