Hjälp med starten för 4 mån bebis?
Re: Hjälp med starten för 4 mån bebis?
Okej, nu äter hon lite mer: ammas tills hon släpper efter 5 min ca. får ersättning ca 1 dl+ potatis eller annan grönsakspuré alt gröt med smör i ca 2 tsk vid varje.
mål.
Men daglurarna krånglar nu.
Sover sina 1.5 på förmiddagen
2 timmarsluren mitt på dagen blir nu bara 45 min och hon skriker snabbt upp sig till hysteri och inga verktyg hjälper. Har snålat med ramsan men bara efter någon min skriker hon hysteriskt och blir sedan mycket ledsen och snyftar och grååååter.
45 min på eftermiddagen går fortfarande bra.
Vad tror ni?
Är det matproblemet som ligger till grund?
Eller ska jag göra ändringar i schemat så att hon får 45 min på förmiddagen istället för 1.5 timmar? Dock är ju fm luren den som alltid funkat utmärkt.
Tacksam för råd!
mål.
Men daglurarna krånglar nu.
Sover sina 1.5 på förmiddagen
2 timmarsluren mitt på dagen blir nu bara 45 min och hon skriker snabbt upp sig till hysteri och inga verktyg hjälper. Har snålat med ramsan men bara efter någon min skriker hon hysteriskt och blir sedan mycket ledsen och snyftar och grååååter.
45 min på eftermiddagen går fortfarande bra.
Vad tror ni?
Är det matproblemet som ligger till grund?
Eller ska jag göra ändringar i schemat så att hon får 45 min på förmiddagen istället för 1.5 timmar? Dock är ju fm luren den som alltid funkat utmärkt.
Tacksam för råd!
Lovisa född 101012
Hej,
vad och hur mycket äter hon under dagens mål, kan du skriva ner?
Hur många timmar har du över dygnet, sömn alltså?
Hysterisk skall INGEN vara, och om inga verktyg hjälper törs jag säga att du gett upp för tidigt.... Vi hade fnurra med långlur i början också och jag var övertygad om att "inget" funkade... tills jag fick höra att man gott och väl kan få stå med en solfjäder i många minuter första gången innan den "tar", och lugnet infinner sig. Särskilt om frågorna fått gro ett tag och inte fått tillräckligt lugnande svar tidigare, om du är med.
Men vi börjar med mat och sömntimmar...
ALLT fnurror och frågor löser sig, bara man hittar sin säkerhet och sitt lugn.

vad och hur mycket äter hon under dagens mål, kan du skriva ner?
Hur många timmar har du över dygnet, sömn alltså?
Hysterisk skall INGEN vara, och om inga verktyg hjälper törs jag säga att du gett upp för tidigt.... Vi hade fnurra med långlur i början också och jag var övertygad om att "inget" funkade... tills jag fick höra att man gott och väl kan få stå med en solfjäder i många minuter första gången innan den "tar", och lugnet infinner sig. Särskilt om frågorna fått gro ett tag och inte fått tillräckligt lugnande svar tidigare, om du är med.
Men vi börjar med mat och sömntimmar...
ALLT fnurror och frågor löser sig, bara man hittar sin säkerhet och sitt lugn.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Ja hon ammas i ca 5 min, sedan släpper hon nöjt och vill inte tillbaka till bröstet.
Sen får hon alltid ersättning och äter mellan 100ml-165 ml och sedan får hon gröt som smakportion på morgonen och äter då ca 1 msk, till de andra målen (3 st) får hon mosad potatis eller annan grönsak. har nu även fått lite fruktpuré också och det äter hon ca 1 tsk av. Byter ibland blöja i mellan för att få ner ännu mer men ofta får man då bara ner lite ersättning till då (max 20 ml).
Schemat är detta:
06:30-08.30 mat som ovan + lek och bus
08.30-10.00 sova i säng
10.00-12.00 mat som ovan social delaktighet och utomhusvistelse
12.00-14.00 sova i säng
14.00-16.00 mat som ovan och bus och lek + ibland besök
16.00-16.30 sova, antingen i sängen eller vagnen ( hon har alltid haft en halvtimmesskarv här varför det alltid blir 30 min men det passar in i det totala sömnbehovet.
16.30-18.45 (mat som ovan kl 17.30) sedan bus med pappa, sedan bad, pyjamas och bokläsning.
erbjuds nattslurk men har alltid ratat den.
