Ensamstående mamma som vill kura.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ann1ka

Re: Ensamstående mamma som vill kura.

Inlägg av Ann1ka »

Schemat

Väckning samt frukost:08:30
Sovstund:10:30-11:15
Lunch:12:00
Sovstund:13:30-15:00
Mellis:15:00
Sovstund:17:15-17:25
Middag:18:00
Kvällsmat:20:00
Bus & skoj
Läggning:20:30

Jag tog detta schema ur boken och har endast ändrat om lite smått. Ska han läggas tidigare tycker ni?

Jag ramsar, var lite trött i natt när jag skrev. På nätterna väntar jag för att se om han tystnar vilket han oftast gör efter lite kort prat. Men han har en förmåga att trassla in sig i sängen, han bökar upp sig i huvudändan och kommer inte loss. Så jag har gått in och lagt tillrätta vissa gånger, snabbt som blixten. I morse ramsade jag tex högt och bestämt när hans prat övergick till skrik och gnäll, men det hjälpte inte. Dock fick han ligga kvar. Jag har använt ramsan x8 ibland. Oftast tystnar han men tar sedan sats igen när jag tystnar. Jag har varit noga med att bekräfta när han blir lugnare-är det fel?

Jag har gett katrinplommon sen första dagen på kuren, hans mage vill inte fungera riktigt bra utan det, men han bajsar ändå tidigt på morgonen.

Det ska väl tilläggas att min mamma gått runt och suckat och pustat över den här kuren så jag blir hela tiden ifrågasatt-kanske har det gjort att jag tappat fokus lite men jag försöker verkligen. Jag borde gå in säger hon, jag borde ta upp honom osv. Har försökt få henne att läsa boken men hon tycker att den är rörig. Jag är ute och går på alla hans lurar-är det dumt?

Tack för all hjälp!
Mamma Annika med Elvin född 2011-05-22
Kursstart 2011-12-14
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Annika!

Du fick jättemånga fina och tänkvärda svar av Lillaloppans mamma, läs igenom dem en ggn till och fundera på var du befinner dig. Fokus ska ligga på vad vi vuxna gör/inte gör, inte vad barnet gör/inte gör. De väntar bara på direktiv från oss :wink:

Ja, 20.30 är lite väl sent för en snart 7-månaders att lägga sig för kvällen, och 8.30 i senaste laget att göra morgon. Natt senast 20.00 -08.00 om du frågar mig. 19-07 är annars en klassisk SHN-natt som funkar bra för de flesta barn :D
Ann1ka skrev:Men han har en förmåga att trassla in sig i sängen, han bökar upp sig i huvudändan och kommer inte loss. Så jag har gått in och lagt tillrätta vissa gånger,
Okej, du ska inte behöva gå in och rätta tillhonom i sängen! Fixa istället ett bra spjälskydd så slipper du vara orolig för att han trasslar in sig mellan spjälorna.Att dom sen ligger på korsen och tvärsen spelar ingen roll, det får man göra. Låt honom hitta den sovställning han vill ha själv, lita på att han fixar det! :D Men om du hela tiden springer in och rättar till får han aldrig chansen... Öva på magläge och snurra runt på dagtid oxå, mkt och ofta.Då slipper han snurra runt i sängen sen när han lagt sig :D

Jag tror att magen kommer att fixa till sig vad det lider, frotsätt bara pytsa i plommon, päron och kiwi påmorgonen. Banan och blåbär är stoppande, så det kan man ge på kvällen om man vill. Snabbt in och byt, med så lite ljus som möjligt, och tyst! Jag brukade använda ficklampa som jag stoppade i munnen, som en FBI-agent :wink: .
Ann1ka skrev:Det ska väl tilläggas att min mamma gått runt och suckat och pustat över den här kuren så jag blir hela tiden ifrågasatt-kanske har det gjort att jag tappat fokus lite men jag försöker verkligen. Jag borde gå in säger hon, jag borde ta upp honom osv. Har försökt få henne att läsa boken men hon tycker att den är rörig.
:? Okej... Vad har ni för deal avs din son, dvs hur mkt är det OK att hon lägger sig i? Kanske behöver ni uttala inför varandra var gränsen går för vad som är tillåtet för henne att reagera på.

Det finns en massa bra och kortfattat skrivet om SHN under fliken "krönikor" på startsidan. Kolla upp dem och be henne läsa, för sitt barnbarns skull, och för hennes egen skull såklart, så att hon slipper gå runt och pusta och känna sig stressad och pysa över på dig :| .

Många tycker det är enklare att köra kuren helt och hållet i sängen, eftersom vagn innebär en till dimension, och många upplever att daglurarna kan ta längre tid på sig att sitta när de tar dem i vagn. Men det är ingen omöjlighet. Kräver bara lite mer av sin kvinna/man.

:arrow: ATTITYDEN :D

/Sanna
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Jag har ändrat schemat nu och det ser ut som följande

Väckning: 07:00
Frukost: 07:00
Sova: 09:00-09:45
Äta: 10:00
Sova: 12:00-13:00
Äta: 13:00
Sova: 15:00-16:00
Äta: 16:00
Kvällsmat:18:30
Sova: 19:00

Igår natt sov Elvin från 19:00-06:45 och jag var lyckligare än nånsin, ikväll när jag lade honom somnade han snabbt men vaknade efter 50 minuter och det tog en halvtimme att få honom att somna om. Han (och jag) är förkylda men jag ger näsdroppar och använder snorsug innan sovdax. Jag har bytt till ett högre spjälskydd och känner att jag inte oroar mig för att han ska trassla in sig.
Det blev en dipp de tre sista nätterna när vi bar bortresta då han var så hysterisk att mina föräldrar tog upp honom. Dock så sov han hela natten vid den "andra läggningen".
Jag kämpar på med ramsan och hoppas att det ska ge resultat. Eftersom jag slutat amma i samband med detta och även tagit bort nappen (som jag tidigare sagt) så suger Elvin på allt han kommer åt, speciellt min haka. Jag är lite orolig för att han verkligen saknar amningen och mår dåligt av detta. Någon som har erfarenhet?

Tack för de fina svaren jag fått :D
Kursstart 2011-12-14
Ann1ka

Inlägg av Ann1ka »

Rättelse, den sista sovstunden är mellan 15:30-16:00 :shock:
Kursstart 2011-12-14
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Reflektion på sovtiderna , 30 och 60 minuter är inga naturliga sömnpass. Mer om detta kan du läsa på sid 127 i boken.

Jag skulle rekomendera 1,5 h över lunchen och 20 eller 45 minuter på eftermiddagen.

Jenny:-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tillägg: eftersom du har 12 h natt har du 2,5h att fördela över dagen. titta gärna i schematrådarna under "svar på vanliga frågor" för inspiration .

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"