gallskrik hela 1a natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lindani

Re: gallskrik hela 1a natten

Inlägg av lindani »

lindani skrev:Glad midsommar :D

Det går nu framåt för oss. Lille Noah sover om natten o kan somna om själv det e ner nätter som det har varit lite mer oroligt.
Däremot har fm luren börjat krångla lite vid insomningen vilket det inte gjort förrut då blir jag o min man lite handfallna och vill kanske göra på olika sätt och insett att vi måste nu komma fram till ett gemensamt förhållningssätt.
Därför undrar jag om han efter att vi buffar, vi gör det fortfarande ett kort stund efter tillrättaläggandet , ger vi ramsan och han e lugn men efter ett tag är det gnäll främst, blandat med lite ledsen och arg frustrerad. Min man vill ramsa medan jag tror på enbart husdjur, efter en halvtimme och Noah fortfarande håller på och blir mer irriterad går vi in för att kolla om basat men nej...
Är det bra att ramsa eller ska man låta han vara. Inne på första daggen efter uppföljningsveckan.

Med vänlig hälsning,
Kurstart 2012-06-12
Noah, Född 2011-08-29 kurad
Samuel, Född 2015-11-16
klockan

Inlägg av klockan »

Härligt med en sån fin rapport! =D> :D

Som du säger - ett gemensamt förhållningssätt är det vinnande konceptet här. Vet inte om du läst den här tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Det är egentligen inte vad vi gör utan HUR och vad vi FÖRMEDLAR till barnet som avgör :wink: . Så försök prata ihop er om vad som ni tycker funkar bäst, och kör på det :thumbsup:

Uppföljningsveckan är lika viktig som själva kuren, faktum är att det tar upp till en månad innan man kan börja säga att saker å ting "sitter". Och sen får man ju fortsätta jobba för det eftersom barnen går igenom olika faser och det kommer tänder och sjukdomar och andra fnurror. Mitt bästa råd är att bara styra skutan med säker hand och hålla sig till "konceptet", inte ändra i scehman och verktygande och bemötande enbart efter ngn /ngr nätters fnurror (minst 10 dgr av samma bemötande innan man börjar fundera på vad man ska ändra, så har jag alltid kört). Små avsteg får man göra ibland och ibland blir det som "det blir", men en ggn är ingen ggn och tack vare hela grundidén bakom SHN så kommer man snabbt upp på banan igen...

Med det vill jag säga att ni, efter att ha hittat ett gemensamt förhållningssätt, bara ska fortsätta på samma sätt helt enkelt och styra med säker hand.

Du fick bra tips av Manfred10 kring hur man kan tänka avs i vilket läge man ska ramsa. En del barn kan bli irriterade av ramsan efter en tid, då de blivit så pass säkra, att husljud funkar bättre. Men det där måste man som sagt avgöra i varje enskild familj... Grundtesen (som jag tolkat den) är iaf ett avslappnat förhållningssätt från föräldrarnas sida, ni har inte all tid i världen att ägna åt barnet där inne, men ni finns ändå därute och ser till att det är lugnt och tryggt och att han kan somna in/somna om.

Så tänker jag :wink:

Fortsatt fin midsommarhelg önskar jag er! :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
lindani

Inlägg av lindani »

Hej,

Är det ngn med erfarenhet av att sovstund i vagn inte fungerar. De senaste 2 dagarna har lille Noah vaknat efter halva tiden och han somnar inte om när jag har vagnat, vilket lett till att jag har vagnat alldeles för länge och han somnar inte om....eftersom vi inte kört m ramsan i vagnen utan avslutat m skak i handtaget blir det ju sådant när han vaknar vagnar jag. Kanske ska jag införa ramsan även om vi e inne på vecka 3.

Tacksam för råd!
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Min första tanke är att din kille börjar bli för stor för att sova i vagn. Många barn rör sig väldigt mycket i sömnen och behöver böka runt lite. Då kan vagnen kännas för trång om man är så stor som din kille. Framförallt långluren brukar sovas mycket bättre i sängen där man kan böka och stöka som man vill :wink: .

En annan anledning till skarvar kan vara att magen inte är riktigt mätt. Hur ser det ut på matfronten för er del? Kanske du kan lägga in ert schema, så kan vi klura på om det är något där som behöver justeras.

