Gå direkt på Lathunden??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Gå direkt på Lathunden??

Inlägg av Luvisen »

Du kan lugna honom Sanni. Alla kan lugna ett barn. Bara lugn själv. Andas. Ge honom tid. Lägg honom till rätta. Han vill inte säger vi. Ja, då väntar du lite och så tillrättalägger du igen. Ha inte bråttom. Ta det lugnt. Han kommer att ta emot det. Bara gör det med värme. Handfast men inte hårt. Han kommer ta emot det. Kom ih¨g att de små armarna och benen åker upp direkt så det ska du inte ta notis om. När han slutat att försöka sticka iväg så kan du så börja buffa, stadigt och rytmiskt. Ge dig inte förrän han är lugn. Och sedan ger du honom solfjädern tills han är sömntung. Och sist ramsar du UT.

Skickar extra värme! :heart: :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!
Tack för att du ditt stöd som jag så behöver :)

Men ska jag fortsätta i natt med att gå in nästa gång han vaknar att ta bort nappen och lugna, buffa o ramsa eller ska jag ta nya tag imorgon?
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Glömde fråga...ska jag låta honom gå "bärskargång" i sängen men samtidigt försöka att tillrättalägga han och försöka lugna honom? Jag kanske hade för bråttom kanske ska invänta honom lite till och inte har för bråttom med att tillrättalägga som jag gjorde ikväll tror jag?
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

han har alltså fått nappen. hmm. ja jag vet inte. jag skulle nog fortsätta ändå. där känner du ju själv. du skjuter ju bara "problemet" framåt om du ska vänta tills imorgon. det är ju nu tills den här natten du tänkt, det är ju den här natten du är påläst för. ta dig igenom den nu!

ta bort nappen nästa gång han vaknar. nu är du ju lite förberedd på hur han kommer reagera. det kan man aldrig veta innan såklart.

håll honom lugnt och fint med stadig hand tills han slappnar av i kroppen och ligger still. det går att hålla "fast honom" med en ordentlig solfjäder. det är inte roligt men kanske nödvändigt för att lära om. lära nytt, lära hur skönt det är att sova- hela nätterna.

gör som luvisen skrev. börja buffa först när han ligger still. det kan ta lång tid, så här första natten. jag kurade själv för en vecka sedan och stod och buffade konstant i 40 minuter. armarna och ryggen värkte.... men det går. ge dig inte. han kommer tacka dig sedan.

jag kurade min äldsta tjej när hon var tio månader. då var det hålla fast som gällde vid första läggningen. i 20 minuter. hon hade aldrig sovit på mage innan. redan andra natten började hon greppa att det var skönt och nöjde sig ganska snabbt med tillrättaläggandet och buffningen. tredje natten la hon sig i sovposition själv!

så går du sen in vid minsta pip inatt och buffar sömntung hela natten. ut med ramsan! glöm inte den!!!

så tar vi nya tag imorgon utifrån hur natten går!

lycka till!!!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej "lilla mia"

Tack för dina råd...jag blev så ställd när han reagerade så starkt :( ...som du säger så vet jag nu hur han kommer att reagera tills dess att han accepterar det

Men jag ska nog ta o fortsätta natten ut och se hur det blir...
Jag har varit så peppad hela dagen:)
Sanni

Inlägg av Sanni »

en fråga...blev lite förvirrad gällande tillrättalägandet...solfjädern ska jag väl göra sist...hur menar ni hålla fast alltså när jag tillrättalägger honom ska jag göra solfjädern för att lugna honom och sen buffa? blir inte det tvärtemot vad som står i boken :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du inte flera trådar på gång nu :?: Ha inte det, kring ett och samma barn och en och samma kur. Vi behöver bakgrund och historia för att få ett sammanhang :wink: Så påbörja inte fler :!: Vi stänger denna.

Och så tjatar jag... LÄS PÅ och LÄS IGEN. Allting står ju i boken, tycker jag :!: :!: :!:

Men att läsa är inte allt. Att ta till sig, att förstå, verkligen förstå - det är nyckeln.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"