Nybörjare, problem med tidigt uppvaknande (bland annat)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Nybörjare, problem med tidigt uppvaknande (bland annat)

Inlägg av Nat »

usch din stackare :(
Hoppas du får svar snart av nån av experterna här
ville bara säga att jag kände lite samma som du ibland i kurandet och skrev då här och fick svar hur jag skulle tänka eller handla och då kändes det MYCKET BÄTTRE!!!!!
Nu när jag har kurat i 3 veckor så känns de nästan aldrig så längre och det är nästan inge skrik. Blir säkerligen så för er oxå för det verkar ju generellt ha gått skit bra för er!!!!

Kämpa på, tycker du har varit super duktig!!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

ag vet inte om detta kanske är det svåraste jag gjort? Sömnkuren alltså. Det är så fruktansvärt svårt ibland. Ska jag gå in? Buffa? Vagna? Ramsa? Avvakta? Och Sally skriker och skriker ("frågar och "frågar"). Vad betyder det? Är hon arg? Ledsen? Protesterar hon? Håller hon på att somna? Eller trappas skriken upp? Hon ska ju inte skrika alls?! Jag hör inte skillnaden. Jag känner mig så ensam och knäckt när hon gråter, att inte gå in när hon skriker strider mot alla mina modersinstinkter och jag mår bara illa. Och så tystnar hon och jag ska bekräftelseramsa, varpå hon vaknar igen (eller hon har väl inte somnat ens) och skriker (eller "frågar"). Ändå sover hon bättre än någonsin förr, nio timmar på raken i natt! Så jag ska inte ge upp, bara beklaga mig lite. Och höra om det jag upplever är "normalt"? Sally behöver sin sömn och den ska hon få! Dessutom är hon förkyld nu (det hör ju till när de börjar sova bättre) och vill inte äta gröt eller puré utan bara ammas. Trött är hon också och gnällig men det hör ju också till.
Det är helt normalt att känna stress MEN det är just det vi vuxna måste jobba med annars skickar vi larmsignaler till barnet. De små är ju fullständigt uppkopplade til vårt känsloliv så jobba med Attityden av Självklarhet. Läs ej Självsäker, det är ngt annat. :wink:

Du vet att jorden är rund. Samma med sömnen. På natten sover alla som grisar. :mrgreen:

Läs i lilla SHN-boken igen. Ser att du skickar frågor till barnet så det sprutar- det skulle vi ju inte göra. [-X
Läs där det står om när man går på restaurang och kyparen hänger vid bordet och ska kolla ditten datten. :lol: :( :lol:

Här gäller tålamod och att lära sig lyssna. Gråten är ett språk, lika nyanserat som vårt. Lyssna intresserat men inte med hjärtat i halsgropen. Om du förstår hur jag menar. :heart:

Det är så ofta man tror att de små skriker efter mamma eller pappa men det gör sällan det. De frågar massor om världen och vad som är vad och hur. Även de större modellerna :roll: :lol: men om man inte frågar hur ska man då veta?

Bara tålmodigt svara att vargen är inte ens i sikte. Bara sussa så gött. 8)

Skickar extra värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annaf

Inlägg av annaf »

Tack för klokt svar Luvisen och tack för uppmuntran Nat! :D

Mitt inlägg igår var ett sätt att göra av med frustration och stress och kanske ett fiskande efter stöd och uppmuntran :wink: Frågorna ställde jag ju här i forumet och (förhoppningsvis) inte till Sally. Men visst måste jag jobba på självklarheten!

Men åter till mina problem:

Daglurarna: När Sally vaknar för tidigt, är det bättre att göra ett glatt uppvaknande då (om det inte är så långt kvar på luren) eller ska jag använda verktygen för att försöka få henne att somna om, med risk att hon blir riktigt ilsk och jag får solfjädra henne lugn för att sedan komma in glad och "väcka"?

Två av lurarna tar hon i vagnen, jag väntar 10 min efter att hon somnat innan jag går. Ska jag vara ute hela sömnstunden för att se till att hon verkligen får sin sömn (hon brukar vakna när vi kommer in) eller vänjer jag henne bara vid att sova då vagnen rullar i så fall?

Vargtimmen: I boken står att man ska ramsa hurtigt direkt när bebisen vaknar, gör jag det verkar hon bli irriterad och medveten om att jag är där och frågar mer. Idag var jag helt tyst, då somnade hon om en stund och kunde sedan ligga kvar vaken i 40 minuter. Vid det laget var klockan 5 och jag lyckades inte få henne att somna om. Vad göra? Antar att detta är ett vanligt problem (ska leta i forumet).

Och bekräftelseramsan, den väcker henne varje gång! Säger jag för tidigt tro?

