Verkar ju vara en lyckad kurning detta!! =D>
Om de små vaknar lite för tidigt är det precis som du gör bra med husljud. Ett tips är att variera både musik och typ av husljud för att inte den lille skall fastna i "mozartträsket"Noel har i natt sovit hela natten igenom!
Vi körde på med Mozart på morgonen vilket inte verkade så populärt då han skrek sig igenom hela sista halvtimmen innan Godmorgon.....men nu kör vi konsekvent 5 mornar med musik och hoppas på att polletten kommer trilla ner och att han kommer sova fram till kl 07.00.
Olika från barn till barn och lite svårt att sia om. Men jag kan väl säga så här, desto längre tid man väntar med olika förändringar som stör sömnen efter kurstart desto bättre. Även för barn som är så kallade säkra sovare kan förändringar ställa till det en aning första och kanske till och med andra natten MEN både barn och vuxna vet hur det skall vara och ställer snabbt om sig och vet vilka verktyg som skall användas.Måste fråga hur man gör om man skall resa bort, hur känsliga är barnen för att sova i nytt rum och ny säng....vi skall och besöka farmor och farfar och vill att sömnen inte skall störas.
Att låta barnet bli van att även sova i en mysig resesäng är inte fel och att använda samma varje gång underlättar mycket. Har den lille en snutte? du kan även använda samma täcke och lakan för att göra det så likt hemma som möjligt.
Jag brukar alltid rekommendera att man säkrar upp lite när man tror att det kan bli en krånglig natt. Med säkra upp menar jag att man lägger sig på en nivå högre i att anamma rollen av guid, alltså riktigt säker attityd hos föräldrarna. En extra lång utevistelse innan sovstund samt mycket skratt och bus, långt uttröttande bad och dubbelt så lång "skrattet till gonattet". Barnet kan sen mycket väl ställa en massa frågor på natten "mamma ska det vara så här?" "mamma jag känner inte igen mig, är detta rätt?". Då skall du snabbt vara framme och svara med en trygg och lugn ramsa "nu ska du sova lille vän, allt är bra och du skall bara sova".
Det beror på hur barnet reagerar på förändringarna. Vi utgår från hur barnet reagerar och planerar sedan vår fritid efter det.Sen till min nästa fråga, eftersom vi då var tvungna att lägga Noel en timme senare pga möte häromnatten och fick äta upp det med råge undrar jag hur man löser de kvällar man faktiskt inte är hemma till kl sju. Det kan vara att man är bortbjudna till vänner en helg eller liknande...Rekommenderas nattning i vagnen då och sedan försöka flytta över barnet till sin säng när man kommer hem???
Samtidigt som är beredd på att "offra" mycket för en god natts sömn för barnet och oss föräldrar har man ju också ett behov av att träffa vänner och familj på helgen.
Ta med vagn eller resesäng när ni är bortbjudna och natta som vanligt. När ni ska åka hem så kan ni kanske rulla på vagnen på bussen och hoppas att barnet sover vidare hela vägen hem. Det vanliga är dock att barnet vaknar ni ni exempelvis lyfter över till bilbarnstol. När ni kommer hem får ni helt enkelt natta om igen fast denna gång utan välling och bad. Kanske bara skrattet till gonattet sen en saga och bums i säng.
Ibland åker man bort till andra och då kanske barnets sömn rubbas en aning, helgen efter bjuder man istället hem vänner och man kan då lägga barnet som vanligt. Man får tänka till lite innan och planera så brukar det lösa sig rätt fint. Om barnet skall sova 19 kan man ju även köra en tidig middag kl 17 och ändå hinna tillbaka till 19Samtidigt som är beredd på att "offra" mycket för en god natts sömn för barnet och oss föräldrar har man ju också ett behov av att träffa vänner och familj på helgen.
Varmt lycka till!!