Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tjorvan

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Ok då låter jag det vara. Det ska ju vara mat vid minsta pip men mellan 18-22 så öär hon vaken o missnöjd o vill ej amma. Då går vi runt med henne skrikandes. Ökar inte det hennes överlevnadsångest??

När ska man vagna?
Tös Född 17 september 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tjorvan :D

Jag har nog inte haft äran att hälsa dig varmt välkommen sâ jag börjar med det :D

Grattis till lillasyster :heart:

:idea: Om jag räknar rätt sâ är din lilla tjej ca 6 veckor? Skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen (uppe till vänster), sen Profil / Ändra signatur och lägga in hennes födelsedatum? Sâ blir det mycket lättare att hâlla reda pâ âldern. Tack :D

Det ÄR svajigt i början även om "mönsterbebisar" finns som verkligen direkt fattar hur skönt livet blir med 2 timmar vaken och 2 timmar sov. Men även om det krânglar ordentligt i början sâ tar man sig framât och vips har man en bebis som hittat rytmen. :thumbsup:

Mitt tips till dig är att börja med att spika mattiderna. Hâll 3-4 timmar mellan mâlen och mata under 1,5 timme MAX. Alltsâ ett mâl enligt standardmodellen och sen lägger du pâ passiv social delaktighet tills det är sovdags. Det kommer kanske inte att vara klockrent i början och det tar ett tag att komma in i det, men ha i huvudet vart du är pâ väg sâ ska du se att ni kommer dit.
Tjorvan skrev:Det ska ju vara mat vid minsta pip men mellan 18-22 så öär hon vaken o missnöjd o vill ej amma. Då går vi runt med henne skrikandes. Ökar inte det hennes överlevnadsångest??
Om jag räknar rätt, att hon är ca 6 veckor, sâ tycker jag att 22 lâter ganska sent som läggning. Jag skulle ha satsat allt pâ det sista mâlet och sen lagt för natten (kolsvart, lugnt). Har hon sen svârt att komma till ro sâ sker eventuella pâfyllningar i sovrummet, i mörker och inget annat händer. Sover hon i vagn sâ skulle jag ha varit generös med vagningen kvällstid sâ att hon fâr hjälp att komma till ro. Har du läst SusanD's fina vagningsbeskrivning?
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Detta utdrag kommer frân en väldigt inspirerande (och väldigt lâng :P ) trâd, titta här om du vill läsa mer. :P

:heart:
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hej hej

Jag gick in på profil o har nu fyllt i ett fördelsedatum på rätt plats tror jag. Nej hon är ej 6 v utan hon är nu 2,5 veckor.

När är lagom att lägga? Jag styr inte så mycket nu men det är jobbigt med skriket o ej komma till ro o ej vilja amma från ca 18- 22,, kl 21 går jag upp i mörkt sovrum o lyssnar på vaggvisor o ammar det lilla jag kan med pauser då hon tjorvar. Sen somnar hon oftast vid bröstet o då lägger jag henne i sin säng för natten.

Nu är hon lite jobbig även på dagen med missnöjdhet o lite sömn. Därav min fråga när man kan börja vagna den lilla eller om man ens ska vagna( kanske bäst att vänja vid sin egna säng från början?

Ska man hålla standardmodelleb på en sån här pytte eller ska man börja med det senare? När jag läser bb så verkar det som att det ska vara från början men jag har också hört att det är mat vid minsta pip o då kan det ju bli mat 1 gng i timman.

