Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaNea

Re: Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Inlägg av MammaNea »

Tack för svar!

Jag återkommer med fler frågor :wink:

Ja, det ska bli spännande ikväll då pappa tar över, hoppas det går bra. Jag har peppat honom hela dan!

Hälsning

Linnéa
Mamma till Oskar 110208. Kurstart 111027
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Natten gick bra! Beskedet tog dock lång tid (30 min) men det var kanske eftersom pappa tog över. Fortfarande knas med dagslurarna. Han är superdupertrött men kan inte somna in lugnt. Maken håller nu på att lägger honom för fm-sömnen och han har fortfarande inte tystnat efter 30 min... ligger och gnäller och kryper runt i sängen. Maken har påmint och bekräftat en gång. Men nu verkar han liksom helt vaken där inne... Vi är båda lite osäkra på hur man ska göra nu, ska man bara avvakta eller påminna igen? Han är med säkerhet trött, har försökt hålla honom vaken sen lunch...

Tacksam för hjälp!

Linnéa
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Han har fortfarande inte somnat, nu har det gått 1 timme sedan maken gav besked. Han grät först, sedan gnällde, sedan stod han upp i sängen, sedan lät han helt vaken och låg och bubblade. Maken gav påminnelse en gång då det var skrik sedan har han inte gjort någonting. Vi blev sedan jätteosäkra - hur gör man när han bara ligger vaken. Han är supertrött, det vet vi, men han somnar inte. Ska man gå in och ge besked igen eller bara låta det vara?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Nä ni gör helt rätt som inget gör i det läget. Ett barn som är lugn, glad, pigg, pratig och vill ligga och ta sig en funderare i sängen låter vi bara vara och gläds åt att de känner sig så pass trygga i sin säng att de inte måste upp direkt då de är vakna.

Liten guide för hur du responderar på barnets agerande:
* glad/pigg/pratig/lugn: inget
* arg: inget
* Ledsen: buffa/vagna det första dygnet sedan endast ramsa och tillrättaläggande
* Gnäll/gråt: ramsa
* Gnäll/gnöl/mutter: inget
* Joller: inget
* Skratt: inget
* Hysterisk: buffa/vagna

Hoppas det hjälper en aning :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Testat med ordentliga husljud utanför?
Dammsug, diska, töm diskmaskinen, sätt på tv/musik. Mozart på hög volym brukar vara en klassiker :D
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Ska prova med husljud!

Natten gick bättre än någonsin, vaknade bara 3 gånger! Har i princip aldrig hänt att han vaknat så lite. En gång somnade han t.o.m om utan ramsa.

Dagslurarna är dock lite luriga...mycket skrik så fort han kommer ned i sängen. Idag vaknade han med skrik 5 minuter innan han skulle gå upp enligt klockan. Visste inte riktigt hur jag skulle göra...ramsade ett par gånger men sedan gick jag in och tog upp då han var helt otröstlig. Kändes svårt att få honom att somna om då det bara var 5 minuter kvar.

Funderar lite på hur jag ska göra i veckan. Vill komma ut lite men undrar om han är redo att somna i vagnen? Ska jag vagna då eller enbart ramsa? Han har hittills sovit alla lurar i sängen. Skulle vilja komma ned på stan i veckan om det går...men man kanske ska vänta tills allt satt sig ordentligt?
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

En till fråga: fick ju tips om att lägga lite tidigare och inser att det är ett bra förslag. Lillemannen är mycket trött på kvällen och nästan övertrött när klockan är 20.30. Men vi har sedan kurstart följt gamla schemat. Undrar nu när det är läge att lägga vid 20 istället? Ska man rucka på schemat lite i taget eller?

Mycket tacksam för respons!

Linnéa
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

När det gäller att lägga tidigare på kvällen så hade jag faktiskt startat med det redan idag :)

Att somna i vagn vågar tyvärr inte jag svara på då Izak har fått sova i sängen alla sina lurar alltid :oops:

Skrattar ni innan sömnen även på dagen? Annars så kan det vara därför han blir arg när han ska sova då. Om han vaknar 5 minuter innan han ska så skulle jag ha gått in när han var tyst, även om han bara har en micropaus, och plocka upp honom med ett riktigt glatt humör och ett Åhh vad du har sovit gott :D

Bra jobbat med nätterna och vad skönt att det går framåt. Snart har ni en hel natts sömn att njuta av =D>
Emma 2008-04-02
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Tack för svar!

Nu håller vi på med fm-sömnen och det är samma visa som igår...jättejättetrött innan, sådär så att det är svårt att hålla honom vaken...kämpade i två timmar innan läggning för att han inte skulle somna. När han väl hamnar i sängen så är det skrikfest...

