får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
xstephx

får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

:!: Om han är vaken mellan 19.30-22.30 får han äta först vid halv 8 sen innan han lägger sig om han verkar lite hungrig? Vet att han måste va mätt innan läggning.

:!: om han vaknar efter 1.5-2 tim sömn men ska egentligen sova 2.5, ska jag försöka göra så att han somnar om?æ om han ej vill o hör att han snart börjar gråta, då ska jag väl ge tutten innan han bryter ut? :?

Dagen igår gick jätte bra me allt! Jätte kul, men som sagt har ej börjat me vagnen än, använder sjal(ska vänja av det så fort jag får barnaboken)
Natten såg ut så här:
somnade 22.00,
vaknade kl12.00(30min),
2.00(mat)(30min)
4.40(mat) (25min)
6.15 vaknat(grät massor)
7.30 mat+räddningen av gråtandet.
9.00 sova(2timmar)
Hur länge ska dom behöva vänta tills maten kommer? Innan småstarten av schemat åt han varje timme dag o natt :? Det var jätte jobbigt..
För han grät ju inatt nästan konstant från 6.15-7.30, va det dumt av mig att vänta så länge?

Taaack alla för eran fina hjälp :heart: :heart: :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

xtephx skrev:Men ser att din lille va samma ålder som min när du började me standardmodellen. Hur gick de för dig o nätterna?
Det gick alldeles utmärkt för SaraMilana och hennes bebis, kika gärna pâ hennes trâd sâ fâr du se! :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25237
xstephx skrev:Jag har börjat me schemat som standardmodellen(exakt tider)
det funkar för min lille men när han blir lite äldre vill jag gärna att han ska lägga sig tidigare än 22.30 som det är på standardmodellens schema. Runt 8 vill jag att han ska lägga sig, så jag o pappa får lite quality-time tillsammans oxå :)
Klart att ni ska ha eran vuxenkväll och att lille killen ska fâ komma i säng i vettig tid. 8) Som jag förstâr det sâ kör du pâ schemat frân SM-kompendiet, som brukar passa smâ enmânaders (pâ ett ungefär alltsâ, tiderna är ju inte sâ där alldeles exakta med sâna där smâ skruttar :lol: ). Frân cirka tvâ mânader brukar tidigare kväll vara uppskattat, hos oss senast klockan âtta. Tidigare läggning brukar ocksâ vara mycket god medicin mot kvällstrassel.
annawahlgren skrev: :arrow: Vid en månad slopas det tidiga nattmålet, och barnet ges sex timmars sammanhängande natt (22-04 är vanligt). För dagarna börjar nu fasta rutiner låta sig skönjas efter barnets noga noterade tendenser. Ungefärliga tider för ett månadsgammalt barn kan vara dessa - med reservation för att Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema:

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

:arrow: Vid två månader dras dagens sista, sena mål ihop med det tidigare kvällsmålet. Natten blir nu åtta timmar lång (20-04 är vanligt). Ett noga genomtänkt schema spikas för hela dygnet med en kvarts marginal åt båda hållen, inte mer.
Missa inte de sista raderna! :D Om du vill ha ett hum om varât det lutar sâ kan du kika lite pâ TorsMammas SM-översikt, där det finns schemaförslag för alla âldrar.
xstephx skrev:angående ramsan, såg på annas filmklipp, då är hennes ramsa
"god natt i med sig sov så gott"( så som de låter iaf :D )
räcker den raden alltså? isf knycker jag den :P
Knyck du bara! :D Grejen är att köra fyra verser, sâ att det blir lite stuns pâ det hela.
Glöm inte att köra en annan ramsa dagtid som inte innehâller ordet natt. Annas variant gâr ât det här hâllet: Sov sâ skönt nu liten stund.
Barnets namn ska inte vara med, dâ blir det som att man kallar pâ barnet när det verkligen inte är det man vill. Man kallar pâ sömnen! 8)
xstephx skrev:Hur länge ska dom behöva vänta tills maten kommer? Innan småstarten av schemat åt han varje timme dag o natt :? Det var jätte jobbigt..
För han grät ju inatt nästan konstant från 6.15-7.30, va det dumt av mig att vänta så länge?
Ja, det är minst lika jobbigt för de smâ att hanka sig fram pâ evigt snuttande som det är för oss att mata i tid och otid. I och med att ni fâr in rytmen sâ kommer han att kunna äta direkt efter varje sovstund (ett tag till i allafall :lol: ). T ex Mat klockan 8, sov klockan 10, väckning klockan 12 för mera mat, osv.
Du har alltid marginalkvarten att ta till, om du känner att tiderna är lite för fyrkantiga vissa gânger. Tänk bara pâ att ta upp barnet i en lite lugnare stund sâ att du inte "räddar" honom frân sängen. Läs gärna i SHN (i väntan pâ BB) kapitlet Safarin och Säkerheten, det är verkligen hörnstenar i den berömda attityden som gör hela skillnaden. Läs ocksâ sista biten i Verktygslâdan om Attityden av Självklarhet.