Vill bara det bästa för min lilla sessa:)

Som det är nu så valnar hon runt 08,, får mat, lämnar syskon på förskola, åker hem o får mat, men hon vill ej sova riktigt sen men somnar lite på mitt bröst. Runt 1030 liggammar jag o sover med henne 1-2 h,, sen mat o byte o hämta syskon o hem
O mat o sen somnar hon runt 1430-1630( kan läggas i sin säng då)

Sen vaknar o får mat, byte , socialt umgänge med pappsen, sen blir hon orolig o missnöjd o krånglar vid amming,, får ibland att somna i famnen ett tag o sen består kvällen av att bära , amma etc,, tills läggningen,, på natten vaknar hon just nu runt 02 och 05 o ammas,,

:heart: :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen :D

Jag ser fortfarande inget födelsedatum i din signatur, glöm inte att trycka pâ "Skicka"-knappen efter att du fyllt i. :D

:oops: Jag räknade helt fel pâ lillans âlder, förlât :shock:
Tjorvan skrev:Ska man hålla standardmodelleb på en sån här pytte eller ska man börja med det senare? När jag läser bb så verkar det som att det ska vara från början men jag har också hört att det är mat vid minsta pip o då kan det ju bli mat 1 gng i timman.
En mycket viktig del av standardmodellen är smekmânaden. Gâr man direkt pâ att försöka fâ till 2-2 till varje pris sâ förstärker man överlevnadsângesten och gör bâde sig själv och särskilt bebisen en väldigt stor otjänst.
Men det finurliga är att man kan strääääva (som vi är sâ förtjusta i att säga :wink: ) mot 2-2 utan att för den skull uppleva att man misslyckas om det inte blir sâ (det kanske blir 1-45 i början, det betyder inte att det är kört och att SM inte "funkar").

Vad som gällde rent konkret för mig, under smekmânaden som hos alltid varit en dryg mânad eller nâgot ditât, var att vid varje uppvak BÖRJA ett mâl enligt standardmodellen. Blir barnet sen supertrött sâ fâr man sâ klart avbryta och lägga. Och sâ när det vaknas igen sâ börjar man om med ett nytt SM-mâl och ser hur lângt man kommer den här gângen. Osv osv i all oändlighet. :wink: Till sist sâ hamnar pâ en sorts rytm.
Med Mellanbror hade vi ganska klockren 2-2, och jag tänkte AHA :shock: det här med bebisar är ju superenkelt 8) , vi börjar jobba pâ nummer tre pronto :P , det här gâr ju galant! :thumbsup: Och sâ fick vi Lillebror :heart: som inte alls var som Mellanbror (förstâs :lol: ) och istället lâg pâ 1,5-1,5 ganska länge. (Han orkade aldrig mer än en timme och tjugo minuter innan han blev tre mânader).
:idea: Men jag kände aldrig att SM inte "fungerade", jag var förtröstansfull i att vi skulle komma "fram" endera dagen och att det bästa att göra i väntan pâ det var att strääääva mot 2-2.:thumbsup:
Tjorvan skrev:Därav min fråga när man kan börja vagna den lilla eller om man ens ska vagna( kanske bäst att vänja vid sin egna säng från början?
Har du en bra liggvagn (med plats för magläge - och larm) sâ kör pâ vagn dygnet runt, skulle jag säga. Jag har aldrig haft nâgon bra vagn sâ vâra smâ har legat i trânga franska vagnsinsatser den första tiden och sen gâtt över till spjälsäng innan 3 mânader (dâ blev det för trângt :? ). Sâ de har aldrig vagnats alls, jag har buffat och framför allt solfjädrat, det gâr bra det med. Men just vagningen är ju sâ bra eftersom man kanske inte lika lätt fastnar.

Jag skulle inte ha börjat vagna än, vänta minst till att den egentliga födseln har skett (mer aktiva vakenperioder bl a, läs mer i BB!). När du känner att hon äter sâ pass bra vid vakenpassen att du VET att hon egentligen är mätt, dâ kan du börja vagna. Hos oss har jag börjat verktyga (alltsâ buffa, solfjädra - i ert fall vagna) vid ca 6 veckor. Men alla gör olika, man fâr gâ pâ känn.

Hoppas att det blev lite tydligare, läs gärna mer i BB (den tâl att läsas om och om igen och man hittar ofta "nya" saker fast man läst förut). Har du kikat pâ SM-kompendiet?

