Kura på rygg?
Re: Kura på rygg?
i så fall skulle vi ändra på schemat nu till:
19.00 - 07.00 natt 12h
07.00 första målet
08.30 - 09.15 45 min
10.00 andra målet
11.15- 13.15 lur 2h
13.15 tredje målet
15.15- 16.00 lur 45
16.00 fjärde målet
18.30 nattslurk
19.00 godnatt
19.00 - 07.00 natt 12h
07.00 första målet
08.30 - 09.15 45 min
10.00 andra målet
11.15- 13.15 lur 2h
13.15 tredje målet
15.15- 16.00 lur 45
16.00 fjärde målet
18.30 nattslurk
19.00 godnatt
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
hallå!!
Om jag får komma med lite feedback så skulle jag ha lagt tredje dagsluren senare för att det inte ska bli så långt till kvällsläggningen. Middagen hade jag placerat cirka en timme senare då det är perfekt att ha en timme mellan middag och nattslurk.
Lycka till
Vänta tills efter uppföljningsveckanJag har en fråga om schemat, jag vet att man inte ska ändra något innan uppföljningsveckan är över och att schemat ska vara super genomtänkt vilket jag också trodde att det var. Nu känner jag dock att han kanske skulle kunna sova från 19.00 - 07.00 skulle man kunna ändra det nu eller ska vi vänta tills efter uppföljningsveckan
Personligen har jag inte märkt att det behövs, vanliga mörka rullgardiner fungerar finfint hos oss. Andra som märker att dagssömnen krånglar kan testa med komplett mörkläggning och märka att sömnen blir bättre. Barn är olika men att alla människor regleras av sömnhormonet melatonin som produceras när vi vistas i mörker.Måste det vara lika mörkt som på natten under daglurarna
Kikade på schemat och tycker det ser helt ok ut!19.00 - 07.00 natt 12h
07.00 första målet
08.30 - 09.15 45 min
10.00 andra målet
11.15- 13.15 lur 2h
13.15 tredje målet
15.15- 16.00 lur 45
16.00 fjärde målet
18.30 nattslurk
19.00 godnatt
Om jag får komma med lite feedback så skulle jag ha lagt tredje dagsluren senare för att det inte ska bli så långt till kvällsläggningen. Middagen hade jag placerat cirka en timme senare då det är perfekt att ha en timme mellan middag och nattslurk.
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej!
Jag har en fråga vi nattade August nu för andra natten på kuren.
19.30 Nattade med skrattet till godnattet la ner August släckte lampan och Markus tar över med beskedet och buffar, ramsar sig ut.
August frågar och vi vet inte riktigt hur vi ska agera eftersom vi vet att denna natt ska ramsan ta över.
19.34 går Markus in och buffar, ramsar sig ut
August blir arg direkt Markus slutar buffa och börjar ramsa
19.36 Markus ger ramsan i dörren
August tystnar och får bekräftelseramsan
Nattningen gick på 7 min
Vi är lite osäkra på om det är nu buffningen bör läggas undan i "verktygslådan" eller om den ska fortsätta och trappas av under natten
Jag har en fråga vi nattade August nu för andra natten på kuren.
19.30 Nattade med skrattet till godnattet la ner August släckte lampan och Markus tar över med beskedet och buffar, ramsar sig ut.
August frågar och vi vet inte riktigt hur vi ska agera eftersom vi vet att denna natt ska ramsan ta över.
19.34 går Markus in och buffar, ramsar sig ut
August blir arg direkt Markus slutar buffa och börjar ramsa
19.36 Markus ger ramsan i dörren
August tystnar och får bekräftelseramsan
Nattningen gick på 7 min
Vi är lite osäkra på om det är nu buffningen bör läggas undan i "verktygslådan" eller om den ska fortsätta och trappas av under natten
August vaknade 20.22 frågade Markus ramsade i dörren och August tystnar han får bekräftelseramsa och det är tyst. Vilken seger! Det känns helt overkligt att han somnade om bara av att vi ramsade utan att ens gå in

Hur vet man när ramsan tar? Vi har haft några "konversationer" med honom men ibland fortsätter han skrika ett par minuter innan han tystnar, är detta ett exempel på att ramsan tagit eller inte?
