God kväll,
först - mkt fint svar av Luvisen

Spar det!
Daglurarna: När Sally vaknar för tidigt, är det bättre att göra ett glatt uppvaknande då (om det inte är så långt kvar på luren) eller ska jag använda verktygen för att försöka få henne att somna om, med risk att hon blir riktigt ilsk och jag får solfjädra henne lugn för att sedan komma in glad och "väcka"?

Hon ska sova den tid som NI har bestämt. Inga för tidiga upplock här inte [-X . Om det inte är ni som av ngn anledning bestämt att korta luren ( m h a marginalkvarten).
Jag hade använt ramsan framför solfjädern eftersom man, precis som du säger, riskerar att störa mer med den. Den skall enbart användas när det är frågan om kris och ledsenhet och otrygghet. Inte bara för att det skett ngt uppvak.

Ilsk får man bli bäst man vill. Då lämnas man bäst ifred tills man ilsknat av sig :thumbsup:
Två av lurarna tar hon i vagnen, jag väntar 10 min efter att hon somnat innan jag går. Ska jag vara ute hela sömnstunden för att se till att hon verkligen får sin sömn (hon brukar vakna när vi kommer in) eller vänjer jag henne bara vid att sova då vagnen rullar i så fall?
Kan du ha vagnen ståendes utomhus? Precis som du säger så är det inte rullandet I SIG som ska göra så att hon sover.Vaknar hon i stillastående vagn så gör du på precis samma sätt som när hon vaknar inne i sin säng. Det är ju lite klurigt nu eftersom man har på dem en massa kläder etc, klart det blir varmt osv när man kommer in och de kan vakna av det. Men det ska inte behöva påverka.

Mitt tips är att du i första hand låter henne sova i stillastående vagn hela luren tills hon visar att hon fixar det.
Vargtimmen: I boken står att man ska ramsa hurtigt direkt när bebisen vaknar, gör jag det verkar hon bli irriterad och medveten om att jag är där och frågar mer. Idag var jag helt tyst, då somnade hon om en stund och kunde sedan ligga kvar vaken i 40 minuter. Vid det laget var klockan 5 och jag lyckades inte få henne att somna om. Vad göra? Antar att detta är ett vanligt problem (ska leta i forumet).
Precis! Detta är den sk pangramsan.Den anv endast vid ett tillfälle och sedan låter man barnet vara ifred. OM det är så att barnet frågar till att börja med. Joller, glada läten, bök etc låter man vara - av precis den enkla anledningen att man stör annars. Kolla ngr av de klistrade favorittrådarna, jag tror det står ngt bra om vargtimman och pangramsan där
Och bekräftelseramsan, den väcker henne varje gång! Säger jag för tidigt tro?
Närå, jag tror nog bara att hon är irriterad och ber dig att lämna henne ifred. Hon har säkert inte somnat när du säger den...det är vanligare att fallet är så än att bekräftelseramsan väcker barnet. Förstår du hur jag menar?

Och - visst är ni inne på uppföljningsveckan nu? Då ger du ingen separat bekräftelseramsa utan istället så går nu ner i tonläge/mjuknar på rösten sista ggn du ger ramsan. Du drar ihop påminnelsen och bekräftelsen med andra ord!
Hur ser det ut innan läggning? Hur bryter ni hennes aktiviteter? Får hon tid på sig till "skifte"? Ingen blir glad av ett abrupt avbrott i en rolig lek... Kan det vara så att hon helt enkelt vill fortsätta vara med er?
Det här kommer gå jättebra!

Underskatta inte tidens betydelse. En månad tar det innan det nya satt sig, det är en process och det går bakåt och framåt hela tiden.

:thumbsup: