Några frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
arnaia

Re: Några frågor

Inlägg av arnaia »

Hej!

Jag är inte hjärtebarnskontrollant men har varit där du är trots att lilla har en storebror som också behövde styras upp en gång i tiden. Minnet är kort, eller i alla fall kortare än 4,5 år :P Jag vill i alla fall dela med mig av min relativt färska upplevelse av spädgrisen här hemma.

Styr upp maten. Utan mätt mage ingen sömn! Vi hamnade kring 5-7 veckor i samma spiral du beskriver och det berodde inte på magknip utan att lilla inte var mätt nog att somna och dessutom var övertrött på kvällen vilket resulterade i skrik. Vår lilla blir dessutom precis som en 1-åring, 2-åring 3-åring osv till synes sprallig och pigg när hon blir övertrött så man TROR hon vill vara vaken, men ack vad skenet bedrar. I sängen ska vår lilla då vara. Lägger man henne tillrätta, utan att ge henne så mycket uppmärksamhet i övrigt, så ser man att hon sååå gärna bara vill sova igen. En del papppor, far- och morföräldrar behövs upplysas om detta så de inte går fram och väcker lilla på riktigt :wink:

Tänk också på att om du inte äter tillräckligt på dagen så signalerar kroppen ett kaloriunderskott på kvällen så man gärna vill äta mycket då istället. Så fungerar jag och säkerligen ett litet barn som ska lära sig att sova längre än 45 min åt gången. Jag har lagt tätare matintervall inför långluren mitt på dagen, dvs 3 timmar (ibland 2.5) och tätare intervall mellan matpassen på kvällssidan så att hon verkligen är mätt när hon ska sova och fått sitt kaloribehov tillfredsställt och vips föll 22-målet bort och hon sov 5-6 timmar i sträck. Dvs efter att vi hittat en rutin som fungerade och vi la henne tidigare på kvällen!

Sväljer liten luft kan du prova rapa henne noggrannt. Det skulle inte förvåna mig om en rap sitter emellan aptiten och att faktiskt äta om det är så att liten sovit ordentligt en stund innan. Så är det med min lilla tjej oavsett om jag ammar henne eller ger flaska. Efter rapen går det i mer :D Vi har dessutom en liten kräksbäbis men kräks gör man också om man har luft i vägen, det behöver inte vara ett överskott som kommer upp utan maten som inte rinner ner!

Jag som delvis varit ledig med min 4-åring, som också går på förskola, ser till att planera dagen så att vi är ute under lillas långlur de dagar han är ledig. När hon var 2-3 månader kunde hon sova 2-4 timmar i vagn, mitt på dagen med mätt mage. Gott om tid till att leka i parken med storebror alltså och bara hålla koll på lillas skarvar och rulla litet vagn om hon verkade vara på gång att vakna på riktigt. Vet man att bilresor/bussresor etc riskerar väcka så har jag helt enkelt sett till att lägga dem under vakentiden om jag vill se till att hålla schemat. Har hon sovit över första 45-minutersskarven har hon sedan varit svår att väcka. Ett schema anpassat efter litens rytm gör helt enkelt föälderns och barnets dag enkel och förutsägbar, även om det inte fungerar i 100% av fallen.

Prova dig fram! Lycka till och kom ihåg att det inte fungerar perfekt jämt!
Mamma till stora H född 2008 och lilla H född 120704
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej sazza! :D
Vilka bra svar och tips du fick av arnaia! Tack arnaia, jag instämmer helt =D> . Jag skulle också börja med Maten, d.v.s. se till så att hon får i sig mycket mat på dagen, i stora portioner. Försöka få till förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffeåkaka när hon är vaken.

Vi hade också kvällstrassel med nr 3. För oss hjälpte det att vagna henne lugn i vagnen (på mage). Det blev mycket vagning men till slut somnade hon mellan 5-20 min så hon fick bort den värsta övertröttheten och kunde äta lite till och sen läggas för natten. Jag förstår att det tar på krafterna, speciellt att gå omkring och bära på henne. Var rädd om axlar och rygg!