-
LilloppansMamma
Hej!
Nu är ni igång, vilken spännande process ni har framför er!
Japp, andra natten stoppar buffningen undan till KRIS-lådan. Man måste vidare mot säkerheten och dit når man med ramsan.
Fint att ni börjat med konversationerna- det är de som gör att ramsan börjar att fungera som ett verktyg. Jag tänker mig att ramsan tar om jag får liten att gå ner sig i frågandet- eller bryter ett onyanserat "gråt" som man hör att de inte riktigt reder upp på egen hand. Sedan får ju liten lov att reagera på tingens ordning här i världen.
Men för att ramsan skall vara etablerad så är det min åsikt att man inte skall ligga och fråga en evighet efter en ramsa- utan liten har utrymme att reagera på svaret, men skall också efter en stund också nöja sig för att finna sitt lugn och med vissheten om att ens säkerhet är tryggad, somna gott. Ramsan blir verktygens verktyg om man använder den.
Lycka till!
LilloppansMamma
Nu är ni igång, vilken spännande process ni har framför er!
Japp, andra natten stoppar buffningen undan till KRIS-lådan. Man måste vidare mot säkerheten och dit når man med ramsan.
Fint att ni börjat med konversationerna- det är de som gör att ramsan börjar att fungera som ett verktyg. Jag tänker mig att ramsan tar om jag får liten att gå ner sig i frågandet- eller bryter ett onyanserat "gråt" som man hör att de inte riktigt reder upp på egen hand. Sedan får ju liten lov att reagera på tingens ordning här i världen.
Lycka till!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack!
Då drar jag slutsatsen att ramsan funkar för oss. Men inatt (tredje natten) somnade han direkt efter för och sedan har han sovit men nu på morgonen vaknade han till men jag avvaktade och då somnade han om själv. Bör jag ge bekräftelse då? Jag kände då att jag bara skulle störa om jag bekräftade 
Nu är vi inne på tredje dagen och under em luren idag sov han nästan sina två timmar men vaknade tio minuter innan och skrek värre än han gjort sedan första natten. Vi försökte då att påminna och han lugnade sig flera gånger men jagade upp sig när vi skulle bekräfta. Vi var tvungna att ta till marginal kvarten men inte ens den räckte så vi gjorde så att så fort han lugnat sig efter en påminnelse gick vi in glada och och tog upp honom. Han fick alltså inte någon bekräftelse. Jag tror att han var hungrig eftersom det då hade gått tre timmar sedan förra måltiden.
Min fråga är då ska jag vagna/buffa honom så att han lugnar sig eller kan jag göra som jag gjorde när det är kris?
Min fråga är då ska jag vagna/buffa honom så att han lugnar sig eller kan jag göra som jag gjorde när det är kris?
-
ilindstrom
Hej,
hälsningar
Ida
jag skulle ha gjort percis som du, alltså ingen bekräftelse om du inte avvaktat och han somnat om själv.Men inatt (tredje natten) somnade han direkt efter för och sedan har han sovit men nu på morgonen vaknade han till men jag avvaktade och då somnade han om själv. Bör jag ge bekräftelse då? Jag kände då att jag bara skulle störa om jag bekräftade
Om han vaknar inom marginalkvarten så skulle jag när han tystnar några sekunder gå in och "väcka" honom med glada tillrop. För han sov ju som en sten eller hur?Min fråga är då ska jag vagna/buffa honom så att han lugnar sig eller kan jag göra som jag gjorde när det är kris?
hälsningar
Ida
Tusen tack för svaret! Det uppstår nya frågor hela tiden. Det är tur att ni finns
=D>
Idag på två timmars luren skrek han i 45 min mitt i och han lät både arg och ledsen och då undrar jag hur man ska hantera det. Jag har fått olika bud hur man ska göra.
