Nära väggen - ammar snart sönder mig
Re: Nära väggen - ammar snart sönder mig
Tips på vagn som man kan sova hur som helst i, sök på "dansk" inom kategorin vagnar på blocket
då kommer hon lätt kunna ha långluren där med
min son sov i sin danska vagn tills han var typ 9-10 månader, sen blev det sommar och för varmt på balkongen 
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
-
astridsmamma
Hehe, synk!Kul att vi skrev samtidigt
Ja jag ska fundera på schemat lite till, idag provar jag att ha långlur på fm så får vi se hur det funkar (och hur eftermiddagen blir..)
Apropå det där med amning i säng å mys å sånt... Visst är det mysigt, men jag har gjort så att jag har ammat direkt när hon vaknat ganska länge, och jag inbillar mig att det är delvis det som gör att hon inte vill ha så mkt mat sen resten av dagen, eller till frukost, å så blir hon hungrig nån timme efter frukost å då är det lätt att man ammar igen, å så är den goda cirkeln bruten...
Ska kolla vagn, tack för tipset!
Ja jag har ju ingen erfarenhet av dr där med morgonamning, bara nån slags vision och de kanske inte alltid funkar i praktiken 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ni börjar NU alltså? Spänningen stiger
Fortsätt med samma. Den har gått in. Du har redan uppnått dialog! Är det inte en absolut underbar känsla =D>astridsmamma skrev: En fråga: Jag har ju ramsat konsekvent en tid och upplevt dialog (vid nattning på kvällen och vid läggning på dagen, alltså inte vid uppvak natt - men allt i bärsele och vid en gång i vagn!) Ska jag byta ramsa eller fortsätta med samma??? Den innehåller inte ordet natt, men ordet sova (lyder: Du kan sova, jag är här)
Nu har tipskonversationen pågått lite här och du har fått goda råd och säkert filat vidare på schemat. Jag ger bara lite allmänna synpunkter och förslag nedan - ta vad som känns bra, ändra resten, du vet bäst (numeraastridsmamma skrev: Här är också ett förslag på schema, några synpunkter?
Tänk ENKELT. "Frukost (gröt + katrinplommonpuré, fruktplock och majskrokar med osaltat smör på)" låter överkurs gånger hundra i mina öron. Varför inte sitta upp på en äkta stol och amma barnet, direkt på morgonen? (Om du nu vill fortsätta amma, alltså.) Jag menar - utan att ligga ner. Och så ger du henne från alla bröst du har i 25-30 min, med ett synnerligen vaket barn. (Får hon för sig att slumra bryter du och hoar och hojtar lite och upprättar den glada kontakt du inte orkat med på sistone. Och lägger henne till igen efter denna någon minuts, ett par minuters, lilla paus.)astridsmamma skrev: 19:00-07:00 natt
07:00-07:15 God morgon! Blöjbyte etc
07:30-08:00 Frukost (gröt + katrinplommonpuré, fruktplock och majskrokar med osaltat smör på)
09:00-10:00 Sova fm i säng
11:30-12:00 Lunch (varm barnmat + plock, katrinplommonpuré)
13:30-14:30 Sova em ute i vagn
15:00 Mellanmål (grönsakspuré + plock + välling)
17:45-18:15 Middag (varm barnmat + plock från vår mat + katrinplommon)
18:15-18:45 tvätt/bad, smörja in, pyjamas
18:45 Nattslurk (majsvälling + amma)
19:00 Sova natt
Lägg henne för en 45-minuters redan kl 8.30, tycker jag. Hon kommer att vara mycket trött i början av kuren och även senare uppskatta att få ta sig en lur så pass nära 12-timmarsnatten, vilken kan tyckas förvånande - men är klassiskt.
Lunchen skulle jag då servera kl 11 eller rentav 10.30. Och ge henne gröt, det är perfekt mat (slätt utrörd äkta havregrynsgröt, med en rejäl smörklick och lite mjölk i till rumstemperatur, och så katrinplommon till det, en halv burk). Pass på så du inte matar för långsamt och sitter och väntar på hennes godkännande nickningar. Sleva in, bara! Hon lär sig snart svälja undan. Portionerna blir inte stora i början, och det är som det ska. På tredje dagen ser du skillnad!