Skulle du sazza vilja lägga till lite info i din profil om när din lilla är född, tack? Det underlättar för oss som kanske inte följt med från början. Du går in under Kontrollpanelen - Profil - Ändra signatur, när du är inloggad.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
sazza

Inlägg av sazza »

Tack för era svar! Det ger lite hopp mitt i röran i alla fall. :)
Jag ska skriva ner hur mycket hon faktiskt äter imorgon, för jag har faktiskt ingen aning.
Idag planerade jag in det så att jag körde en kvällsritual redan kl sex, badade, tog på pyjamas och åt. När jag då la henne i vagnen somnade hon direkt eftersom hon varit vaken i två timmar. Som vanligt vaknade hon efter en halvtimme men nu åt hon faktiskt (hon brukar inte vilja äta på kvällen) sen vagnade jag och hon tystande ganska fort. Sen har jag vagnat åtta ggr senaste timmen men jämfört med de skrik vi brukar ha så är detta helt klart ett framsteg.
Nu återstår att se hur natten blir=)
Storebror 2,5 år och lillasyster född augusti 2012
sazza

Inlägg av sazza »

Förresten; ramsar man såna här små oxå?
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej igen! :D
sazza skrev: Idag planerade jag in det så att jag körde en kvällsritual redan kl sex, badade, tog på pyjamas och åt. När jag då la henne i vagnen somnade hon direkt eftersom hon varit vaken i två timmar. Som vanligt vaknade hon efter en halvtimme men nu åt hon faktiskt (hon brukar inte vilja äta på kvällen) sen vagnade jag och hon tystande ganska fort. Sen har jag vagnat åtta ggr senaste timmen men jämfört med de skrik vi brukar ha så är detta helt klart ett framsteg.
Vad bra att du fick till det =D>, och skönt för er alla att få en kväll med mindre skrik.

Ja, vid tre månaders ålder kan du börja smyga in ramsan "bakvägen" som vi säger. När hon är på väg att somna in säger du ramsan, med det glada och bekräftande tonläget i sista omgången. Barnet kommer att med tiden att koppla ihop ramsan med att det är dags att sova. Vid fyra månaders ålder började vi säga ramsan när vi la ner och la tillrätta.

Heja, heja! :thumbsup:

sazza

Inlägg av sazza »

Då är vi inne på tredje kvällen utan skrik! =) Det visade sig att lilltjejen inte alls vill vara i famnen under kvällen, hon vill ligga i sin vagn i ett mörkt rum och gör hon det så sover hon hela kvällen och till kl två på natten. Fick vagna en del första kvällen för att få henne att förstå detta, men nu har både hon och jag insett det=)

Däremot är det omöjligt att hålla schemat på dagarna nu, hon är såå trött. En timme klarar hon och sen vill hon helst sova tre timmar. Hon är iofs väldigt förkyld om det kan ha något med saken att göra.
Ska jag ändra schemat eller avvakta?

Igår skrev ja ner hur hon äter vilket är följande:
6.30 90 ml
8.30 60ml
9,30 90 ml
12.00 120 ml
13.00 20 ml
16.00 90 ml
17.00 60ml
18,30 60 ml
2.00 120 ml
Detta är ju ca 7 dl på ett dygn, är det för lite?
Helst vill jag att hon ska äta 150 ml var tredje timma men hon får inte i sig det.

Ska jag nu vänta och låta kvällarna sätta sig innan jag tar tag i nätterna? Igår natt vaknade hon bara 02.00 och sen halv sju men i morse vaknade hon 5.20 (vagnade, ingen mat), kl 5.50 fick mat, ville inte somna om trots vagnande. Upp 6.30

Tack för att ni finns :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
sazza skrev:Då är vi inne på tredje kvällen utan skrik! =) Det visade sig att lilltjejen inte alls vill vara i famnen under kvällen, hon vill ligga i sin vagn i ett mörkt rum och gör hon det så sover hon hela kvällen och till kl två på natten. Fick vagna en del första kvällen för att få henne att förstå detta, men nu har både hon och jag insett det=)
Vilken underbar läsning! =D> :D Ja, visst sover man bättre själv i sängen/vagnen. Skööööönt :sleep: :sleep: :sleep: .