Har solfjädrat i 35 minuter under pågående hysteriskrik och ålande runt i sängen. Gick ut nu för att samla lite kraft. Känner mig helt missmodig nu...känslorna har ju gått upp och ned under dessa kur-dagar...imorse var jag glad åt natten men nu känns det skit att jag inte får till dagslurarna. Jag vet att han är megatrött, han gnuggar sig i ögonen och blundar och gäspar men kan inte somna.

Nu står han upp i sängen och gallskriker. Vet varken ut eller in. Provat att ramsa men han blir bara arg. Krafterna finns inte riktigt idag känner jag...

Tips?

Testade både damsugare och radio på högsta volym men känns som att han bara blev ledsnare.
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Dagarna kan tyvärr strula ett bra tag även efter att nätterna har satt sig. Jag brukade sätta mig utanför Izaks rum med den bärbara datorn i knät å sätta på lite Mozart. Ramsade emellanåt samtidigt och tillslut tystnade han. Har nog inte så många andra råd just nu tyvärr. Men kommer jag på fler så hör jag av mig :)
Emma 2008-04-02
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Jag tog upp han ur sängen nu, en timme med panikgallskrik är mer än vad jag klarar av. Sabbar säkert allting, men hade inget val.

ska jag testa att förlänga morgonluren eller att ha fm-luren tidigare? tror han är övertrött! han orkar inte hålla sig vaken mellan lurarna och jag gjorde allt för att hålla honom vaken.

ingenting funkade idag, han skrek sekunden då jag lade honom i sängen!
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Ja så ska det inte behöva vara.

Tänk bara på framöver nu att skjuta alla vargar som är i sängen :)

Vad tror du om nåt sånt här då?

8.00 gomorron

8.30 Frukost Amning/gröt

10 - 10.45 sova stunden ( 45 min )

11.00 Lunch

12.30 - 14.00 sova

14.30 Mellis

16.00-16.20 sova stunden

18.00 Middag

19.15 Gröt

19.30 Bad, pyjamas

19.45 sista slurken

20.00 Glatt gonatt

Då är det inte så långt mellan sovstunderna men lite mer utdraget mellan måltiderna så han hinner få upp aptiten. En tanke bara...

Å du sabbar ingenting! Det är en process man tar sig igenom, 1 gång är ingen gång men försök att inte få det till 2 ggr för då är det snart en vana :roll:

Kom igen nu! Det här fixar ni :thumbsup:
Upp med humöret så ska vi försöka hjälpas åt att fixa bättre sömn åt alla :mrgreen:
Emma 2008-04-02
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

vet du jag tror att det kan vara hunger som spökar på långluren. Hade jag varit du så hade jag flyttat fram lunchen till 11.30 och lassat in så mycket mat det bara går. Sen mata efter med så mycket ersättning som liten vill ha för att säkerhetsställa att det inte finns ett endaste litet hål i magen. Och sen lagt att sova vid typ 12.30 el 12.45 som du fått som förslag av Hottitotta också. Proppmätt måste man vara. Och presic som du säger så är det inte bra att bli övertrött heller och det låter det ju som om liten inte orkar hålla sig vaken. Så hellre långa luren tidigare. Strulade fm sömnen också? Schemat skall ju vara anpassat till liten. Om man är trött på morgonen kan man ju behöva sova lite tidigare liksom.

Men sen fram med attityden. Lugn! Ju mer liten varvar upp desto mer skall du vara lugn. Och skratta ordentligt. Kittla om det behövs. Glöm alla tankar på att han kommer att skrika när du lägger. Tänk att det här fungerar och ÅÅH vad skönt det skall bli att sova. Tänk på en rolig historia och skratta själv. Troll spricker i solsken! :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Tack för alla tips!

Ska ta till mig och diskutera med maken ikväll!

Det blev tyvärr ingen em-sömn heller, han skrek sig igenom hela vilan med solfjädring och allt. Fick inte ens chans att gå ut och ramsa då han var helt totalhysterisk hela tiden. Tog sedan upp en gallskrikande liten gosse, helt rödgråten.

Konstigt nog gick morgonluren bra. Han har sedan varit astrött hela dagen och svårt att hålla vaken men han vill inte sova...varken em eller kväll.

Hoppas nattningen går bättre...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det där med sista 20 min luren kan vara trixigt och inte alla får till den.

Jag har inte läst hela tråden så jag ger råd på sista inlägget. 8)

Vi hade faktiskt (mot vissa råd) sista luren i vagn gåendes. Jag behövde vara ute och sonen behövde vilan. Så jag gick i 5-10 min innan luren, lade ner sonen hängde över skynke och gick. Ibland sov han 20 ibland sov han 5 min och ibland 5+5, bland inget. MEN, han vilade ALLTID det var det viktiga. Då orkade han bättre.

kanske kan vara något?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"