Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Vi hade en rätt bra natt 2!! jag tog även denna natt då vi känner att Jesper inte kan vara uppe halva natten när han ska jobba dagen efter. Han kommer hem tidigare från jobbet idag istället och byter av mig så får jag lägga mig och slumra en stund då.

1. Är det dåligt att bara en av föräldrarna kör nätterna?

2. Jag är lite ovan med sovande i magläge.. hur gör man? ska man ta bort kudden även om man har en liten platt variant?

3. Ska man vända huvudet åt olika håll varje gång man nattar honom så han inte blir platt på ena sidan? (vi har haft problem med detta tidigare att han lätt blir platt om han ligger snett ofta)

4. Han börjar verkligen gilla buffandet (lite för mycket kanske), ska jag strunta i att buffa idag när jag lägger honom för att sova? bara solfjädra eller göra ett litet tryck iställt?

5. Sonen vaknade till kanske 4 gånger inatt utan att gråta, bara lite gnäll som avtog av sig självt. Borde jag ha kört "bekräftelseramsa" även vid dessa tillfällen? jag gjorde inget utan lät honom bara vara... han somnade om själv inom några minuter.

6. Ska man alltid köra bekräftelseramsa vid läggning eller bara när barnet gråter och är allmänt i en negativ sinnesstämning?

7. Orkar du/någon kommentera min dagbok från inatt, fel beslut rätt beslut och liknande...?

8. Einar är konstig i magen, lite diarré och kräks mer än vanligt, plus att han är super snorig. Enligt boken är det vanligt med lite sjukdomar när man kurar. Min fundering är snarare om hans mage kanske protesterar mot att jag ger honom större portioner gröt och vanlig mat?

Natt 2 Dagbok

19:57 Lägger för natten, tillrättalägger, buffar kort (borde jag hoppat över buffandet?), ramsa
20:00 Lågt Gnäll
20:05 Bekräftar (för sent?)
20:05 Sover

22:15 Gnäll
22:15 Buffar kort (fel beslut skulle jag gissa på, men glömde bort)
22:16 Bekräftar
22:17 Sover

23:02 Gnäll
22:03 Somnar om (själv)

00:00 Stillsamt gnäll
00:06 Somnar om själv utan hjälp

02:13 Högt gällt gnäll
02:16 Påminnelse
02:18 Påminnelse bestämt
02:21 Bekräftelse
02:22 Somnar

04:05 Lågt gnäll
04:06 Somnar om själv

07:00 Vi (jag och Jesper) väcker med tjo och tjim (Einar verkar mest vilja sova vidare)...
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag. :)

Först, bra jobbat! =D> Gällande din dagbok tycker jag att du jobbar fenomenalt. Fortsätt så. MEN inte buffa nu, bara en kort markering med solfjädern när du går ut och ramsar. En GLAD och uppmuntrande ramsa i tonfall skall han ha, bekräfelsevers kan du avsluta med OM han har tystnat på din väg ut - eller inte frågar alls. :wink: Då blir bekräftelsen som en fjärde avslutande vers. TRYGGT och SÄKERT, MYSIGT tonfall på den.

Nu till dina frågor:

1. Sluta tänk i "dåligt" - det som passar bäst för er är det bästa! :shock: 8) :wink:

2. Japp, bort med kudden, den vill vi inte att han borrar ner ansiktet i... :roll:

3. Han vänder själv huvudet när han sover även om han ligger på mage, om bara ett par veckor kommer du märka att han flyttar sig över hela sängen... :wink: "platta" sidor är väl när de är mindre... :?: :?

4. Som jag skrivit ovan, buffning är nu till för KRISER och då menar vi KRISER... ramsan skall nu ta över, en KORT markering med fjädern - sedan UT, GLAD och KÄCK! :lol:

5. Nej, inte störa honom. Alla barn gruffar lite, snyftar lite i sömnen emellanåt - kanske drömmer de bara? Och då vill man inte störa - och kanske väcka helt i onödan. Helt rätt att du avvaktade, det är ju det som är hela tanken långsiktigt, visst?! :wink:

6. Bekräftelsen är till för att just bekräfta ett lugn som infunnit sig, alltså INTE när någon är ledsen eller på andra sätt ställer frågor - då är tonfallet något annat. Så när du ramsat honom lugn - DÅ lägger du till en bekräftelse som säger "JUST SÅÅÅÅ, nu kan du sova så gott så gott".

