Sovtips för en nioåring!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen,
Vad jag tror är bra när man hamnat i en så låst och svår situation är att backa ett par steg tillbaka. Sätta sig ner, utan barnet - hon är fortfarande en liten tjej - och tillsammans sätta upp mål och regler för hur man ska ha det. Förstår att det försvårar mycket om föräldrarna inte pratar med varandra och flickans dessutom kanske används som verktyg. Då får ni två vara desto tydligare och kanske sätta gränser mot mamman. Att ni är klara över hur ni vill hantera er lilla värld.

Helt klart verkar den lilla damen inte må så bra, och det är faktiskt inte hennes fel. Det är inte heller hon som kan rätta till det, utan det är ni vuxna som får agera just vuxet (det är skit att vara vuxen ibland :? ). En nioåring är inte stor nog att hantera svåra diskussioner och inte heller sina egna känslor. Det kan ju inte ens vi ibland (ofta). Man ska naturligtvis inte köra över dem men heller inte tilltro dem mer än vad de faktiskt klarar av.

Vad som är säkert är: om man gör som man alltid har gjort - så får man oftast samma resultat. Eller hur. Så vänd på steken och hantera situationen på ett helt annat sätt.

Har man bestämt att helgen ska vara där eller där, så är det det som gäller. Fokusera inte på vad ni ska göra utan hur trevligt ni ska ha tillsammans. Prata bara helt enkelt förbi och om annat.

Saker är verkligen mycket lättare om man har ett tydligt mål och en handlingsplan (känns det igen alla shn-kurare :?: ).

Barn i alla åldrar ställer frågor i form av skrik/gråt/trots. Hon kanske behöver få bekräftat att den nya världen är ok. Anna fick en gång en fråga om hur mamman skulle agera när barnet inte ville till pappan på helgen. Anna svarade att protesten är säkert en fråga "är det här ok" och det hon skulle göra var att bekräfta att det är ok.

Konsekventa ja, men först lösa komma ett par steg fram för att få bort de låsta situationerna. Ingen idé att vara konsekvent om man "öfrlorar" ändå.

Och, jag ville heller inte sova borta... :D :D

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jätteklokt, Susanne! Vill också ändra mej lite och påtala att det är viktigt att ni vuxna har en enad front och står för allt det "nya" med en attiytd av självklarhet. En massa diskussioner är att ge sken av att man själv är osäker och ger barnet än mer bekymmer. Av den anledningen så ändrar jag mej från tidigare inlägg och vill säga att det är ni VUXNA som skulle gå på samtal för att få insikt och verktyg som kan hjälpa flickan - och alla inblandade. Handlingsplan mot riktat mål kan vara en hjälp att inte spåra ur och att inte gå vidare/falla tillbaka på den gamla och mindre lyckade vägen. I vardagslivet kan man väva in tankar, handlingar och påståenden som tydliggör flickans sammanhang - detta då helt utan diskussioner och i en attityd av självklarhet!

:D Lycka till - igen!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Jag undrar lite bara.

Jag antar att när dottern sover hemma hos mamman så är det på "andra sängen" i dubbelsängen.

Jag själv njuter oerhört de få stunder jag tillbringar med min äldsta dotter (2,5 år) nära mig i sängen. Det har inte varit så ofta p.g.a graviditet och ny bebis. Skulle jag vara ensamstående med en dotter på nio så skulle jag nog gärna ha henne i sängen, speciellt om jag hade en dubbelsäng med ena sidan tom. (Nu vet jag ju inte om så är fallet för här).

Vad händer om an helt enkelt låter henne sova hos er i sängen? Det är ofta där som min dotter funderar och då kan prata och berätta saker för mig. Det är en plats där man kan vara avslappnad och bara njuta och säga vad man vill.

Jag förstår att nio-åringen säkert har massor av känslor i kroppen som hon inte kan hantera, men eftersom hon bara är hos er varannan helg så är det väl bättre att hon ÄR där och sover i er säng den/de nätterna än att hon inte är där alls. Hennes funderingar och problem kan ju inte lösas om hon inte kommer till er, eller?

BAra en fundering. JAg har ingen erfarenhet av skilsmässa, och har bara små barn. Nyfiken på era åsikter eftersom ingen föreslagit att hon faktiskt ska få fortsätta sova med er...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Cilla skrev:Pappan och mamman har pratat om detta och vi alla fyra vid ett tillfälle, jag har klargjort att även om flickan är envis så är jag ännu envisare, för jag har som du t.ex Susann aldrig( : :roll: nästan ) tummat på konsekvens.

Tror heljärtat på handling och konsekvens, barn lär ju sig snabbt lönande koncept.

