Resa i 10 timmar med bil 5 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tierra

Re: Resa i 10 timmar med bil 5 månaders!

Inlägg av Tierra »

Tack för era svar!
Ja, det var med en erfarenhet rikare som vi vaknade upp i morse.

När det var dags för läggning kl 19.00 igår preppade vi nattslurken o bytte om till pyjamas. Hon somnade faktiskt efter 5 minuter med en ramsa innan jag hunnit ge en bekräftelse men vaknade efter ca 15 minuter och så drog det sedan igång med en timmas skrik.

Jag var nog inte förberedd på detta riktigt, att sitta 60 cm ifrån henne och inte "gå där ifrån" som jag var van vid. Inte heller kunde vi stanna bilen för det hade ju inte gjort saken bättre. Till saken hör också att mor och far OCKSÅ satt i bilen å min mor utbrister "vad säger du... "go natt me sä" och jag med svetten lackande samtidigt ska förklara för henne vad det är jag gör (mor till fyra barn) :D
Så kommer den där härligt brummande faders stämman från framsätet "hon kanske är hungrig?" Så jag stirrar på min man SURT, stumt artikulerande och om "blickar kunde döda" vädjar jag till honom "GÖR NÅGONTING" varvid han tar tag i barnstolen och börjar vagga den. Det blir cirkus hos Sessan och hon skriker ännu mera. Så stoppar min mor in handen (under huven) och jag utbrister (lite för högt) NEJ! Hon ville bara se så att hon inte var för varm. Å varm var hon av allt tumult och skrikande. Jag stoppade BOKSSTAVLIGEN in fingrarna i öronen och andades djupa andetag innan jag ramsade vidare. Så höll vi på i en timma och sen fick jag ramsa henne två ggr till innan kl 23.00 ca Sen sov hon i 4 timmar utan uppvak och inte heller när jag bar in henne i sängen vaknade hon. Så vi fick ett härligt "Goood morgon" imorse i alla fall. Skönt!

We live we learn... :wink:

Så här i efterhand är jag glad att vi åkte ändå. Hade tänkt ta flyget för att slippa så många timmar men det blev bil till sist ändå. Så här ser ju verkligheten ut och att få använda verktygen i olika sammanhang och situtioner är ju nyttigt för hela familjen. Det gör ju oss tryggare i andra sammanhang, tänker jag. Hemma är ju alltid hemma men bland andra och hos andra blir "man ju" (jag) osäker.

Vi åker tillbaka nästa vecka, samma rutt, förhoppningsvis betydligt mer preppad och lugn mamma (å synkad pappa).

Soliga hälsningar

T
Mamma till Sessan född 120128
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Förstår att ni hade det lite tufft under resan :shock:
Hade du möjlighet att läsa det jag skrev till dig i mitt förra inlägg?

Om man inte kan ge ordentliga förutsättningar för att köra SHN är det bättre att inte köra alls. En resdag kan vara ett sådant exempel. Att ha höga krav att barnen skall somna precis som vanligt är dömt att misslyckas. Dessutom är det en risk i sig att använda sig av de verktyg vi har inom SHN och sedan bryta mitt i eller på annat sätt inte orka genomföra. Verktygen jag pratar om är:
* buffa
* vagna
* ramsa
* soljfädra

Dessa verktyg är något man måste vårda ömt och absolut inte slösa bort. Om man påbörjat en läggning i sann SHN-anda bör man fortsätta tills barnet sover, eller inte köra SHN alls just den luren. Är du med hur jag menar?

När man reser kan det vara jätte svårt för att inte säga omöjligt att använda sig av verktygen och då är det bättre att hela låta bli och bara låta barnet somnar när denne önskar. När man kommer fram är det såklart andra bullar som gäller. Extra mycket attityd och stenhårda ramar gällande schemat och när saker skall ske.

En resdag utan SHN är ingen fara. Du misslyckas inte med kuren, barnet glömmer inte hur denne sover och du gör inte fel. Snarare rätt :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tierra

Inlägg av Tierra »

Hej Nat! Tack för dina kloka ord. Jag var som sagt inte beredd på hur jag skulle reagera och agera när Sessan drog igång med skriken. Det var liksom ramsan som var det enda jag hade att ta till, för att inte säga någonting alls och "ignorera" kändes också helt fel. Jag "pratade" lugnande till henne också när det var som värst men hon hade tagit sådan skruv att det var svårt att nå fram till henne.