Middagssömnen skulle jag hålla 1,5 tim lång och lägga henne inne. För enkelhetens skull. Det hon ska få in i lilla skallen och lilla kerubkroppen är tiderna. När de sitter kan du lägga henne var som helst, ute som inne. (Och då har du ju införskaffat en gammal hederlig Emmaljunga från 80-talet eller en sådan dansk finess, som empinane har korn på =D> så att hon kan sova ute på mage!) Men nu under själva kuren, elva dagar, tycker jag du ska göra det så enkelt för dig - och barnet - som möjligt. Markera skillnaden mot natt genom att ha halvdunkelt i rummet, inte kolmörkt, och väsnas rejält utanför (rejält=betryggande). Glöm inte den undergörande musiken
Mellanmål kan du då ge direkt efter luren, kanske 14.30, och då tycker jag du gör det enkelt igen - puré och dessert (katrinplommon), och så lite amning som dryck efteråt, och tydligt "tack för maten" med handen och tork och avslut, TYDLIGT. Ju tydligare allting är, nu när ni kurar, desto fortare lär hon sig den nya ordningen, och desto mer lättad blir hon. Du ska få se
Middagen med er tycker jag kan vara den där plockmaten och bara då. Det som ni äter som smakprov och så kanske en halv eller hel banan att gnaga på själv som komplement, och ett par sockerfria fullkornsskorpor att kittla tänderna och aptiten med? Men mata henne inte nu utan låt henne härja själv och utan att ni stirrar på henne
Nattslurken tycker jag ska vara antingen majsvälling eller amning. Annars är det risk att du inviterar förvirring, där barnet känner någon sorts press på sig att "välja" (och kommer att avvisa den pressen). Bestäm ettdera och kör på det
Och så får man inte glömma det som inte står på schemaförslaget men som borde stå där med stora bokstäver: SKRATTET TILL GO'NATTET
Kära, kära du. Ingenting är i alla fall förstört eller raserat. DÄR har BVC rätt - så länge hon ökar i vikt, osv osv... Men vi vill ha en lycklig familj. Vi vill ha ett gott liv med en liten flicka som njuter i fulla drag av att finnas till, och det hos just ERastridsmamma skrev: Jag är så ledsen Anna över att inte ha gjort rätt från början (efter att ha läst om SM ser jag ju alla fel vi gjort, å blir så förbannad över att en sån "enkel" sak som att amma ur samma bröst 2 ggr på raken inte har nått mig förrän nu! Så självklart! Bvc har ju sagt raka motsatsen - vartannat bröst! Jag blir galen!!!)
Fruktansvärtastridsmamma skrev: Jag förstår också varför vår dotter är så orolig över att bli lämnad och har sin överlevnadsångest kvar trots att hon ammat upp sig till en liten kerub med restaurangen öppen 24/7 i hela nio månader: hon fick inte mat sina första 3 levnadsveckor eftersom att man på BB gav mig en amningsnapp (pga såriga bröstvårtor) som gjorde att mjölken sinade och hon var konstant hungrig och kom inte över födelsevikten på 3 hela veckor! Vi gick i amningsskola på SÖS å vände allt rätt i sista stund innan jag gav upp och då var hon över sin födelsevikt på 4veckorsdagen! Men ångesten ligger kvar i oss alla sedan dess. Hennes för sin överlevnads skull. Vår över vår oro att hon inte mår bra.
Stor kram, och alla dina hjärtan som varit hemma hos mig och vänt kommer hem till dig nu med ett stort LYCKA TILL.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
astridsmamma
Åååå tack för feedback på mitt schema!
Vi börjar ikväll, så lite brådis här, håller på att finslipa schemat utefter dina och de andras synpunkter.
Vi är mentalt förberedda, och har bestämt att min man tar första 2 nätterna och jag de andra 2. Så dagschemat behöver inte vara på plats förrän (senast!) imorgon,
Jag har TVÅ frågor, som jag skulle bli så glad om någon, du eller någon annan, kan svara på:
Känns som om vårt lilla hjärta sover endast kortare pass på dagarna. Är 3 lurar att föredra? A la 45, 20, 45??? Och då senast kl 15 uppvak på sista kortluren.
Eller är hon för gammal? Vad säger ni? (hon är 9 mån o en vecka) Eller kommer det ge sig med längre lurar när hon är mer utvilad och tryggare sovare?
OM hon inte äter på utsatta tider tillräckligt för att stå sig till nästa mål (tänk på att hon som mest ätit smakportioner som en 6-månaders hittills) - ska jag då ge henne mat/amma när hon är hungrig (om hon blir panikhungrig alltså) mellan schemalagda mål och tänka att sömnen är prio ett att få in och att ätandet kommer öka successivt när sömnen blir bättre under kurens gång? Alltså att schemat för mat kommer sätta sig efter att sömnen gjort det?
Jag befarar att någon kommer svara att det är urbota dumt om hon ska lära sig klockan att göra som jag föreslår men jag har en liten orosvarg kvar angående matandet, eft jag är rädd att det kommer gå åt fanders med sömnen om hon inte är mätt nog inför att sova....
