nystart efter kolik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Caspian

Re: nystart efter kolik

Inlägg av Caspian »

Kvällsproblem :? .
De sista 2 nätterna har varit perfekta, men kvällarna innan svåra. Sovpassen ser ut så här:
9.45-10.30
12.30-14.30
16.15-17

Kvällen ser ut så här från 17:
vakenpass 3 timmar, men får en 5 minutare kl 18.30
somnar 20. Vaknar 45 min senare och är vaken ca 1 timme och är jättesvår att söva då. Har provat att mata olika tider på kvällen, men det bli inte bra. Skulle behöva ha struktur.

Idag är hon helt slut vid 11.30, har varit trött hela fm idag.
Vi skulle vilja ändra schemat.
Kan man göra något/några/alla sovpass lite längre dagtid och att hon får vara vaken på kvällen istället? det blir lite "hattigt" med alla små pass, vi har 4 barn till som vi ska "passa in i schemat" Eller något annat förslag?
En helt annan fråga, kan jag fråga den här?? Hur får vi vår snart 2 åriga son att somna på dan, han behöver väl fortfarande middgaslur? Eftermiddagen blir annars så trött för honom.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev:
Kvällen ser ut så här från 17:
vakenpass 3 timmar, men får en 5 minutare kl 18.30
somnar 20.
Personligen tycker jag de där 5-minutarna är svåra att få till... Tidigare läggning istället kanske? Tre timmar vakentid låter i längsta laget tycker JAG. :P
Caspian skrev:Vi skulle vilja ändra schemat.
Kan man göra något/några/alla sovpass lite längre dagtid och att hon får vara vaken på kvällen istället? det blir lite "hattigt" med alla små pass, vi har 4 barn till som vi ska "passa in i schemat" Eller något annat förslag?
Jag citerar TorsMamma :heart: från hennes SM översikt:
TorsMamma skrev:
"Piggis tankar"
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20
Kanske nån av de varianterna skulle passa lilltrollet?
Caspian skrev:En helt annan fråga, kan jag fråga den här?? Hur får vi vår snart 2 åriga son att somna på dan, han behöver väl fortfarande middgaslur? Eftermiddagen blir annars så trött för honom.
Här går jag tyvärr bet :( Kanska starta en tråd i SS med fnurra....? Eller någon av er Hjärtan med större pluttar kanske vet? :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Caspian

Inlägg av Caspian »

Jag förstår inte "piggis tankar", kanske du kan förklaraför tröga mig.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

Jag förstår inte "piggis tankar", kanske du kan förklaraför tröga mig.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev:Jag förstår inte "piggis tankar", kanske du kan förklaraför tröga mig.
Du är inte trög!! Var jag som var otydlig... :oops:
Citatet är hämtat ur SM-översikten under "vanliga frågor". Det betyder att om du har en liten piggis (vilket kan vara svårt att veta, men bra att prova sig fram) så skulle nån av de schemavarianterna kunna passa.
T.ex 11-45-2-1,5-20 betyder 11 h natt, tre daglurar på 45 min, 2 h, 1,5 h och 20 min osv. Tänkte att det kanske finns nån variant där som kan funka för din plutt.

:heart:
Caspian

Inlägg av Caspian »

Jag tackar för alla tips jag fått!!! Det fungerar nu bra. Nästan perfekt. Hon sover 11 timmar natt, ibland lite mindre. Och sedan 45min 1,5 1,5 45min. Hon äter så mycket bättre, med bättre aptit och mer. Underbart! Men nu när det går så bra vill man ju gärna få det perfekt...

Hon somnar ca kl 20 men sover ofta oroligt någon/några timmar efter det fram till 22. Sista målet får hon kl 20, hon är trött då och det är svårt att få i henne så mycket mat, fast hon har ätit både 17.30 och 18.45).

Det som är lite svårt är att hon vaknar olika tider på morgonen. Först 3 nätter ca kl 8 sedan 3 nätter ca 7.15 och i morse redan 6.30. Vi försöker kom in på schemat så fort det går på dagen. Jag hoppas detta rättar sig till. Har ni tips så tar jag tacksamt emot. Hon är nu 3,5 månad och mycket nöjd sin vakna tid-fantastiskt.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Caspian skrev:Det fungerar nu bra. Nästan perfekt.
Vad härligt att höra, fint jobbat! =D> =D> =D>
Caspian skrev:Det som är lite svårt är att hon vaknar olika tider på morgonen. Först 3 nätter ca kl 8 sedan 3 nätter ca 7.15 och i morse redan 6.30. Vi försöker kom in på schemat så fort det går på dagen. Jag hoppas detta rättar sig till. Har ni tips så tar jag tacksamt emot. Hon är nu 3,5 månad och mycket nöjd sin vakna tid-fantastiskt.
Hur har ni det med mörkläggningen? Riktigt kolsvart ska det vara, så man inte ser handen framför sig. Kanske börjar hon också bli sugen på riktig mat som man står sig längre på? Mer mat åt småfolket! :D

Caspian

Inlägg av Caspian »

Tack för länk. :) Ska nog börja med smakisar snart, det känns så tidigt, hon föddes ju "igår".