Och så undrar jag om någon mer har märkt att deras barn varit mer allvarsamma sedan de börjat kura? Sally som brukar vara så glad är SÅ svår att få att skratta nu, speciellt inför läggning.

Det var det men det kommer nog mer frågor snart :) . Har just lagt henne för middagsluren, det tog 20 min innan hon somnade men idag hörde jag faktiskt att hon lät arg (framsteg :D ).
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

God kväll,

först - mkt fint svar av Luvisen :heart: Spar det!

Daglurarna: När Sally vaknar för tidigt, är det bättre att göra ett glatt uppvaknande då (om det inte är så långt kvar på luren) eller ska jag använda verktygen för att försöka få henne att somna om, med risk att hon blir riktigt ilsk och jag får solfjädra henne lugn för att sedan komma in glad och "väcka"?

:arrow: Hon ska sova den tid som NI har bestämt. Inga för tidiga upplock här inte [-X . Om det inte är ni som av ngn anledning bestämt att korta luren ( m h a marginalkvarten).
Jag hade använt ramsan framför solfjädern eftersom man, precis som du säger, riskerar att störa mer med den. Den skall enbart användas när det är frågan om kris och ledsenhet och otrygghet. Inte bara för att det skett ngt uppvak. :wink: Ilsk får man bli bäst man vill. Då lämnas man bäst ifred tills man ilsknat av sig :thumbsup:

Två av lurarna tar hon i vagnen, jag väntar 10 min efter att hon somnat innan jag går. Ska jag vara ute hela sömnstunden för att se till att hon verkligen får sin sömn (hon brukar vakna när vi kommer in) eller vänjer jag henne bara vid att sova då vagnen rullar i så fall?

Kan du ha vagnen ståendes utomhus? Precis som du säger så är det inte rullandet I SIG som ska göra så att hon sover.Vaknar hon i stillastående vagn så gör du på precis samma sätt som när hon vaknar inne i sin säng. Det är ju lite klurigt nu eftersom man har på dem en massa kläder etc, klart det blir varmt osv när man kommer in och de kan vakna av det. Men det ska inte behöva påverka.
:!: Mitt tips är att du i första hand låter henne sova i stillastående vagn hela luren tills hon visar att hon fixar det.

Vargtimmen: I boken står att man ska ramsa hurtigt direkt när bebisen vaknar, gör jag det verkar hon bli irriterad och medveten om att jag är där och frågar mer. Idag var jag helt tyst, då somnade hon om en stund och kunde sedan ligga kvar vaken i 40 minuter. Vid det laget var klockan 5 och jag lyckades inte få henne att somna om. Vad göra? Antar att detta är ett vanligt problem (ska leta i forumet).

Precis! Detta är den sk pangramsan.Den anv endast vid ett tillfälle och sedan låter man barnet vara ifred. OM det är så att barnet frågar till att börja med. Joller, glada läten, bök etc låter man vara - av precis den enkla anledningen att man stör annars. Kolla ngr av de klistrade favorittrådarna, jag tror det står ngt bra om vargtimman och pangramsan där :-)

Och bekräftelseramsan, den väcker henne varje gång! Säger jag för tidigt tro?

Närå, jag tror nog bara att hon är irriterad och ber dig att lämna henne ifred. Hon har säkert inte somnat när du säger den...det är vanligare att fallet är så än att bekräftelseramsan väcker barnet. Förstår du hur jag menar? :!: Och - visst är ni inne på uppföljningsveckan nu? Då ger du ingen separat bekräftelseramsa utan istället så går nu ner i tonläge/mjuknar på rösten sista ggn du ger ramsan. Du drar ihop påminnelsen och bekräftelsen med andra ord!

Hur ser det ut innan läggning? Hur bryter ni hennes aktiviteter? Får hon tid på sig till "skifte"? Ingen blir glad av ett abrupt avbrott i en rolig lek... Kan det vara så att hon helt enkelt vill fortsätta vara med er?

Det här kommer gå jättebra! :heart: Underskatta inte tidens betydelse. En månad tar det innan det nya satt sig, det är en process och det går bakåt och framåt hela tiden.

