Frågor inför kurstart
Re: Frågor inför kurstart
Vi började den tolfte, dvs har bara kört två nätter.
Direkt när man lägger ner honom börjar han gnälla, så frågan är alltså om jag ska skynda ut med ramsan då eller stanna tills han blir tyst. Jag är dock rädd att det senare innebär att jag blir kvar väldigt länge, det känns nästan som om han skriker mer när jag försöker lugna. De gånger jag buffat har jag fått hålla på länge. Han vrider runt på rygg så det är svårt även med solfjädern, och han skriker ännu mer om jag gör tillrättaläggandet igen, och så vänder han tillbaka till rygg. Inatt försökte jag lägga händerna på honom i ryggläget men de slog han bort. I slutänden somnar han på mage iaf så jag tror inte att det är att han faktiskt vill sova på rygg.
Sen blir jag lite osäker på hur mycket jag bör ramsa i denna fas i kuren. Jag har tolkat det som om man ska störa så lite som möjligt. Dvs efter godnattramsan ramsar jag igen först om han börjar jobba upp sig ganska mycket. Så det kan gå tätt många minuter då jag låter honom låta utan att jag gör något. Även här kan jag känna att han lugnar sig snabbare själv. Och så drar jag förstås ramsan som bekräftelse. Min sambo ifrågasätter mig dock när killen låter och undrar om jag inte borde ramsa så snart han skriker.
Vore tacksam för lite tips.
/Lizzy
Direkt när man lägger ner honom börjar han gnälla, så frågan är alltså om jag ska skynda ut med ramsan då eller stanna tills han blir tyst. Jag är dock rädd att det senare innebär att jag blir kvar väldigt länge, det känns nästan som om han skriker mer när jag försöker lugna. De gånger jag buffat har jag fått hålla på länge. Han vrider runt på rygg så det är svårt även med solfjädern, och han skriker ännu mer om jag gör tillrättaläggandet igen, och så vänder han tillbaka till rygg. Inatt försökte jag lägga händerna på honom i ryggläget men de slog han bort. I slutänden somnar han på mage iaf så jag tror inte att det är att han faktiskt vill sova på rygg.
Sen blir jag lite osäker på hur mycket jag bör ramsa i denna fas i kuren. Jag har tolkat det som om man ska störa så lite som möjligt. Dvs efter godnattramsan ramsar jag igen först om han börjar jobba upp sig ganska mycket. Så det kan gå tätt många minuter då jag låter honom låta utan att jag gör något. Även här kan jag känna att han lugnar sig snabbare själv. Och så drar jag förstås ramsan som bekräftelse. Min sambo ifrågasätter mig dock när killen låter och undrar om jag inte borde ramsa så snart han skriker.
Vore tacksam för lite tips.
/Lizzy
Lillkillen född i mitten av mars 2012.
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.
Hejsan,
Jag tycker gott du kan hålla en lugn och trygg solfjäder i några sekunder som tydligt signalerar att nu är det dags att sova. Att bli fast i långa solfjädrar och buffande är bra att undvika. Är det STOR oro för lillen så kan du lugnt förlänga solfjädern just dessa kvällar. Skynda sedan ut med en ramsa och stäng dörren och fortsätt ramsa utanför.
Lycka till!
Jag tycker gott du kan hålla en lugn och trygg solfjäder i några sekunder som tydligt signalerar att nu är det dags att sova. Att bli fast i långa solfjädrar och buffande är bra att undvika. Är det STOR oro för lillen så kan du lugnt förlänga solfjädern just dessa kvällar. Skynda sedan ut med en ramsa och stäng dörren och fortsätt ramsa utanför.
Uppfattar du att sonen tar till sig ramsan? om så är fallet kan du avvakta något, om inte så tycker jag du kan vara hyfsat givmild med ramsandet för att på så sätt befästa ramsan och få den att kopplas samman med sömn.Sen blir jag lite osäker på hur mycket jag bör ramsa i denna fas i kuren. Jag har tolkat det som om man ska störa så lite som möjligt. Dvs efter godnattramsan ramsar jag igen först om han börjar jobba upp sig ganska mycket. Så det kan gå tätt många minuter då jag låter honom låta utan att jag gör något. Även här kan jag känna att han lugnar sig snabbare själv. Och så drar jag förstås ramsan som bekräftelse. Min sambo ifrågasätter mig dock när killen låter och undrar om jag inte borde ramsa så snart han skriker.
Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej igen!