Jag skulle fortsätta avvakta med nätterna, tills förkylningen lagt sig och dagarna och matmängden känns stabil.

sazza

Inlägg av sazza »

Hej igen! Nu är lillfia fyra månader och jag tänkte ta itu med nätterna som jag ju hittills inte gjort något åt. Som vanligt har jag några frågor:
1 nappen. Jag förstår varför den måste bort men skulle man kunna ha den kvar "vakentid"? Den är ju faktiskt guld värd i de situationer där storebror behöver ha lite tid och hon är grinig... Jag tänker att precis som att det är mörkt på natten när man sover men ljust på dagen så har man nappen som tröst vakentid?
2 ska jag vara vaken nu i två nätter? Med sm är man ju inte det men med kuren är man det. Hon är ju fyra månader och skulle kunna bli kurad men jag tänkte nog bara göra som jag gjort innan, på dagarna. Vagna när hon nu vaknar för att äta och hålla på med det (från och till) tills kl är sju. Är det rätt?
3 tror ni att hon kommer somna om efter 45 min trots att hon är hungrig? Eller kommer jag få hålla på hela natten?
4 jag förstår att detta är individuellt men ungefär hur många nätter kan jag räkna med innan det sitter? Även om hon kanske kommer vakna i vargtimmen ett tag.
5 ska jag börja med ramsan nu oxå och låta den ta över mer och mer de kommande nätterna?
6 jag har ändrat hennes schema eftersom hon blivit äldre. Jag har faktiskt bara halvtimmespass förutom långpasset på två timmar eftersom hon alltid vaknar efter en halvtimme och sen är pigg och glad. Är detta fel? Det ska ju vara 20 el 45 min men 30 verkar passa henne?

Tack och glad fortsättning!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och god fortsättning :D

Hur går det med era dagar nuförtiden :?: Och har ni börjat med någon fast föda :?:

1. Nappen skapar ett psykologisk sugbehov. För mina barn har det varit "allt eller inget" som gäller, dvs. antingen får man ha napp eller så är den borta. Mittemellan-varianterna har bara förvirrat. Det är i alla fall min erfarenhet 8)

2. Med SM:ade barn brukar det räcka att man kör strategierna från natt 2 enl kuren. Dvs. gör inget alls förrän hon verkligen behöver hjälp. Inget verktygande för småstök, men självklart lugnande om hon är rädd eller ledsen, eller så förbaskad att hon inte reder ut det själv.

3. När jag har stökat med att få till nätter så har jag tänk på det Anna skriver (tror det är i Barnaboken): "Förvåningen är större än hungern". Jag har behövt vara helt säker på att det inte nattstökas av hunger, utan att barnet bara ännu inte är säker på att man sover på natten. Se min fråga i början av inlägget :D

4. Väldigt individuellt :wink: Och eftersom hon är så liten så kommer det många schemajusteringar framöver som kanske kommer strula till det en smula. För mina ungar har det tagit ca 3 nätter att införa större förändringar.

5. Börja med att smyga in ramsan vid läggning, så den är det sista hon hör innan hon somnar. Mig har det personligen passat att jobba in ramsan ordentligt i samband med hela nätter, men för vissa känns den bra först lite senare.

6. Skönt att ni är av med de flesta skarvarna! :D Vissa barn har 30 minuter som sömncykel, och inte 45 som de flesta. Då får man bygga schemat efter det :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
sazza

Inlägg av sazza »

Då har vi nog ett problem för jag är helt säker på att hon stökar på natten för att hon är hungrig. Hon äter ingen fast föda ( har börjat med smakportioner med gröt men det går långsamt!) och hon äter just nu två mål ersättning varje natt. Jag försöker få i henne mer på dagen men hon är inte speciellt intresserad. Hon äter allra bäst när hon sover (under natten) , på dagen vill hon knappt ha en dl ersättning i taget. Så hon vaknar definitivt för att hon är hungrig på natten.
Men jag tänkte att det kanske räcker med ett mål på natten? Och sen att vi får bort allt annat stök som inte beror på hunger ( i natt vaknade hon 6 ggr varav 4 var pga nappen).
På dagen äter hon varannan timme eftersom hon äter så lite varje gång och på nätterna 23 ( får flaskan i sömnen) kl två och fem så hon klarar ju inte många timmar utan mat. Jag tycker att det känns jättejobbigt att inte ge henne mat på natten när jag vet att hon är hungrig så hur gör jag nu?!

Sömnen funkar bra på dagarna men kvällarna är fortfarande bökiga. Hon sover fortfarande bara om hon är i famnen och ofta är hon vaken mycket..
sazza

Inlägg av sazza »

Och har jag förstått det rätt i att jag inte alls använder ramsan som verktyg nu utan om honbehöver hjälp så vagnar jag till hon är lugn men vaken, precis som på dagen? Men avvakta och se omhon löser det själv?
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hunger går inte att verktyga bort, utan måste förebyggas på dagtid. Efter att vi kastat nappen åt vår minsting betydligt bättre, så det rekommenderar jag dig verkligen att göra. Hon hade börjat föredra nappen framför mat när hon egentligen var hungrig, och då fick det räcka tänkte jag.

