Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Åh vad underbart videunge :heart: :D Blir alldeles varm i hjärtat!! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er :D

vi trasslar vidare. vi har fått börja med medicin mot tröga lilla magen :( det är väl i och för sig bra men liten får magknip av den. inte konstigt med tanke på att allt skall börja röra på sig därinne... det sover han lite oroligt på tyvärr.

men förutom det så klarar jag hur jag än försöket mata i honom tillräckligt mycket för att han skall stå sig ordentilgt. ofta blir sömnpassen 1-1,5h vilket är aldeldes för lite jag vet. påfyllning vill han ofta inte ha utan spottar ut flaska. mjöligen kan han småsuga lite om han får amma. ofta blir man inte ens missnöjd utan bara somnar så det är lite svårt att få till timingen på påfyllningen.

sen tror jag till viss del att när vi ammar så blir han inte riktigt färdig så det blir mest söta mjölken i början och den står man sig ju inte på. :? nattetid kan det bli 2h pass att sova men aldrig mer. hoppas helt enkelt på att liten växer till sig så han orkar vara vaken lite mer. då har jag för mig att det var lättare att mata utan att liten bara somnar. :sleep:

annars har vi en väldigt trevlig minibror. han är lugn och fin och skriker i princip inte alls utom när han vaknar och vill ha mat samt ngn någon av trötthet. Olof tar kontakt mer och mer med honom och ligger ibland utanför honom i knät när liten får mat. Storasyster älskar att krypa upp i fåtöljen med liten och gärna titta på barnprogram. i går när lite började knorra så hörde jag henne säga " så ja, du dör inte, mamma Haaar mat" O:) :heart:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej

Maken skrattade gott åt mig igår. Jag beklagade mig över att det inte gick att väcka liten som jag hade tänkt... klaga du på familjeliv skrattade han och jag cick hålla med. :lol: men jag vet ju också att det går att få små barn att vara vakna, äta och sova som folk. :wink: och just det där har vi haft problem med. att sova tillräckligt länge.

i dag i alla fall har jag bestämt att lillungen inte har en aning och nu attan skall han få vad han tål. har en trogen allierad i storasyster skall tilläggas. i dag är det fullt ös vill jag lova. ja alltså i bebisformat :roll: :lol: ligga brevis när resten äter frukost. ligga på fårskinn mitt i legobygge, dansa lite, snacka lite goja med syster och allvar med mamma. lite massage för stackars lilla onda magen. Det var min strategi med storebror. satsa allt på vakentiden så ger sig sömnen sen. :wink:

När det var dags att sova bäddade jag in liten i fleeceoverall på och under skinn i vagnen och där somnade han gott. storasyskonen fick på sig kläderna för att gå ut. väl ute ville de gå till lekparken. men liten låg ju i vanliga vagnen och inte i syskonvagnen ( mellanbror är lite sjuk och orkar inte gå så långt). Hur gör vi nu då frågade jag storasyster som raskt erbjöd sig att skjussa mellanbror i sulkyn. sagt och gjort och hela familjen kom iväg. lillebror vaknade efter 45 min ( som alltid på dagen nästan) i 17 heller tänkte mamma. Du är liten och har ingen koll. :roll: :lol: några tag med vagnen a´la " nix nu skall vi sooova!" funkade. fick dra några tag igen efter ytterligare 20 min och 20 min igen men sen kom ett 45 min pass. sammanlagt 2h alltså. =D> weee!

massa ma igen förståss. nu bakas pepparkakshus med storasyster. fast han ligger mest och pratar med hennes fina förkläde. det är gult med bamse på :lol:

mitt i alltihop så komm mellanbror på att han skulle på pottan och för första gången så blev det resultat. Wee! vi vinkade alla hej då till kisset i toaletten. :D

märker att liten vill ha mer mat nu och tyvärr så är inte brösten favoriterna och jag orkar inte framhärda heller när han blir ledsen. mätt bebis är viktigast.

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Kram på dig. Låter som om ni är på rätt väg i alla fall.

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er! :D

bara en knäpp fråga så här på kvällskvisten. men en sak har jag funderat på nu i kväll. Hur lång natt har ni haft med era 3 veckors? inkl nattmål? ibland blir det flera nattmål och då blir det ju att fundera på när det är morgon egentligen 8-[ :lol:

liten skarvar väldigt men just nu är det mycket för att liten är sjuk och vaknar för att han inte kan andas. kör på modellen om han ligger med stängda ögon är han för trött och då blir det vagning vilket han har tagit emot tacksamt.

men kvällsmålet blev rejält i alla fall. kanske tack vare att liten tröttmössa fick en 20 min mitt i. amning rejält och sen nästan 120 ml tillägg. Det är mycket för att vara honom. så nu hoppas vi på fridens liljor i natt. hittills har inte prblemet varit nattklubb utan att liten vaknat och velat äta på natten men nu hoppas vi på lite längre pass.

amningen kämpar vi med. har börjat pumpa ur lite efter amning och det känns som om det ger resultat \:D/ i kväll föredrogs jag framför flaskan. det är trevligt.

liten älskar verkligen att ligga med när jag spelar piano. Han blir klarvaken och lyssnar intensivt. riktigt häftigt att se faktiskt.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tutan »

Hej hej! :D

Vad härligt ni verkar ha det förutom förkylningen :heart: .

