Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mmmm

Re: Lillebror

Inlägg av mmmm »

tack för tipsen!!
Provar direkt. Verkar bättre, än så länge. Han somnade som en stock 19.00, vaknade 19.45 men somnade om själv (det var länge sedan han gjorde det vid den tiden på kvällen). Ser fram emot en tyst och lugn kväll :)

Har dock planer på att flytta in lillebror till storebror så fort han sover hela natten och tänkte att det var smidigt om de har samma läggtid 19.30. Men det får vi lösa när det är dags, är säkert någon/några månader kvar.

En kvällsmacka har införts sedan 3 månadersdagen med 1/3 mjölk istället för vatten. Får även extra ersättning på eftermiddagen. Ska bli spännande att se vad stora långa lillebror väger på måndag.
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
mmmm

Inlägg av mmmm »

En bra kväll, har följts av två riktigt dåliga.
Grubblar :?

men kör på med samma tider och koncept ett tag till innan det är dax för någon annan förändring.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ja, om du precis ändrat om i schemat (för visst ändrade du om lite på kvällarna?) så låt det ta sina tre dagar + en uppföljningsvecka innan det är dags för utvärdering! Lillkillen måste ju hinna hänga med i svängarna! :D

:heart:
mmmm

Inlägg av mmmm »

En liten rapportering.
Igår var det vägning och mätning på BVC, 3 månader och en vecka gammal har lillebror den imponerade vikten 8,2 kg och 67 cm lång.
Tänk att det kan skilja så mellan två bröder. Storebror har alltid varit en liten sparris och inte ens haft lite goa lår när han var bebis och så denna lillebror som bara växer och växer och växer :D

Den nya läggtiden klockan 19 är utmärkt han somnar nöjd och mätt. Två kvällar på raken har han vaknat 2-5 gånger men inte behövt buffa alls utan klarat att somna om själv.
Det går åt rätt håll tycker jag...

Första uppvak ikväll 19.30, behövde assistans (lillebror är så stor och stark att han "trasslar in sig i spjälsängen", han hamnar snett och med händer och fötter i en enda röra, får tummen innanför pyjamasen etc, kanske behövs större säng... :lol: )
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

=D> Härligt! Tycker att du är jätteduktig, vilken attityd :D

Hur har det gått med nappen?!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mmmm

Inlägg av mmmm »

Tack!! :heart:
Försöker ladda upp med attityd inför kvällarna. Han är ju av kött och blod, och snart har även han lärt sig att sova. Men visst är det lite svajigt ibland.

Nappen finns inte mer, har inte använts på 3 veckor tror jag. Tummen är istället ny bästa kompis (som han blir jättearg när han "tappar").

Redan 2 uppvak ikväll, kräk i sängen och bort-tappad tumme, krävdes lite buffning. Sover gör han just nu och snart även jag. Gäsp!
mmmm

Inlägg av mmmm »

Varför varför varför sover han inte!!!?? :(

Börjar bli lite less på detta trassel och just nu är botten nådd när det gäller attityd och självförtroende. Suck!

Hade en enda natt utan kvällsstrul den 23 dec. Sedan har vi varit bortresta över jul och då var det svårt med ny miljö och nya ljud. Varit hemma i 3 kvällar och kan ställa klockan på 19.45 (45 min efter att han somnat nöjd och glad i sängen).
Sen är han igång till ca 20.30-21.00 ( i värsta fall 21.30).

Han har så svårt att komma över den skarven och somna om själv är minst lika svårt...

Funderar på om jag ska ha en av lurarna på dagen inne i sängen bara för att öva honom på att somna om själv etc.

Har även kortat ner dagsömnen något till ca 1h, 2h och 45 min 12h natt (nattmål 20 min, 03.30)
Totalt ca 15.5h /dag.

Behöver tips råd och pepping för just nu tryter orken och tålamodet. :!:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Lugn och fin, det här fixar ni! :heart:

Hur funkar lurarna, skarvar han då med, eller är det bara trassligt på kvällen?

Hur ser schemat ut nu? Det gäller att inte ha sista luren för tätt inpå natten och så en nattslurk att sova gott på.

Det är absolut värt att "träna" på att sova i stora sängen även dagtid. Tänk vilket skillnad det måste vara! Kanske rulla ihop lite handdukar runt om så att det inte känns lika stort.

Tetz

Inlägg av Tetz »

mmmm skrev:Nappen finns inte mer, har inte använts på 3 veckor tror jag. Tummen är istället ny bästa kompis (som han blir jättearg när han "tappar").
Toppenbra jobbat med att nappen är väck! =D>

En viktig sak när saker och ting strular: Tänk på de framsteg ni gjort! Fundera på hur er vardag sett ut om ni inte jobbat med mat- och sömnrytmen :wink: :D

Och angående felsökningen om kvällarna - Glöm inte att vara systematiska i det ni provar :!: Ändra inte flera saker samtidigt, utan ta en sak i sänder och ge det tre dagar. Annars vet in inte vad som var vad och får svårt att dra några lärdomar.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mmmm

Inlägg av mmmm »

Tack för svar !!!