Jag sâg att du hade startat en ny trâd men att nâgon supersnabb admin =D> redan hunnit klistra ihop dem. Det blir mycket enklare för oss som svarar om varje barn har sin egen trâd, dâ har man all info pâ plats, sâ hâll dig gärna till den här trâden. Att rubriken inte stämmer gör ingenting alls. :D

:heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Vi har ej börjat hårt me standardmodellen än för pappa måste få sin engelska barnabok först.
Jag är desperat dock, på nätterna vaknar han varje timme o tuggar på handen eller sparkar. Jag är jätte säker på att han fårr massa käk över dagen. På dagarna klarar han 3-4 timmar utan, men då sover han halva den tiden.
Är min mjölk för tunn eller? Jag måste få åtminstone 4tim straight sleep..
Vad ska jag göra? :cry:
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

xstephx skrev:Vad ska jag göra? :(
Kör igâng med standardmodellen bums! :D Du kan väl till en början förklara för pappan i stora drag vad standardmodellen gâr ut pâ, (riktiga vakenpass och riktiga sovpass, inget snutt och dutt), hur ett SM-mâl gâr till osv. Tryck lite extra pâ att mâlet är att fâ in en bra RYTM, alltsâ rejäla vakenpass följda av rejäla sömnpass. Exakta tider är inte nödvändigt. Sikta pâ 2 timmar vaken följt av 2 timmar sov. Men pressa inte för hârt, mânga är tröttisar och min lille Nils klarade inte mer än typ en och en halvtimme vaken fram tills han var tre mânader. :D Sâ fâr pappan läsa i kapp sig sen när ni fâtt boken. :wink: Har han varit inne och kikat pâ den engelska versionen av hemsidan (jag svarade dig i din trâd inne pâ Barnaboksbarn, vet inte om du sett)?

Det finns inga knapptryckarlösningar och det kommer antagligen att ta ett par dagar, upp till en vecka, innan du känner skillnad pâ nätterna efter att du kört igâng med standardmodellen. Sâ lite tâlamod är en absolut nödvändig ingrediens i allt som är bebisvârd, inte alltid lätt jag vet.

Har ni fâtt larmet nu? Jag tippar att magläge kommer att göra sitt till för bättre sömn. :wink:

xstephx

Inlägg av xstephx »

Jag körde faktiskt i 3dagar med dagarna men nätterna såg lika ut! Jag matade honom som de står och närsta tröck in den för att han skulle äta mer.
Men jag har ej läst så mkt i barnaboken heller ,läst massor här på forumet dock! Fick den igår, o engelska boken imorgon eller idag.. när det gäller vissa saker som att han ej somnar me vagnandet o gråter eller vaknar, ska man fortsätta enda tills han somnar? Jag hwar så mkt småfrågor, o hoppas jag får mina alla svar besvarade när ja läst mer. Jag har dessutom dyselexi så har svårt o förstå ganska mkt, så antingen om jag får Prata med nån eller om min man läser de o sen förklarar..men jag tror jag är mer taggad för sm än min man dock. Jag vill så gärna känna klara detta för allas skull, men är kluven o osäker på mig själv om jag ska vara ärlig....
:(
Tror jag är lite rädd för nätterna, vet inte varför...känner mig dålig.
Vi väntar fortfarande på larmet, måste få de innan ja kommer lägga honom på magen på natten

Jag är så glad att folk vill hjälpa mig med detta<3
Ni är underbara!
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen,

Har du tittat pâ filmklippen där Anna visar hur man vagnar?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Jättebra att du läser pâ här pâ forumet, det är verkligen ett helhetstänk. Barnaboken kommer att ge er bâda mer kött pâ benen ocksâ.