Ännu en fråga: igår blev lillen jätteledsen så jag gick in och solfjädrade. När jag ramsade ut blev han tokledsen så jag fick gå in och solfjädra igen. När han då blev lugn, vilket han blev rätt fort, kanske för att han såg mig då han låg på rygg, tog jag upp honom. Dvs jag ramsade ej ut först. Kände att då hade han blivit ledsen igen och vi hade kunnat hålla på hela eftermiddagen. Är det förbjudet att göra så, dvs ta upp efter att man lugnat utan att gå ut emellan?
Vore också tacksam för lite pepp angående ramsan. Det känns fortfarande som han bara blir ledsen eller arg, jag vet inte, av den. Är det bara att fortsätta ändå? Tänkte så att det inte är risk att han förknippar den med något negativt och man "förstör" den?
Tack för att ni finns här och besvarar frågor, jätteskönt att ha någon att fråga!
/Lizzy
Ännu en fråga: igår blev lillen jätteledsen så jag gick in och solfjädrade. När jag ramsade ut blev han tokledsen så jag fick gå in och solfjädra igen. När han då blev lugn, vilket han blev rätt fort, kanske för att han såg mig då han låg på rygg, tog jag upp honom. Dvs jag ramsade ej ut först. Kände att då hade han blivit ledsen igen och vi hade kunnat hålla på hela eftermiddagen. Är det förbjudet att göra så, dvs ta upp efter att man lugnat utan att gå ut emellan?
Vore också tacksam för lite pepp angående ramsan. Det känns fortfarande som han bara blir ledsen eller arg, jag vet inte, av den. Är det bara att fortsätta ändå? Tänkte så att det inte är risk att han förknippar den med något negativt och man "förstör" den?
Tack för att ni finns här och besvarar frågor, jätteskönt att ha någon att fråga!
/Lizzy
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.
Hejsan,
Försök i största möjliga mån undvika att gå in utan arbeta arbeta arbeta med ramsan!!!!
Om du någon gång känner att du absolut måste ta upp ett barn från sängen så bör du först lugna på plats, buffa honom lugn, roa genom att busa och skoja och muta hur mycket du vill och SEN tar du upp barnet. Helst ska du inte ta upp alls utan helt enkelt stanna utanför dörren och ramsa tills han sover så gott 8)
På samma sätt är det för din son, du måste vara konsekvent, köra exakt likadant hela tiden så han lär sig hur det ska vara. Desto mer konsekvent du är, ju snabbare lär han sig.
Slutligen är det helt rätt att han protesterar mot ramsan, klart han blir arg, men du fortsätter jobba på med den, du är tydlig och klar och ramsar tills han blir lugn. Du ramsar, han svarar och ställer nya frågor, du avvaktar och låter honom ställa nya frågor, du ramsar igen etc etc.
Kram
Blir barnet väldigt ledsen kan du gå in och solfjädra men försök så mycket som möjligt börja kommunicera med ditt barn just via ramsan. Kör en så kallad ramsdiskussion med honom där han frågar "mammaaa ska det vara så här?" och du svarar med en tydlig och klar ramsa att "ja precis så här ska det vara, mamma vaktar här utanför". Lillen fortsätter att fråga högre och högre och då får du helt enkelt fortsätta att svara med ramsan, bestämt, högt och tydligt så att liten förstår att du menar det du sägerÄnnu en fråga: igår blev lillen jätteledsen så jag gick in och solfjädrade. När jag ramsade ut blev han tokledsen så jag fick gå in och solfjädra igen.
Försök i största möjliga mån undvika att gå in utan arbeta arbeta arbeta med ramsan!!!!
Inget är förbjudet, du gör PRECIS som du själv känner är bäst för dig och ditt barn. MEN om talar utifrån ett SHN-perspektiv så skulle jag säga att om du tar upp ett barn från sin säng när han är ledsen/oroat så bekräftar du att sängen är farlig. Du säger med din handling att "här kan du inte ligga, här är det farligt så jag kommer och räddar dig". När du i själva verket vill säga: "här i din säng är du trygg, mamma och pappa vaktar utanför ditt rum, men vi finns här om du behöver oss".När han då blev lugn, vilket han blev rätt fort, kanske för att han såg mig då han låg på rygg, tog jag upp honom. Dvs jag ramsade ej ut först. Kände att då hade han blivit ledsen igen och vi hade kunnat hålla på hela eftermiddagen. Är det förbjudet att göra så, dvs ta upp efter att man lugnat utan att gå ut emellan?