Men jag hade inte tänkt på att ramsan i sig är ju ett värdefullt verktyg som jag ska vara rädd om, så tack än en gång för påminnelsen. Frågan återstår väl hur jag ska hantera hennes insomningsångest, fastspänd, skrikande och med slutna ögon på hemresan?! Ja, vi får tillrättalägga som du skriver och ge förutsättningar för insomning och vara trygga med det.

Hälsningar

T
Nat

Inlägg av Nat »

hej du,

Ja precis, var rädd om ramsan, den är guld och man vill definitivt att den skall fungera hemmavid i vardagen.

En resa är ju oftast bara en dag och då klarar sig liten på mindre sömn än vanligt. Så det är lixom ingen biggie att hon inte sover exakt si och så många timmar på exakt rätt tid just under resan :D

Gardera med roliga grejer och annat bra tidsfördriv. När du så märker att hon börjar bli sömnig så kan ni kanske sätta på lite lugn musik i bilen, kanske skärma av hennes stol en aning? och sen bara låta henne vara. Tids nog somnar hon, det kan jag nästan garantera. Visa er lugna och avslappnade med attityden "så här skall det vara just nu, ja du sitter obekvämt, du har inte rätt förutsättningar för sömn, men just nu är det så och det är helt ok, mamma sköter detta, du kan slappna av och sova så gott".

Vi brukar prata på och vara helt som vanligt i bilen med musik och prat runt honom och låta sonen somna bäst han vill och sova så länge han önskar. Oftast somnar han in nån timme efter den normala tiden och sover sällan längre än 3 timmar på raken oavsett om det är dag eller natt vi reser på. Just av den anledningen reser vi alltid på dagen så att han endast får sämre dagssömn men nattsömnen är stabil.

Lycka till med hemresan
Tierra

Inlägg av Tierra »

Hej Nat! Tack än en gång för dina tips! Nu påbörjar jag en ny tråd i samma tema. Hoppas att det är ok.

Jag har funderat lite till på det här med ramsandet när vi nu har fått in bra rutiner på läggnigarna. Vi har en dagramsa och en annan för natten/nattningen.
Många gånger lägger vi henne (solfjädrar alltid) och ramsar ut utan att hon gör några protester. Är det bättre att lägga henne och säga till henne "sov nu så gott och tack för idag" typ, och sedan ta till ramsan om hon börjar att ställa frågor?!

Frågan är alltså; ska vi sluta att ramsa ut nu när läggningarna går bra och hon inte säger någonting (hon är kurad i ca 2 månader, har inget exakt startdatum) och bara ta till ramsan om/när hon protesterar? Verktygen är ju värdefulla och jag vill ju inte "slösa bort" dem om de inte behövs.

Tackar i förväg för hjälp på vägen!

Hälsningar

T
Nat

Inlägg av Nat »

godagens,

klart du får ställa frågor om annat än bilresa. Du får ställa vilka frågor du vill som rör ditt barn såsom barnuppfostran, mat, sovtider, scheman, rutiner, social delaktighet, skratt och bus, skötning och lite till :D

När ditt barn är en så kallad säker sovare kan du hoppa över och istället skriva i det forumet.

Frågor som rör barnuppfostran eller mat har även dom egna forum (i forumet) men du får självklart även ställa frågor om sånt här även om vi inte är såna experter som folket där inne är om just dom frågorna :mrgreen:

Nu till din fråga om ramsan.
Jag tycker det är jätte bra att du reflekterar över användandet av ramsan för det är precis som du skriver jätte viktigt att den inte förbrukas. Dock är det precis tvärtom gällande att ge ramsan på kvällen. Du skall alltid ge barnen hennes ramsa inför varje läggning både dag och natt. Detta gör att hon inte glömmer ramsan utan den etsar sig fast. Det är enkel klassisk betingning. Ramsa > Sömn = sant :mrgreen: :shock:

När du sedan (om) du hamnar i en lite tyngre period, ex när barnet får tänder eller trotsar då är det guld värt att ramsan är väl inarbetad och sitter som berget. Barnet blir då lugn av ramsan och sover gott eller åtminstone hyfsat gott :shock: även när ångesten sliter i barnet.