Pepp pepp det här kommer ni att fixa galant!

xstephx

Inlägg av xstephx »

Ja jag har kollat på den flera ggr, så vet hur man gör där, men hur länge ska han stå ut, om han gråter?
Ska man sjnga ramsan hela tiden när man vagnar? Sen innan han somnat ska man gå bort men fortsätta me ramsan? Så jag förstått det rätt.
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Man får vara arg när man läggs för att sova, men inte ledsen! Är han ledsen vagnar du på en gång, men är han bara arg så avvaktar du lite. Lyssna på skriket, går det upp eller ner? Går det ner kanske han klarar det själv, så avvakta. Går det upp så vagna ett par gånger. Och så fortsätt lyssna och ev vagna mer om det behövs. På det här sättet lär du honom hur man gör när man somnar och somnar om!

Ramsan är för tidig att använda som verktyg, men du kan säga den en gång när du lägger honom för att han sedan ska känna igen att det är sovdags när han hör den.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Är jag en dålig mamma om jag inte vet skillnaden på gråt nu när han är så liten? :cry:

:?: Om han blir lugn men börjar pipa igen och sedan gråter ska jag gå tillbax men om jag hör att de stiger så näär han bli s ka arg så sparkar han massa me benen och skriker högre, ska jag "rädda honom för vargen" då? Och hur gör jag efter, lägga honom när han lugnat ner honom igen?

:?: För jag har lyckats lugnat honom flera ggr samma nattning o han håller på att somna men vaknar o piper, vaknar piper. De pågick så i mer än 1 tim, ska man ge upp eller bara fortsätta(då kanske han tillslut blir hungrig, ska jag mata honom lite snabbt då, sen börja om igen?

:?: så alltså, så länge han gråter ska jag vagna och nör han slutar kan ja gå därifrån o om han börjar ingen ska ja gå tillbax? Men inte när han är arg utan när han gråter o de stiger?

:?: saramilana, började du med ersättning efter bröst? Och gjorde du de varje måltid?

:?: på natten då, om man vagnar i ner än 1tim, ska man "ge upp" då?

Räddade du stella från vargen från början? :P

Taack att ni hjälper desperata mig! <3
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

xstephx skrev:Är jag en dålig mamma om jag inte vet skillnaden på gråt nu när han är så liten? :cry:
Nej, verkligen inte! :) Det är inte så lätt i början, men det kommer!!
xstephx skrev: :?: Om han blir lugn men börjar pipa igen och sedan gråter ska jag gå tillbax men om jag hör att de stiger så näär han bli s ka arg så sparkar han massa me benen och skriker högre, ska jag "rädda honom för vargen" då? Och hur gör jag efter, lägga honom när han lugnat ner honom igen?
Precis, om han sätter igång och skriker igen och det stiger, gå tillbaka och vagna några tag. Ta aldrig upp honom om han skriker! Då talar du om för honom att det är farligt där, att ha måste "räddas". Lugna/trösta alltid på plats i vagnen/sängen.
xstephx skrev: :?: För jag har lyckats lugnat honom flera ggr samma nattning o han håller på att somna men vaknar o piper, vaknar piper. De pågick så i mer än 1 tim, ska man ge upp eller bara fortsätta(då kanske han tillslut blir hungrig, ska jag mata honom lite snabbt då, sen börja om igen?
Se till att han är ordentligt mätt innan läggningen så behöver du inte ta upp förrän det är matdags. Det tar tid i början, tänk på att han aldrig aldrig har somnat själv förut!!
xstephx skrev: :?: så alltså, så länge han gråter ska jag vagna och nör han slutar kan ja gå därifrån o om han börjar ingen ska ja gå tillbax? Men inte när han är arg utan när han gråter o de stiger?
Precis, lite arg får han vara utan att du lägger dig i. Men stiger skriket så vagnar du!
xstephx skrev: :?: saramilana, började du med ersättning efter bröst? Och gjorde du de varje måltid?
Jag hade aldrig tillräckligt med mjölk, så efter amningen gav jag ersättning vid varje måltid.
xstephx skrev: :?: på natten då, om man vagnar i ner än 1tim, ska man "ge upp" då?
Bestäm er för hur ni ska göra på nätterna och sen gör det bara! Tar det två timmar en natt får det göra det, för det har ni igen sen.