7. Du har fått mina reflektioner angående den som inledning. :)

8. Har svårt att säga vad den kan bero på specifikt. Ester blev lite hård och fick katrinplommon som lösande - så det blev lite tvärtom om man säger. Ge honom lite blåbärspure till gröten till lunch eller middag, där det passar in i ert schema. Avvakta sedan andra symtom på eventuell överkänslighet. Vi märkte stor skillnad rent allmänt när vi bytte från Semper till Nestle, som vi och många vi känner upplever som lite "snällare" mot magen när det gäller ersättning, gröt och välling. Annars är Sempers magdroppar som man köper på Apotek en höjdare - probiotika för magen är jättebra, både för tarmarna och immunförsvaret. :D :thumbsup:

Sist - härligt att n väcker med pompa och ståt - även om herrn inte hänger med nu som kommer han märka att ni förmedlar en härlig morgon - han kommer haka på det! :wink:

Bra jobbat! =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan och tack!!

Ok slutbuffat och slutvagnat från och med nu... lyckades söva honom i vagnen nyss utan att vagna, bara ramsa.. skönt

Får öka på blåbärsdosen samt inhandla droppar. Killen var magsjuk i 3 veckor och blev frisk för 2 veckor sedan, är lite orolig över att han fått tillbaka det. Det var bajs och kräks dygnet runt. Dock lyckades min store kille med bedriften att ändå gå upp i vikt... skickligt tycker jag :D

Funderar på att lägga i en liten smörklick i eftermiddagsgröten så som anna förespråkar i barnaboken på så sätt får han mer fett att stå sig på inför natten.

Einar somnade 5 min förut när vi var ute och gick med vagnen. Jag gjorde allt för att han inte skulle somna men det gick bara inte. Han är så himla trött, har aldrig sett honom så här trött förut. Han är slö och seg och bara hänger över min axel mest hela tiden. Är det ok att gå runt och bära dessa kurdagar eller ska man hålla hårt på egenlek även fast killen är småsjuk och jätte trött?
Nat

Inlägg av Nat »

Lite matfrågor...
Det är ju väldigt viktigt att bäbis får i sig tillräckligt med mat nu när vi plockat bort 5 mål per dygn i och med att han inte längre äter på natten samt att jag tagit bort ett dagsmål. De mål han ammar så vet jag att han äter tills han är mätt för han reglerar det bra själv. Han tar bröstet, äter och vänder sig sen bort och börjar leka med sina händer eller mitt hår när han är klar. Nu till frågorna...

1. Hur vet jag att han är mätt när han äter gröt?

2. Hur stor portion bör jag göra?`super stor och sen ge tills han kräks eller en portion enligt rekommendation på paketet och riskera att den är för liten (han är en väldigt stor grabb)

3. Finns det nån risk när man matar på och ger väldigt mycket gröt?

4. Ibland börjar han gråta när han ätit ett tag (gröt ej amning), är det för att han är mätt? det går för långsamt???? eller vadå?

5. Killen väger 8400 gram och är 5 månader och 3 veckor (stor alltså), hur stor grötportion skulle ni rekommendera då?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!
för mycket mat kan han inte få. :shock: :D Och det är nog som du säger, han vill ha mer och snabbare. Vid, runt, 6 månader händer något med aptiten, då kräver de mer mat och mer fast mat.

Mycket händer i kroppen. Tänk inte på att du tagit bort "dutt"-målen under natten. Se till att få i honom bra med mat på dagen. Sitter han i bumbostol?

I så fall - fixa en tillhörande bricka (ändå bra att ha säkerhetsmässigt på de stolarna), då kan han få små små plockbitar av bröd t ex eller annat relevant till maten och måltiden att utforska under tiden du skyfflar i mat. :wink:

Gör gärna egna grönsakspuréer, jag ånkokte stora satser med grönsaker, mixade med smörklickar och frös in i istärningar - superlätt att sedan ta fram och tina efter behov. Jag rev även kokt kött och fisk som jag fryst, på rivjärnets finaste sida direkt från frysen. Då blir det som pulver, perfekt att blanda i antingen burkmaten för att få den lite mer "hel" eller i egna grönsakspuréer. Riva så mycket man behöver och sedan in med det i frysen direkt igen.
//Anna
Nat

Inlägg av Nat »

Tack Anna

Lite mer frågor, shit det uppstår nya grejer hela tiden :shock:

1. Det är massor med kräks på lakanet varje gång jag tar upp killen, är det normalt när man sover på mage?

2. Jag upplever att han somnar bättre när jag kör skratt-till-gonatt först och sen varvar ner med bok eller vaggvisor efter, om jag kör skratt-till-gonatt så blir han väldigt uppvarvad och lixom speedad och vill inte komma till ro..?!?