Du kan införa ramsan även för sovstunder i vagn om du vill. Bara du gör det med attityden av självklarhet. Kanske att du får räkna med att han ställer några extra frågor bara innan han fattar galoppen :D 8) . Jag skulle dock satsa på lurar i sängen istället :wink:

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
lindani

Inlägg av lindani »

Hej igen,

Vår son e nu 10 månader och hans schema är följande,

Natt19.15-06.30
Äta 06.30
Liten frukost 07.30
Sova 08.30-10.00
Äta 11.00 lunch
Sova 13.30-15.00
Äta 15.00 mellis
Äta 17.00 middag
Nattslurk 18.45
Sova 19.15

Ofta får han lite kex innan andra sovstunden, dvs 13.30

Med vänlig hälsning,
Linda
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:
Sömnbehovet ligger på ca 14 h.

Spontant ser det ut att vara för mycket sömn på schemat.

Jag skulle jag korta ner förmiddagsluren betydligt till 20 min och ev förlänga lunchluren till 2 h i stället och lägga senast klockan 13.00. Lägga till kvällen klockan 19.00 i stället, då ligger ni på ungerfär 14h.

Finns det nån särskilt anledning till väckning 6.30?

6.30 äta
7.30 frukost 2
9.00 lur i 20 min
11.00 lunch
12.30 lunchlur 2 h i spjälsäng
14.30 mellis
17.00 middag
18.45 nattslurk
19.00 godnatt

Ev skjuta på frukost 2 lite så att du kan lägga lunchen närmare lunchvilan. Vill du behålla lunch och lunchvilan de tider som du har nu ska du kanske bjussa på nåt rejälare än kex innan sovstunden så magen håller sig mätt hela tiden. :D 1 banan kanske?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lindani

Inlägg av lindani »

Tack för svaren,

Jag undrar varför det rekommenderas med kort fm lur och längre på em?

Vår lille är van sen ca 4 mån att sova 1,5 h. Fm samt att vi som föräldrar tycker det e bra också och sedan en kortare på em. Funkar för oss bättre. Men min fråga är alltså om det e bättre för barnet att sova mindre på fm?

Vid 1 år kan man ha en lur då? Eller det kanske e individuellt.

Hälsningar
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Visst kan du ha långlur på fm och kortlur på em om det funkar för er. Det är helt och hållet upp till familjen och barnet.

De flesta brukar gå över till 1 lur mellan 1 år och 17 mån ungefär. Min son var 15 mån när han gick över till 1 lur. Så det är lite olika. Det får man se hur det funkar för sitt eget barn. Min son sov då faktiskt 2 tim dagslur när vi gick över. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Vi har lite frågor angående när man är på semester och sover borta samt bilfärder.

Vår lille kille är van att sova i eget rum, heltäckt såklart. Men nu när vi ska hälsa på familj och vänner blir det nya förhållanden, samma rum och svårt att få det svart man kan ju inte begära att alla ska ha mörkläggningsgardiner. Så vad gör man? Vi skärmar av m lakan men det blir fortfarande ljust på morgon och kväll.
Sover man i samma rum och barnet vaknar kan man ligga kvar o ramsa från sängen eller behöver man då gå ut ur rummet?
Boken föreslår att rumstemperatur ska bli helst svalt men detta är också lite svårt under sommaren. Är det fortfarande ok?
Vi kommer att vara m familjen i en stuga med 1 rum och loft dvs inga väggar vilket göra att ljudet kommer bli annorlunda, vilket vår son inte e van vid vanligtvis. Kommer detta påverka honom.

När det gäller att sova i bilen behöver man tänka på att skärma av? En gång märkte vi när han sov i bilen att han vaknade upp flera ggr under sovstunden, kanske hade det att göra med att han inte var van?

Trevlig sommar
<<inkopierat från annan tråd
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lindani

Inlägg av lindani »

Hej
Jag undrar om ni kan hjälpa oss med dessa frågor?

Tack så mycket,
Med vänlig hälsning,
Linda och Dani
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Länkar till några eminenta svar från Nat angående att sova i bilen! Läs gärna hela tråden, Nat svarar på både sida 1 och 2.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26727

Svarar på dina frågor nedan med kursiv stil. :D
lindani skrev:Vår lille kille är van att sova i eget rum, heltäckt såklart. Men nu när vi ska hälsa på familj och vänner blir det nya förhållanden, samma rum och svårt att få det svart man kan ju inte begära att alla ska ha mörkläggningsgardiner. Så vad gör man?