Så här skrev jag om nätterna i mitt första inlägg, då Siri var ungefär tre veckor:
"Och så några ord om våra nätter. När hon somnar vid 22-23 så vaknar hon och äter vid kl 1-2. Nattmålet tar ca 1 timme, då hon tar rätt lång tid på sig att somna om (napp eller suga på mitt finger även där). Sen kommer nästa nattmål vid 4-5 och morgon försöker jag få till vid 7-8, då hon brukar vakna."

Vad härligt det där med ditt pianospelande som han lyssnar på. Han kanske känner igen det sen tiden i magen? :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Tack Tutan :D Ungefär som här då :wink:

som sagt fina nätter men jobbiga dagar för liten. dels är liten förkyld så han är tät i lila näsan. sen har vi helt bekräftat att han inte tål mjölk. :cry: ( jag längtar efter en tallrik fil!) vilket gör att han frå mjölkfritt tillägg men det dricker han inte lika mycket av som det andra vi hade förut. han dricker sig bara mätt för stunden liksom. trugar och trugar men NEJ det går inte i mer. sen vaknar han i absolut bästa fall efter 1,5 ( ovanligt) 45 min ( oftast ) eller tom 20 min. på natten klarar han sig 2-3h utan mat och det är ungefär vad han gör på dagen vilket gör att han vaknar i sovet och är hungrig. mutter...

jag har hanterat de uppvaken med att vagna för att få till minst 1,5h mellan. Någon som har en bättre ide? använder calmaflaskan fortfarande. ingenting jag gjort om jag inte ammat. enda anledningen till att ha den är att hålla igång amningne. problemet är att han verkligen föredrar mig och ajag har inte mat så det räcker... någon som har en ide? vet att sonen åt bättre ur dr brown men är rädd att flaskan skall föredras före mig. tar jättegärna emot tips eller åsikter.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vännen,

har du kört mina ökningstips? Luzern Te (is da shit). Drick 1 liter/dygn i ett par veckor.

Du måset få sova, kan du sova något på dagen? Vila? Få pappa att vara hemma mera? Om all energi går åt till att vara vaken kommer kroppen producera mindre och mindre fet mjölk. Trista sanningen. Det var när jag lärde mig sova på långa luren på dagen och ta det LUGNT och dricka luzern te som saker vände. Pumpa på morgonen då man oftast har lite mera mjölk är mitt råd. Att sitta sent på kvällen kan också funka men då såg min mjölk ut som lättmjölk, jämfört med gammaldags på morgonen. Denna mjölk kan man sen spara i kylen i flaskan och erbjuda KALL! Inga problem. Då kan du sen ställa in den igen och ta till vid nästa mål och inte behöva slänga det jag kallade för GULD.

Ät FETT! Massa FETT!

Kram och vet att min PMlåda är öppen eller FB om du vill prata mera privat. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Tack! :heart:

te beställt!

skall försöka vila. det är bara lite svårt när mellanbror är sjuk och hängig så det går mycket energi att ta hand om honom.

maten är nog ett av problemen. vet liksom inte riktigt vad jag skall äta. hade ju tänkt gå över till lchf men svårt när man inte får äta mjölk. :? har liksom inga bra ideer på mat. tips?

försöker pumpa ur efter amning på dagen ibland och ersättningen smakade visst godare blandad med den :thumbsup:

men sen nätterna...
vi lägger oss någostans vid 21,30 igår. då sov liten till 00 och åt i 30 min och somnade. sov 2h till åt men då sov han nästan och fick inte i sig så mkt. sen vaknade han igen vid 05 och då var jag så trött att jag la mig och ammade litegrann och somnade om en stund. 06 30 blev det morgon men då var han trött och itnt så iteresserad av att amma och inte vaken heller.
funderar på om jag borde vagnat på natten i stället...? :-k men är rädd att han skall vara just hungrig eftersom han inte äter så bra. men å andra sidan så kanske han inte äter så bra för at han småäter på morgonen...daaa ](*,) jag behöver en plan. :!:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av SaraMilana »

Ett mjölkfritt alternativ till LCHF är paleo, Irmasmamma är proffs inom ämnet! :D

När jag vill "fetta upp" mig, brukar jag lägga en klick ekologiskt kokosfett (smakfritt) i teet/kaffet. Enkelt och supernyttigt!

Kram!
:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu har ju vi pratat lite redan. Men skriver hastigt mina tankar här endå.

Jag personligen skulle spika natt målen. Då vet du när du skall sova och mannen kan vagna/nappa.