Om du någon gång känner att du absolut måste ta upp ett barn från sängen så bör du först lugna på plats, buffa honom lugn, roa genom att busa och skoja och muta hur mycket du vill och SEN tar du upp barnet. Helst ska du inte ta upp alls utan helt enkelt stanna utanför dörren och ramsa tills han sover så gott 8)
Upplever du att han blir arg och ledsen av ramsan, ja då är det säkert så. Inte konstigt alls tycker jag han har ju hittills i sitt liv blivit behandlad på ett helt annat sätt. Kanske ammad till sömns, blivit upptagen vid minsta knyst och nu helt plötsligt från en dag till en annan så ska man sova i egen säng, i eget rum och mamma och pappa säger en konstig ramsa utanför dörren. Jääääätte konstigt och obehagligt. Självklart är det så. Hela världen ställs på ända. Tänk dig själv, du ska börja ett nytt jobb, nya regler gäller, ny chef, nya kollegor, du vet inte ens var kaffemaskinen är. Du blir trött och orolig och det tar någon vecka innan allt käns tryggt. Sen börjar det så småningom kännas lite bättre. Du vet vilka du kan prata lite strunt med på fikarasten, du hittar i lokalen, du vet när man har fikapaus, du hittar till kopiatorn, du börjar känna dig trygg, du blir successivt mer och mer nöjd och kan börja arbeta och göra ditt bästa. Men vad händer om du halvvägs in på den nya arbetsplatsen helt plöstligt får nya regler, på dag 3 säger chefen att "nehej vi kör fika klockan 14 istället för 15 från och med idag". Dagen efter säger dina kollegor att "nehej vi tänker minsann fortsätta med fika kl 15". Dag 10 när du så smått börjar känna att allt fungerar bra så får du veta av din HR-kontakt att ni snart ska byta lokal, du ska få ett nytt rum och en ny adress. Oh nej du som precis börjat lära dig allt. Allt står återigen på ända och du kliver 4 steg tillbaka.Vore också tacksam för lite pepp angående ramsan. Det känns fortfarande som han bara blir ledsen eller arg, jag vet inte, av den. Är det bara att fortsätta ändå? Tänkte så att det inte är risk att han förknippar den med något negativt och man "förstör" den?
På samma sätt är det för din son, du måste vara konsekvent, köra exakt likadant hela tiden så han lär sig hur det ska vara. Desto mer konsekvent du är, ju snabbare lär han sig.
Slutligen är det helt rätt att han protesterar mot ramsan, klart han blir arg, men du fortsätter jobba på med den, du är tydlig och klar och ramsar tills han blir lugn. Du ramsar, han svarar och ställer nya frågor, du avvaktar och låter honom ställa nya frågor, du ramsar igen etc etc.
Kram
Hej!
Nu har jag lite frågor om vad jag bör fortsätta göra/inte göra såhär dygn fem i kuren. Tycker att det går rätt bra, han sover i stort sett hela nätterna iaf. Dock är läggningarna kämpiga och även dagslurarna, då är jag ibland beredd att ge upp.
Tyvärr har vi inte nått dit att lillen tystnar när vi ramsar, han skriker snarare mer. Dock lugnar han sig oftast efter ca 15 min då man ramsat en hel del. Vet dock inte om det är för att ramsan tar eller om han bara blev för trött. I vilket fall känns det inte kul då man läser i boken att de ska nöja sig med ramsan vid det här laget.
Igår på em-luren gav jag bekräftelse när det varit tyst ca 1 minut. Han gick då verkligen igång och somnade inte förrän 35 min senare, dvs 15 min efter att han skulle ha väckts. Jag gav honom då en femminutare och kände mig hemsk, när han äntligen somnat.
Dessutom blir han ledsen så fort vi lägger honom i sängen. Vi fortsätter busa lite där men när man ramsar ut börjar han gråta.
Frågorna jag har är:
1) Ska vi vara tålmodiga och fortsätta ramsa som svar, eller har vi gjort något fel som inte får honom nöjd ramsan?
2) Ska vi fortsätta ge separat bekräftelse trots att den riskerar att störa honom som igår? Bör man i så fall kanske vänta typ 4 minuter?
3) Jag får mycket frågor från min sambo som inte köper allt med metoden. Bl.a. Vill han ibland säga ramsan bara en gång istället för 4, eftersom han känner att det blir mer kommunikation då än när de "pratar" i mun på varann. Kan det vara ok att göra så?