Skrattar sedan till sängen och sedan zzzzzz!
Första luren går alltid perfekt och man får väcka tösen som helst av allt vill sova vidare.
Sista luren går också bra men det är den långa luren mitt på dagen som börjat krångla och ställer till schemat och piggheten därefter.
Sitter just nu och hoppas på att hon sover den långa luren!:)
Sen får hon alltid ersättning och äter mellan 100ml-165 ml och sedan får hon gröt som smakportion på morgonen och äter då ca 1 msk, till de andra målen (3 st) får hon mosad potatis eller annan grönsak. har nu även fått lite fruktpuré också och det äter hon ca 1 tsk av. Byter ibland blöja i mellan för att få ner ännu mer men ofta får man då bara ner lite ersättning till då (max 20 ml).
Schemat är detta:
06:30-08.30 mat som ovan + lek och bus
08.30-10.00 sova i säng
10.00-12.00 mat som ovan social delaktighet och utomhusvistelse
12.00-14.00 sova i säng
14.00-16.00 mat som ovan och bus och lek + ibland besök
16.00-16.30 sova, antingen i sängen eller vagnen ( hon har alltid haft en halvtimmesskarv här varför det alltid blir 30 min men det passar in i det totala sömnbehovet.
16.30-18.45 (mat som ovan kl 17.30) sedan bus med pappa, sedan bad, pyjamas och bokläsning.
erbjuds nattslurk men har alltid ratat den.
Skrattar sedan till sängen och sedan zzzzzz!
Första luren går alltid perfekt och man får väcka tösen som helst av allt vill sova vidare.
Sista luren går också bra men det är den långa luren mitt på dagen som börjat krångla och ställer till schemat och piggheten därefter.
Sitter just nu och hoppas på att hon sover den långa luren!:)
Lovisa född 101012
Hej,
hur lång tid är det mellan fm-målet och långluren? Helst bör detta mål (lunchen) ligga ca 30-60 minuter före långluren. Då är de mätta och goa när det skall sovas sån länge. Möjligt att hon är hungrig när hon vaknar för tidigt, tänker jag.
Vi hade två frukostar, en kl 06.30 samt en vid 8.30 före morgonluren som vi hade 09.00 Sedan åt vi lunch vid 11.15 för att slumra i 2 timmar kl 12.00. Det funkar bra.
Frukost nr 2 var ingen märkvärdig histora, välling ca 50-100 ml beroende på hur mycket hon ätit till frukost nr 1.
Du kan också pröva att byta ordning på matslagen på lunchen och middagen. Som det är nu får hon i sig mest BM om jag förstår rätt
Om du vänder på det hela och serverar brösten som dessert kanske mer fast mat går i den lilla prinsessan och att sömnen då kommer bli mer stadig.
Mat är nyckeln till mycket av den allmäna harmonin för dessa små.
hur lång tid är det mellan fm-målet och långluren? Helst bör detta mål (lunchen) ligga ca 30-60 minuter före långluren. Då är de mätta och goa när det skall sovas sån länge. Möjligt att hon är hungrig när hon vaknar för tidigt, tänker jag.
Vi hade två frukostar, en kl 06.30 samt en vid 8.30 före morgonluren som vi hade 09.00 Sedan åt vi lunch vid 11.15 för att slumra i 2 timmar kl 12.00. Det funkar bra.
Frukost nr 2 var ingen märkvärdig histora, välling ca 50-100 ml beroende på hur mycket hon ätit till frukost nr 1.
Du kan också pröva att byta ordning på matslagen på lunchen och middagen. Som det är nu får hon i sig mest BM om jag förstår rätt
Mat är nyckeln till mycket av den allmäna harmonin för dessa små.
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Tack Anna09 för hjälpen!!
Ja, maten är vad jag förstå boven i det hela:)
Hon är dock inte så matglad denna tjej.
Ja jag ska nog inte starta vakentiden mellan 10.00-12.00 med att ge mat. Ska servera det vid 10.45 istället. Det blir nog bra:)
Vi försöker mer och mer med fast mat så som potatis, majs,gröt, och fruktpureer + ersättning och bröst då. Vill gärna amma åtminstone till 6 mån så därför har jag valt att ge bröst först för hon tar det bara om jag direkt ger henne bröstet efter uppvak.
