Hjälp med vår 4 veckors prins

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej på er alla!

Här går det bättre och bättre - vi kämpar fortfarande med sova i vagnen men MYCKET bättre :)

Jag tänkte nu införa nytt schema för lille F är nu över 3 månader. Jag har gått efter denna tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416 men gjort om lite.
Eftersom F sover bäst i sin säng hemma har jag lagt in 1,5 timme på morgonen och kortat ner dagspasset lite då vi oftast är ute och går - bor i lägenhet utan balkong så han utepass blir min träning :)

Min fråga är om det är ok eller förvirrar det?
Jag gör som förra gången, väljer dag och inför nya schemat :)

Så här ser tanken ut nu:

3 månader:
**********
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 1,5
10.15 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
12,15 Sova 1,5
13.45 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.45 Sova 45 min
16.30 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål


**********
4 månader:
**********
Som tidigare, men ta bort nattmålet!


**********
5-6 månader:
**********
(sovtid 15 tim 5 min)
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 1,5
10.15 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
12,15 Sova 1,5
13.45 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.45 Sova 20 min
16.05 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

På dagarna får jag oftast dra några bestämda drag men går så fort han lugnat sig så att han somnar själv och kvällarna tar det 5 min och så somnar han själv.
Det är sådan lyx och vi njuter verkligen av våra kvällar igen :)

Tack snälla ni för er hjälp.
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är lite mycket sömn på schemat :D , men vem är jag att säga något om det som körde smekmånadsschema i flera månader :wink:

Behöver han så mycket sömn på förmiddagen? Många bebisar vill gärna sova länge då men det kan påverka middagsluren. Jag rekommenderar faktisktdet klassiska 12-45-2-45 schemat, det är klassiskt av en anledning :D .

Maten kommer ganska tätt på eftermiddagen, kanske skjuta mellis till 14.15 och middagen till17.30? Bör ju vara 3-4 timmar mellan måltiderna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej Hej!

Anledningen att jag vill lägga en längre lur på morgonen är att vi är ute och går mitt på dagen och han sover så dåligt i vagnen så vi kommer inte upp i mer än 1 - 1,5 timme max mitt på dagen så fm sömnen om 2 h har varit nödvändig för lille F hittills :?

Sömnmässigt är ju schemat totalt 12+ 1,5 + 1,5 + 45 = 15,45 samma som 12+45+2+45 :D och på tråden på forumet rekomenderas 16 timmar för en 3 & 4 månaders men du tror ändå det är för mycket? Jag tänker gärna om men är så rädd för att det återigen blir för lite sömn då han sover dåligt i vagnen mitt på dagen...

Toppen att skjuta maten till tiderna du säger - TACK SNÄLLA!!

Kram Sofia
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag ser inget egentligt fel med att ha schemat som du tänkt, så länge det fungerar för lille herrn. Men, en anledning till att ha långturen mitt på dagen är att den kommer han ha kvar lääänge. Först plockar man bort em-luren och sist fm-luren. Det kan också vara så att schemat blir "baktungt", för mycket sömn i början på dagen vilket kan resultera i en trött och jobbig kväll. Men så länge du är medveten om detta och det fungerar för sonen, så kör på!

Kanske kan ni gå ut och gå när sonen är vaken? Fäll ner suffletten, lien kudde bakom ryggen och låt honom vara med och upptäcka världen!

Eller låt honom somna i stillastående vagn och börja gå efter ca 10 min, så är risken mindre att han vaknar om du stannar.

Eller går ut och gå på förmiddagen istället... ;)

:heart:
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej på er.

Skriver lite i panik/trötthet och hoppas någon snäll person orkar hjälpa oss lite. Allt som gick så bra går nu inte längre så bra...

Vår lille är nu prick fyra månader - ammas och får gröt... Jag har sedan en vecka sluta amma kl 4 på natten och det är inget gråt eller hunger på natten men sedan dess har han kl 3/4 vaknat han en gång i timmen fram till sju...
Första 3 nätterna körde jag vagning vid minsta pip som innan (som funkade otroligt bra) och sedan körde jag några nätter att han fick ligga lite själv och försöka somna om eftersom han inte gråter utan vaknar och knorra och fixar.
Nu börjar han på nätterna bli lite surare och jag och min man tröttare... Min man vill att jag börjar amma vid 4 igen så vi får sova men jag vill inte utan vill få våra 7-7 nätter.