4) min sambo ifrågasätter också det fastställda antalet sovtimmar, hur man kommit fram till dem och om det ändå inte är lite individuellt. Samt de olika längderna på sovpassen. Vår son sover nämligen alltid 35 min, sen vaknar han. Man är alltså rädd att han ska hinna gå igång innan det är tid att ta upp. Brukar de verkligen lära sig att sova en annan längd på sovpassen eller skulle det vara möjligt efter uppföljningsveckan att göra ett schema där tex fm- och em-luren är 35 min?
Tacksam för hjälp!
Nu har jag lite frågor om vad jag bör fortsätta göra/inte göra såhär dygn fem i kuren. Tycker att det går rätt bra, han sover i stort sett hela nätterna iaf. Dock är läggningarna kämpiga och även dagslurarna, då är jag ibland beredd att ge upp.
Tyvärr har vi inte nått dit att lillen tystnar när vi ramsar, han skriker snarare mer. Dock lugnar han sig oftast efter ca 15 min då man ramsat en hel del. Vet dock inte om det är för att ramsan tar eller om han bara blev för trött. I vilket fall känns det inte kul då man läser i boken att de ska nöja sig med ramsan vid det här laget.
Igår på em-luren gav jag bekräftelse när det varit tyst ca 1 minut. Han gick då verkligen igång och somnade inte förrän 35 min senare, dvs 15 min efter att han skulle ha väckts. Jag gav honom då en femminutare och kände mig hemsk, när han äntligen somnat.
Dessutom blir han ledsen så fort vi lägger honom i sängen. Vi fortsätter busa lite där men när man ramsar ut börjar han gråta.
Frågorna jag har är:
1) Ska vi vara tålmodiga och fortsätta ramsa som svar, eller har vi gjort något fel som inte får honom nöjd ramsan?
2) Ska vi fortsätta ge separat bekräftelse trots att den riskerar att störa honom som igår? Bör man i så fall kanske vänta typ 4 minuter?
3) Jag får mycket frågor från min sambo som inte köper allt med metoden. Bl.a. Vill han ibland säga ramsan bara en gång istället för 4, eftersom han känner att det blir mer kommunikation då än när de "pratar" i mun på varann. Kan det vara ok att göra så?
4) min sambo ifrågasätter också det fastställda antalet sovtimmar, hur man kommit fram till dem och om det ändå inte är lite individuellt. Samt de olika längderna på sovpassen. Vår son sover nämligen alltid 35 min, sen vaknar han. Man är alltså rädd att han ska hinna gå igång innan det är tid att ta upp. Brukar de verkligen lära sig att sova en annan längd på sovpassen eller skulle det vara möjligt efter uppföljningsveckan att göra ett schema där tex fm- och em-luren är 35 min?
Tacksam för hjälp!
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.
Missade en fråga:
5) bör vi köra tillrättaläggandet och ev kort solfjäder vid läggning eller bara gå ut med ramsan då vi busat klart, och lämna honom i den ställning vi la ner honom i?
5) bör vi köra tillrättaläggandet och ev kort solfjäder vid läggning eller bara gå ut med ramsan då vi busat klart, och lämna honom i den ställning vi la ner honom i?
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.
hejsan,
Förstår att det känns lite motigt just nu, många motstridiga tankar och en upplevelse att du inte nåt så långt som boken hävdar att du bör.
Försök att inte stirra dig blind på dagarna som anges i SHN, det är en riktlinje och inte en lag. Många många många tar mycket mer tid på sig än de dagar som omnämns, och sen finns det även ett flertal föräldrar som klarar kuren på kortare tid. Det är så mycket som spelar in här och inget jag tycker du ska lägga någon större vikt vid.
Ni jobbar på fint och jag tycker du verkar ha fått in en hel del tänk redan nu bara på dygn 5, kom ihåg att det är 5 fjuttiga dagar av din sons liv. Tänk så många dygn du har arbetat utifrån en helt annan filosofi. Läs gärna igenom mitt förra inlägg och försök greppa det jag förklarade hur det skulle kännas för dig själv om du bytte arbetsplats och saker ändrades.
Läs gärna på kaptlet i SHN om säkerheten.
