Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Sarisparis »

Hej Manfred10,

Har du läst Nancys trâd SM, Syskon och Skak i handtag?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Den är helt suverän och ger en massa konkreta tips pâ hur man fâr vardagen att gâ ihop.

Och sâ alla röda trâdar av SusanD (titta under favoriterna för Sigges röda trâd, och sâ har du Linus röda trâd som är aktuell här inne pâ SoS). Där har du attityd och smâfolk i mängder!

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Oj vilken bra tråd!

Hur lång är egentligen smekmånaden? Vid 3 veckor kan man ju börja ta tag i saker mer, men barnet ska bestämma mat och sovtider till 2 månader....

Ska man därför vänta med att väcka och hålla sig till bestämda mål (som Nancy tycks ha gjort rätt tidigt)? Här varierar det från dag till dag. Idag tycker jag att han har sovit superlite, han är vaken och pigg. Ligger gärna på köksbordet och tittar men lägger jag honom i sängen när jag "tycker att han borde fått sitt enligt hela schemat SM" gnäller han upp sig....

Ja det är spännande det här. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av annawahlgren »

Manfred10 skrev: Hur lång är egentligen smekmånaden? Vid 3 veckor kan man ju börja ta tag i saker mer, men barnet ska bestämma mat och sovtider till 2 månader....
:D Nej, barnet ska inte "bestämma mat och sovtider till 2 månader". Det vet jag inte var du har fått ifrån. Leda orkar inga späda barn.

Kanske en glutt i Barnaboken om Standardmodellen kan inspirera?

Vid 2 månader kan man göra upp ett schema, vilket underlättar livet för alla. Dessförinnan strävar man - efter smekmånaden, från och med Den Egentliga Födelsen - till 2-2, och med 6 tim nattsömn.


:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Jag blandade nog ihop det med att inget fast schema görs förrän barnet är 2 månader....... :oops:

Barnaboken gluttar jag i varje dag! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av annawahlgren »

:D Och dit har du ju en bit :lol: Men fram till dess gör man ju sina iakttagelser och skriver gärna ner dem. Och STRÄVAR efter 2-2 på dagarna :wink:

Då kan det vara bra att veta att om lilla barnet "ska" vara vaket (minst) 1,5 tim i samband med dagsmålen, för att sedan sova 2 tim, gäller vaken i bemärkelsen VAKEN. Somnar man till då och då under målet - blunda får man men inte sluta suga - så kommer man att vakna till precis likadant, om man säger, under sovpasset sedan. Altlså vakna lika ofta som man somnade under målet. Så vill du ha 2 tim sammanhängande sömn, utan att titt som tätt behöva "söva om" barnet, gäller det att hålla lilla älsklingen VAKEN under målen utan minsta slummer :wink: :lol:

Så fiffigt ( :?: ) fungerar de små Skräpen :heart: :P :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Nu vet jag var jag fiick 2 månader ifrån, på sidan 76 i BB står det ".....släpp alla tider! Låt den lilla bestämma (fram till 2 månadersdagen) när det är dags att äta."

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av annawahlgren »

:D Ujuj, där har jag verkligen uttryckt mig grumligt. "När det är dags att äta" betyder inte snuttätande när som helst, vilket det verkligen ser ut som :oops: "När det är dags att påbörja ett mål", skulle jag skrivit i stället. Jag hade och har ju hela tiden Standardmodellen i åtanke.

Så till nästa upplaga får jag ändra till "låt den lilla bestämma när det är dags att börja äta." (Med allt vad därtill hörer :!: )

#-o
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

hej igen.........
Det här med sovtiderna..... man ska ju helst låta den lilla sova färdigt sina lurar, men man KAN också väcka....

I några dagar nu så räcker lurarna i 3 timmar och mer på dagen, ska jag peta i det? Äter och ökar i vikt gör han bevisligen tillräckligt så då kanske man kan få sova lite extra också? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av SusanD »

Jag väcker alltid de så från början, efter 2 eller 2,5 timmar. Sån är jag och det har funkat hur bra som helst. Sen brukar de ju inte orka vara vakna riktigt 2 timmar i början.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

GNÄLL!!

Hur F_n ska man kunna finnas till med bröstet vid minsta pip när det finns fler som behöver en? Och själv kanske man oxå försöker ha npåt sorts liv, typ gå på toa nån gång ibland, kanske äta en smörgås................. :evil: :( :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

och mitt i allt slår man lilltån! :evil: :evil:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Tetz »

Jag skickar styrkekramar! :heart: :heart: :heart: Samtidigt som man får barn borde gud eller nån annan utrusta en med ett par extra armar :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

och lite extra tålamod samt höja nivån för vad blodsockret tål när man inte hinner äta.... :lol: :wink:

Hos mig hänger de två ihop VÄLDIGT MYCKET!! :)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det med dina två då Tetz? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Hmmm jag funderar........... ju mer man läser desto mer förstår jag att jag inte vet. Jag har kanske en förmåga att krångla till det... :oops:

Jag försöker tänka 1,5-2 h vaken och sova 2 h. Men jag tycker att det blir för lite sömn för lilla mannen. Han skrapar ihop max 14 per dygn, i natt har han ätit jätteofta. Det här med att försöka läsa av barnets rytm, han kan ju somna efter 20 minuter vid bröstet eller efter 3 timmar?? Jag håller mig till punkterna i "programmet" men tycker ändå att det är svårt att läsa av när han blir trött på riktigt, alltså redo-för-sängen-trött. Umgänge i form av ligga på filt på bordet på mage eller rygg är han inte särskilt förtjust i alls, max 5 minuter sen är det skrik, jag-är-hungrig-skrik eller bär-mig-i-stället-skrik?? Det är frågan, när det blir småtuttande mitt i "umgänget" känns det lite som om jag kommer av mig i programmet... Äter gör han så det räcker och blir över (tror jag i alla fall) det är mycket utgifter av varierande slag. Men i 99 fall av 100 måste jag fram med bröstet en eller två gånger till efter att jag lagt honom för att sova, 3e gången har jag buffat och i krisfall gett honom nappen som jag heller inte vet om han egentligen vill ha. Han spottar ofta ut den med äcklad min när han får den i munnen men ibland sluter han ögonen och blir lugn, när han får bra tag om nappen.

Som sagt jag krånglar säker till det för mycket så stackarn blir förvirrad...

:roll: :roll: Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"