Det finns tillfällen då det är bra att INTE verktyga (ramsa, solfjäder, buffa, vagna..).
* när man inte kan ge förutsättningarna för sömn (barnet sitter fastspänd i en bilbarnstol) eller barnet är uthungrat av någon anledning
* om det har blivit ett träsk, det vill säga barnet ser det som en lek att bli solfjädrar och ställer sig upp och skriker tills föräldern kommer in och ger en ny solfjäder, barnet tycker det är jätte skoj och "leker" med föräldern
* svårare sjukdom som magsjuka (även här kan det vara svårt att köra sann SHN-anda och jag personligen rekommenderar inte SHN just dessa nätter)

Ja de var väl allt :D
Tierra

Inlägg av Tierra »

Tusen tack för dina kloka råd! Och tack för att du påminner om alla forum som finns för mera hjälp! Åh, vad glad jag blir när jag får feedback ifrån proffsen. Det funkar så bra för oss med vår lilla Sessa på semestern. Alla säger att "hon verkar så nöjd" och idag utbrister min mor "ja men då hinner vi äta innan Lillan ska bada..." Schemat har helt plötsligt blivit en del av allas vardag utan att vi gjort något större väsen av det.

Måste bara få berätta att vi skulle iväg idag (åka båt) och vi hade inte vagnen med oss. Jag tog därför babyskyddet och stoppade ner henne där när det var dags för "sista halvtimmesluren". Jag hade dina ord i bakhuvudet. Lägga till rätta, skärma av (den har en inbyggd skärm), ingen ramsa ingenting. Bara tankar om att " ja nu ska du sova här och det är så det är. Hon somnade på 10 min. och inte ett pip. Hon sov sina 30 min och vaknade själv glad och nöjd. Sååå skönt! Tack, tack och åter tack!

Hälsningar

T
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag har kört med hatt-metoden på våra bilresor :)
Uppfanns i misstag då lillen hade svårt att komma till ro och jag inte kunde skärma av intryck i bilstolen. Ner med mössan över ögonen och dottern tyckte det var hur skönt som helst! :lol:
Nuförtiden väntar jag in hennes signaler på att hon nog är trött men inte riktigt vet om hon skall sova eller ej - ner med mössan och lugnet infinner sig :) Så sover hon det hon nu sover - som sagt en resdag stjälper inte hela systemet. Så får man styra upp tillvaron igen då man kommer fram.
Vi var nyss på stugan i ett par veckor. Det var omöjligt att få det kolmörkt och vi sov alla i samma rum. Hon vaknade nästan alttid en timme för tidigt, men så fort vi kom hem igen och hon fick sitt egna kolsvarta sovrum var vi tillbaka på schemaspåret igen! Med en självklar attityd går det galant! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Tierra

Inlägg av Tierra »

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Det känns ju alltid bra att det går att falla tillbaka på hemmaplan där det funkar bra och återställa rutinerna :lol:

Hälsningar

T
Nat

Inlägg av Nat »

Härligt att er lilla tripp gick så bra
=D> =D> =D>
Tierra

Inlägg av Tierra »

Nu är hemsresan avklarad...pust... :wink:

Vi bestämde oss för att åka på dagtid på vägen hem. Denna gång hade vi mer fokus på mat och mindre på sovtider. Det var däremot uppenbart när kl. närmade sig sovtiderna att hon var trött och "ville" sova. Men icke sa Nicke. Gallskrik var bara förnamnet och det var inte så mycket vi kunde göra. Vi gjorde så gott vi kunde att skärma av och låta henne vara "ifred" en stund. Vi fick prata på "som vanligt" och vid något tillfälle tog jag även upp henne mitt i tumultet och pratade lite om "väder och vin"d med henne. Det tuffaste/krångligaste var alla matningar i bilen och ett argument som talar för att åka på kväll/nattetid för vår del en annan gång. Så det blev dåligt med mat under dagen och en tuff läggning när vi var framme på kvällen.

Tack igen för ett fantastiskt forum med många tips och idéer! Det är bara massor av pepp och jag fortsätter att tacksamt ta emot och värdesätta dem.

Hälsningar

T
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Usch det låter jobbigt, era stackare
Men nu har ni provat båda alternativen och vet vad som passar er bäst nästa resa. Att resa med barn är inte alltid så lätt men man brukar få upp viss vana efter ett antal åkturer.

