fjunis skrev:Torsmamma - Vad jag förstår så är det vid autism som dessa länkar rekommenderas, el?
Inte riktigt. Låt mig förklara.
SCD kom till för att bota bla ulcerös kolit. Vilket är typ omöjligt enligt läkarna men damen som kom på den här dieten lyckades. Hon utblidade sig på univeristet i biologi, celllära och biokemi för att förstå hur hon kunde bota sin dotters sjukdom helt och hållet enkom med mat.
Iaf denna diet hjälper vid flertal olika former av diagnoser där det centrala problemet är antingen mag-tarm problem, eller att man har en kraftig obalans i tarmfloran. Pga att många barn med/som lider av autism oftast har mag-och tarm problem började föräldrar att använda sig av denna diet för att försöka bota autism. Många har lyckats MYCKET BRA- därför har det blivit en helt egen rörelse där föräldrar tillsammans med damen utvecklat en form av SCD enkom för barn/vuxna som lider av autism. Denna rörelse har skapat pecanbread.com som råkar innehålla en massa viktig info om MAT oavsett om man har ngn sjukdom eller inte.
Vad man har märkt är att tarmfloran verkar ha en direkt länk till vår hjärnfunktion och därför har denna diet även avhjälpt ex epilepsi.
Nu till själva funderingen. Du undrar är den här dieten relevant för din dotter? Jag tror det. Men jag VET inte det. Så ärlig måste jag vara. Du måste själv ta det beslutet.
Vill bara understryka eftersom detta är komplicerade saker, mer komplexa än man kan tro. Speciellt för barn med speciella behov. Det frodas inte på vilket näring som helst.
Överlever gör de flesta. Men man vill ju komma längre än så.
Denna diet fokuserar på att ge mat som är EXTREMT lättupptaglig. Och det kanske är av vikt för ditt barn. Tittade lite på hypoglykemi och det verkar som att hjärnskador orsakade av detta är ovanligt och att behandlingen består i att tillföra glukos? Dvs enkla sockermolekyler som kan tas upp omedelbart i blodomloppet. Det är det som är grejen i denna diet. Det ger överhängande enkla sockerarter eftersom dessa inte behöver brytas ned alls. Det finns lite disackarider också men de har en specifik molekylär struktur som gör dem lättupptagliga.
På detta vis näringsbombar man den lilla kroppen samtidigt som den näringen hittar sin väg rätt- dvs går in i kroppen inte ned till tjocktarmen där dvs olika mikrober mumsar i sig hej vilt med följden att en obalans kan skapas. En del givetvis värre än andra.
Och som Torsmamma skriver så har denna diet även en introdiet som man ger för att få en omstart av hela mag-tarm systemet. När det gäller bebisar så har vi båda funderat kring detta. Efter mkt om och men så tänker jag personligen att det kan vara bra med EN dag mini mini detox av bebben. Jag har gjort det på min yngsta. Hon fick endast den speciella kycklingsoppan en hel dag inkl lite fruktpure. Hennes avföring var också svart och illluktande när den kom ut kan jag säga. Nu ser det fint ut igen.

Därefter har jag inte följt dieten stegvis som rekommenderat utan ger bebben av allt som man får ge på denna diet. Behövs det framöver kan jag göra en ny omstart.
Ang råsaft för bebbar: Börja inte mixtra med det förrän du läst noga. De är extremt laxerande och man kan starta med 1 tsk i början EFTER att barnets kropp verkar funka ok. Dvs avföringen är relativt ok- att kroppen inte har störtdiarré.
De måste även spädas ut med 50 % vatten. Med det sagt så är de JÄTTEBRA och viktig näring. Dricker barnet den lilla livselixiret inom 15 min får de i sig viktiga enzymer. Det är det bästa. Så pressa och ge direkt!
Nu till IAHP. Jag har talat med dem och de kan inte heller ge en ordentlig förklaring just varför vissa saker ska undvikas. Iaf inte till mig. Det verkar som de går på försiktighetsprincipen. Dvs de har tagit bort allt som visat sig vara allergent i ngt sammanhang och blivit kvar med en slags paelo diet. Fokus på lågt GI också sa det till mig.
Dock tänker jag att det inte riktigt håller för mig. Jag behöver en logisk förklaring till varför jag ska ge A men inte B. SCD ger den- därför bestämde jag mig för den.
Samma med "dansken"-Han gav mig heller ingen förklaring till varför jag skulle ge den dieten han rekommenderar specifikt för mitt barn. Därför luskade jag vidare.
"Dansken" rekommenderar en massa kosttillskott också. Detta föll inte ut bra hos oss och nu förstår jag också varför.
SCD dieten rekommenderar endast vissa kosttillskott och endast vissa mängder för barn som är
undernärda, en tid.
MAO behöver man inte kasta sig iväg till hälsokosten och inhandla div kosttillskott utan kan i lugn och ro fundera vad som kan vara relevant och viktigt för MITT barn. Damen som kom på SCD dieten säger att man måste förstå att när man ger kosttillskott så fifflar man med biokemi- till den delen krävs att du vet vad du gör. Hon har skrivit specifika rekommendationer i sin bok, inkl för nordliga länder. Och det tangerar det som "dansken" säger men mer detaljerat och med förklaring.
Det finns även en bok rekommenderad när det gäller kosttillskott. Men det sagt finns det en del kosttillskott som är mkt bra för de flesta barn, speciellt härborta i tidvis mörka norden.
Sorry för megalånga inlägget men känner att detta är kruxiga grejer! Och MYCKET viktiga!
All lycka!