Sömn och sömnmängd är något som BVC exempelvis gärna hävdar är individuellt och att barnen tar den sömn de behöver. De flesta föräldrar som kommer till detta forum kan gladeligen sälla sig till gruppen som starkt kan dementera detta då deras barn inte alls tar sig den sömnen de behöver, snarare tvärtom. Barnen och föräldrarna som kommer hit sover lite eller ingenting, skriker om dagarna, har ont i magen, är bleka och svarta under ögonen, de är ofta sena i utvecklingen för de orkar inte lära sig prata eller gå av ren och skär trötthet. Dessa barn tar sig inte alls den sömn de behöver. Vissa barn gör det och grattis till dom föräldrarna, dessa föräldrar kommer ej heller till detta forum. För de föräldrar som har svårt att få sina småttingar att sova, ja då är denna kur ofta något extremt positivt. Äntligen efter månader av att kämpa förgäves sover deras barn exakt så många timmar som rekommenderas och de börjar bli utsövda, tröttheten försvinner så sakteligen och barnen börjar utvecklas i rasande fart. Allt de som de missat de senaste månaderna tar de igen med råge. Aptiten kan bli helt enorm.
Den rekommenderade sömnmängden vi hänvisar till här är den AW har angivit. Den stämmer väl överens med de riktlinjer som forskningsresultat på området visar. Det kan du själv googla upp om du finner det av intresse.
kram
Förstår att det känns lite motigt just nu, många motstridiga tankar och en upplevelse att du inte nåt så långt som boken hävdar att du bör.
Försök att inte stirra dig blind på dagarna som anges i SHN, det är en riktlinje och inte en lag. Många många många tar mycket mer tid på sig än de dagar som omnämns, och sen finns det även ett flertal föräldrar som klarar kuren på kortare tid. Det är så mycket som spelar in här och inget jag tycker du ska lägga någon större vikt vid.
Ni jobbar på fint och jag tycker du verkar ha fått in en hel del tänk redan nu bara på dygn 5, kom ihåg att det är 5 fjuttiga dagar av din sons liv. Tänk så många dygn du har arbetat utifrån en helt annan filosofi. Läs gärna igenom mitt förra inlägg och försök greppa det jag förklarade hur det skulle kännas för dig själv om du bytte arbetsplats och saker ändrades.
Läs gärna på kaptlet i SHN om säkerheten.
Fortsätt i samma fina anda så kommer det att ge med sig om några dagar.1) Ska vi vara tålmodiga och fortsätta ramsa som svar, eller har vi gjort något fel som inte får honom nöjd ramsan?
Ni kan baka ihop den i och med att sonen börjar protestera mot själva bekräftelsen. Ni stör honom nu mera genom att ge den separat. Baka ihop alla verserna så det blir 3* ramsan bestämt och sen 1*bekräftelse direkt inpå.2) Ska vi fortsätta ge separat bekräftelse trots att den riskerar att störa honom som igår? Bör man i så fall kanske vänta typ 4 minuter?
Jag tycker att din sambo verkar ha känt av stämningen bra och säkert kan läsa sin son väl. Har ni en ramsdiskussion och det passar med en bestämd ramsa och ibland 5 lugna så kör på det. Det viktiga är inte att följa EXAKT en viss metod utan att hitta ett sätt som fungerar för just er.3) Jag får mycket frågor från min sambo som inte köper allt med metoden. Bl.a. Vill han ibland säga ramsan bara en gång istället för 4, eftersom han känner att det blir mer kommunikation då än när de "pratar" i mun på varann. Kan det vara ok att göra så?
Den rekommenderade sömnmängden i SHN baseras på Anna Wahlgren's egna erfarenheter med små barn. Inte nog har hon en hel bunt egna utan har även kurat 100-tals barn i Gastsjön dit föräldrar kan komma som inte själva klarar av att kura.4) min sambo ifrågasätter också det fastställda antalet sovtimmar, hur man kommit fram till dem och om det ändå inte är lite individuellt. Samt de olika längderna på sovpassen. Vår son sover nämligen alltid 35 min, sen vaknar han. Man är alltså rädd att han ska hinna gå igång innan det är tid att ta upp. Brukar de verkligen lära sig att sova en annan längd på sovpassen eller skulle det vara möjligt efter uppföljningsveckan att göra ett schema där tex fm- och em-luren är 35 min?