Skulle bli SÅ glad om någon kunde hinna svara på detta innan vi börjar kl 19 ikväll!!
Pepp pepp pepp - jag känner mig laddad som inför ett maratonlopp (fast ett lugnt ett..)
Lugnt å säkert!
En tanke jag har med mig:
Jag är hennes mamma. Den som födde henne. Fanns ingen tvekan om att hon skulle ut. Det var inget jag tvekade på eller ifrågasatte. Min uppgift var att föda henne. Tryggt och säkert.
På samma sätt; hon finns. Jag är hennes mamma. Min uppgift är att uppfostra henne. Tryggt och säkert.
Vi ska lära henne sova tryggt å fint - å vad jag längtar!!!!!!!!!
-
annawahlgren
Väl bekomme! Måtte det vara till nytta. Framför allt till lugn.astridsmamma skrev: Åååå tack för feedback på mitt schema!
Så nu i kväll först, inte igår? Skönt. Ska den ömme fadern ta första natten/nätterna så är det viktigt att 1) ni har tränat buffning på varandra, 2) att han inser att han måste ha både tålamod och uthållighet. Första natten ÄR jobbig med tusen frågor. Det gäller att ge betryggande svar, i handlingastridsmamma skrev: Vi börjar ikväll, så lite brådis här, håller på att finslipa schemat utefter dina och de andras synpunkter.
Bra. Men då, i morgon bitti, är det dags att börja, följa schemat och följa klockan. Du kommer att bli förbluffad över hur lite hon orkar äta efter tolv timmar utan mat...astridsmamma skrev: Vi är mentalt förberedda, och har bestämt att min man tar första 2 nätterna och jag de andra 2. Så dagschemat behöver inte vara på plats förrän (senast!) imorgon.
Nej, Jag tycker du satsar på mitt schemaförslag och får till en långlur 1,5 (eller rentav 2 tim) mitt på dagen. Den kan du behålla länge sedan. Hon kommer att uppskatta den. (Efter några dagarastridsmamma skrev: Känns som om vårt lilla hjärta sover endast kortare pass på dagarna. Är 3 lurar att föredra? A la 45, 20, 45??? Och då senast kl 15 uppvak på sista kortluren.
Jag ska också säga att det kan hända att hon slocknar mitt i alltihop på eftermiddagen någon gång. Somnar eller ser ut att somna, plötsligt. Ge henne då en femminuters, på öppen plats så att säga. Ta tid exakt. Femminutersluren behöver inte (och ska inte) schemaläggas utan kommer om och när den kommer, innan man - lilla barnet - fått sina krafter sedan. Kolla bara klockan. Fem minuter, varken mer eller mindre
Nej, nu krånglar du till det för dig (och barnet). Hon är van att mer eller mindre bli sondmatad och därför har hon aldrig börjat äta som folk. Hon har inte blivit hungrig, hon vet inte hur aptit stavas. Vad ni ska ge henne nu är aptit, glädje över maten och ätandeförnöjsamhet! Det är MYCKET viktigt att det går åtminstone 3 tim mellan målen, och hon ska inte ha någonting däremellan. Det låter kanske brutalt men se till dig själv. Aptiten är en juvel som ska vårdasastridsmamma skrev: Om hon inte äter på utsatta tider tillräckligt för att stå sig till nästa mål (tänk på att hon som mest ätit smakportioner som en 6-månaders hittills) - ska jag då ge henne mat/amma när hon är hungrig (om hon blir panikhungrig alltså) mellan schemalagda mål och tänka att sömnen är prio ett att få in och att ätandet kommer öka successivt när sömnen blir bättre under kurens gång? Alltså att schemat för mat kommer sätta sig efter att sömnen gjort det?
Ja, du har ett helt koppel orosvargar angående matandet, och det är verkligen inte konstigt med tanke på den historia ni har. Men allt det där ska förpassas till det förgångna nu. Odla inte orosvargarnaastridsmamma skrev: Jag befarar att någon kommer svara att det är urbota dumt om hon ska lära sig klockan att göra som jag föreslår men jag har en liten orosvarg kvar angående matandet, eft jag är rädd att det kommer gå åt fanders med sömnen om hon inte är mätt nog inför att sova...
Underbart att höra. Darra nu bara inte på målet. Tyck inte synd om henne utan HJÄLP henne. Det är det hon behöver. Hjälp till självhjälp, som det heter - helt rättmätigt. Hon KAN och hon VILL. Även om det kommer att bli tufft i natt med tusen frågor, för det blir det. Redan i morgon natt börjr hon ta till sig er betryggande övertygelse. Sakteliga, ljuveliga \:D/astridsmamma skrev: Pepp pepp pepp - jag känner mig laddad som inför ett maratonlopp (fast ett lugnt ett..) Lugnt å säkert!
