Ömma bröstvårtor av amningen!!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

jordgumman

Inlägg av jordgumman »

hej sagomamma och stort grattis till ditt lilla mirakel!
jag gick igenom din vårt-vånda i februari i år :x . Hade helt glömt bort det jobbiga i början med amningen och kom bara ihåg det mysiga som egentligen inte började förrän allt har stabiliserats (sex veckor?). Ett litet tips bara: amma bara ett bröst vid varje mål om möjligt, det avlastar så att den andra vårtan får vila. Det har räckt för att min lilltös ska bli MYCKET trind och jag har varken haft jättemycket eller jättelitet mjölk. Lycka till!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Kära Sagomamma, GRATTIS till nya fina bebisen!!

Ang. bröstvårtorna så rekommenderar jag varmt krämen Bepanthen, finns på apoteket för 40 spänn. Smörj vårtorna efter varje amning, rätt rejält. Låt aldrig vårtorna torka, för det är då det gör så förbannat ont när de suger tag igen. Håll dem mjuka hela tiden med krämen så går det över på nån vecka. Krämen är inte alls farlig för barnet så det är bara att kladda på :D Bara torka bort överskottet när det är dags för matning.
Och som alla andra skrivit här ovanför, så är det viktigt med rätt tag. Det kan ta ett tag att få till det, så fortsätt amma!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Grattis till bebben! :heart:

Jag hittade en hemsida med små filmsnuttar som visade hur man skulle göra, när jag försökte få amningen att funka förra gången: http://www.breastfeeding.com/helpme.html

Hoppas det kan hjälpa lite.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Tack snälla alla som engagerat sig så! Ååå, vad det har varit synd om mig dessa två veckor alltså :roll: :lol: !

FAKTISKT så har det så sakteliga börjat stabilisera sig nu, trots att det såklart gör väldigt ont fortfarande, men nu känner jag att det nog ska gå över inom en snar framtid! Underbart :!:

Jag var inte ett dugg förberedd på att jag skulle härda brösten alls, eftersom jag faktiskt var inställd på att inte KUNNA amma alls denna gången heller! Så gick det med det! :lol:

Rapport: :lol:

Jag beställde en salva som heter Purelan 100 från en hemsida på internet och den lade sig som en hinna på bröstvårtan som skyddar och lenar och den var nog det bästa köpet jag någonsin gjort :lol: . Så den har gjort att såren läkt, och nu använder jag bara en salva som heter rätt och slätt "Bröstvårtskräm" från Apoteket, efter varje gång jag ammat och den mjukar upp och förebygger mer irritation när man är lite torr och så!

Sen har jag varit noga med att smörja in med bröstmjölk och lufta och hålla varmt! Det är ju inte så lätt att lufta med kläder på (och det måste man ju ha ibland :wink: ) så då har ett par norska snäckor varit en av räddningarna, (som jag fick av Eva-Karin här på forumet faktiskt) som man liksom har på bröstvårtorna och som släpper genom luft!

Och så har jag återigen inspekterat hans tag om bröstvårtan också så att det är alldeles riktigt, och det har jag i alla fall kommit fram till att det är!

Nu har jag dessutom blivit av med mjölkstockningen så den här bröstvårtshistorien känns ganska bra nu faktiskt :!: För den som ville veta :!: :lol:

TACK igen :!:
Sarika

Inlägg av Sarika »

Vad skönt att höra Sagomamma!!!

Har varit i precis samma sits som du när Vilma var liten fick dessutom mjölkstockning i stort sett varannan vecka. Efter den 16:e mjölkstockningen så gav jag upp. Kan säga att med nästa barn så ger jag upp mycket tidigare dock inte för tidigt :wink: Dr Brown verkar inte helt dum, Mammut :wink:

Men har faktiskt tänkt på att härda dem som Anna sa till nästa barn.

Usch det är verkligen jobbigt när man bara ser den mörka tunneln framför sig och inte ser något ljus på eländet och det som ska vara sååååå mysigt att amma.

Lycka till i fortsättningen! Å pussa på lill killen från oss.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Renee

Inlägg av Renee »

Skönt att det verkar gå åt rätt håll! Jag använde också Purelan och tyckte det var bra. Hade dock glömt ta med krämen till BB och bad personalen om något att smörja med. Fick småspydiga svaret att "här använder vi bröstmjölk!" - vilket ju inte var mkt till tröst när inte mjölken hade kommit igång :evil: ...

Om man inte får tag i snäckor så kan man på Apoteket hitta "bröstvårtsluftare" som är likadana som deras mjölkuppsamlare fast med en massa lufthål i istället. Som en utvikt innebandyboll liksom :) Så när mjölken väl kommit igång smörjde jag med bröstmjölk efter varje amning (kompletterade med Purelan om det behövdes) och satte på de "tjusiga" bandybollarna innan jag knäppte igen bhn!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"