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Ok tack för alla råden :)

Men det känns som att smekmånaden är över då jag knappt kan lägga ner henne( när hon somnat vid bröstet) utan då vaknar hon krystandes efter 5 min :( o börjar till slut gråta däremellan är hon oftast missnöjd o vill inte att man sitter stilla med henne. Ganska otroligt hur hon kan känna att man sätter sig i soffan från stående. Även om man gör samma vaggmönstee, haha. Hon blir 3 v på ons,,

Det blir mycket matande när hon sover quick naps o ofta vill suga/ äta

Sen har hon börjat krysta/trycka ofta. Känns som om hon ointe vet hur man trycker ut bajset/ pruttarna.

:D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Även om det kan verka som om smekmånaden är över tycker jag nog inte du ska lyssna på det örat. Mat vid minsta pip gäller fortfarande! Vaknar hon alltså efter 5 minuter var hon alltså inte tillräckligt mätt och det är påfyllning som gäller. Och igen och igen och igen om det behövs. Kanske kan du efterjaga lite med flaska för att försäkra dig om att hon är helt mätt.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag har bara ordet kolik bak i huvudet:(,, bvc nämner sånt o det står på internet. Hon börjar ju alltid kvällstrassla o amningstrassla vid 1730 o framåt till ca21. Gråt utan anledning=kolik säger de. Från 1730 så försöker jag bara få henne att somna vid bröstet så det blir lite lugnare en stund. För att sen lägga för natten vid 21
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jo förresten jag har ju matat vid minsta pip. Bortsett från att hon är svårmatad efter 18 pga kvällatrassel så har jag trott att hon ätit bra. Men var på bvc o på en vecka har hon gått upp bara 100 gram?! Trodde det skulle vara mer. Men sen kräks hon ju iofs upp lite efter måltiderna,,,,
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Kolik är ett väldigt tråkigt ord. Det är en "icke-diagnos" som signalerar hopplöshet. Se det istället som kvällstrassel som beror på att bebis har osynk i mat och sov-klockan, så tycker i alla fall jag att det känns mindre hopplöst.

Båda mina barn har haft hemskt kvällstrassel :? Det är fruktansvärt påfrestande, för alla inblandade. För min första dotter gick det över när vi vid ca 2 månader började standardmodellera. Min andra dotter körde vi SM med från början, och hon fick ändå kvällstrassel. Vissa barn behöver mer stöttning med sin mat- och sovrytm helt enkelt.

När vardagen har urartat och bebis småäter och småsover, så har jag matat på så mycket som går och därefter lagt för att sova. Om liten vaknar efter en kort stund har jag gått ut och gått med vagnen för att ordna till ett hyffsat sovpass. Därefter har det gått i mer mat och så har vi kunnat styra mot en rytm.

Det är förstås inte fungerande i längden att ständigt behöva gå omkring med vagnen, men jag har haft det lite som en sista utväg.

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Ja det är ett tråkigt ord. Jag gillar inte att man säger att man inte kan göra ngt åt saker. Allt går att ordna , man måste bara hitta lösningen.

Tycker det ärknas att man ännu ej vet orsaken så länge som begreppet har funnits.

Aw säger ju att kolik ej finns o attdet är överlevnadsångest. Men o man matat o matat o skött allt som man ska o sen blir bebisen så här ändå så måste det ju vara annat.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag tror att många matar tillräcklig mängd, totalt sett. Men för ofta så att bebis aldrig får känna sig riktigt proppmätt utan bara "mätt för stunden". Det är ju det där med att få vara proppmätt som gör att överlevnadsångesten lindras.