Nu ska vi se om jag får ihop schemat
07.00-8.30 vaken (mat kl 07.10) (mat ges inom ca 60 mins period)
08.30-10.00 sova
10.00-12.00 vaken (mat serveras 10.45 och 60 min framåt)
12.00-14.00 sova
14.00-16.00 vaken (mat serveras 14.15 och får ta max 30 min)
16.00-16.30 sova (hon har en skarv här på 30 min som passar bra)
16.30-19.00 vaken (mat serveras 17.30) Väntar vi längre med maten här så äter hon inte mycket alls då hon blir för trött. Ger vi henne tidigare och sedan erbjuder nattslurk innan skratt och god natt så blir det väldigt långt till morgonmålet dagen eftersom hon inte vill ha nattslurk.
19.00-07.00 soooooova!
Tycker det blir lite tajt mellan mattiderna efter 12 på dagen men lillan vägrar äta om det blir för sent på kvällen, då vill hon bara soooova.zzzzzz!
Vad tror du?
Ja, maten är vad jag förstå boven i det hela:)
Hon är dock inte så matglad denna tjej.
Ja jag ska nog inte starta vakentiden mellan 10.00-12.00 med att ge mat. Ska servera det vid 10.45 istället. Det blir nog bra:)
Vi försöker mer och mer med fast mat så som potatis, majs,gröt, och fruktpureer + ersättning och bröst då. Vill gärna amma åtminstone till 6 mån så därför har jag valt att ge bröst först för hon tar det bara om jag direkt ger henne bröstet efter uppvak.
Nu ska vi se om jag får ihop schemat
07.00-8.30 vaken (mat kl 07.10) (mat ges inom ca 60 mins period)
08.30-10.00 sova
10.00-12.00 vaken (mat serveras 10.45 och 60 min framåt)
12.00-14.00 sova
14.00-16.00 vaken (mat serveras 14.15 och får ta max 30 min)
16.00-16.30 sova (hon har en skarv här på 30 min som passar bra)
16.30-19.00 vaken (mat serveras 17.30) Väntar vi längre med maten här så äter hon inte mycket alls då hon blir för trött. Ger vi henne tidigare och sedan erbjuder nattslurk innan skratt och god natt så blir det väldigt långt till morgonmålet dagen eftersom hon inte vill ha nattslurk.
19.00-07.00 soooooova!
Tycker det blir lite tajt mellan mattiderna efter 12 på dagen men lillan vägrar äta om det blir för sent på kvällen, då vill hon bara soooova.zzzzzz!
Vad tror du?
Lovisa född 101012
Sorry blev tokigt i schemat.
Natten är mellan 19.00 och 06.30.
Natten är mellan 19.00 och 06.30.
Lovisa född 101012
Godmorgon,
du känner bäst själv hur maten tas emot på eftermiddagen. Helt rätt att "skjuta" lite på maten så att den hamnar tätare inpå långluren. :thumbsup:
Jag tror du tänker helt rätt med att amma till sex månader, då kommer du ändå märka att hon kräver mycket mer mat - då händer det nåt med den lilla magen.
Då kommer den också slinka ner i ett huj och då kan du skjuta maten ännu närmare lurarna. Då drar man ner måltiderna till att ta max 30 minuter. Jag ångkokade grönsaker och mixade med stavmixer till goda puréer och sedan frös in i istärningar - lätta att ta fram och tina efter behov.
Va härligt att hon tar emot nattsömnen så fint, då här hon trygg och känner den säkerhet som alla barn skall göra.
du känner bäst själv hur maten tas emot på eftermiddagen. Helt rätt att "skjuta" lite på maten så att den hamnar tätare inpå långluren. :thumbsup:
Jag tror du tänker helt rätt med att amma till sex månader, då kommer du ändå märka att hon kräver mycket mer mat - då händer det nåt med den lilla magen.
Va härligt att hon tar emot nattsömnen så fint, då här hon trygg och känner den säkerhet som alla barn skall göra.
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Ja det rullar på här med bra med mat och sömn sedan kurstarten 12/2-11. Lillan vaknar dock alltid ca en timme tidigare på morgonen än vad jag skulle önska, ibland kan hon somna om ca 15 min och sedan veckas.
Maten är också mycket och uppskattad.
MEN...jag känner mig så låst här hemma.