:heart: :thumbsup:
annaf

Inlägg av annaf »

Tack frk carlsson!
Nu börjar jag förstå lite mer, jag inser bland annat att jag lagt mig i för mycket, jag måste låta Sally vara i fred helt enkelt (eller enkelt och enkelt det kan man kanske inte kalla det :lol: ). Ok, hade missat det där med att dra ihop ramsan med bekräftelseramsan, visste att jag skulle göra det men inte redan nu. BRA då blir det nog lite mindre irritation från Sallys sida!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Precis...men det är inte så himla enkelt, som du säger,...för att först så ska man vara j-ligt "på" och bekräfta och bekräfta...och sen ska man börja stretcha ut och ha fingertoppskänsla :wink: Så det är ett gediget jobb som du märker. Inga quick courses här inte, utan man får verkligen in känslan efter ett tag. Vilket jag kan tycka är coolt eftersom man upprättar en slags kommunikation med sitt barn som är obeskrivlig :D

:heart:
annaf

Inlägg av annaf »

Nu är jag glad, jag TROR att jag börjar lära mig lyssna (utan hjärtat i halsgropen). I natt har Sally vaknat till flera gånger och jag har lyssnat och lyssnat och varje gång beslutat mig för att inte ingripa då hon låtit mer trött än ledsen och hon har somnat om varje gång! På morgonen fick jag väcka henne (sommartid, bra för vargtimmen :lol: ). Och nu ska jag väcka henne igen efter förmiddagsluren (hon vaknade till här också en stund men jag behövde inte ingripa), hurra!!! Tack för all hjälp, ju fler gånger jag läser era svar (och SHN-boken), desto mer faller saker på plats.
annaf

Inlägg av annaf »

Idag har Sally fått feber (igen). Hon vill bara sova (jag som var så glad över att få väcka henne :wink: ). Hur brukar ni göra när era barn är sjuka? Hon har fått en fem-minutare men somnar hela tiden ändå, kan jag ge henne en till?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag la min son 15 min innan lur tid och väckte 15 min efter lurens slut på varje lur, då fick den lille 30 min extra på varje lur. På detta vis kunde jag behålla schemat. Var han helt slut på kvällen la jag honom även 30 min tidigare men väckte på vanlig tid.

När väl schemat sitter kan man låta dem sova så mkt de vill. Oftast håller de sina tider mer eller mindre ändå. 8)

Värme! /Luvisen
SM rookie
annaf

Inlägg av annaf »

Vad bra! Jag la henne en kvart tidigare vid lunch men väckte henne tidigare också, det var kanske dumt. Men nu la jag henne 15 min tidigare igen och hon somnade på stört. Tack för snabbt svar! :D Vad menas med maratonkurning förresten? (Såg just min framtid, hur jag om ett halvår fortfarande kurar för fullt :lol: )
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Inget särskilt. Förstår jag nu. :lol: Jag tyckte själv att det tog sån tid och jag tyckte att min son gormade så mkt men det var flera pusselbitar som jag var tvungen att lägga ihop innan det blev just säkert och det tog ett år innan en fullkomlig njutning kom. Nu förstår jag att det inte är helt ovanligt.

Jag trodde att min son skulle sova som en dröm utan minsta pip på 14 dgr. Så därför förstod jag vår process som ett maraton. :lol: :( :lol: Så därför skev jag på det viset.

Värme! /Luvisen
SM rookie
annaf

Inlägg av annaf »

Ok! Det känns bra att höra för ikväll blev det lite bakslag, Sally skrek i 25 minuter när jag lagt henne :( Allt jag ville var att plocka upp henne och lägga henne i min säng men det gjorde jag inte!!! En seger för en hönsmamma. Däremot fick jag gå in och buffa och det ska man väl egentligen inte göra nu? Annars har det gått bra senaste dagarna, vilket kan bero på att Sally har hög feber och vill sova hela tiden...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Buffen är ett krisverktyg och ibland är det kris! Då måste man buffa. Det är bara att man måste vara uppmärksam på att det inte blir ett mönster för då är man ute på halis. Ibland är det jättesvårt att vara lyhörd tycker jag, man vill varken över- eller underverktyga... Jag är säker på att du kommer känna vad som känns rätt för er!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
annaf

Inlägg av annaf »

Tack Emma :) .

Jag får panik!!! Har försökt få Sally att sova i EN OCH EN HALV TIMME nu :cry: . Två gånger har jag fått byta blöjan och andra gången kunde jag inte göra det i sängen utan fick ta upp henne, då var hon alldeles skakig och så upprörd. Vet inte vad jag gör för fel? Jag lade henne på rätt klockslag och hon verkade trött innan. Jag gjorde som vanligt men ungen sover inte! Är det "normalt" att det blir så här? Annars var natten fantastisk, Sally sov gott och jag fick väcka henne i morse. Nu verkar hon tystna. Får utnyttja marginalkvarten så får hon i alla fall 45 minuters sömn (istället för två timmar, men det är väl rätt tänkt?).
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det är den växande paniken i dig som får Sally att bli upprörd. Ta det lugnt. Tro på det du gör annars kan den lilla inte tro dig. :heart: :heart:

Ta inte upp upprörd liten då blir det mer skrik. Lugna först. Och du kan lugna. Alla kan lugna en liten en. Tro mig.

Ska hon ha en kvart extra? Absolut! :mrgreen: Rätt tänkt! :thumbsup:

/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"