Det är så alldeles, alldeles rätt det du säger. Och så sant.astridsmamma skrev: Jag är hennes mamma. Den som födde henne. Fanns ingen tvekan om att hon skulle ut. Det var inget jag tvekade på eller ifrågasatte. Min uppgift var att föda henne. Tryggt och säkert.
På samma sätt; hon finns. Jag är hennes mamma. Min uppgift är att uppfostra henne. Tryggt och säkert.
Jag hoppas på rapport i morgon bitti, och ni ska veta, båda två - alla tre - att det väntar ett alldeles underbart liv om hörnet, även om ni inte tror det nu. Ni ska finna tillbaka till varandra och lilla barnet ska skratta, och ni ska sitta där på tidiga kvällskulan, ni ömma föräldrar, och humma: "Jaha... Vad ska vi hitta på NU då?"
Kramar och LYCKA TILL i den alldeles underbart, kärleksfullt beslutsamma, aldrig någonsin vacklande Attityden av Självklarhet
Vi längtar här ocksåastridsmamma skrev: Vi ska lära henne sova tryggt å fint - å vad jag längtar!!!!!!!!!
O:)
Vi är fler som väntar på rapport 
Tips: ha e en massa smör/kokosolja/rapsolja i maten så står hon sig längre även om hon inte äter så mycket
Tips: ha e en massa smör/kokosolja/rapsolja i maten så står hon sig längre även om hon inte äter så mycket
Ja det här blir spännande! 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
astridsmamma
Hej alla,
Åå hade skrivit århundradets inlägg (eh alltså långt och utförligt) men det försvann när jag postade det!!!! Nu är det borta och det tog mig trekvart att skriva men jag får försöka återge det så gott jag kan, nu i lite kortare drag eftersom jag strax ska sova...
Jag ligger på vandrarhem några kvarter från vårt hem och har fått följande rapport från min man som är hemma och kurar: (ja det är han som börjar, vi har övat buff på varandra å hans var bäst, dessutom ville han börja då han tyckte jag borde sova
och kände också att han längtade efter att kunna steppa in med de nyinförskaffade verktygen och faktiskt också kunna lägga henne, inte bara jag o mina bröst som hittills ; )
Rapport:
19:00 Besked. Lägga tillrätta och buff. Ramsa ut. Gnäll och gny, men inte skrik. Får svar.
19:08 Astrid sover!!!!!!!
20:43 Hon vaknar till, gnyr men inte gnäller. In och lägga tillrätta, buff x4, ramsa x4 ut. 3 ramsor utanför dörren
20:46 Astrid sover!!!!!!!
[-o<
Vi får se hur det fortsätter, för lite gnäll måste det väl komma? när hon söker efter bröstet?? Eller?? 8-[
Jag är helt i chock måste jag säga. Jag hade väntat mig jordens syndaflod av frågor och oro från vår dotter vid första beskedet... Men det känns ju såklart FANTASTISKT. Att vi inte gjort detta tidigare... Jag kände när jag gick hemifrån och såg alla fredagsfixade och glada människor att mitt liv, det börjar återvända. Hur det än går ikväll och under kuren så har vi tagit ett steg i rätt riktning. Livet ska inte bara vara överleva. Det ska levas och det ska njutas!
ANNA, tack du underbara människa som dels ägnat dig åt barns (och familjers) goda hälsa men också för att du tagit dig tid och lagt energi på att svara mig här på forumet och jaga bort ALLA MINA OROSVARGAR!!! Jag har klippt av kopplet
Känner mig superlugn inför matandet nu. Du har rätt i att amning är mat och att jag faktiskr kan fortsätta med det tills maten sitter. (och aptiten kommit, det ska den!)
Och du har rätt i att det inte bara är en kur, det är en hel livsfilosofi.
Jag och min man har pratat så mkt och kommit varandra närmare igen genom förberedelserna inför kuren. Hur vi vill vara som föräldrar. Vad vi tycker är viktigt för vår dotter. Se på det som varit och utvärdera oss själva. Men framförallt - se framåt och hur vi vill att vår dotters uppväxt och vårt familjeliv ska vara!
Jag har tagit till mig av dina kloka och ovärderliga tips på mitt schema och även empinanes och ni andras.