Nu pratar vi inte ett litet spel, utan fullständigt rabiatspel! Hon gapar och skriker sig fördärvad. Får jag henne att tystna, genom att prata lugnande så funkar det tills man säger att nu börjar vi om från början, nu fixar vi detta! då är vi direkt på ruta ett, behöver jag säga att man är som ett ras när man suttit och pratat lugnande till 05.00 på morgonen?! hur flickan orkar begriper jag ej.

Pappan är med på noterna, men för det mesta vill hon att hon och jag ska prata...tjejsnack ni vet...

Nu har det eskalerat till att hon aldrig sover över, kommer bara på kortare visiter, då hör hon sig noga för om vad vi ska göra, är det då inget kul, så hoppar hon över det hela, för då hittar mamma och hon på något annat kul...

Vi har sagt som så att vi inte vill "locka" henne m roliga happenings, utan det får isåfall bli en överraskning. Ibland är vi nämligen så tråkiga att vi bara är ute i skogen och går eller något annat tråkigt. Fika, gå till leksaksaffärer och springa på allehanda aktiviteter slutar väl bara med Disneyland-nästa! givetvis gör vi sådant ibland ochså... :D

Det är ingen lätt situation, övergående hoppas jag vid gudarna!
Oj, tog visst med hela inlägget...

Min bror har en 6-årig son som bor varannan helg hos mamman (tja, tänkas så ovanligt..). Då min bror bara har honom kan ni förstå vad mycket uppmärksamhet han får (för att inte tala om från hans farmor och farfar..). I familjen ingår även min brors flickvän sedan snart 3 år tillbaka.

Emellanåt (kanske oftare än vad jag får veta) har de "problem" med att pojken inte vill åka/stanna kvar hos mamman. Jag har fått veta att det ibland gått så långt att min bror åker över och HÄMTAR pojken. :evil: :evil: :evil: . Utan att själv ha erfarenhet från äldre barn (min är ju bara 4 mån.... :) ) så skriker hela min kropp över hur FEL jag tycker att det här är. Skall han som är SEX år kunna bedöma vad som han ska och inte ska göra, vad som är bäst för honom?????

För mig är det klart varför han inte vill vara där; han får helt enkelt inte lika mycket uppmärksamhet. I den familjen bor 3 ytterligare barn och då är det ju självklart att man får mindre uppmärksamhet. De bor i lägenhet och delar rum. Hemma hos min bror han han eget rum och de bor dessutom i villa.

Föräldrarna spelar här en mycket viktigt roll när det gäller att förmedla hur viktigt det är att pojken är hos båda föräldrarna. Kanske är det svårt att dra in känslor (man vill ju inte skuldbelägga barnet), men att prompsa på att ska han vara hos mamma så ska han och så blir det bara!!!! Man få ju faktiskt tänka på pojken och hans framtid. Om ett barn blir väl behandlat hos både mamman och pappan så finns det väl ändå ingen forskning i hela världen som talar mot att det inte är bra att båda föräldrarna finns i barnets liv???

För mig (obs! MIG) känns det fel att LÅTA flickan bara komma över när det PASSAR henne... Skall en nioåring få bestämma det SJÄLV?? Du verkar ju så vettig, bryende, omtänksam så såååååå hemskt kan det ju inte bara vara att vara hos er eller hur? Är det bestämt att hon skall vara hos er så BLIR det bara så! Sedan får hon tycka att det är hur tråkigt som helst! Återigen, tänk på :-k att det är vuxna vi uppfostrar... Hur blir det för henne när hon blir större?..... Jag tycker även att det är viktigt att barn får lära sig att man har olika system i olika familjer.

Jag tycker att det är JÄTTEBRA =D> att ni inte lockar med roliga saker. Hon kommer till er för att ta del av er vardag och tillbringa tid med sin pappa (och dig förstås :wink: ), tja att leva livet någon annanstans än hos mamma.

Om jag har förstått dig rätt så är mamman inte så happy över situationen med skilsmässa? Gillar inte pappan? Gillar hon dig? Om ditt svar är nej så försvårar ju det situationen. Då tror jag säkert att mamman medvetet och/eller omedvetet för över sina negativa känslor på dottern (aja baja [-X ). Jag känner att här spelar mamman en jättestor roll att peppa dottern att åka samt att även mer eller mindre "tvinga" henne (=vara förälder).

Det känslomässiga måste ju redas upp parallellt med att en struktur med konsekvens införs.

Det är vääääldigt lätt för mig att sitta här brevid och tycka en massa saker, men ämnet engagerar mig eftersom jag har liknande situation i närheten genom min bror och brorson.