Hon somnar alltid på klockan vid alla lurar men om jag önskar komma ut och röra på mig, träffa vänner på stan etc under den långa luren. dvs mitt på dagen så störs hon i sin sömn och vaknar alltid efter 45 min och får då inte sina 2 h ( sover alltid bara 45 min i vagn oavsett tid på dygnet). Det är så begränsande eftersom den luren alltid är mitt på dagen och hackar upp dagen så att säga.
Har ni några tips?
Maten är också mycket och uppskattad.
MEN...jag känner mig så låst här hemma.
Hon somnar alltid på klockan vid alla lurar men om jag önskar komma ut och röra på mig, träffa vänner på stan etc under den långa luren. dvs mitt på dagen så störs hon i sin sömn och vaknar alltid efter 45 min och får då inte sina 2 h ( sover alltid bara 45 min i vagn oavsett tid på dygnet). Det är så begränsande eftersom den luren alltid är mitt på dagen och hackar upp dagen så att säga.
Har ni några tips?
Lovisa född 101012
Så var det härborta med. Och är fortf. Min son sover bara i sängen mitt på dagen.
Det är nog därför SHN är ett förhållningssätt som tillåter världen vara liten innan den kan bli stor för små barn. Man kan inte flänga omkring som förrut. Det är bara så. MEN barn växer som bekant och vips har de ingen lur längre...
Njut av det du faktiskt har. Denna tid kommer ju inte tillbaka.
Värme!/Luvisen
PS. Ngn dag ngn gg gör ju inget. En gg ingen gg- som bekant. När jag gick ut ngn enstaka gg så fick det bli 45 min först och sen sova extra på vägen hem.DS
Det är nog därför SHN är ett förhållningssätt som tillåter världen vara liten innan den kan bli stor för små barn. Man kan inte flänga omkring som förrut. Det är bara så. MEN barn växer som bekant och vips har de ingen lur längre...
Njut av det du faktiskt har. Denna tid kommer ju inte tillbaka.
Värme!/Luvisen
PS. Ngn dag ngn gg gör ju inget. En gg ingen gg- som bekant. När jag gick ut ngn enstaka gg så fick det bli 45 min först och sen sova extra på vägen hem.DS
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Ja, jag börjar inse att det alltid blir bäst för lillan att få vara hemma i sin säng under långa luren. Hon mår så fint av det:)
Hon är en riktig tröttis. Jag har fått ändra lite i schemat så att det passar henne bättre. För hon gäspar och gnuggade ögonen redan 45 min efter sitt 45 min sovpass på fm. Efter några veckor blev hon snabbt ledsen när jag tog upp henne efter bara 45 min och som sagt sovnästan igenom följande måltid och lek var inte att tänka på då hon bara pratade sitt tröttsnack.
Nu sover hon 1.5 h på fm, 2 h efter lunch och 45 min sen eftermiddag och sedan 11.5 h natt. Hon är så mycket gladare på detta sett. Men ska vara beredd att ändra till mindre dagsömn om några av lurarna börjar krångla.
Hon är en riktig tröttis. Jag har fått ändra lite i schemat så att det passar henne bättre. För hon gäspar och gnuggade ögonen redan 45 min efter sitt 45 min sovpass på fm. Efter några veckor blev hon snabbt ledsen när jag tog upp henne efter bara 45 min och som sagt sovnästan igenom följande måltid och lek var inte att tänka på då hon bara pratade sitt tröttsnack.
Nu sover hon 1.5 h på fm, 2 h efter lunch och 45 min sen eftermiddag och sedan 11.5 h natt. Hon är så mycket gladare på detta sett. Men ska vara beredd att ändra till mindre dagsömn om några av lurarna börjar krångla.
Lovisa född 101012
Du resonerar så fint.
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie
Nu är lillan 6.5 mån och är fortfarande en tröttis. Efter 1.5-2 timmars vakentid gnuggas det ögon.
Schemat ser ut som följer
07.00 vakna (fast hon vaknar alltid 05.30)
07.30 frukost
09.00-09.45 sova
10.45 lunch
12.00-14.00 sova
14.30 mellis
16.00-16.45 sova
17.30 middag
18.45 godnatt gröt
19.00 sova
Men eftersom hon alltid sedan kurstart vaknat 05.30 så förefaller hon konstant trött dagtid. Helst vill jag inte öka på hennes daglurar för att kompensera då jag blir än mera låst hemma då lillan aldrig kunnat sova mer än 45 min i vagnen eller bilen. Nu är vi till och med nere på 20 min i vagnen. Detta trots alla envisa, konsekventa försök att söva om. Att somna in gör hon dock alltid utan minsta bekymmer.