Prinsen har dessutom börjat sova sämre på dagarna... vilket är en ond cirkel...Jag håller mig till det 4 månaders schema jag skrivit om innan...
7 morgon
8.45 sova inne 1,5 timme
10.15 godmorgon
12.15 sova ute 1,5 timme
13.45 godmorgon
15.45 sova 45 min
16.30 godmorgon
19 sova

Snälla vad gör jag?

Vi håller oss fortfarande till BB och inte SHN boken - bör jag läsa SHN?

Kram och tack
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av mamaA »

Hej!
Lugn och fin nu :D , det här fixar du!
Jag tror att den lille prinsen säger att det behövs en liten förändring i schemat och det allra viktigaste MER MAT.

Nu vet jag inte hur mycket smakisar du ger, men minst två gånger per dag och öka på mängderna rätt så snabbt om lilla magen bara hänger med. Det kan vara en bra idé att ge katrinplommon också för säkerhets skull. Läs gärna "mer mat åt småfolket".

Det kan vara att det är bara maten som spökar vilket gör att han vaknar på natten...och sover man dåligt på natten är man tröttare på dagen, äter sämre och sover sämre. Ond cirkel det där :? ! Jag funderar ändå på om det inte hade varit läge att kapa fm-luren till 45 min. För mycket sömn påschemat kan också ge tidiga uppvak..

Jättebra att du har BB. Du behöver inte SHN för att kura honom men den är bra att läsa för sin egen attityds skull tycker jag :D . Läs gärna här på forumet också, man får mycket tips av att läsa om hur andra gör..och ibland lite perspektiv också, vilket gör att man lugnar ner sig och hittar attityden igen.

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej och tack för era råd.

Vi kämpar på men han vaknar fortfarande vid 5.30 och somnar om själv efter en timme eller så. Han gråter aldrig utan ligger där och fixar så vi låssas inte om honom.

Tanken är att han skall sov 15,05 timmar enligt rekommendation och det spelar ingen roll om jag jag låter honom sova 12+45+2+20 eller 12+1,5 +1,15+20 han vaknar en då 5.30. Jag har efter rekomendationer provat om :D

Han får ordentligt med mat nu 2 gånger per dag + bröstmjölk + att jag på kvällen även försöker få i honom lite ersättning oxå vilket han oftast spottar ut :)

Rummet är mörkt och han somnar utan minsta pip kl 19.

Vi jobbar på vår attityd och stressar inte upp oss 5.30 men vad kan jag göra mer? Ska jag dra ner ytterligare på sömnen på dagen eller är det som det är?

Tack!

Sofia
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av SusanD »

Hej,

jag har också en pojk som är född 15 dec fast 2010, härligt med vinterpojkar. :)

När det vaknas för tidigt så är det sällan för att de sover för mkt på dagarna. De främsta skälen brukar vara för lite mat och att ljuset kommer in i sovrummet på morgonkvisten.

Du skriver att den lilla prinsen nu äter ordentligt med mat 2 gånger om dagen. Innebär det att han äter tills han inte orkar mer eller ätar han tills portionen på tallriken är slut. Det är helt magiskt hur mkt mat som går ner i en 5-mån liten unge, de verkar inte ha någon som helst botten. Så se om du kan få i honom ännu mer mat. Gröt på kvällen som extra påfyllning brukar vara poppis och mättande.

Sen kollar du mörkläggningen så att det inte kommer in en endaste liten strimma ljus på morgonkvisten. En ljusglimt under dörren kan få den mest sovande lilla unge att vakna. Så checka mörkläggningen en vända till.

Sen är det förstås viktigt med mycket magläge på dagarna, spännande saker att titta och pilla på. Och så mkt frisk luft förstås.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej på er alla!