Summasummarum så tycker jag (igen) att föräldrar tänker så kortsiktigt. Vi uppfostrar vuxna och vi måste våga stå upp för det vi tror är bäst för barnet. Jag tycker (nej nu får jag sluta) att en vuxen (läs: större barn) som kan sova borta i div olika sammanhang utan att få osund hemlängtan måste vara ett mål för varje förälder.

Om jag och min sambo någonsin skulle gå skilda vägar hoppas jag för allt i världen att jag inte blir så puckad (starkt ord, jag vet) att jag glömmer bort mina barns behov. Att jag skiter i min och barnens pappas ev dåliga relation. Skall barnen behöva lida för det?

Det är främst mamman och pappan som måste reda ut det här problemet, men eftersom du finns med i bilden som en vuxen (en bryende sådan :) ) så har du också stor betydelse.

Sedan det här med att barn av idag skall ha så JÄ-LA ROLIGT JÄMT :twisted: :twisted: , F-N livet är inte så kul jämt! Vi föräldrar är inga underhållare. Man kan inte få ALLT! Vad har hänt de senaste åren egentligen?? Jag tycker barn av idag klagar så fasligt. Alltid missnöjda. Kan inte ha tråkigt. Jag märker detta även i skolan där jag jobbar som högstadielärare. Klart att man skall sträva efter att ha kul, men inte jämt, inte varje dag, varenda lektion (i mitt fall..)!!!!!!!! Kidsen blir ju hyperaktiva.

Jag och min sambo har tagit ett beslut när vi fick barn: vår son skall inte sättas på pidestal. Han skall få kärlek och uppmärksamhet, men även få lära sig att det finns personer i hans familj och omgivning som också har behov.

Oj oj oj vad jag har tyckt. Hoppas inte att du misstycker alltför mycket... :oops:

Lycka till!!!!!

KRAMAR
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Cilla

Inlägg av Cilla »

Mammut maria! Nu när jag grunnar och tänker, m risk för överanalysering, så handlar detta nog förmodligen om att flickan protesterar mot en overklig tillvaro å mammans vägnar.

Det är ju ganska nyss som hon "såg" mig eller för den delen hälsade, jag fick under inga som helst omständigheter åka med i bilen när vi skulle skjutsa hem barnen.
Detta har för all del blivit bättre när jag berättade för henne att barnen sagt till mig, att de önskade att hon och jag var vänner.
Även om mamman inte tycker om situationen, så är ju faktiskt jag och min pojk en del av deras nya verklighet...

Är det jobbigt för vuxna, hur upplever då inte barnen det?!

Ponera att det är åt mamman hon protesterar och då genom att "straffa" pappa...

Hur ska man få någon ända på detta? :(

Det hjälper ju inte och säga en sak och verka hur övertygande som helst, när barn är experter på att läsa av stämmningar osv.

Ibland kan jag känna att jag bryr mig FÖR mycket, det kanske ska överlämnas till hennes biologiska föräldrar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nja, jag tror att hon protesterar å sina vägnar - men betänk då att det är lika med allas vägnar! Hon är förvirrad och inser att hon inte kan hantera det och ingen annan heller. Därför, tycker jag, att det är ni vuxna som måste ena er och bilda ett sammanhang där hon vet var och hur hon hör hemma! Detta genom att inte ha situationer där hon känner att hon är mitt emellan två sammanhang - pappans och mammans. (Typ hämtning/lämning) Hon svävar i ett eget sammanhang utan förankring mitt emellan. Det är bara ni vuxna som kan och ska göra dessa tre sammanhang till ett och då kommer hon att bli trygg. Det är inte så himla svårt - ett exempel är att vid hämtning/lämning så fikar man tillsammans osv. Fira fördelsedagar osv. Trevligt för alla blir det åtminstonde när allt flyter! Men man måste börja någonstans.

:idea: Alla säger att de skulle "göra allt" för sina barn. Men det gäller uppenbarligen inte att visa att man tycker om och kan umgås med barnets mamma/pappa som man en gång fått barnet med. Det är galet... :cry: Kan det bli mer förvirrat för ett barn?!?
Cilla

Inlägg av Cilla »

Nä Kristin jag tycker inte att du "tycker" för mycket. Håller med på varje punkt, m jag kan ju inte säga till mamman att erat barn kan inte(borde) bestämma när, var och hur...hon skulle bli galen(galnare :) ) på mig. Det vill hon att dom(mor/far) ska göra upp.

