Hej,
tar ett skutt in i din tråd och ser om jag kan bidra med något.
Smör i maten är bra, se bara till att det är osaltat. Äter hon något mål gröt? Det brukar vara rejält mättande. Är det burkar från affären eller gör du egen mat? Den köpta maten innehåller mkt vatten, tror till och med det står som första ingrediens på innehållsförteckningen på burken. Detta innebär att en liten mage blir hungrig ganska snabbt efter en måltid. Om du ger burkmat kan du mosa i kokta grönsaker, pimpa den med lite hemlagat så det blir lite mer substans. Smör (osaltat) eller olja är bra att tillsätta, ger mättnad och smörjer kroppen inifrån så behöver man inte använda massa hudlotion med mineraloljor att smörja lilla kroppen med.
Om du har ett nattmål så är det ju bra om det ligger kring 4-tiden och så skippar du 22-målet. Låt det gå några dagar, det tar ju lite tid innan nya rutiner sätter sig och sen ser du till att hon får äta alla sina mål tills hon själv säger att hon är proppmätt.
Kvällsslurken som infaller precis innan hon läggs är ju till för att fylla i eventuella tomrum i magen, ibland går det inte i något, ibland mkt och ibland massor. Kvällsslurken är något man har kvar länge, länge iform av välling, gröt, frukt eller kvällsmacka beroende på ålder och smak.
Ju mer hon får i sig under dagen ju bättre kommer hon sova på natten. Men sen krävs det ju frisk luft också, nu är våren här (nästan överallt) och då kan man vara ute i naturen och faktiskt få känna lite på den också. Uppleva en massa saker och få frisk luft samtidigt främjar både aptit och sömn. Sen mkt magläge med spännande prylar runt omkring att hasa fram emot och pilla på.
Nu har jag inte läst hela tråden men om det går bra att lägga henne som det är nu så lägger du bara till ramsan x 4 när du lagt henne tillrätta och bäddat om henne. Du ramsar alltså när du går ut från rummet där hon sover. Brukar du inte buffa behöver du absolut inte göra det utan säg bara ramsan.
Och du, bra nätter kommer, jag lovar.
Kram Susan