3. Behöver tips på hur man gör för att få en 6-månaders att kikna av skratt, jag kan bara tittut, flygplan och kittla.. behöver mer..?

4. Hur får jag in lite info i min signatur? typ info om kurning och einars ålder
Nat

Inlägg av Nat »

Behöver snabbt svar av någon vis person out there...
Vi hade natt 3 och har dag 3 idag av kurandet. Fattar inte riktigt hur man ska göra med ramsa och besked i detta läge. Som jag har förstått det är vagnande och buffande ett minne blott just nu och nu ska ramsan helt ta över.

Nu till mina questionmarks... ska jag ramsa DIREKT när han vaknar till eller vänta ut, ibland somnar han ju om själv.... men samtidigt när jag läser vissa svar i vissa trådor får endel rådet att ramsa DIREKT när de hör typ första ljud.... ahhh blir inte klok på hur jag ska göra.

Ska lägga lillen att sova dagpass 1 kl 08:45 till 09:30, vore toppen om nån hann svara innan dess så jag agerar korrerkt.

BTW, vi hade inte en sån där bra natt direkt inatt. Hans pappa kurade och ramsan tog inte alls speciellt bra. Kände att det var svårt att sova vidare, efter ett tag fick jag proppa i öronproppar och sov då bra från 3 till 7. Är det vanligt att det blir krux om pappan tar över efter några dar?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

gällande pappan, tänk i frågor och svar hela tiden. Om en "ny" person tar över och vill göra samma som mamma gjort så fint - ja, då måste man ju fråga lite extra för att ta reda på att även denna säkerhet/trygghet vet vad han håller på med. Så leverera samma säkra svar, mamma eller pappa spelar ingen roll, visst!?

Ramsa vid minsta pip är OM man behöver komma till bukt med någon särskild detalj på slutet, eller en liten uppkommen fnurra. Det är inget du behöver tänka på nu - ni är fortfarande i början av kuren. Du skall tänka målmedvetet, att ramsan skall ta över.

Att han klarar uppvak på egen hand utan ditt ingripande är helt :thumbsup:!

Så du lägger, markerar KORT (nån sekund) med fjäder (detta är beskedet), sedan går du med en JÄTTEGLAD, och UPPMUNTRANDE ramsa x4 verser som utstrålar massor av förtroende för att han gillar att sova och att sova är det bästa som finns. Lyssna av samtidigt som du går BORT, från dörr eller vagn. Tystnar han under ramsan eller fortsätter vara tyst, ger du en skööön bekräftande vers på slutet. (detta gör vi fortfarande när vi lägger Ester soom nu är 2 år, hon härmar efter ramsan på väg ut och sedan är det knäpptyst, men ramsan hänger med för att hållas aktuell IFALL det någon kväll blir frågor vid läggning, då blir ramsan svaret, fast i ett annat tonfall liksom)

Kräks ja... det har vi också haft. Ester hade en lindrig form av reflux, det avtog när vi mer och mer gav fast mat. Det finns bra säng-fleece från HippiChick som du kan ha som "draglakan" - enkelt att dra bort och tvätta utan att det går ner i madrassen. Det andas och är mjukt mot huden.

:)
//Anna
Nat

Inlägg av Nat »

tackar då förstår jag :D

Jag har ju som jag skrivit tidigare skurit ner väldigt mycket på Einars mat. Tidigare åt han varje timme till varannan timme på dagen och cirka 4-8 gånger per natt. Nu äter han 5 gånger per dygn (tidigare cirka 11 gånger). Jag har kört på detta schema i 3 dagar och jag upplever att han inte får i sig tillräckligt. Han hugger efter mina bröst och sliter i min tröja, smackar och dreglar varje gång jag äter mellis och så är han allmänt kall om händer och fötter och gnällig. Kan ju vara att schemat inte satt sig riktigt, men jag tror han är hungrig. Han är ju en stor grabb och behöver nog mycket kalorier för att bli riktigt mätt.

Jag vill verkligen verkligen inte förstöra vårt kurande, men jag vill heller inte äventyra hans hälsa, vilket vi kanske gör om han är utsvulten. Suck vad göra? jag upplever att han är som hungrigast efter sömnstund 1. Jag får där göra allt för att han inte ska gråta konstant i en timme innan nästa måltid... Ska jag lägga in en liten mellis nånstans? var? några förslag på vad mellisen kan bestå av? hur mycket förstör jag kurandet om jag redan dag 3 ändrar i schemat? *suck*

Jag har börjat med en klick smör i kvällsgröten samt försöker utöka smakisen vid 14:15 tiden till att bli så stor som möjligt. Får dock inte i honom mer vid just de tillfällena..