Äter gör hon som en häst och är duktig på att leka själv och är en riktig social charmör:)
Hur kan vi göra för att hjälpa henne att förlänga natten?
Vi har totalt mörker, svalt rum, vi pangramsar vid första pip på morgonen ( har provat att sedan vara helt tysta och när det inte fungerade efter en månads försök provade vi att sedan göra husljud och det har vi nu hållit på med i 1.5 mån utan resultat.
Vid frukosten på morgonen sen är hon inte tokhungrig så vi tror inte att det är hungern som spelar in här. Äter dock med god aptit men gnäller inte eter maten innan den serveras.
Tacksam för råd:)!
Schemat ser ut som följer
07.00 vakna (fast hon vaknar alltid 05.30)
07.30 frukost
09.00-09.45 sova
10.45 lunch
12.00-14.00 sova
14.30 mellis
16.00-16.45 sova
17.30 middag
18.45 godnatt gröt
19.00 sova
Men eftersom hon alltid sedan kurstart vaknat 05.30 så förefaller hon konstant trött dagtid. Helst vill jag inte öka på hennes daglurar för att kompensera då jag blir än mera låst hemma då lillan aldrig kunnat sova mer än 45 min i vagnen eller bilen. Nu är vi till och med nere på 20 min i vagnen. Detta trots alla envisa, konsekventa försök att söva om. Att somna in gör hon dock alltid utan minsta bekymmer.
Äter gör hon som en häst och är duktig på att leka själv och är en riktig social charmör:)
Hur kan vi göra för att hjälpa henne att förlänga natten?
Vi har totalt mörker, svalt rum, vi pangramsar vid första pip på morgonen ( har provat att sedan vara helt tysta och när det inte fungerade efter en månads försök provade vi att sedan göra husljud och det har vi nu hållit på med i 1.5 mån utan resultat.
Vid frukosten på morgonen sen är hon inte tokhungrig så vi tror inte att det är hungern som spelar in här. Äter dock med god aptit men gnäller inte eter maten innan den serveras.
Tacksam för råd:)!
Lovisa född 101012
Hej! Kanske kan fnurran lösas av att dra ner på sömnen, ni har lite i överkant med schemalagd sömn. När hon blir 7 månader behöver hon 14,5 h och ni har nu 15,5, det kan göra stor skillnad att styra upp schemat lite. Mitt förslag är att ni har 12 h natt, 45 min dagsvila efter 2 h vakentid, 1,5 h långlur och en 20-minutare på eftermiddagen.
Kram Emma
Kram Emma
Jo visst kan det vara en lösning men 05.30 har varit hennes uppvakningstid sedan start.
I realiteten blir idag sömnen mycket i underkant då lillan sover 45 min fm, 1.5 h lunch och 20 min em ( men målet är dock schematiderna som nu egentligen ska minskas med tanke på hennes ålder 6.5 mån) och sedan då 19.00-05.30. Hennes daglurar har sett ut på detta vis sedan ca 2.5 mån tillbaka. Så hon är konstant trött då hon sover 12 h och 5 min/dygn.
Ska jag sluta pangramsa på morgonen? Verkar som att hon störs av den.
I realiteten blir idag sömnen mycket i underkant då lillan sover 45 min fm, 1.5 h lunch och 20 min em ( men målet är dock schematiderna som nu egentligen ska minskas med tanke på hennes ålder 6.5 mån) och sedan då 19.00-05.30. Hennes daglurar har sett ut på detta vis sedan ca 2.5 mån tillbaka. Så hon är konstant trött då hon sover 12 h och 5 min/dygn.
Ska jag sluta pangramsa på morgonen? Verkar som att hon störs av den.
Lovisa född 101012
Ja, är nog en bra idé att sluta pangramsa om ni upplever att hon störs. Tror ändå en schemaändring kan vara bra så hon får ihop sina timmar, kan verka konstigt att dra ner på sömn för att få mer sömn men att kompensera utebliven sömn genom att lägga mer sömn på schemat tror jag blir svårt. Bättre att verkligen ha ett schema anpassat efter hennes ålder och sen hålla hårt på de tiderna tills allt satt sig.
Kram Emma
Kram Emma