Sömn och sömnmängd är något som BVC exempelvis gärna hävdar är individuellt och att barnen tar den sömn de behöver. De flesta föräldrar som kommer till detta forum kan gladeligen sälla sig till gruppen som starkt kan dementera detta då deras barn inte alls tar sig den sömnen de behöver, snarare tvärtom. Barnen och föräldrarna som kommer hit sover lite eller ingenting, skriker om dagarna, har ont i magen, är bleka och svarta under ögonen, de är ofta sena i utvecklingen för de orkar inte lära sig prata eller gå av ren och skär trötthet. Dessa barn tar sig inte alls den sömn de behöver. Vissa barn gör det och grattis till dom föräldrarna, dessa föräldrar kommer ej heller till detta forum. För de föräldrar som har svårt att få sina småttingar att sova, ja då är denna kur ofta något extremt positivt. Äntligen efter månader av att kämpa förgäves sover deras barn exakt så många timmar som rekommenderas och de börjar bli utsövda, tröttheten försvinner så sakteligen och barnen börjar utvecklas i rasande fart. Allt de som de missat de senaste månaderna tar de igen med råge. Aptiten kan bli helt enorm.
Den rekommenderade sömnmängden vi hänvisar till här är den AW har angivit. Den stämmer väl överens med de riktlinjer som forskningsresultat på området visar. Det kan du själv googla upp om du finner det av intresse.
Kort kort solfjäder som mer är som ett tillrättaläggande tycker jag alltid man kör. Sen kan man ta en lite längre solfjäder de kvällar det behövs och en super kort på en sekund de kvällar de inte behövs.) bör vi köra tillrättaläggandet och ev kort solfjäder vid läggning eller bara gå ut med ramsan då vi busat klart, och lämna honom i den ställning vi la ner honom i?
kram
Bina86 och Lizzy, jag står inför kurstart här i dagarna och känner en viss oro över nappen då min bebis fullkomligt ÄLSKAR den...
Vad jag har förstått så har ni kommit i gång med SHN-kuren och har båda napp barn, hur har det gått????
Vad jag har förstått så har ni kommit i gång med SHN-kuren och har båda napp barn, hur har det gått????
Lillebror född 120405 Kurstart 121018
Hej!
Min son älskar också nappen och jag tyckte väldigt synd om honom i början då han febrilt försökte hitta något att suga på. Han har alltid behövt suga på något för att vara i närheten av att komma till ro, så det kändes lite frustrerande att inte kunna ge honom den när man nattade. Jag tror fortfarande han saknar den men det går bättre å bättre å man får tänka att det förbättrar deras och ens egen sömn, att de slippa vakna och bli ledsna för att de tappat nappen. Och så slipper man ta nappstriden då de är äldre och verkligen fattar vad man håller på med.
Stort lycka till!
Lizzy
Min son älskar också nappen och jag tyckte väldigt synd om honom i början då han febrilt försökte hitta något att suga på. Han har alltid behövt suga på något för att vara i närheten av att komma till ro, så det kändes lite frustrerande att inte kunna ge honom den när man nattade. Jag tror fortfarande han saknar den men det går bättre å bättre å man får tänka att det förbättrar deras och ens egen sömn, att de slippa vakna och bli ledsna för att de tappat nappen. Och så slipper man ta nappstriden då de är äldre och verkligen fattar vad man håller på med.
Stort lycka till!
Lizzy
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.
Min dotter var bara kär i nappen vid insomning på kvällen och nu såhär 4 dagar in i kuren så protesterar hon lite vid läggning faktiskt och jag tror att det är nappen hon saknar för hon biter och suger på sin snuttefilt. Men annars har det gått jättebra och det är så skönt att slippa den där plastbiten som hela tiden försvinner, blir smutsig osv. När det gäller nappen handlar det återigen om att förmedla säkerhet. Att du som förälder har säker på/bestämd över att napp behövs inte. För mig har det kanske varit lättare pga att min äldsta dotter inte hade napp som bebis(dock är hon väldigt förtjust i den nu som 2,5 åring). Så tänk framåt också, du slipper vänja av ditt barn vid nappen sen. Vad jag förstår så börjar det psykiska beroendet av nappen på allvar efter ca 7 månaders ålder. Jag får det att låta som en sjukdom kanske och det är inte meningen.
Något jag gjorde som jag tror har underlättat mycket är att jag förberedde mig och dottern jättemycket i 2 veckor innan kurstart. Jag började med mat och sovschema på dagtid (inte lika strikt som vid kurande dock) likså tog jag bort nappen när hon var vaken (hon fick den bara när hon skulle sova middag eller vid insomningen på kvällen) ibland somnade hon utan nappen på dagtid.