att jag ska låta han skrika efter att jag gett en påminnelse och stödja med husljud
att jag ska påminna igen efter två minuter om han fortfarande skriker
Sedan undrar jag vad en upplysnings ramsa är
Hur ska bekräftelsen ges nu när femte dygnet startar och vi har inte fått ihop bekräftelsen med påminnelsen eftersom han skriker så mycket ska vi fortsätta som på första dygnet
Sen har han inte blivit blivit särskilt mycket gladare han är trött hela dagarna hängig och har dålig aptit fortfarande är det vanligt
Idag på två timmars luren skrek han i 45 min mitt i och han lät både arg och ledsen och då undrar jag hur man ska hantera det. Jag har fått olika bud hur man ska göra.
Sedan undrar jag vad en upplysnings ramsa är
Hur ska bekräftelsen ges nu när femte dygnet startar och vi har inte fått ihop bekräftelsen med påminnelsen eftersom han skriker så mycket ska vi fortsätta som på första dygnet
Sen har han inte blivit blivit särskilt mycket gladare han är trött hela dagarna hängig och har dålig aptit fortfarande är det vanligt
Jag gjorde ett stort misstag idag på fmluren då han egentligen ska sova i sängen men jag var så förvirrad så jag la honom i vagnen. Hela läggningen gick mkt bra inte för ens jag var ute därifrån och hade ramsat färdig kom jag på att han låg på fel ställe
. Jag funderade på om jag skulle gå och flytta på honom efter tio minuter eller om jag skulle låta honom sova där den här gången
Det känns som att jag har förstört hela kuren. Vi är inne på första dagen på uppföljningsveckan.
gomorron!
Tycker du gjorde helt rätt som lät honom ligga kvar där du lagt honom efter att du kommit på att det var "fel" ställe. Hellre gör du fel med 100 % attityd än rätt med 0 % attityd... hänger du med på hur jag menar?
Du har ABSOLUT inte förstört något, en liten miss bara. Bry dig inte om detta utan lägg bara på rätt ställe nästa gång. Ingen fara alls.Jag funderade på om jag skulle gå och flytta på honom efter tio minuter eller om jag skulle låta honom sova där den här gångenDet känns som att jag har förstört hela kuren. Vi är inne på första dagen på uppföljningsveckan.
Tycker du gjorde helt rätt som lät honom ligga kvar där du lagt honom efter att du kommit på att det var "fel" ställe. Hellre gör du fel med 100 % attityd än rätt med 0 % attityd... hänger du med på hur jag menar?
Ja jag förstår, TACK så mycket för snabbt svar nu känns det bättre!
:thumbsup:
Efter min miss har jag känt mig osäker och gjort helt orationella saker och gjort August förvirrad. Jag trodde att det skulle vara så lätt att bara följa ett schema men icket. Jag missade att väcka honom på rätt tid efter fmluren och innan emluren blev jag osäker på om han var hungrig så jag ammade honom
vilket inte kändes så bra och bara måste ha förvirrat honom ännu mer. Han bara skrek och skrek det var omöjligt att få honom att skratta. Sedan vaknade han skrikande var tionde minut under den andra timmen på emluren jag gav pangramsa men det var svårt för honom att lugna sig. När jag väl skulle väcka honom blev han jätteledsen. Innan sista dagluren nu 15.45 var han så trött så jag nästan blev rädd för hans hälsa så jag kunde inte få till nått skratt utan satsade på att han inte skulle gråta. Hela dagen har känts som ett stort misslyckande.
Eftersom skrattet är omöjligt när han är så trött tänker jag att det kanske kommer när han blir lite piggare. Jag undrar om det är normalt att han är så trött att han somnar stående, sittande och när jag ropar på honom hela tiden
Borde inte den värsta tröttheten ha gått över vi dag fem 
Eftersom skrattet är omöjligt när han är så trött tänker jag att det kanske kommer när han blir lite piggare. Jag undrar om det är normalt att han är så trött att han somnar stående, sittande och när jag ropar på honom hela tiden