Det jag inte förstod vad det du skrev om att det var jobbigt med alla matningar i bilen. Endera kan man ju se matningen som ett tillfälle att stanna få lite frisk luft och att de vuxna kan få i sig en kopp kaffe. Har man mer bråttom kan man ju mata när barnet sitter i bilbarnstolen. Då har man dessutom möjligheten att dra ut riktigt ordentligt på matningen så att den sträcker sig över nästan en timme (perfekt sätt att fördriva tiden) :D

/Nat
Tierra

Inlägg av Tierra »

Tack för ditt svar! Jo, (jag var lite otydlig) eftersom jag ammar så blev det så krångligt att sitta i bilen varje gång det var dags att mata. Varmt så fort AC'n var avstängd och mycket roligt för lillan att titta på som svischade förbi utanför. Hon tar flaskan så dåligt (får starta en ny tråd om det eftersom jag sliter lite med det) så det blev mest lek varvat med spott och fräs. Men annars hade det varit ett ypperligt tidsfördriv också, som du skriver... :lol:

Hälsningar

T
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

ahaa ja men då förstår jag bättre. Matningen kommer att vara ett bra tidsfördriv på resor när du gått över till mer fast föda. På så sätt kan du sitta bredvid henne, hon sitter fastspänd i sin stol och håller i en smörgås och du matar med sked. Måltiderna är lite resans höjdpunkter och kan som jag skrev tidigare dras ut på ganska länge. Note: detta är inte något jag rekommenderar hemmavid i vardagen utan ENDAST för resor :shock:
Så snart hon börjat komma igång mer med fast föda kan du fixa riktigt bra resmat i små förpackningar. Vi brukar ha en massa små platlådor med oss som vi ger till sonen. I dom ligger det exempelvis osttärningar, fiberskorpor (osötade) som han tuggar på i timmar, russin, äppelbitar etc. :D

Sen är det väldigt bra att stanna minst en gång i timmen och låta barnen sträcka på benen, de sitter inte så bra i bilbarnstol och ryggen mår inte bra av att sitta så för länge. Man kan med fördel låta dom kravla runt på en filt på en rastplats eller springa runt om dom är lite äldre.

/Nat
Tierra

Läggning där förutsättningarna inte är optimala för ramsa!

Inlägg av Tierra »

Hej igen!

Nu har jag testat på att åka bil långt med vår lilltjej där förutsättningarna för att ramsa helt enkelt inte gick. Tack för påminnelsen om att ramsan bara ska användas där förutsättningarna finns! Därför fick vi försöka ge henne chansen att somna i bilbarnstolen och det uppstod MYCKET protester och GALLSKRIK innan hon till slut somnade illröd i ansiktet. Inte helt lätt att uthärda eftersom man satt så nära henne och när man dessutom är "van" att kunna lugna henne med ramsan här hemma när hon behöver hjälp att slumra in.

Nu till en ny fundering i samma spår med lilla damen. Till veckan åker vi till annan ort och har dåliga förutsättningar att ramsa henne där med. Det är nämligen så att vi kommer att åka till ett sommarställe och bo i en liten fridgebod på tomten. Det finns även ett större hus där vi kommer att vara under kvällen ca 50 meter därifrån. Möjligheterna att lägga henne in det stora huset (och sen bära över henne?!) är inte optimala. Det finns liksom inget ställe där hon skulle kunna få ligga ifred eller få det mörklagt runt omkring henne.

Så helt plötsligt slog det mig att jag inte vet vad jag ska göra när jag ska lägga henne. Det känns ju helt fel att köra samma taktik som i bilen då jag lägger henne i sin resesäng och sedan går ut därifrån. Jag vill ju gärna inte lämna henne skrikande utan att kunna ramsa henne samtidigt som jag inte kan tassa omkring inne i stugan heller då det är så litet (vilket inte ramsan går ut på).

Ja, mina funderingar kanske är lite fåniga men det slog mig att jag inte vet hur jag ska gå till väga med läggningarna då förutsättningarna inte är optimala för att kunna "lämna" henne ifred men samtidigt inte "överge" henne. Eller är det så enkelt att jag bara ska stå utanför stugan och ramsa henne där? Det blir ju lite svårt bara att ordna med "köksljud" utanför när det bara är kottar och stenar så långt ögat når.... :roll: Vi har babylarm som går att lägga in så jag kommer att kunna ha koll på henne när hon har somnat.

Jag kanske oroar mig i onödan och nu när jag läser igenom det igen så kanske det är så enkelt att "ja, varför skulle du inte kunna ramsa henne utanför stugan fastän ni är mitt i skogen?") men jag ville bara höra vad ni har för tankar kring detta.
Jag tänker vidare i andra situationer där jag inte kommer att ha möjligheter att lämna rummet eller vara "tvungen" att vara kvar i rummet när hon ska läggas. Hur gör man då? Tips och idéer välkomnas!

Hälsningar

T
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"