Nu i natt var det 4:e natten och hon sov 9 TIMMAR!!! Helt otroligt. Jag var nästan orolig att hon inte levde
, men när jag tittade till henne snusade hon så sött i sin säng. MEN jag vet att det är för tidigt för att fira. Jag var själv både peppad att starta kuren men samtidigt så tyckte jag att det kändes jobbigt. Vi hade trotts allt en dräglig tillvaro innan (inte som en del har det med flera uppvak per timme under natten). Men vi är ytterligare ett exempel på att detta faktiskt fungerar och jag har inte gjort precis allt rätt heller. Det är svårt att passa tiderna exakt när man har ett till barn tex.
Stort lycka till och berätta gärna hur det går!
Något jag gjorde som jag tror har underlättat mycket är att jag förberedde mig och dottern jättemycket i 2 veckor innan kurstart. Jag började med mat och sovschema på dagtid (inte lika strikt som vid kurande dock) likså tog jag bort nappen när hon var vaken (hon fick den bara när hon skulle sova middag eller vid insomningen på kvällen) ibland somnade hon utan nappen på dagtid.
Nu i natt var det 4:e natten och hon sov 9 TIMMAR!!! Helt otroligt. Jag var nästan orolig att hon inte levde
Stort lycka till och berätta gärna hur det går!
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Hur gammal är din son Lizzy?
Skriv gärna in födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur!
Så behöver man inte bläddra igenom hela tråden för att hitta dessa fakta.
Jenny
Skriv gärna in födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej!
Ja, det går sådär. Nätterna sover han ca 11,5 timmar med oftast Max ett uppvak som kräver åtgärd. Vilket ju är mycket bättre än hur vi hade det förr. Dock får jag inte till de längre dagsvilorna, han vaknar alltid, precis som innan kuren, efter ca 30 min. Han vaknar alltid ledsen. Det går inte att få honom att somna i vagnen heller, då blir han helt förtvivlad. Där sov han alltid innan men då hade han ju napp. Läggningarna tycker jag fortfarande är jobbiga då han alltid gnäller/gråter när vi lägger.
Ni som kan detta, har ni några bra tips? Buffning är ingen som lugnar, iaf inte de första 15 min, så det är inget bra sätt att försöka få honom att somna om på långluren. Kan man ha tex 4 korta sovpass om dan eller är det viktigt att de får ett lite längre? Jag vill ju gärna det men vet inte hur. När han vaknar ledsen efter 30 min känns det sådär att han ska ligga och skrika en timme för att lära sig tiderna. Ramsan känns det bara som han gråter mer av.
Ofta överväger jag att återinföra nappen för att han ska ha lättare att komma till ro, särskilt i barnvagnen, men jag är rädd att det skulle ge fler uppvak på nätterna. Har ni någon erfarenhet av folk som lyckats kura med napp?
Tack på förhand!
/Lizzy
Ja, det går sådär. Nätterna sover han ca 11,5 timmar med oftast Max ett uppvak som kräver åtgärd. Vilket ju är mycket bättre än hur vi hade det förr. Dock får jag inte till de längre dagsvilorna, han vaknar alltid, precis som innan kuren, efter ca 30 min. Han vaknar alltid ledsen. Det går inte att få honom att somna i vagnen heller, då blir han helt förtvivlad. Där sov han alltid innan men då hade han ju napp. Läggningarna tycker jag fortfarande är jobbiga då han alltid gnäller/gråter när vi lägger.
Ni som kan detta, har ni några bra tips? Buffning är ingen som lugnar, iaf inte de första 15 min, så det är inget bra sätt att försöka få honom att somna om på långluren. Kan man ha tex 4 korta sovpass om dan eller är det viktigt att de får ett lite längre? Jag vill ju gärna det men vet inte hur. När han vaknar ledsen efter 30 min känns det sådär att han ska ligga och skrika en timme för att lära sig tiderna. Ramsan känns det bara som han gråter mer av.
Ofta överväger jag att återinföra nappen för att han ska ha lättare att komma till ro, särskilt i barnvagnen, men jag är rädd att det skulle ge fler uppvak på nätterna. Har ni någon erfarenhet av folk som lyckats kura med napp?
Tack på förhand!
/Lizzy
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.