Oavsett vad dessa kvällsskrik beror på, så vinner både du och din lilla på att få till en schyst rytm. Så mata på och styr försiktigt in mot en rytm som passar er :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tjorvan skrev:Aw säger ju att kolik ej finns o attdet är överlevnadsångest. Men o man matat o matat o skött allt som man ska o sen blir bebisen så här ändå så måste det ju vara annat.
Fast det som ofta kallas kolik idag skulle lika gärna kunna kallas kvällstrassel. Och kvällstrassel är ju inte (bara) överlevnadsângest. Har du läst i BB, s 153 och nâgra sidor framât?
Tjorvan skrev:Från 1730 så försöker jag bara få henne att somna vid bröstet så det blir lite lugnare en stund. För att sen lägga för natten vid 21
Mycket bra plan :thumbsup: Precis som Tetz :heart: säger sâ är kvällstrassel oerhört pâfrestande, för alla. Jag tror att det är svârt att helt komma undan det, men jag är säker pâ att man kommer ur det fortare om man inte helt sonika klassar det som "kolik" och börjar se det som nâgot större än vad det är. Bebisar behöver lugn och ro och lugna och stadiga föräldrar minst lika mycket som Mat och Sömn.

Tâlamod, det blir bättre. Men det gâr inte fortare om man pressar för hârt.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Ja tålamod:)

Min sambo tror hon har magont iom att hon krystar o spänner sig i hans famn.. Jag håller mest på öt.

Aja det är vad det är. Ska kämpa vidare o försökka få till quicknap på kvällen, men ddet är svårt med 2 vilda större bröder:)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tjorvan skrev:Aja det är vad det är. Ska kämpa vidare o försökka få till quicknap på kvällen, men ddet är svårt med 2 vilda större bröder:)
:lol: Igenkänningsfaktor. Fast jag har alltid sett storebrorsorna som en bonus = husljud pâ riktigt liksom = life goes on, du kan sova.

Hos oss hade vi skötplatsen i köket (öppen planlösning och följaktligen alldeles intill vâr matplats och vardagsrum). Sâ länge Lillebror var relativt oförmögen att ta sig nâgonstans sâ hände det att jag fick till en powernap pâ skötmadrassen; lite buff, en skön filt. Andra gânger blev det lite sjalbärande sâ att allas öron fick en paus och Lillebror fick en välbehövlig liten powernap.

Hitta ditt sätt (eller dina sätt :wink: ) och dra inte för stora växlar, det kommer att bli bättre även om det känns tungt just nu.

Mitt (eviga :roll: :lol: ) râd är att satsa pâ standardmodellen dagtid och sy ihop det hela efter förmâga till kvällen.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hej

Nu har jag läst ännu mer i bb o jag måste vara trög :oops:

Anna skriver att eg födelsen inträffar vid 3v o min tös är ju snart 4 v. Jag märker att hon ör mer med nu o vill titta. Jag har alltidmatat vid minsta pip etc så nu har det blivit så att jag fortsatt sträva mot standardmodellen. Kan ju säga att idag tex vid första passet så somnade hon vid bröstet. Jag la då ner henne o pling så blir hon klarvaken. Plockar upp för att amma iom att hon vakande men hon suger men när mjölken kommer så blir hon sur o vrider sig i famnen o knorrar o blir ej lugn förrän hon sätts upp. Så nu har jag gått runt med henne gäspandes o storögd( man ska ju ej gå runt för då blir man en vandrande vagga) tills hon somnade. La då ner henne igen o nu får vi se hur länge hon sover( 20-45 min kanske). Ska jag isf ta upp o mata eller ta upp o blrja om?

Det här mönstret är exakt som mina 2 tidigare barn, alla utvecklingar o alla "problem-". Är inte det konstigt? O inte har jag blivit klokare för det.

Jag känner även igen mig själv att jag blrjar känna att oj nu har hon äntligen somnat o om ngn då låter för mycket så blir jag irriterad för jag vill att hon ska få sova så länge som möjligt.

Ska jag blrja vagna?? Hur isf? Det blir ju lätt en vana också.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"