Typ nattmål 23,01.30 och 04.30 är mina förslag och ingen mera snuttning efter 4.30. Då bör du rimligtvis ha morgon vid 7.30 och därmed få lite mera förutsägbar dag.

Sån är jag! Speciellt om man är i stort behov av sin sömn, då är det viktigare att man spikar målen tycker jag. Andra klarar detta bättre och kan göra annorlunda. Men långt ifrån alla. Måste du så sov i annat rum och ställ klockan och gå upp och mata de tiderna. flexa med max 30 min är mitt råd. Snart försvinner ett nattmål så du får lite mera sammanhängande sömn.

Jag personligen tror din lille älskling har lite svårt med dygnsrytmen så hjälp honom på traven med att hålla ordentligt vaken i LJUST rum minst 1,5 timme och även sova första luren ljust kan vara värt besväret just nu.

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

hej på er och tack :heart:

Nu har vi alltså börjat styra upp livet ordentligt. spikade nattmål är som Torsmamma säger 23, 01,30 och 04,30 morgon 07,30.
Natten gick riktigt bra. Hade peppat mannen att han ev skulle få gå upp och vagna men icke sa nicke. :shock: vi la oss vid 23 och åt vid 01,15 oh 04,15, då han vaknade själv =D> ingen vagning så långt. sen vaknade han vid 20 i 7, vagnades och sov sen till halv 8 som var morgon. =D> :D

men atagligen blev det för sen läggning. liten var suuupertrött ändå på morgonen. lyckades verkligen inte få i påfyllning för han bara somnade. 1,10 lyckades vi hålla honom någorlunda vaken men när jag la ner honom för att ta på ytterkläder på stora barnen så passade på att somna stenhårt. sov under dagislämning men vaknade efter 45 min ( så klart, han var ju inte mätt :roll: ) men den envisa mamman bara vagnar och vagnar. någon ordning får det faktiskt lov att bli. :wink: tanken är att sikta på 1,5 vaken första passet. vi jobbar på´t :lol:

sen skall vi få till att äta lugnt. varje gång nästan han skall börja äta så sätter han i halsen. oavsett bröst eller flaska. SEN kan han äta. :roll:

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Sarisparis »

Tack för att du delar med dig!

Vilka fina nätter ni har :thumbsup:

Lycka till med matron. :wink:

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Det ordnar sig detta skall du se! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

upp som en sol och ner som en pannkaka...

igår blev det ju då bara 4 stora mål och sen natt i stället för som i vanliga fall 5 så liten vaknade efter redan 45 min på natten...suck. somnade om några gånger men sov först 20 min och sen bara 5 min pass. fick köra marginal halvtimme på första m¨ålet. sen gick naten ungeför som planerat. dock lite tidigare morgon ( 07) däremot var han märkbart piggare första vakenpasset. däremot åt han inte mer så sömnen blev det inte så mycket av ändå. nästa pass tänkte jag att han MÅSTE få i sig mer MAT. tog fram dr brownflaskan och liten fick i sig 90 ml i stället för 30-60 som han får i sig i vanliga fall. han höll sig vaken i 1,45 men ville inte ha påfyllning som vanligt. första omgången tar ju så lång tid eftersom han skall äta flaska och tutte. sen är han hungrig i sov i stället och skarvade som en glaning.

nästa vakenpass gick det i lite mindre ändå och han orkade inte vara uppe länge. bara 1,30. dock dagens bästa sovpass när han i alla fall fick 1,5 i sträck. dock ingen riktig omsomning efter det och sen så trött att han inte orkade äta ordentligt. vad då ond spiral? :? men det här passet verkar bli lite bättre även om vakentiden bara var 1h. så det blir 5 mål idag har jag tänkt.

jätteambivalent till flaskbytet. känns som han inte får i sig tillräckligt med amning och calmaflaskan samtidigt som den flaskan gör att han vill hålla igång amningen. jag är jättevelig själv som ni vet ang det medans maken utövar påtryckningar för att vi helst skall kunna helamma. samtidigt vill jag ha en mätt unge som sover och orkar vara glad. det är väl så att det tar ett tag innan ökat matintag syns på sömnen och då får jag inte bekräftelse direkt på om det är rätt eller fel att byta. däremot vill han inte ha gamla flaskan längre. ser dock att han äter lugnare på dr brown och sätter inte i halsen och så. äh vad jag svamlar. :roll:

sen fick jag en kalldusch när jag skulle till apoteket och köpa mer mjölkfri ersättning. den fanns inte! och vår är nästan slut. vi har en annan sort men den tar han inte. kollat alla apotek i stan men det tar 2 dagar att få hem. skall kolla med barnkliniken i morgon men det känns som att det är KRIS! samt att det tär dels att inte kunna vila på dagarna då så mycket energi går åt till atthålla lillen i skick. men också oron för liten som inte mår bra. rätt vad det är så blir han jätteledsen när han ammat efter en stund. och sen kommer prickarna. :evil: allergi!

kram alla som orkar lyssna :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"