Idag sov hon till 7.50, en hel timma längre. Det svåra är ju att få henne till samma tid varje morgon. Helst skulle jag vilja till 7.30 eller 8.
Hon läggs ca 20 på kvällen och är då jätteknölig en timme, precis som om hon inte vore tillräckligt trött...?? men lägger jag henne senare blir ju natten lite kort....??
Och hon är rätt trött där vid 20, orkar inte äta knappt, ibland går det bättre med lite "mammamjölk" i flaska. Jag fyller på med mat vid ca 23 och då äter hon bättre.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev: Idag sov hon till 7.50, en hel timma längre. Det svåra är ju att få henne till samma tid varje morgon. Helst skulle jag vilja till 7.30 eller 8.
Bestäm dig för vilken tid DU vill ha morgon :wink: , sätt en väckarklocka som lillan hör och ta inte upp förrän den har ringt!
Caspian skrev:Hon läggs ca 20 på kvällen och är då jätteknölig en timme, precis som om hon inte vore tillräckligt trött...?? men lägger jag henne senare blir ju natten lite kort....??
Det kan ju vara så att hon är övertrött också?!
Caspian skrev:Och hon är rätt trött där vid 20, orkar inte äta knappt.
Jag skulle rekommendera att lägga nattslurken en halvtimme innan läggdags, alltså 19.30, och sedan ett ordentligt Skrattet till go'nattet, och så kanske ner i sängen tio-fem i? Testa!

Caspian

Inlägg av Caspian »

Vi har börjat med smakis-spännande, palsternacka, sötpotatis och mammamjölk- gick ganska bra.
Väckarklocka 6.45 blir det imorgon... lördag :roll:
Kvällsslurken lite tidigare, ska bli!

Funderar lite, skulle man kunna göra natten kortare och längre dagslurar? Eller är det onaturligt för de små? Typ natt ca från 22-07, det blir bara 9 timmar.. och sedan göra lurarna längre? Vi har 4 barn till och på kvällarna har vi mer tid för vår prinsessa (vår lilla prinsessa föddes före Estel, kronprinsessan).
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

Caspian skrev:Väckarklocka 6.45 blir det imorgon... lördag :roll:
Godmorgon! :D :lol:
Caspian skrev:Funderar lite, skulle man kunna göra natten kortare och längre dagslurar? Eller är det onaturligt för de små? Typ natt ca från 22-07, det blir bara 9 timmar.. och sedan göra lurarna längre? Vi har 4 barn till och på kvällarna har vi mer tid för vår prinsessa (vår lilla prinsessa föddes före Estel, kronprinsessan).
Så kort natt skulle jag inte rekommendera, för det är på den långa nattsömnen som människor (stora som små) tar igen sig och får ordentligt med djupsömn. Minst 11 h natt bör hon få, den lilla prinsessan :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Caspian

Inlägg av Caspian »

På dagarna fungerar vår lilla prinsessa nu som en klocka. Kvällen somnar hon 20. Blir vagnad en del på kvällen då hon sover lite oroligt. Lite vagning vid 01. Äter vid 3.30. Börjar krångla vid kl 6 varje morgon. Vi vagnar och tar upp henne 6.30, men hon vill inter sova lugnt till 6.30. det känns som om hon vill förkorta nätterna hela tiden lite. När hon sedan kommer upp är hon så glad, är vaken ca 1,5 och sover sedan en 45 min. Det känns som om det vore naturligt för henne att ha en natt på 10 timmar, 20 till 06. Hur gör vi för att få henne att sova längre? Sedan vi började med detta för ca 3 veckor sedan har hon hela tiden velat vakna tidigare och tidigare. Vi har varit envisa på morgonarna [-X , men det verkar inte hjälpa. Vi har infört smakisar, vi ska öka på dem lite. Hon sover själv i sin vagn på natten. Äter mycket bra på dagarna. Verkar nöjd och glad/utvilad på dagarna. Hon sover 45 1,5 1,5 45 på dagarna.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Caspian skrev:På dagarna fungerar vår lilla prinsessa nu som en klocka.
Härligt! :D =D>

Jag skulle ökat på smakisarna så mycket lillan vill ha och tagit bort en av 1,5-timmeslurarna. 45-2-45 är ett klassiskt 3-månadersschema!

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

SaraMilana skrev:
Jag skulle ökat på smakisarna så mycket lillan vill ha och tagit bort en av 1,5-timmeslurarna. 45-2-45 är ett klassiskt 3-månadersschema!
På min inrådan har ni väl nyligen gått ifrån just 12-45-2-45? :oops:
Dock hittar jag inte 11-45-1,5-1,5-45 som exempel, (med det inte sagt att det skulle kunna funka, men nu har ni ju problem med natten, så det kan nog vara där skon klämmer....)
12-45-2-45 ÄR ju ett väldigt klassiskt 3-4 månadersschema och brukar funka för de flesta. Det jag ville i tidigare inlägg var mest att visa på att det kan finnas andra varianter också!

Man ska inte låta sig "luras" av att dagen funkar perfekt, och därmed känna att man vill ändra på natten istället :P Jag hade nog sett natten som basen i hela schemat och sen anpassat dagsschemat så att den ska funka optimalt! Uttrycker jag mig krångligt?!? :o Känns så...... :mrgreen:

Caspian

Inlägg av Caspian »

Tack så mycket att du tar dig tid och ger så många bra tips och råd. Hon har precis fått en dubbel smakis nu :) . Förresten kanske jag kan ge smakisar 2 gånger om dan nu i början, för att lära sig :?:
Det har varit svårt att sätta det dagsschema vi nu har. Lillan är den svåra sorten (efter 4 ganska smidiga söner).
Hon har ett humör som heter duga :x :x :( :) , svårammad som bara den!! Jag har försäökt flera dagar med Standardamning, med det går inte. Om jag matar henne oftare än var 3:e timme blir hon tokig och vansinnig.
Hur ska vi bäst ändra vårt schema, så det blir så enkelt för henne som möjligt?? Så här ser det ut:
6.30 Vakna
6.50 mat
8-8.45 sova
9.30 äta
10.30-12 sova
12.30 äta
14-15.30 sova
15.30 äta
17.30-18.15 sova
18.30 äta
19.40 äta
20 sova