Man tar med sig folie och lite tejp och sätter upp för fönsterrutorna och provar att skärma av litens säng så gott det går. Och räknar med att det kan ta lite längre tid att somna på kvällen och eventuellt tidigare mornar. 8) När vi sover i samma rum allihop blir det oftast jättevarmt och trist=ingen sover så himla bra. Och småttingarna vaknar ofta en timme för tidigt.... men väl hemma igen så ordnar allt upp sig med det samma. :D

Vi skärmar av m lakan men det blir fortfarande ljust på morgon och kväll.
Sover man i samma rum och barnet vaknar kan man ligga kvar o ramsa från sängen eller behöver man då gå ut ur rummet?

Får ni till det mörkt går det bra att ramsa i rummet. bor vi på hotell går jag inte ut i hallen och ramsar.... :oops: Vid uppvak är det ju avvaktan som gäller till att börja med i alla fall. Fixar liten detta själv? i annat fall blir det ramsa från sängen. Men det blir lite som det blir när man är på resande fot tycker jag. Du kan läsa in mycket om "missbrukande" av verktygen i Nats trådsvar i länken ovan.

Boken föreslår att rumstemperatur ska bli helst svalt men detta är också lite svårt under sommaren. Är det fortfarande ok?

Boken beskriver förloppet under kur och uppföljningsvecka. Och kuren är ni väl färdiga med? Men givetvis är ett svalt rum att föredra framför ett varmt. Som sagt, klart att det är ok. Men förmodligen ingen toppenhit att sova i varmt rum, det vet du ju själv. :wink: Låt liten sova i bara blöjan eller en kortärmad body och kanske bara påslakanet som täcke, vädra ut ordentligt innan läggning och under natten om det går.

Vi kommer att vara m familjen i en stuga med 1 rum och loft dvs inga väggar vilket göra att ljudet kommer bli annorlunda, vilket vår son inte e van vid vanligtvis. Kommer detta påverka honom.

Kanske? Men ljud i sig ska inte störa sömnen. Som sagt, räkna med att det blir lite som det blir.... 8)

När det gäller att sova i bilen behöver man tänka på att skärma av? En gång märkte vi när han sov i bilen att han vaknade upp flera ggr under sovstunden, kanske hade det att göra med att han inte var van?

Läs svaren i länken ovan! :D jag låter alltid mina gossar sova som de vill i bilen. Oftast sover de för lite för de gillar inte att vara fastspända när de sover. Men måste man åka bil så måste man och då får det bli som det blir!

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lindani

Inlägg av lindani »

Hej igen,

Vi har nu kurat i 2 månader . Senaste veckan har det varit svårt att lägga ner Noah på mage han har bestämt vridit om till rygg flera ggr. Till slut har vi lyckats men det känns lite underligt. Han är nu snart 1 år. Vi tänkte kanske börja lägga ner han på rygg istället eller sidan. Sken e den att vi alltid solfjädrar ner sekunder innan vi lämnat rummet, hur gör man på rygg eller mage då?

Med vänlig hälsning,
Linda
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Han är ju stora killen nu och ska självklart få välja vilken ställning han ska sova i :wink: . Jag skulle dock fortsatt att lägga på mage just som ett besked att det är sovdags. Skulle han sedan vända sig till rygg så skulle jag inte bry mig om det, utan det kan han ju få göra om han vill.

Solfjädringen skulle jag skippa. En snabb, glad läggning och sedan en ramsa ut. Inga konstigheter liksom :D . Sedan får han vända sig och böka runt som han vill tycker jag.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
lindani

Inlägg av lindani »

Hej,

Noah sover nu "alltid" hela natt och han sover lurarna väldig bra också så vi är mycket tacksamma för er hjälp.

Nu tänker vi vara med i en konferens som också har en pass på kvällen. Noah brukar att somna i sin säng vid 19.15 varje dag.
Skulle vi kunna läga honom i vagnen vid samma tid (med hörselskydd), när konferensen är över flytta honom till bilen och sen flytta honom från bilen till hans säng eller tror ni att det kan vara för mycket för honom?

Jag tror att boken pratade om att detta skulle fungera så man ska kunna göra saker på kvällen när man har inte barnvakt.

Tack för era råd och tips!
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

vad härligt att höra att det går så bra för er. Och skönt för liten att få sova så gott. Bra jobbat.

Angående kvällen så skulle jag göra så som du skriver. Jag brukar tänka en gång ingen gång också om något skulle strula.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"