Här kommer mitt schema som jag nu (äntligen) spikat:
07 Frukost = amma (4 bröst)
08:30-9:15 sova fm
10:30 Lunch (gröt m smör + katrinplommon)
13-14:30 sova em
14:30 Mellis (puré + katrinplommon + amma)
17:30 Middag m familjen (plockmat + banan + skorpa)
18:30 Välling + skratt till go´natt
19 Sova natt
Jag efterlyser nu en rättelse om jag har fel:
Läggning på dagtid: Jag lägger henne tillrätta, ramsar och går ut. (jag buffar alltså inte!?!) Husljud. Om hon protesterar svarar jag med ramsa. Om hon vaknar för tidigt låter jag henne ligga kvar om hon är glad eller bara babblar. Är hon ledsen och frågar så svarar jag med påminnelse och bekräftelse. Jag tar bara upp om hon är glad eller i bästa fall tyst.
Rätta mig om jag har fel! #-o
GODNATT! Nu ska en liten mamma somna utan sin bebis i armhålan första natten sedan hon föddes!
Kram till Anna och ni andra underbara! Återkommer imorgon med mer om natten!

Åå hade skrivit århundradets inlägg (eh alltså långt och utförligt) men det försvann när jag postade det!!!! Nu är det borta och det tog mig trekvart att skriva men jag får försöka återge det så gott jag kan, nu i lite kortare drag eftersom jag strax ska sova...
Jag ligger på vandrarhem några kvarter från vårt hem och har fått följande rapport från min man som är hemma och kurar: (ja det är han som börjar, vi har övat buff på varandra å hans var bäst, dessutom ville han börja då han tyckte jag borde sova
Rapport:
19:00 Besked. Lägga tillrätta och buff. Ramsa ut. Gnäll och gny, men inte skrik. Får svar.
19:08 Astrid sover!!!!!!!
20:43 Hon vaknar till, gnyr men inte gnäller. In och lägga tillrätta, buff x4, ramsa x4 ut. 3 ramsor utanför dörren
20:46 Astrid sover!!!!!!!
Vi får se hur det fortsätter, för lite gnäll måste det väl komma? när hon söker efter bröstet?? Eller?? 8-[
Jag är helt i chock måste jag säga. Jag hade väntat mig jordens syndaflod av frågor och oro från vår dotter vid första beskedet... Men det känns ju såklart FANTASTISKT. Att vi inte gjort detta tidigare... Jag kände när jag gick hemifrån och såg alla fredagsfixade och glada människor att mitt liv, det börjar återvända. Hur det än går ikväll och under kuren så har vi tagit ett steg i rätt riktning. Livet ska inte bara vara överleva. Det ska levas och det ska njutas!
ANNA, tack du underbara människa som dels ägnat dig åt barns (och familjers) goda hälsa men också för att du tagit dig tid och lagt energi på att svara mig här på forumet och jaga bort ALLA MINA OROSVARGAR!!! Jag har klippt av kopplet
Och du har rätt i att det inte bara är en kur, det är en hel livsfilosofi.
Jag och min man har pratat så mkt och kommit varandra närmare igen genom förberedelserna inför kuren. Hur vi vill vara som föräldrar. Vad vi tycker är viktigt för vår dotter. Se på det som varit och utvärdera oss själva. Men framförallt - se framåt och hur vi vill att vår dotters uppväxt och vårt familjeliv ska vara!
Jag har tagit till mig av dina kloka och ovärderliga tips på mitt schema och även empinanes och ni andras.
Här kommer mitt schema som jag nu (äntligen) spikat:
07 Frukost = amma (4 bröst)
08:30-9:15 sova fm
10:30 Lunch (gröt m smör + katrinplommon)
13-14:30 sova em
14:30 Mellis (puré + katrinplommon + amma)
17:30 Middag m familjen (plockmat + banan + skorpa)
18:30 Välling + skratt till go´natt
19 Sova natt
Jag efterlyser nu en rättelse om jag har fel:
Läggning på dagtid: Jag lägger henne tillrätta, ramsar och går ut. (jag buffar alltså inte!?!) Husljud. Om hon protesterar svarar jag med ramsa. Om hon vaknar för tidigt låter jag henne ligga kvar om hon är glad eller bara babblar. Är hon ledsen och frågar så svarar jag med påminnelse och bekräftelse. Jag tar bara upp om hon är glad eller i bästa fall tyst.
Rätta mig om jag har fel! #-o
GODNATT! Nu ska en liten mamma somna utan sin bebis i armhålan första natten sedan hon föddes!
Kram till Anna och ni andra underbara! Återkommer imorgon med mer om natten!
-
mumintrollet
Hej!
Hur gick resten av natten?? var förberedda för frågor de första nätterna även om det går lugnt till i början!