Nu är vi här igen :D

Prinsen är nu 8 1/2 månad och väldigt härlig men mammig - lite 8 månaders ångest antar jag.

Jag har läst här mycket om råd med tidiga uppvak och vi följer råden och idag skall vi inhandla en klocka oxå :)

Vi har gjort morgon kur med pangramsa vid minsta pip - mozart/strauss - och absolut INGEN traffik i rummet och har på 1 månd gått från 05.30 - 06.30 vilket är fantastiskt men hur når vi fram sista halvtimmen till 7?

Jag undrar om jag behöver korrigera schema - kan någon råda mig?

7 Morgon
7.15 Välling 220 ml eller 1,5 dl gröt
8.15 sitta med på vår frukost - lite bröd mm
9 Sova 45 min
10.30 Lunch 1 burk mat och 1 burk dessert
12 Sova 1,5 timme
14.00 Mellanmål Yoghurt, dessert och rån
16.00 Sova 20 min
17.00 Middag som lucnh ovan
18.30 220 ml välling
19.00 Natti natti

Tänken var att vi vid 9 månader skall ta bort 20 min lut men tycker ni jag skall göra det nu?

Kl 19 somnar han direkt utan minsta pip men tycker dagsläggningarna blivit svårare och han är ledsen nästan varje gång och tar tid att komma ner i varv igen. Kör dagsramsa där men han lyssnar inte på den som på nattramsan - kan det vara för mycket sömn som spökar.

Tacksam för alla tips!
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tidiga morgnar kan ta lååång tid att få bukt med så jag tycker att det låter som ni har kommit en god bit på väg. Åttamånadersångesten spelar säkert in när det gäller protester vid lurarna. Se det som frågor så är det lättare att svara med en bestämd ramsa.

Vi tog bort sista luren vid 9 månader när sonen slutade att somna då helt enkelt. Eftersom han somnar lätt på kvällen tror jag inte att det beror på för mycket sömn men det är ju ändå snart dags att ta bort luren så vill du göra det nu så gör det. Tänk på att justera de andra två lurarna så de blir lite senare, annars blir eftermiddagen för lång. Skulle det behövas kan du lägga en halvtimme tidigare också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej!

Ja det är nog 8 månadersångesten - i natt vakande han och grät kl 00 men snabbt in och stoppade om och han sov till 6 sedan massa gråt i morse men vi stod ut med musik till 06.50 :)

Spännande där med schemat - hur kan man skjuta på det då? Vad tros om:

07 vakna
09.30 -10.15 sova
12.30-14.00 Sova
19.00 natt


Tack igen.
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av Tutan »

Hej hej! :D
sofiah skrev:
07 vakna
09.30 -10.15 sova
12.30-14.00 Sova
19.00 natt
Jag tycker det är helt rätt tänkt av dig! =D>

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat ser bra ut tycker jag. Om han inte orkar att vara vaken en halvtimme längre innan lurarna så prova med en kvart först och sen kan du öka upp till en halvtimme. Så småningom kan du ev skjuta lite till på sista luren, jag har för mig att jag sköt på den totalt en timme räknat från förra schemat, men det behöver inte vara förrän ni kortar ner fm- luren lite.

I början blir de små trötta och griniga på em men det går över på ett par veckor. Skulle det behövas så lägg en halvtimme tidigare på kvällen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofiah
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 16:57

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av sofiah »

Hej på er alla,

Vintertiden är här och vi börjar nu efter en vecka få ordning på tiden.

Dock skulle jag behöva lite schemahjälp.

Efter inrådan från er sover han nu 10,5 månad så här:
7 godmorgon
9.30 45 min
12.30 1,5 timme
19 natti

Han vill vid 12.30 inte sov alls och sover endast 1 timme.

Bör jag dra ner mogon eller senare lägga 12.30 luren till 13?

Tack snälla.

S
Storebror 20121215
Lillebror 20150427
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp med vår 4 veckors prins

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Jag skulle nog dra ner fm-luren till 20 min. Börja med det i nån vecka och utvärdera sen föreslår jag. Möjligen även senarelägga lunchluren sen också om det behövs efter uppföljningsveckan.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"