För att kunna sova bra är ordentligt med mat en förutsättning. Har du funderat på att fylla på med lite ersättning efter amningen? Ofta är ju mjölken tunn på kvällarna, då kanske lillen skulle vilja ha lite extra?

xstephx

Inlägg av xstephx »

NU peppar du mig!! Jag måste bara försrå honom, han har aldrig sovit själv!

Ja jag funderar på det, eller jag vill verkligen det! För dagarna klarar han me mjölken(har inte svårt att somna men har en skarv på 45min, fÖrsÖker vagna då innan de händer, men hjälper tyvärr ej) men nätterna är han där o snuttar hela tiden!
Men han kan ej äta mjölk ersättning så måste hittta en bra utan de! MAn kan ej använda välling(6månader o upp)? Om man späder ut de eller nå?

Men nu när vi ska riktigt börja, o följer schemat som torsmamma har gjort, om han bara sover 1tim ist för 2 osv, hur gör man då, eller om han vaknar efter 30min och ska vagna om honom o när han äntligen somnat och då har de kommit in på "vaken tid"?
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D
xstephx skrev:Men han kan ej äta mjölk ersättning så måste hittta en bra utan de! MAn kan ej använda välling(6månader o upp)? Om man späder ut de eller nå?
Varför kan han inte äta ersättning :?: En sån liten skulle jag inte ge välling, även om den var utspädd. Lite tufft för magen skulle jag tro.
xstephx skrev:Men nu när vi ska riktigt börja, o följer schemat som torsmamma har gjort, om han bara sover 1tim ist för 2 osv, hur gör man då, eller om han vaknar efter 30min och ska vagna om honom o när han äntligen somnat och då har de kommit in på "vaken tid"?
Jag tycker inte att du ska sätta ett exakt schema riktigt än. Börja med att få till en schyst rytm först. Dvs. Sträva mot att hålla honom vaken 1,5-2 h och sedan sova 1,5-2 h. Kvällarna slutar kanske inte exakt samma tid varje dag, men när du hittat hans rytm är det lättare att sedan sätta ett schema som passar honom.

Om han vaknar innan 1,5 h gått, så kan du vagna om det behövs (se SaraMilanas svar).
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

Vi har ej börjat än, det har hänt massor av saker omkring oss så vi har ej orken till det än.
Men måste fråga, på dagarna när han sover middag, sover han bara 30min prick!! Sen vaknar han! Jag har vagnat precis innan de, känns som om ja gjort allt, OM han somnar om sover han 10min max till. Det ska väl ej vara så lite sömn va? #-o
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Att vakna i skarven vid 45 minuter är klassiskt, men en del vaknar efter 30 minuter istället.

Det är lite för lite, åtminstone en längre lur bör ni får till. Se till att liten är riktigt riktigt mätt, lägg gärna måltiden precis före luren, så har han de bästa förutsättningarna för att sova längre!

Det kan också vara bra att dra för gardinerna så det inte är jätteljust och så ser du till att spara disken eller dammsugningen tills han sovit sisådär 25 minuter så hör han att du finns i närheten och kan tryggt sova vidare.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Nu har vi offentligt börjar me SM, följde de igår oxå, och det gick så grymt bra, helt sjukt, man får hoppas att de håller sig så!
Idag gick de väldigt bra oxå! :D

Jag har en fråga bara:

:?: när jag lägger ner honom i vagnen för att sova, då ska ja ej dra ett enda drag eller, tills han börjar o gråta?
Jag drar ca 6 drag, de brukar oftast va nog. Men jag börjar igen om han börjar igen(om de stiger frn gruff till gråt)
Gör jag fel då?
Vet att själva meningen me detta e att han ska somna själv o om han vaknar ska han kunna somna om själv.
wolfgang född 2011-09-03
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"