Om hon vaknar för tidigt och är glad kan hon få ligga tills hon tydligt frågar efter besked. Är köockan för lite får hon en ramsa för att meddela att det ännu är sovdags. Vaknar hon dock nöjd och glad inom den sk. Marginalkvarten dvs en kvart innnan utsart tid skule jag passa på att ta upp en nöjd unge så hon fattar galoppen av att vakna glad
Om det däremot böir stora utbrottet just innan man skall upp - försök hitta en liten lugn stund då du går in och gör GLAD väckning på utsatt tid i schemat. Dra alltså inte ut på scematiderna i försök om att få henke att lugna sig helt eller somna om!
Du får ursäkta mitt svamliga och illa stavade inlägg, skriver på mobilen på sommarstugan så det är lite haltande
Hoppas du kunde sova på din lilla minisemester
o lycka till idag!
Hur gick resten av natten?? var förberedda för frågor de första nätterna även om det går lugnt till i början!
Samma "tidtabell" för dagslurarna som för nätterna dvs. Första dagen buff tills lugn, ramsa ut o sedan buff vid ingående till sovrummet för att lugna. Andra o tredje dagen fasas buffningen ut o eamsan skall ta över.efterlyser nu en rättelse om jag har fel:
Rätta mig om jag har fel!
Om hon vaknar för tidigt och är glad kan hon få ligga tills hon tydligt frågar efter besked. Är köockan för lite får hon en ramsa för att meddela att det ännu är sovdags. Vaknar hon dock nöjd och glad inom den sk. Marginalkvarten dvs en kvart innnan utsart tid skule jag passa på att ta upp en nöjd unge så hon fattar galoppen av att vakna glad
Om det däremot böir stora utbrottet just innan man skall upp - försök hitta en liten lugn stund då du går in och gör GLAD väckning på utsatt tid i schemat. Dra alltså inte ut på scematiderna i försök om att få henke att lugna sig helt eller somna om!
Du får ursäkta mitt svamliga och illa stavade inlägg, skriver på mobilen på sommarstugan så det är lite haltande
Hoppas du kunde sova på din lilla minisemester
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
astridsmamma
Hej alla, god morgon!!!
En snabb rapport från natten:
9 uppvak. De flesta gick ganska snabbt med undantag för 2; runt 00 då hon var mkt ledsen och min man fick buffa i flera omgångar och hon grät under tiden. Det hela tog en timme tills hon sov igen. Sen var det vargtimmen som krävde många frågor och svar. Men hon sov när jag kom hem vid 06:50 och vi väckte med tjo och tjim - en mycket förvånad unge! Men glad. Skrattade med oss efter ett tag och sen ammade jag henne (två sprickfärdiga bomber - fick pumpa ur en gång under natten för att lätta på trycket)
Nu då?
Ja hon sover ju fm ; )
Tack mumintrollet för snabbt och bra svar. Det gick som en dans.
En liten minifråga efter att jag ramsat ut (och jag buffade bara typ 8 ggr) men sen hörde jag en gäsp och bekräftade snabbt.
Sen husljud å inte ett pip därinifrån sedan 08:58!!!!
Jag är så glad så glad så glad.
Min lille fina tjej har äntligen fått de föräldrar och den ledning hon förtjänar.
Är så glad att du finns Anna och att jag hittade dig!
<3
En snabb rapport från natten:
9 uppvak. De flesta gick ganska snabbt med undantag för 2; runt 00 då hon var mkt ledsen och min man fick buffa i flera omgångar och hon grät under tiden. Det hela tog en timme tills hon sov igen. Sen var det vargtimmen som krävde många frågor och svar. Men hon sov när jag kom hem vid 06:50 och vi väckte med tjo och tjim - en mycket förvånad unge! Men glad. Skrattade med oss efter ett tag och sen ammade jag henne (två sprickfärdiga bomber - fick pumpa ur en gång under natten för att lätta på trycket)
Nu då?
Ja hon sover ju fm ; )
Tack mumintrollet för snabbt och bra svar. Det gick som en dans.
En liten minifråga efter att jag ramsat ut (och jag buffade bara typ 8 ggr) men sen hörde jag en gäsp och bekräftade snabbt.
Sen husljud å inte ett pip därinifrån sedan 08:58!!!!
Jag är så glad så glad så glad.
Min lille fina tjej har äntligen fått de föräldrar och den ledning hon förtjänar.
Är så glad att du finns Anna och att jag hittade dig!
<3
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Bara så du vet, vi är flera som följer och peppar, lite i bakgrunden så där.
Ni jobbar på så fint, så fint. Lugnt och metodiskt. Ha målet i sikte så kommer det gå strålande.