Måste säga att jag tyvärr inte kan tillåta henne att ligga bredvid oss, förstår andemeningen, som är så klok, men då är det ju hon som får bestämma...
Blir galen när min son börjat härma de här vägra grejorna och ställer direktiv till mig! Typ jag går inte och lägger mig ifall jag ej får godis. Hmm, mitt svar blir förstås att det det hjälper inte vännen, så nu går vi till sängs, jag är ju trygg i att jag VET att han skulle inte vägra någon längre stund, är inte rädd för frispel(där är jag stolt över vad jag faktiskt åstakommit!) .
Han är nog också trygg i att veta att skulle det ske, så hjälper mamma till så det går bort.

Tror dessvärre att det är ingen som riktigt vågar sätta gränserna för flickan m risk för att inte kunna få stopp på ett kommande frispel.
Har förstått att mormor o morfar tycker sååååå synd om skilsmässobarnen att de kompenserar med att de får "roliga" saker och happenings.

Nä vår säng blir det icke! Har "råkat"
:oops: höra när mamman uppmanat pappan till att tillåta flickan sova mellan oss, det hör ju tjejen...
Till saken hör att hon dessutom är stor till växten(vi är samma size typ) så tre "vuxna" blir inte skönt.

Det är ungefär som någon av våra juveler får för sig att sitta i framsätet i bilen, så skulle jag sätta mig bak! aaaaaldrig i livet säger jag, kanske dumt, men det är vi vuxna som bestämmer, ett tag till i varje fall! :D

Åker däremot morfar eller gammelfarmor med i bilen så är framsätet deras!

Vill gärna backa några steg, men om mamman tycker att detta är ok, vad gör man då?
Pappan vill ej "bråka" för det har varit ett herrans liv som man ej vill uppleva igen...
Cilla

Inlägg av Cilla »

Vill bara tillägga Mammut Maria, håller med om det där om hur vi vuxna borde vara mot varann.

Min sons pappa och jag har väl haft våra kontroverser ibland, men kan lova med riktigt rent samvete så har aldrig pojken fått höra det. Förbjöd även mina föraäldrar att komma med gliringar eller sarkasmer om hans far(även om de var befogade :D )
Min sons pappa är med på kalas samt fikar och sånt, sonen älskar att ha "hela" familjen samlad som han säger.

Flickans mamma skulle ALDRIG bjuda på fika hemma. Min man är hatad av hennes föräldrar, för att det var han som ville skiljas...vi är luft, de hälsar ej på oss eller någon i hans släkt, för den delen...bister historia
:cry:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tråkigt - men du ser ju hela problematiken. Jag tycker att du eller maken ska kalla till möte och förklara hur detta förstör flickan - ja, det förstör för alla. Detta utan att skuldbelägga alls - bara ett sakligt konstarerande och med hopp om en handlingsplan. För i Jösse namn - är inte det skäl nog att ta tag i det hela och sluta "hata"!? Stackars tjej - hon hör/ser/känner allt detta och bär på det. Och det hemska är att de som kan ordna det för henne är de som älskar henne mest. Men är så upptagna att "ha rätt" och "hata" att de inte ser det - nej fy.... :cry:

Du har ju rätt attityd - går det inte att smitta dem med den :P ?!
Cilla

Inlägg av Cilla »

Känner mig faktiskt inte fullt lika uppgiven nu efter kloka ord och pepping!
Ska försöka sittas lite :P , hoppas det ger resultat, och inte är för sent...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag lovar att där finns massa resultat som kan ske om de som har henne kär inte tänker på sej själva utan på henne - som sej bör! Försent?! Nä - det är aldrig för sent och ju tidigare man får rätt på det desto bättre förutsättningar att få det rätt. Många fortlever sitt liv från att ha startat som hon gör utan att få hjälp. Hon är 9 år och har ALLT att vinna - resten av familjen också. It´s a win-win situation :D !

:D LYCKA NU TILL!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Alla går vi igenom svårare perioder i livet och det är hur vi hanterar dem som avgör resultatet. Inte själva händelsen i sig. Kom ihåg det och

Lycka till :!: :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Cilla :D !

hur har det gått för dig med tjejen som inte ville allt möjligt.. :wink: ?

Din fråga engagerade många av oss och jag satt just och tänkte på "hur gick det för den där tjejen med nioåringen?"

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Cilla

Inlägg av Cilla »

Hej Kristin! (o alla andra)

hade skrivit ett långt svar, men skickade det som new topic, fattar ej vart det tog vägen...hade ju ingen överskrift...

Åh vad klantigt, hoppas sagomamma kan lägga det på rätt ställe?!

:oops:

Annars får jag väl svara igen :idea: :roll:

/Cilla
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:( Jag är ledsen men du måste ha råkat trycka på något tokigt för ditt inlägg har försvunnit någonstans i cyberrymden... Ditt senaste inlägg innan detta är nämligen postat den 16:e december!

Tyvärr... :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"