Har tagit det lugnt och avvaktat några dagar. 4 bra kvällar har följts av 1 katastrof natt. I stort är det en förbättring.
Har inte gjort några större förändringar. Börjat med lite gröt som smakade toppen :)

Skarvar gör lillebror bara just på kvällen. På dagen sover han som en sten och vaknar nästan aldrig i vagnen som står ute på altanen.

Schemat (när han blir 4 månader om en vecka kortar vi ner sömnen till 45 första passet).

amning + lite gröt 07
sova 9-10
amning 10
sova 12-14
amning + ersättning 14
sova 16-16.45
amning + gröt (ev. ersättning 16.45)
nattmacka 18.40
sovanatt 19.00
nattmål 04

En liten parentes, På natten äter lillebror ca 15 min och får i sig mycket mat på den tiden. Han är inte alltid så hungrig till frukost. Finns det någon vits med att han äter lite mindre på natten så han är mer hungrig till frukost?

Verkar bli en lång kväll ikväll!!
Han vaknar skriker, tystnar suger lite på tummen, skriker tystnar skriker tystnar om och om igen. Ibland drar han upp benen under sig som om det kniper i magen, men det är lite olika, dåliga kvällar har han mer av detta. Men han har ätit samma den senaste veckan...
Svårt med felsökning på bebisar...

Har börjat smyga in ramsan nu han närmar sig 4 månader. Hur tänka kring detta?!

(Storebror sov hela natten vid samma ålder som lillebror, känns just nu avlägset och lååångt kvar till lillebror har samma sköna sömn, men hoppas på bättring iaf).

Tetz

Inlägg av Tetz »

Tjena :D
mmmm skrev:Har inte gjort några större förändringar. Börjat med lite gröt som smakade toppen :)
Jag skulle säga att det är en jätteförändring att börja med gröt :wink: :lol: Det kan göra hela skillnaden att börja med lite skedmat. Många fyramånaders är jättehungriga.

Kör på med mera gröt och se om det går ännu mer framåt :D
mmmm skrev:En liten parentes, På natten äter lillebror ca 15 min och får i sig mycket mat på den tiden. Han är inte alltid så hungrig till frukost. Finns det någon vits med att han äter lite mindre på natten så han är mer hungrig till frukost?
Testa! 8) Ge honom lite mindre än vanligt och se vad som händer. Jag har gjort så med båda mina tjejer när de fortfarande behövt ett nattmål trots att det förstört morgonaptiten lite. Sedan har jag även minskat ner på sista nattmålet för att fasa ut det, och se om det verkligen behövs. Ibland behöver man ju jobba upp sin egen attityd liksom :wink:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Håller med Tetz!
Jag gör samma. Tidigare gav jag bröst 1/blöjbyte och sen bröst 2. Nu får han 5minuters klunkande från ett bröst, inget byte och rakt ner i vagnen igen (efter rap). :lol: Tack hej vi ses klockan 7 :wink:

Funkar fint!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mmmm

Inlägg av mmmm »

Just det inga förändringar, bara börjat äta mat. :lol: Känns bara så naturligt med lillebror, som om han aldrig gjort något annat. Han älskar gröt. Men jag har velat låta magen vänja sig med lite i taget. Är nu uppe i som mest 1/2 portion gröt. MUMS!

Kvällarna fortsätter att vara struliga, men tycker att det går åt rätt håll och magkänslan säger att vi nog är på väg mot bra sömn. Även fast det tar lite tid.
Ikväll har jag varit inne och buffat några sekunder 4 gånger och ramsat (+ torkat kräk och bytt örngott i sängen). Efter 20.00 har han somnat om själv 3 gånger.

Igår natt bökade han som vanligt en stund vid 2 tiden och somnade som vanligt om själv. Jag vaknade klockan 5 och undrade vart nattmålet vid 4 tagit vägen. När han grymtade till fick han mat 5 min från ena bröstet. Räcker gott och väl, ändå är han faktiskt inte jättehungrig till frukost. Kanske vi närmar oss 12h natten snabbare än vad jag trodde. :)

Vilken tur att det finns ett forum för detta, med så mycket kloka tankar och tips när det behövs som mest.
Tack!!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

mmmm skrev:Kanske vi närmar oss 12h natten snabbare än vad jag trodde. :)
Det lâter onekligen som att ni är pâ god väg! :D :thumbsup:

Mata pâ och hâll koll pâ magen!

mmmm

Inlägg av mmmm »

Äntligen känns det som att saker och ting börjar falla på plats! Hurra!
4 månader blev han igår.

Han vaknar alltid efter läggning men klarar ofta att somna om själv, alternativt snabbt tillrättaläggande och en ramsa så är saken klar. Skööönt är det!!
På natten varierar nattmålet runt 3.30-5 och låter det nog vara så ett tag till.

Den lilla älskar mat, idag var det premiär för puré MUMS.
Svårt att veta hur mycket jag vågar klämma i honom?
Han är ju fortfarande jättestor och jättestark, idag lyckades han ta sig framåt ålande/krypande/larvande :lol: så han gör av med mycket energi också.

Undrar även över detta med välling, när börja och varför står det 6 månader, är det bara risken att konkurrera ut amningen eller något annat också?!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"