Mer än 3 sovpass/dag rek inte när man är i din sons ålder. Två korta lurar (45 el 20 min) samt en långlur mitt på dagen (1.5 el 2 tim) är det som gäller.Detta för att den långa luren är den man sparar tills när barnet blivit över året och sen har man kvar den länge,länge, tills barnet verkar vilja sluta sova på dagen.Lizzy skrev:Ni som kan detta, har ni några bra tips? Buffning är ingen som lugnar, iaf inte de första 15 min, så det är inget bra sätt att försöka få honom att somna om på långluren. Kan man ha tex 4 korta sovpass om dan eller är det viktigt att de får ett lite längre? Jag vill ju gärna det men vet inte hur. När han vaknar ledsen efter 30 min känns det sådär att han ska ligga och skrika en timme för att lära sig tiderna. Ramsan känns det bara som han gråter mer av.
Hur är det med maten? Hunger brukar vara en stor bov i dramat när det gäller dagslurar som strular. Tänk mat 30-40 min innan luren, toppa gärna med välling om det är så att han inte börjat äta så mkt puré ännu.
Lurarna bör ligga med 2-2,5 tim mellanrum, ibland får man möblera om med en kvart hit el dit i schemat och det kan göra susen, tro mig. Var dock försiktig med att hatta allt för mkt fram och tillbaka, uppföljning minst 1 v innan förändringar görs.
Du skriver att han verkar gråta mer av ramsan - har den satt sig alls hos honom? Att man börjar gå in och buffa för att få barnet att somna om är ett tydligt tecken på att man börjar överge ramsan för att ist uppträda själv i egen fysisk person, och dit vill vi ju inte. Ge honom en chans att ta den till sig, visa att du finns därute men att allt är lugnt och att det är dax att sova. Att du kommer in ger endast motstridiga budskap. är du med?
Nappen är borta nu. Inget blir bättre av den, tro mig. Trygghet och lugn förmedlar man bäst på annat sätt om du frågar mig
Sist: dagslurarna brukar strula länge för många, bara så du vet och inte ger upp/ändrar dina strategier från dag till dag. Styr skeppet med fast hand istället är mitt råd.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Hej igen!
Mat äter han en hel del och lurarna ligger nog rätt bra. Visst kan jag pröva kvartar hit eller dit men mitt problem är ju detta halvtimmesuppvak som han ägnat sig åt större delen av sitt liv. Det är som om han vaknar fast han inte vill eller är utvilad. Ett fåtal gånger före kuren har jag fått honom att sova upp till två timmar i vagnen.
Vi brukar inte alls gå in till honom, jag nämnde buffen bara eftersom om den hade funkat bättre på honom hade det kanske varit lättare att programmera om honom de första dygnen med buffen och hjälpt honom att somna om på långlurarna.
Jag känner mig splittrad avseende ramsan. Många gånger känner jag bara att han går igång mer om jag ramsar. Samtidigt behöver jag ju få den att sätta sig om det ska bli bättre nån gång med läggningar och ev sömn i barnvagn. Eller gör bekräftelsen att ramsan sätter sig till slut så att de blir tysta av den? Bör jag ramsa ofta om han skriker för att han ska veta att jag är där och för att den ska sätta sig, eller ska jag snarare tänka att jag bara ska ramsa om skriket eskalerar? Vill inte att det ska bli en skrikmetod men inte heller störa honom i onödan.
Tack för snabba svar!
/Lizzy
Mat äter han en hel del och lurarna ligger nog rätt bra. Visst kan jag pröva kvartar hit eller dit men mitt problem är ju detta halvtimmesuppvak som han ägnat sig åt större delen av sitt liv. Det är som om han vaknar fast han inte vill eller är utvilad. Ett fåtal gånger före kuren har jag fått honom att sova upp till två timmar i vagnen.
Vi brukar inte alls gå in till honom, jag nämnde buffen bara eftersom om den hade funkat bättre på honom hade det kanske varit lättare att programmera om honom de första dygnen med buffen och hjälpt honom att somna om på långlurarna.
Jag känner mig splittrad avseende ramsan. Många gånger känner jag bara att han går igång mer om jag ramsar. Samtidigt behöver jag ju få den att sätta sig om det ska bli bättre nån gång med läggningar och ev sömn i barnvagn. Eller gör bekräftelsen att ramsan sätter sig till slut så att de blir tysta av den? Bör jag ramsa ofta om han skriker för att han ska veta att jag är där och för att den ska sätta sig, eller ska jag snarare tänka att jag bara ska ramsa om skriket eskalerar? Vill inte att det ska bli en skrikmetod men inte heller störa honom i onödan.
Tack för snabba svar!
/Lizzy
Kurstart 121012.
Kurstart 121012.