Nu har du ett fint schema, håll er till det, utvärdera inte förrän om 2 veckor är mitt tips, så det hinner sätta sig och ni hinner få saker på plats.
Pepping pepping!
Bara så du vet, vi är flera som följer och peppar, lite i bakgrunden så där.
Ni jobbar på så fint, så fint. Lugnt och metodiskt. Ha målet i sikte så kommer det gå strålande.
Nu har du ett fint schema, håll er till det, utvärdera inte förrän om 2 veckor är mitt tips, så det hinner sätta sig och ni hinner få saker på plats.
Pepping pepping!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
astridsmamma
Tack Torsmamma, känns skönt att veta att ni finns där som en hejakör
Jag har nu matat min lilla tröttis --- när jag väckte henne (fatta, VÄCKTE! Trodde aldrig jag skulle få uppleva det förrn typ i tonåren
(correction förra inlägget; 08:28 ska det vara, in te 8:58... hon sov alltså innan utsatt sovtid ; ) Ska man lägga 5-10 min innan eller ska man lägga ner på klockslaget??
En annan rättelse eller förtydligande kanske jag ska säga är det där jag skrev med jämförselsen att föda henne vs att uppfostra henne. Jag menade alltså inte att jag är så urbota korkad att jag inte förrän nu haft en tanke på att uppfostra henne, men att jag innan aldrig förstått att fostra henne är att i första hand lära henne sova och äta. Det basala liksom..
ha en bra dag, nu ska vi ut i parken!
ps. hon åt 5 tsk gröt och ca en fjärdedels katrinplommonburk + lite utpumpad bröstmjölk i glas.. vi får hoppas hon står sig!
-
annawahlgren
Mycket vackert och ganska klassiskt. Att hon grät under buffningen var trist men jag hoppas det inte menas att hon SKREK - då måste pappa öva upp tekniken ytterligareastridsmamma skrev: 9 uppvak. De flesta gick ganska snabbt med undantag för 2; runt 00 då hon var mkt ledsen och min man fick buffa i flera omgångar och hon grät under tiden. Det hela tog en timme tills hon sov igen. Sen var det vargtimmen som krävde många frågor och svar.
Att hon somnade så snabbt och lättat efter kvällsläggningen beror förmodligen på att hon var fullständigt slut som artist. Då blir man lycklig över att få vara i fred och sova, äntligen 8)
Men vi får se i natt - den där timmen hon tog sig nu, vid midnatt (brukar vara vid ett) ska bli betydligt kortare, om jag får bestämma (och det får jag ju
Slocknar lilla älsklingen inom marginalkvarten innan, ska man ju inte hålla henne vaken med våldastridsmamma skrev: (correction förra inlägget; 08:28 ska det vara, inte 8:58... hon sov alltså innan utsatt sovtid ; ) Ska man lägga 5-10 min innan eller ska man lägga ner på klockslaget??
Hon står sig. Stor portion, skulle jag säga, med tanke på hur hon inte ätit alls förutastridsmamma skrev: ps. hon åt 5 tsk gröt och ca en fjärdedels katrinplommonburk + lite utpumpad bröstmjölk i glas.. vi får hoppas hon står sig!![]()
Tack, du kära. Tack för det vackra du skriver om mig men tack också, och framför allt, för det vackra du skriver om ER - din lilla fina, fina familj och de förändringar ni gör nu, som du redan ser leder till något alldeles fantastiskt gott och varmt och kärleksfullt och - ja, RIKTIGT. Så som det ska vara.astridsmamma skrev: Att vi inte gjort detta tidigare... Jag kände när jag gick hemifrån och såg alla fredagsfixade och glada människor att mitt liv, det börjar återvända. Hur det än går ikväll och under kuren så har vi tagit ett steg i rätt riktning. - - - Jag och min man har pratat så mkt och kommit varandra närmare igen genom förberedelserna inför kuren. Hur vi vill vara som föräldrar. Vad vi tycker är viktigt för vår dotter. Se på det som varit och utvärdera oss själva. Men framförallt - se framåt och hur vi vill att vår dotters uppväxt och vårt familjeliv ska vara! - - - Min lilla fina tjej har äntligen fått de föräldrar och den ledning hon förtjänar. Är så glad att du finns Anna och att jag hittade dig!
Jag är så glad och rörd, och du ska veta att tårarna trillade när jag läste detta. Jag har fått så mycket sk-t för kuren och det kommer tyvärr nog ni också att få. Den svenska avundsjukan är inte att leka med
Tack, säger jag med lilla Astrid.
O:)
-
astridsmamma
Hej igen. Ledsen om jag stör
Jag vet att det är lite överkoncentration-varning på mig (nog därför vi är där vi är...