07:00 Vaknar för dagen
07:00 Amma
07:15 Egenlek i sängen
07:45 Morgontoalett
08:00 Lek
08:45 till 09:30 Sömnstund 1 i säng
09:30 Lek
11:00 Amma
11:15 Lek
11:45 till 14:15 Sömnstund 2 i vagn
14:15 Smakis och amma
14:45 Lek
16:15 till 17:00 Sömnstund 3 i säng
17:00 Promenad vaken i vagn
17:30 Gröt
19:00 Bad eller massage
19:20 Kvällstoalett
19:30 Amma
19:45 Bok
20:00 Sova för natten
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

som du också insett är han HUNGRIG och behöver MYCKET mer riktig mat - han blir inte mätt på att ammas längre. In med gröt till frukost, gärna med nån fruktpuré ovanpå. Amma efteråt som dessert.

Klockan 11 - ge honom riktig mat till lunch, gärna egna puréer som är mättande, grönsaker etc. Amma som dessert t ex.

Mellis vid 14-tiden, kan vara gröt igen, eller mosad banan med små smörgåsbitar med smör på att ha till. VI gjorde gröt baserad på 1 dl vatten vid den åldern till mellis.

Till middagen - ge honom riktig mat, att äta med er när ni äter middag, eller liknande som lunchen. Matpuréer, matiga och mättande.

Kvällsslurken kan antingen vara välling, eller amning beroende på hur mycket han ätit under dagen. Denna slurk är till för att "fylla på" magen inför natten. Mängden är inte så viktig, det som går i går i.

Men helt klart märker du nu att han KRÄVER mer bränsle för kroppens utveckling - och ofta räcker inte bröstmjölken här. Dags för den gamle mannen att få mätta sin mage. :wink:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

ELLER så ammar du direkt på morgonen som nu, men slänger in en frukost nr 2 bestående av gröt och tillbehör innan lur 1. Det gjorde vi en period och även andra har gjort så.

MEN mer riktig mat nu, gärna vid alla mål.

:thumbsup:
//Anna
Nat

Inlägg av Nat »

du har rätt Anna, han behöver mer käk :D
Imorn ska jag prova med bäbissmörgåsar och fruktsmoothie, får se om det passar herrn i smaken 8)

Tar nog alternativ 2 med en andra frukost, det är så mysig start på dagen att börja med att amma
Nat

Inlägg av Nat »

Läskigt så väl boken stämmer.. helt otroligt, vi följer förloppet exakt

Inatt gick allt som smort fast problem uppstod under vargtimmarna... ett låååångt uppvak kl 4-5. Jag var för långsam med att ramsa så han hann skrika upp sig. Sen hjälpte inget och jag fick solfjädra ett bra tag. Hade jag stoppat i tid hade det nog ordnat upp sig utan att behöva gå i hans rum. Provade husljud, musik och allt men inget hjälpte.

Idag verkar killen pigg och glad och åt ett en brakfrukost. Har nu legat och lekt själv i 45 minuter :D
Nat

Inlägg av Nat »

En fråga om bekräftelseramsan.
Om jag bekräftar och han sen gnäller till lite kort och protesterar i kanske 10 sekunder, innebär det då att vi ska "börja om"?
Med börja om menar jag att vänta tills han blir tyst igen, bekräfta och hoppas på knäpp tyst?

Är det ok att han protesterar något mot bekräftelsen eller är det meningen att han ska vara knäpp tyst?

Han protesterar inte alltid men oftast lite kort, dock sällan i vagnen.
Nat

Inlägg av Nat »

Har lite mer frågor... de tar visst aldrig slut :shock:

1. Natten som kommer, är den 5.e i kuren. Från läggning kl 20:00 fram till vargtimmarna kl 04 ska jag i största mån ignorera gnöl och gnäll helt och hållet och tänka att han fixar det själv. Bara gå in och göra en insats om han skriker upp sig rejält, allt gnäll och gnöl ignoreras totalt, korrekt?

2. Inom vargtimmarna 04 till 06 skall jag vid minsta vakenljud glatt eller ledsamt göra en super snabb insats och direkt [ramsa * 2] och sen [bekräfta * 2] lixom i en enda sång. Korrekt?

3. Inom vargtimmarna 04-06 skall jag om min snabba insats inte hjälper, sätta ihåg vardagsljud såsom klassisk musik eller husstök?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"