Båda mina barn har varit flasktrasslare... Men älskat mat! Framför allt söt mat... :wink: Päron- och sötpotatispuré, banan, banangröt. Vanligt gröt utan smak var ingen hit.

Yngsta dottern åt endast mat på dagtid från det att hon var 4,5 månad. Rätt så tidigt om man jämför med många andra, men hon var sååå nöjd med det. Sedan hade hon kvar ett nattmål tills hon blev fem månader, då sov hon över det. Natten var ända gången hon åt utan trassel, så jag förstår hur ni har det..
sazza skrev:På dagen äter hon varannan timme eftersom hon äter så lite varje gång
Här har du en viktig nyckel. Hur tänker du kring att glesa ut måltiderna :?:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
sazza

Inlägg av sazza »

Tack för ditt snabba svar :)
Jo jag har tänkt på det, det har ju blivit en ond cirkel, hon äter varannan timme för att hon äter så lite i taget och hon äter så lite i taget eftersom hon äter så ofta =/
Ska börja glesa ut tidera imorgon!

Vilken tur att jag fick klarhet i detta med hungern, det hade jag inte helt förstått!
Ska jag vänta lite då tills hon äter bättre på dagarna?
Tetz

Inlägg av Tetz »

sazza skrev:Jo jag har tänkt på det, det har ju blivit en ond cirkel, hon äter varannan timme för att hon äter så lite i taget och hon äter så lite i taget eftersom hon äter så ofta =/
Ska börja glesa ut tidera imorgon!
Låter toppen! :thumbsup:

Jag hade avvaktat någon vecka för att se hur nätterna ordnar upp sig :D 8) Och tänk på att skratta och gosa massor på dagen, det blir ni båda glada av :D

sazza

Inlägg av sazza »

Hej! Nu är vi tillbaka igen. Jag började med risgröt för tre veckor sedan och hon älskar den! Problemet är att två dagar senare vägrar hos ersättningen, hon vill bara ha gröt. Eftersom vi fortfarande är på "prova lite potatis"-stadiet i övrigt tyckte bvc inte att detta var så bra så nu äter hon gröt blandat med ersttäning för att få i sig rätt näring. Det funkar jättebra! Istället för att äta varje timme på dagen äter hon nu var fjärde timme!

För tre dagar sedan bestämde vi oss för att ta tag i kvällarna. Dagarna fungerar utmärkt, jag vagnar i stort sett aldrig utan hon somnar själv och sover sina pass, men kvällarna har ju som sagt varit väldigt bökiga. Första dagen tog läggningen 1 timme, sen vaknade hon två gånger till. Igår tog läggningen 1 timme och hon vaknade en gång till. Idag tog läggningen bara tio minuter men hon vaknade två gånger efter det. Har nu sovit i en timme, får se vad som händer.

Nu till nätterna. Vi avvaktade ju med dem eftersom hon skulle börja äta bra först. Hon äter nog inte så stor mängd egentligen, typ 60 ml ersättning blandat med 60 ml gröt men hon verkar nöjd och blir inte hungrig förrän efter 4 timmar så jag tror att det är bra.
På nätterna vaknar hon fortfarande ganska mycket, gärna 02.00, 04.00 och 06.00 (Vi har morgon kl 08.00).
Varje gång vill hon äta (vi har ju inte gjort något åt nätterna så vi har bara vagnat en gång för att se om hon somnar om utan att vakna igen, men det gör hon direkt tills hon får mat.)
MEN hon äter nästan ingenting. 30 ml kanske varje gång, men trots detta ska det ätas varje gång och det går inte att få henne att äta mer, jag har till och med bytt blöjan för att väcka henne men hon vill inte ha mer. Efter det så somnar hon direkt (av sig själv) sover 2-3 timmar, vaknar och MÅSTE ha mat, men äter återigen nästan ingenting.
Detta innebär egentligen att hon under hela nätten äter inte ens en dl och när hon vaknar igen kl åtta är hon inte speciellt hungrig. Hon äter men det är ingen panik alls...

Så...varför händer detta på nätterna? Behöver hon äta på nätterna nu? Jag tror att hon blir mätt på dagen. Vi har även testat att ge henne vatten istället och det accepterar hon, men hon dricker då väldigt mycket...

Enligt bvc ska jag inte ge henne välling än, vad säger ni?

Ska jag fortfarande skriva här inne nu när hon är över 4 månader förresten?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"