)
men har en snabb fråga:
Hon sover nu middagsluren, men det gick lite knackigt vid insomningen och hon har vaknat en gång. Eller såhär: vi var på väg hem från parken eftersom jag lägger henne inne i sängen alla lurar, och en kvart innan sovtid så börjar hon segna ihop i vagnen. På väg, alltså. Jag försöker hålla henne vaken tills vi kommer hem och tar då upp henne, varpå hon blir jättegnällig men vaknar till. Väl hemma så börjar hon gråta för att jag byter blöja men jag får henne lugn och lockar till skratt litegrann innan jag snabbt som attan lägger henne i sängen och ger besked (alltså en kvart innan sovtid). Hon gnäller lite när jag lägger ner men när jag börjar buffa slappnar hon av och blir tyst. Jag passar mig här så jag inte hamnar i buffningsträsket och går efter kanske 20 sek ut med ramsa.
Hon börjar då gråta. jag ramsar till svar och hon blir tyst efter kanske 8 ramsor (alltså 8 upprepningar av en ramsning) men hon snyftar til söms. När det varit tyst en minut bekräftar jag. Sen vaknar hon för tidigt ledsen och jag gör samma sak (besked, buff kort, ramsa ut, ledsen, somnar snyftande men tyst efter 2 min)
Mina frågor är:
-gjorde jag rätt som inte lät henne ta en 5minuters på vägen hem (en kvart innan middagsluren)
-är det okej att hon somnar ledsen eller borde jag gått in igen och buffat så fort hon grät? jag har fastnat lite på det där som jag läste i SHN att "för mig (anna) får inga barn vara ledsna". Alltså - ska man bara ramsa när man tydligt får frågor eller också om barnet är ledset?
-när hon vaknade ledsen för tidigt -borde jag ha ramsat istället för buff? När kan jag/vi börja släcka ut buffet?
Delar också med mig av min mans anteckning efter jobbigaste uppvaket inatt:
Det är för hennes skull. Inte gå in för att trösta. Visa att man finns där bara och att sömnen är det viktiga. Känner ju det själv nu när jag är vaken o skittrött, man måste sova! - det går före gnäll och annat, det får man ta under dagen. Även om det kan verka hårt är det ett måste för att livet ska fungera.
Kram kram

Jag vet att det är lite överkoncentration-varning på mig (nog därför vi är där vi är...
men har en snabb fråga:
Hon sover nu middagsluren, men det gick lite knackigt vid insomningen och hon har vaknat en gång. Eller såhär: vi var på väg hem från parken eftersom jag lägger henne inne i sängen alla lurar, och en kvart innan sovtid så börjar hon segna ihop i vagnen. På väg, alltså. Jag försöker hålla henne vaken tills vi kommer hem och tar då upp henne, varpå hon blir jättegnällig men vaknar till. Väl hemma så börjar hon gråta för att jag byter blöja men jag får henne lugn och lockar till skratt litegrann innan jag snabbt som attan lägger henne i sängen och ger besked (alltså en kvart innan sovtid). Hon gnäller lite när jag lägger ner men när jag börjar buffa slappnar hon av och blir tyst. Jag passar mig här så jag inte hamnar i buffningsträsket och går efter kanske 20 sek ut med ramsa.
Hon börjar då gråta. jag ramsar till svar och hon blir tyst efter kanske 8 ramsor (alltså 8 upprepningar av en ramsning) men hon snyftar til söms. När det varit tyst en minut bekräftar jag. Sen vaknar hon för tidigt ledsen och jag gör samma sak (besked, buff kort, ramsa ut, ledsen, somnar snyftande men tyst efter 2 min)
Mina frågor är:
-gjorde jag rätt som inte lät henne ta en 5minuters på vägen hem (en kvart innan middagsluren)
-är det okej att hon somnar ledsen eller borde jag gått in igen och buffat så fort hon grät? jag har fastnat lite på det där som jag läste i SHN att "för mig (anna) får inga barn vara ledsna". Alltså - ska man bara ramsa när man tydligt får frågor eller också om barnet är ledset?
-när hon vaknade ledsen för tidigt -borde jag ha ramsat istället för buff? När kan jag/vi börja släcka ut buffet?
Delar också med mig av min mans anteckning efter jobbigaste uppvaket inatt:
Det är för hennes skull. Inte gå in för att trösta. Visa att man finns där bara och att sömnen är det viktiga. Känner ju det själv nu när jag är vaken o skittrött, man måste sova! - det går före gnäll och annat, det får man ta under dagen. Även om det kan verka hårt är det ett måste för att livet ska fungera.
Kram kram