Vi vuxna har en förmåga att snurra in oss i en massa tankar om hur det varit, vad som orsakat vad, vilka fel och misstag vi gjort men små barn lever här och nu och är inte så hjälpta av såna tankar

. Börjar man leta problem och krånglar till saker och ting kan man räkna med att kvittot blir ännu mer tjorv. Så - istället för att fundera så mycket på varför han reagerar si och så, så visar ni istället vägen genom att vara lugna, trygga, säkra! NI vet att det inte är något konstigt med hans rum och det är er uppgift att också visa det för jordnöten.
Man kan dra paralleller med hur mycket som helst: en av mina flickor var panikrädd för myror, vi fick lov att ägna många timmar åt att klappa myror, döpa myror, bygga hus åt myror... allt med en mamma som var SÅ glad och fullkomligt ÄLSKADE myror (hm...) - myror var liksom det bästa jag visste

. Det är mycket tjat ibland om attityden härinne och jo, det hänger väldigt mycket på just attityden. Inga bekymmersrynkor i pannan på mamma, inga outtalade frågor ELLER uttalade (visst tycker du om det här? är det bra? - utan oj, vad bra det här är! oj, vad vi gillar det här!).

Byt ut frågetecknen mot utropstecken
Både mamma och pappa måste hotta upp attityden, som AW brukar säga: bättre att göra "fel" med rätt attityd än att göra "rätt" med tvekan
Social delaktighet är så mycket mer än leka med kompisar - det är att leva tillsammans, göra sånt som ska göras gemensamt (inte så att den ena föräldern tar bort barnet när det ska städas, tvättas eller lagas mat) och visa lilla jordnöten hur det här livet ska levas för att det ska funka. Om ni inte har Barnaboken så är det såklart mitt allra bästa tips, den är en guldgruva och när man läser den förstår man hur viktigt det är att varje liten och stor människa får känna sig behövd
För lite inspiration kan ni läsa mer i den här tråden om social delaktighet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385
Så för att sammanfatta mitt långa svar

: tänk inte bakåt på det som varit, var er sons lugna vägledare nu när det gungar för honom. Och ta med honom i era sysslor, en ettåring kan så väldigt mycket mer än man tror!
Kram Mia