Jag är inte hjärtebarnskontrollant men har varit där du är trots att lilla har en storebror som också behövde styras upp en gång i tiden. Minnet är kort, eller i alla fall kortare än 4,5 år
Styr upp maten. Utan mätt mage ingen sömn! Vi hamnade kring 5-7 veckor i samma spiral du beskriver och det berodde inte på magknip utan att lilla inte var mätt nog att somna och dessutom var övertrött på kvällen vilket resulterade i skrik. Vår lilla blir dessutom precis som en 1-åring, 2-åring 3-åring osv till synes sprallig och pigg när hon blir övertrött så man TROR hon vill vara vaken, men ack vad skenet bedrar. I sängen ska vår lilla då vara. Lägger man henne tillrätta, utan att ge henne så mycket uppmärksamhet i övrigt, så ser man att hon sååå gärna bara vill sova igen. En del papppor, far- och morföräldrar behövs upplysas om detta så de inte går fram och väcker lilla på riktigt
Tänk också på att om du inte äter tillräckligt på dagen så signalerar kroppen ett kaloriunderskott på kvällen så man gärna vill äta mycket då istället. Så fungerar jag och säkerligen ett litet barn som ska lära sig att sova längre än 45 min åt gången. Jag har lagt tätare matintervall inför långluren mitt på dagen, dvs 3 timmar (ibland 2.5) och tätare intervall mellan matpassen på kvällssidan så att hon verkligen är mätt när hon ska sova och fått sitt kaloribehov tillfredsställt och vips föll 22-målet bort och hon sov 5-6 timmar i sträck. Dvs efter att vi hittat en rutin som fungerade och vi la henne tidigare på kvällen!
Sväljer liten luft kan du prova rapa henne noggrannt. Det skulle inte förvåna mig om en rap sitter emellan aptiten och att faktiskt äta om det är så att liten sovit ordentligt en stund innan. Så är det med min lilla tjej oavsett om jag ammar henne eller ger flaska. Efter rapen går det i mer
Jag som delvis varit ledig med min 4-åring, som också går på förskola, ser till att planera dagen så att vi är ute under lillas långlur de dagar han är ledig. När hon var 2-3 månader kunde hon sova 2-4 timmar i vagn, mitt på dagen med mätt mage. Gott om tid till att leka i parken med storebror alltså och bara hålla koll på lillas skarvar och rulla litet vagn om hon verkade vara på gång att vakna på riktigt. Vet man att bilresor/bussresor etc riskerar väcka så har jag helt enkelt sett till att lägga dem under vakentiden om jag vill se till att hålla schemat. Har hon sovit över första 45-minutersskarven har hon sedan varit svår att väcka. Ett schema anpassat efter litens rytm gör helt enkelt föälderns och barnets dag enkel och förutsägbar, även om det inte fungerar i 100% av fallen.
Prova dig fram! Lycka till och kom ihåg att det inte fungerar perfekt jämt!